Jo Magnussen Posted October 2, 2018 Share Posted October 2, 2018 Hei! Har diabetes2, og har akkurat begynt «Kom igang med LCHF» på dietdoctor.com for å se om dette kan hjelpe. Forstår det som at jeg kun skal spise de måltidene som er satt opp - altså frokost, lunsj og middag. Har ofte ishockey eller CrossFit sent på kveldene (ferdig 20-21) og pleier å bli veldig sulten etter trening. Kan jeg spise noe så sent uten å ødelegge opplegget? Og hvis ja - hva bør jeg spise? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 3, 2018 Share Posted October 3, 2018 Nu ska väl inte jag ge råd till hårt tränande diabetiker; jag är ingetdera...men jag kan ju saga något generellt. 1) Det finns inget som sager att du ska äta frukost lunch middag. Jag skulle saga att det är ett förslag, för att göra det lätt att börja. 2) Däremot är väl tanken att du inte ska äta en massa mellanmål. Men behöver du dem, så ät. Det ger sig med tiden. Ät tillräckligt till de stora målen att det räcker. Det ger sig också med tiden. 3) Om du behöver mat efter att ha tränat på kvällen - ja, är du hungrig, så ät. Sluta när du är nöjd och mätt. Jag klarar inte att gå och lägga mig hungrig. Men det ska heller inte störa sömnen. 4) Efter ett tag så marker du att du hittar ett sätt att äta på som du trivs med. Själv äter jag inte frukost längre, utan bara lunch och middag. Oftast. Jag försöker lyssna på vad kroppen vill. (den brukar vilja ha något lite på kvällen om jag varit ute och dansat) 5) När man äter, så äter man mat (det är alldeles för lätt att börja leva på yoghurt och römme med bär och liknande). Det beror lite på vad du klarar att äta, och hur hungrig du är. Kokt ägg, pannbiff, ost med smör är några förslag. Det kan man ha färdigt I kylen. Vill du laga något, så kanske en omelett. Man får helt enkelt prova sig fram till vad som passar en själv. Det är ju ett sätt att äta som man ska leva med. Och njuta av. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 3, 2018 Share Posted October 3, 2018 16 timmar sedan, Jo Magnussen sade: Hei! Har diabetes2, og har akkurat begynt «Kom igang med LCHF» på dietdoctor.com for å se om dette kan hjelpe. Forstår det som at jeg kun skal spise de måltidene som er satt opp - altså frokost, lunsj og middag. Har ofte ishockey eller CrossFit sent på kveldene (ferdig 20-21) og pleier å bli veldig sulten etter trening. Kan jeg spise noe så sent uten å ødelegge opplegget? Og hvis ja - hva bør jeg spise? Som redan nämnts, tre måltider om dagen är rätt vanligt, den främsta tanken bakom detta är dock att utesluta allt annat, dvs bara äta vanliga måltider. När jag tränade för en massa år sedan så blev jag oxå hungrig, efter ett tag på LCHF blev jag inte hungrig alls efter träning. Så jag har ett kompromissförslag, ät din middag efter träningen? Man kommer som regel ingen vart utan lite planering. Teoretiskt sett så anses det bra att äta efter träning, framförallt protein för att återställa de muskler man brutit ner, dvs all träning är nedbrytande. Träning är även bra för typ2 då man bryter ner glycogendepåerna i musklerna/dvs man förbrukar det som typ 2 har svårt att hantera, dvs glukos. Typ 2 är i princip insulinresistens, dvs det är rätt lite GLUT-1 och -4 som kan ta emot glukos, dvs omsätter man mer intramuskulärt glykogen så tenderar Glutarna att öka. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Glukostransportproteiner https://sv.wikipedia.org/wiki/Insulinresistens Och därmed sagt, det kan vara detta du nu känner av, dvs ett behov av glukos, tanken med LCHF är då att det behovet skall minska. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dollyfreak Posted March 5, 2019 Share Posted March 5, 2019 Hej Jag tränar också sent, oftast är jag inte hemma före kl 21:30 och då brukar jag ta ett par ostskivor innan jag går och lägger mig. Annars vaknar jag mitt i natten och är jättehungrig. Man behöver ju inte äta efter träning men jag tycker att kroppen brukar säga till att den behöver det, beror såklart på vad och hur hårt man tränat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts