quest Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Jag har nu hållit på med LCHF i snart en månad och ser små framsteg på vågen och med måttbandet (någon cm och något kilo). Men jag har via andra inlägg här på forumet förstått att det är mäta och räkna som gäller om man vill få kontroll över vad som händer. Detta känns dock svårt, idag har jag t ex med mej rester från en Boeuf Bourgignonne som jag ska äta till lunch. Hur ska jag kunna räkna ut hur mycket protein/fett/kolhydrater det finns i detta? Finns det någon sida där ungefärligt innehåll i olika maträtter anges? Jag är kvinna, 47 år, rör mig genom promenader (30 min) 2-3 gg/vecka samt träning i form av crosstraining/simning/spinning ca 2 gg/vecka. Jag är 165 cm och väger 88 kg men mår på alla sätt bra så jag är bara ute efter viktnedgång. Idag kommer jag äta enligt följande: Frukost: 1 kokt ägg, i skiva prosciutto, te. Lunch: Köttgryta ca 400 g, Middag: Rimmad lax 100g, räkor, majonnäs och en bit brie-ost. Ser det ut att vara ungefär rätt fördelning av protein/fett/kolhydrater? Ser det ut att vara ungefär rätt kaloriintag? Tacksam för tips och råd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
melderv Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Jag använder mig av ShapeUp Club-appen och ja, ibland är det lite jobbigt ärligt talat. Jag har dock börjat lätta på det alltmer då jag nu tack vare den(!) fått en hyffsad känsla för hur mycket olika livsmedel innehåller. Har precis skrivit ihop ett inlägg om det i bloggen: http://melchf.wordpress.com/2013/02/12/nytt-ord-till-saol/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Frukost: 1 kokt ägg, i skiva prosciutto, te. Lunch: Köttgryta ca 400 g, Middag: Rimmad lax 100g, räkor, majonnäs och en bit brie-ost. Frågar du mig, säger jag nej ! Orsaken till mitt svar är att du får nog i dig för litet fett. Skinka är nästan helt och hållet proteiner liksom köttet i grytan. Likadant med laxen, räkorna och brieosten. Du behöver kanske extra proteiner för motionens skull, men höga proteiner medför också risken att antalet kalorier stiger kraftigt om du ökar endast fettet till rätt kvot. Att öka fettet brukar innebära också anpassning av proteiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Jag har aldrig räknat eller vägt vad jag äter under min 4 åriga karriär som lchf frisk.. Man lär sig i början att köpa de livsmedel som inte innehåller mer än högst ca.5g kolhydrater / 100g .. man hittar väldigt mycket sådant och personligen är jag hundra säker på att det täcker allas behov oberoende smaklökarna. Sedan äter man sig mätt, kan vara lite knepigt i början innan man lär sina mättnadssignaler för det kan te sig lite annorlunda som med kolhydratsrik mat.. Men sedan är det bara att köra på och lära sig i lchf djungel vad man vill äta. Måttbandet är en enda hjälpmedel egentligen som man kan ha som guide.. Vad jag vill säga är att allt detta är högst individuellt men att mäta allt är eller gör man bara om man verkligen har intresse för det men inget man måste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Håller med Copecca, bara om du vill men inte går ner i vikt kan det vara nyttigt att försöka uppskatta matintag och andel protein o kolhydrater ffa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quest Posted February 15, 2013 Author Share Posted February 15, 2013 Tack för svar! Så om det är för mycket protein och för litet fett - hur ska man ändra på det hela? Jag misstänker att det handlar om att dra ner på måltiderna kanske? För att äta bara en klick smör känns ju konstigt... Jag har nu prövat med att bara dricka en kopp te med en tsk kokosfett i till frukost, jag får se om jag håller mej mätt till lunch på detta. Man är ju så van vid att äta frukost, lunch och middag så det är svårt att ställa om från detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 När jag började med lchf, kan ju bara ge råd från mina egna erfarenheter som kanske inte är helt vetenskapliga tyvärr men men .., så åt jag alltid en stadig frukost och i starten även lunch. Men det visade sig med tiden sedan att det som var den lättaste att hoppa över kom att bli just lunchen.. Jag klarade med frukosten långt till eftermiddag när det sen var dags att tänka på middag. Men det är ju olika med oss alla och förutsättningar kan också göra sitt.. hur man jobbar eller som jag är man hemma dagarna etc.. Idag har jag testat detta med periodisk fasta med olika varianter.. har inte hittat en som riktigt passar till mig ännu men det kommer nog snart när kroppen vänjer sig. Har svårt komma ifrån att äta något lätt på kvällen men att hoppa över frukost är idag inget som helst problem. Äter alltså bara ett riktigt mål om dagen. Du tycker om te men en tesked kokosfett låter för mig väldigt lite. Nu