Jola

Migrän, frusen och lågt BS

Recommended Posts

Nu skriver jag igen. Är en van LCHF:are som alltid pendlat mellan socker/LCHF/Keto pga sockerberoende osv. Har alltid mått bäst av en ketogen  mejerifri kost och har nu hållit ketosen i 4 månader. och längre innan detta med undantag för en del återfall. Jag har fått problem sedan jag börjat sist igen dock. Har fått histaminintolerans som innebär att jag inte kan äta NÅGOT histamin utan att få huvudvärk eller migrän och bli extremtrött i 2 dagar efteråt. Jag är frusen, svag i kroppen och har hjärndimma. Emellan dessa dagar mår jag ibland jättebra så som jag gjorde en gång i tiden i ketos men dessa dagar blir allt mindre. 
Dessa problem skulle ju kunna ha uppkommit ändå, även om jag inte gått över till ketogent och det är ju omöjligt att säga nu. En teori jag har är att kroppen, i och med den starka detoxen som ketosen innebär, har börjat rensa ut tungmetaller eller annat och det är därför jag får dessa otäcka symptom? Kanske är en lägre ketos att föredra isåfall?

Har haft en lång historia med diffusa symtom och varit hos flertalet läkare som inte kan se något fel. Har värk, konstant hög puls ( vid ett tillfälle på 153 utan att jag ansträngt mig), yrsel och lågt blodtryck och koncentrationssvårigheter. Allt detta var värre förut men då hade jag iallafall inte problem med histaminerna och därmed ingen migrän. Kunde iallafall jobba deltid vilket jag aldrig skulle kunna nu. 

Idag fick jag migrän trots en låghistamin kost, fick migrän, började frysa och fick lock för öronen som när man är på väg att tuppa av. Mätte då ketonerna och de låg på 4.8 och BS på 3.4 vilket inte behöver vara lågt men i samband med dåligt mående är ganska anmärkningsvärt.. Hade ätit en entrecote med mycket ghee så inget som bör trigga insulin? Åt ett äpple från trädgården i ren panik. Hade dock tagit en alvedon och en antihistamin också så är inte säker på vad det var som hjälpte. Av erfarenhet brukar dock varken alvedon eller antihistaminer hjälpa vid ett påbörjat migränanfall. 

Har gjort ett födoämnesintoleranstest från amodo medical som visade en del intoleranser bla. vitlök, hallon, ägg och mejerier och har uteslutit dessa. Ett tecken på att något är fel eftersom jag kunnat äta ägg och vitlök förr. Har ätit mest kött och smör (ghee), dricker kaffe och äter ibland broccoli/blomkål. Har ätit så här i princip hela sommaren men utan resultat. 

Kan inte tänka mig att gå över på en "normal" kost igen då jag vet vilka fördelar en artegen föda ger och att det omöjligt kan vara orsaken till mina problem.

Är det någon med liknande problem eller någon som har kunskap inom området? Vad bör jag göra, känner någon till en riktig läkare eller någon annan seriös utredare? Är tacksam för svar, är som ni säkert märker rätt uppgiven!

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur jag ska jobba med den när jag inte tål något. Benbuljong- helt uteslutet, glutamin likaså, potatismjöl tror jag är en 1a dvs har histamin i sig, de flesta grönsaker har det ju med. Probiotika är också väldigt problematiskt eftersom de ofta innehåller massor av histaminer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Jola sade:

Vet inte hur jag ska jobba med den när jag inte tål något. Benbuljong- helt uteslutet, glutamin likaså, potatismjöl tror jag är en 1a dvs har histamin i sig, de flesta grönsaker har det ju med. Probiotika är också väldigt problematiskt eftersom de ofta innehåller massor av histaminer.

Det finns ett sätt.... titta på programmet. ...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har du kommit fram till att det är histamin som är problemet ? 

Från min erfarenhet hänger inte din historia riktigt med histaminproblem, dvs brist på enzymet daosin som bryter ner histamin. 

Har du koll på mögel i bostaden, på jobbet?

Vad dricker du? Hur fungerar tarmen?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får migrän av hormonsvängningar, oavsett vad jag äter. Östrogen och progesteron och hela den biten. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, Vittvrak sade:

Det finns ett sätt.... titta på programmet. ...

Du menar bajsdonation. Visst, vet du om det är tillgängligt i Sverige än? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Erik 2 sade:

Hur har du kommit fram till att det är histamin som är problemet ? 

Från min erfarenhet hänger inte din historia riktigt med histaminproblem, dvs brist på enzymet daosin som bryter ner histamin. 

Har du koll på mögel i bostaden, på jobbet?

Vad dricker du? Hur fungerar tarmen?

Har tagit ett prov och väntar på svar. När jag äter saker med histamin i så får jag migrän, hög puls, ibland ångest och blodtrycksfall så är säker på att det är problem med histaminer men inte vad som orsakat det. Finns annat än DAO som kan orsaka det, mastceller, höga nivåer av tungmetaller och som du säger mögel. 

Jag dricker bara vatten och fortfarande kaffe då, ibland bubbelvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, iAnna sade:

Jag får migrän av hormonsvängningar, oavsett vad jag äter. Östrogen och progesteron och hela den biten. 

Ja, det kan också orsaka HIT. Har problem med pms också. Har bioidentiskt progesteronkräm men har inte upplevt att den hjälpt riktigt mer än att jag kan bli väldigt lugn och ibland lite verklighetsfrånvänd, lite otäckt. Vad gör du för att försöka balansera hormonerna då?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan, Jola sade:

Du menar bajsdonation. Visst, vet du om det är tillgängligt i Sverige än? 

Det verkar finnas tillgängligt om man drabbats av clostridiumdiarré iallafall. Vet inte så mycket, ville bara väcka tanken (på tarmfloran, inte nödvändigtvis avföringsdonation ). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, Vittvrak sade:

Det verkar finnas tillgängligt om man drabbats av clostridiumdiarré iallafall. Vet inte så mycket, ville bara väcka tanken (på tarmfloran, inte nödvändigtvis avföringsdonation ). 

Nej, tror inte de utför sånt än tyvärr! 

Jag har det i tanken men vet inte riktigt hur jag ska göra eftersom mycket av det man ska äta ger mig reaktion.. Kan ju försöka med microdoser. 

Åt ett omoget äpple och päron igår vid migränen o det gjorde det inte värre. Behöll ketosen idag också, gissar att det var mycket res.stärkelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
57 minuter sedan, Jola sade:

Nej, tror inte de utför sånt än tyvärr! 

Jag har det i tanken men vet inte riktigt hur jag ska göra eftersom mycket av det man ska äta ger mig reaktion.. Kan ju försöka med microdoser. 

Åt ett omoget äpple och päron igår vid migränen o det gjorde det inte värre. Behöll ketosen idag också, gissar att det var mycket res.stärkelse.

Hur är det med salladskål, vitkål (kimchi, surkål)? 

Redigerad av Vittvrak
Kimchi är ju salladskål
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alfa-gal ?

https://ki.se/nyheter/koppling-mellan-fastingbett-och-kottallergi

Jag tycker det verkar som att din kropp reagerar på något med en allergisk reaktion (med histamin utsöndring) snarare än att du får i dig mycket histamin eller histaminproducerande mikrober. Du skriver att du äter låg-histaminkost. Och du verkar inte dricka något misstänkt som champagne tex.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-10-03 at 12:59, Vittvrak sade:

Hur är det med salladskål, vitkål (kimchi, surkål)? 

I allt syrat är det tyvärr massor av histamin, en av de första sakerna man säger att man ska undvika vid HIT. 

Om man tänker evolutionärt så borde ju inte detta ha existerat förr, om man inte kunde äta lagrad mat eller någon dag gammalt kött så vore man ju utrotad. Måste vara något jag missar som är på tok. 
Lite halvkonstigt också eftersom tarmen med all sannolikhet har en högre grad av genomsläpplighet men inte klarar av något som skulle hjälpa den mot just detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, Erik 2 sade:

Alfa-gal ?

https://ki.se/nyheter/koppling-mellan-fastingbett-och-kottallergi

Jag tycker det verkar som att din kropp reagerar på något med en allergisk reaktion (med histamin utsöndring) snarare än att du får i dig mycket histamin eller histaminproducerande mikrober. Du skriver att du äter låg-histaminkost. Och du verkar inte dricka något misstänkt som champagne tex.

Nej jag har slutat med alkohol då jag helt plötsligt inte klarade av det längre. Mådde pyton efter bara ett glas rött. Samt kunde inte äta lax, ölkorv eller annat histaminrikt. Det konstiga är att det började när jag startade med en AIP kost, autoimmun paleo. Då började jag få ångest och märkte att denna slutade när jag slutade med benbuljongen. Sen började jag på keto igen eftersom jag verkligen inte mår bra av så mycket kolhydrater som en paleokost innebär, och då började migränen som jag inte haft sen jag var liten. Det verkar ha ett samband med att jag är i ketos därav min teori kring detoxen. Min kropp blir ju utsatt för de ämnen den gör sig av med under tiden de förs ut, innan har de suttit undangömda tänker jag? Eller är jag helt fel ute? 
Men visst kan det vara som du säger, förstår bara inte vad det ska vara jag helt plötsligt reagerar mot. Det skulle ju vara smöret då, har ju fortfarande inte bytt ut allt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga fästingbett alltså ? Och köttallergi pga alfa-gall ? Fast alfa-gall är en kolhydrat som råkar finnas i kött.

Kroppen rensar definitivt ut gifter och annat den lagrat under den onyttiga eran. Kan förklara migränen men migrän sitter ofta i tarmen.

Har du funderat på att din nya kost kanske skadar candida som försvarar sig med att släppa ut gifter.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjatar vidare lite om tarmfloran , det skulle ju trots allt kunna vara grundorsaken till dina problem. 

Bönor förutom soja och kidney ska tydligen vara ok vid HIT ,där har du ju bränsle till bra bakterier sen kan man ju bara hoppas att dom finns där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-10-03 at 11:11, Jola sade:

Vad gör du för att försöka balansera hormonerna då?

Inte ett iota faktiskt. Mer än att äta ketogent (ren svensk ekologisk mat). Försöker jobba lagom mycket och sova bra. 

Nu förtiden drabbas jag bara en handfull gånger om året av migrän. Min "religiösa övertygelse" säger mig att det inte är Darwins/Guds/vem-man-nu-tror-på mening att man ska stoppa i sig extra hormoner. Jag vill lösa det på naturlig väg.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 hours ago, singoalla said:

Har du referenser på att migrän ofta sitter i tarmen? Erik2...

Tycker du jag tog ut svängarna lite ? Jag borde ha lagt till ett "nog". Här är några referenser, men det är nog en bit kvar till fullt bevis, och orsakerna till migrän är nog många och tämligen okända. I den här studien av studier om kopplingen till tarmen säger de: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5532317/

"We have reviewed the literature for relevant papers reporting on the clinical association between migraine and gastrointestinal symptoms. Several studies have shown different gastrointestinal diseases to be associated with migraine, but the underlining pathophysiology remains elusive. The data gathered and analyzed have shown great variability across studies, making it impossible to draw definitive conclusions. Further research is required to elucidate this potential relationship. An understanding of the relationship between migraine and gastrointestinal disorders is of great clinical importance for prompt diagnosis and treatment."

https://www.theguardian.com/science/2016/oct/18/migraines-could-be-caused-by-gut-bacteria-nitrates-food-trigger-study-suggests

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4240046/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28894515

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack erik2. Blir intressant att  följa utvecklingen i forskningen kring migrän. Det finns en del nya spår på gång. Har själv migrän därav mitt intresse. Fast oftast  bara 3 ggr per år. Har haft det sen 16 års ålder. Ingen skillnad  när jag nu fyllt 64.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Amy Berger tipsade om den här podden:

https://www.biohackerslab.com/ep65-dr-angela-stanton/

Citat

A must-listen for anyone who experiences migraines! They cover it all: ketogenic diet, magnesium, sodium, histamines, and more. Very educational. I learned a lot from this one.

https://twitter.com/TuitNutrition/status/1047968176816967682

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova med att utesluta gluten ur kosten. Sluta med allt socker, gärna Ketogen kost.  Många bli väldigt mycket bättre från sin migrän med dessa åtgärder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 hours ago, Ganymedes said:

Otroligt bra information Ganymedes. Stort tack för Angela Stanton. En ny gigant snart i mitt bibliotek. 

Genetik till att börja med, the original human brain. Insulinresistens utan förhöjt insulin. Electrolytunderskott pga enormt stor användning av elektrolyter jämfört med andra typer. Enorm uppmärksamhet på händelser, super sensitive persons. Mm. Mm.

Slutsats bla undvik kolhydrater och öka på intaget av elektrolyter. Salt är ett mycket effektivt motmedel.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det var ett bra tips ?

Twitter är för övrigt en bra källa till information när det kommer till LCHF/keto/paleo/carnivore. Dom flesta tongivande rösterna, plus många andra, finns och är aktiva där. Amy Berger är en av dom

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg