Gå till innehåll

Recommended Posts

Vill ha experttips från er ang produkterna från kzcleaneating.
Fick hem bröd idag som var jättegott och kolhydraterna var lite.
Är det någon annan här som äter av hennes produkter?
Även muslin var lite kolhydrater och jättegod!
Hur ställer er ni till hennes produkter?Bör man vara aktsam?

Tacksam för svar.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite väl mycket ingredienser som väcker följdfrågor. Exempel proteinbröd:
Fett 32g varav mättat 7,6g, vad består resten av fettet av, fleromättade?
Kolhydrat 4,8g är stärkelsen medräknad här? Stärkelse = kolhydrater
Varav sockerarter 4,6g, är alla monosakarider medräknade
Fiber 20g, vad man nu ska med det till om man äter strikt LCHF eller keto?
Protein 32g, vegetabilisk protein är inte komplett för våra behov då det saknas aminosyror i vegetarisk protein som måste kompletteras.
Salt, 2,2g helt okay
Ingredienser:
Mandelmjöl, psylliumfröskal, pumpafrön, sesamfrö, mjölkpulver,vassleprotein(av mjölk),linfrömjöl, heläggspulver, bakpulver,(konsistensmedel: difosfater, antioxidationsmedel: monokaliumtartrat, majsstärkelse). Mycket som inte är naturliga råvaror här.

Jag skulle inte befatta mig med detta, det kan ju kanske vara något för de som till varje pris ska ha substitut för det som man inte bör äta när man vill hålla sig frisk ?

Vänligen
Rolle på Österlen

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg
1 timme sedan, RolleE sade:

Ingredienser:
Mandelmjöl, psylliumfröskal, pumpafrön, sesamfrö, mjölkpulver,vassleprotein(av mjölk),linfrömjöl, heläggspulver, bakpulver,(konsistensmedel: difosfater, antioxidationsmedel: monokaliumtartrat, majsstärkelse). Mycket som inte är naturliga råvaror här.

Det var inte mycket Clean eating det där inte. 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Är rätt vansinnigt hur lite i den där shoppen som faktiskt är "clean", när man kollar runt. Brödmixen innehåller till och med en fosfattillsatts och antioxidationsmedel E 336.

Sen vet ju inte jag hur den där människan egentligen definierar rena råvaror. Verkar mest handla om att undvika vitt socker på den sajten, men tydligen helt okej med konserverings-, förtjocknings- och sötningsmedel? 

Tycker dock att det ekologiska knäckebrödet ser skapligt okej ut närings- och ingrediensmässigt. Om det bjöds skulle jag nog ta en skiva eller två. Men aldrig att jag skulle betala 400kr/kg för knäckebröd personligen(kostar 70 spänn paketet på ICA)! Är ju dyrare än ekologisk oxfilé per kilo förfasen.

Känns inte direkt kul att köpa KZ's produkter heller, då hon är minst sagt osympatisk vad gäller synen på sjuka med fetma/övervikt. Hon kan ta sina knäckekex och köra upp dem helt ärligt. 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag brukar köpa det ekologiska knäckebrödet emellanåt, tycker det är helt OK men dyrt. Å andra sidan är det inget man äter enorma mängder av så ett paket räcker ett tag. Har tyvärr inte hittat något som ser motsvarande bra ut hos någon annan leverantör. 

Övriga produkter känns mer tveksamma ...

• Gilla 5
Länk till inlägg

Håller med dig Katerina men  "knäckebrödet" är väl egentligen inte är en imitation utan en egen produkt som kanske borde kallas för frökex. Det höga priset beror väl snarast på att eftefrågan är för låg och konkurrensen obefintlig ... vi får hoppas att det blir ändring på det i framtiden.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Faktum återstår Peter att den produkten liknar just bröd. Det jag menade var en reflektion över att många som börjar med LCHF saknar just BRÖDET. De söker med ljus och lykta efter något på marknaden som är tillåtet inom LCHF-ramarna men ändå smakar och känns som bröd. Det tar olika företag fasta på annars skulle det inte finnas dessa dyra knäcken eller proteinbröd eller andra anrättningar som förtvivlat försöker likna bröd. Det roliga i kråksången är att just brödet är så långt från LCHF man kan komma. Meningen är ju att du ska släppa det för nu vet du ju varför du inte ska äta det - och det går inte för så många. Det är brödets makt som jag ville reflektera över. Brödets nya skepnader är många och frökex är bara en av dem.

Jag bakade själv fröknäcke förr enligt Anna Halléns recept. Den innehöll olika ekologiska frön, ägg och ost. Det fanns inget mjölkpulver, konserveringsmedel eller andra kemikalier i det förutom kanske bakpulvret. Nu har jag inte bakat det på ett bra tag. Det smakade förträffligt. Det var så gott att jag kunde sätta i mig en långpanna på en kväll. Jag kunde bara inte sluta så det känns nu att man ska inte börja heller.

• Gilla 5
Länk till inlägg