jämför jag för mig som också dricker te till "frukost" ofta men då har jag 50-100g smör i ..fast idag/under test till pf dricker jag bara vanlig kaffe utan något alls i. Så variationerna är många men lycka till att du hittar din egen. Till din fråga om protein och fett.. ta en mindre bit av kötten och en sked mer sås ..men man behöver inte äta smör med sked utan gör maten bara mer fetthaltigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Lchf-kaffe (te, choklad) är såå gott! Trodde väl aldrig att något kunde vara godare än kaffe med grädde men 3 dl kaffe + 30g smör+30g kokosfett mixa helst med stavmixer (eller magic bullet om du har en så'n undangömd i ett skåp) smakar mer kaffe och samtidigt mjukt...... Jag brukar dricka detta på morgonen se'n fixar jag i hemmet, går en lång promenad med hundar (och katt) och kanske vid 13-14tiden äter jag frukost som brukar bestå av ägg (stekta eller omelette) bacon/fläsk/makrill + surkål kanske ytterligare lchfkaffe på em och en middag på kvällen med kött/fisk + grönsaker. Pga kaffet äter jag mindre portioner av maten och har inget sug efter mellanmål. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
melderv Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Tack för svar! Så om det är för mycket protein och för litet fett - hur ska man ändra på det hela? Jag misstänker att det handlar om att dra ner på måltiderna kanske? För att äta bara en klick smör känns ju konstigt... Jag har nu prövat med att bara dricka en kopp te med en tsk kokosfett i till frukost, jag får se om jag håller mej mätt till lunch på detta. Man är ju så van vid att äta frukost, lunch och middag så det är svårt att ställa om från detta. Jag gjorde precis en jättegod lunch! En bit lax med sallad (med bla avocado och annat bra). Laxen stekte jag i smör, sen la jag på en klick kryddsmör också. EXTREMT GOTT måste jag säga. Kryddsmöret gjorde jag själv för första gången imorse. Smälte vanligt smör till rumstemperaturer och rörde sen ned pressad vitlök, salt och rätt mycket dill. Ny favoritmåltid helt klart! Borde tagit en bild på det hela... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Jag gjorde precis en jättegod lunch! En bit lax med sallad (med bla avocado och annat bra). Laxen stekte jag i smör, sen la jag på en klick kryddsmör också. EXTREMT GOTT måste jag säga. Kryddsmöret gjorde jag själv för första gången imorse. Smälte vanligt smör till rumstemperaturer och rörde sen ned pressad vitlök, salt och rätt mycket dill. Ny favoritmåltid helt klart! Borde tagit en bild på det hela... Låter kanongott Nästa gång får du ta bild och lägga upp på bloggen! Och här förståss! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Jag gjorde precis en jättegod lunch! En bit lax med sallad (med bla avocado och annat bra). Laxen stekte jag i smör, sen la jag på en klick kryddsmör också. EXTREMT GOTT måste jag säga. Kryddsmöret gjorde jag själv för första gången imorse. Smälte vanligt smör till rumstemperaturer och rörde sen ned pressad vitlök, salt och rätt mycket dill. Ny favoritmåltid helt klart! Borde tagit en bild på det hela... Smör kan aldrig överskattas nog. Liknande variant till kött är ju också väldigt gott. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Jag har nu hållit på med LCHF i snart en månad och ser små framsteg på vågen och med måttbandet (någon cm och något kilo). Men jag har via andra inlägg här på forumet förstått att det är mäta och räkna som gäller om man vill få kontroll över vad som händer. Detta känns dock svårt, idag har jag t ex med mej rester från en Boeuf Bourgignonne som jag ska äta till lunch. Hur ska jag kunna räkna ut hur mycket protein/fett/kolhydrater det finns i detta? Finns det någon sida där ungefärligt innehåll i olika maträtter anges? Jag är kvinna, 47 år, rör mig genom promenader (30 min) 2-3 gg/vecka samt träning i form av crosstraining/simning/spinning ca 2 gg/vecka. Jag är 165 cm och väger 88 kg men mår på alla sätt bra så jag är bara ute efter viktnedgång. Idag kommer jag äta enligt följande: Frukost: 1 kokt ägg, i skiva prosciutto, te. Lunch: Köttgryta ca 400 g, Middag: Rimmad lax 100g, räkor, majonnäs och en bit brie-ost. Ser det ut att vara ungefär rätt fördelning av protein/fett/kolhydrater? Ser det ut att vara ungefär rätt kaloriintag? Tacksam för tips och råd. Eftersom den här typen av frågor är så vanliga så tog jag tillfället i akt att skapa en ny tråd för enbart verktyg som kan vara bra att känna till om man är intresserad av att hålla koll på matintaget: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1216-nyb%C3%B6rjartips-verktyg-f%C3%B6r-att-h%C3%A5lla-koll-p%C3%A5-matintag/ Fyll gärna på med andra förslag, recensioner av dessa eller liknande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts