Jump to content

Optimal ketos – högre blodsocker

Recommended Posts

Med fasta kan man mena många olika saker. Hur såg din fasta ut?

Blodsocker kan variera även om man äter LCHF, det finns annat än kolhydraterna som påverkar. Du kan göra om det där experimentet några gånger. Genomsnittligt ska sockret inte gå upp om du bara ”äter” fett.

• Like 4

1 timme sedan, Annica Edvardsson sade:

Hejsan

Jag strävar efter att ligga i optimal ketos men samtidigt som kesosen ökar höjs blodsockret, idag har jag endast druckit fett kaffe före det låg jag på 6,2/1,6 en stund efter 7,2/2,2 vad kan det bero på? Har genomfört ca 2 1/2v fasta fram tills i förrgår o sen bara ätit 1 strikt LCHF middag/dag.

Vet inte, men jag kan dra lite teori iallafall.

Först så har vi dietinducerad ketos, dvs man äter som vanligt fast rätt lite kolisar och rätt mycket fett, dvs SKD, Standard Ketogen Diet/LCHF!

Sen så har vi svält/bantningsketos, och det får de flesta som bantar/fastar längre tid lite oavsett vad de äter, även om de kör VV eller andra lågkaloridieter.

Det tredje vanliga är post excersis ketos, dvs när man tränat som en galning och förbrukat en hel del glukos.

Såå, jag tror på en kombo av SKD och fasta.. dvs du får inte i dig så många kalorier via munnen så kroppen får förse sig själv dels av fettkaffet,eventuellt ur fettdepåer, dels göra glukos i levern, via glukoneogenes?

Det hela verkar enkelt till en början.. ända tills man går in på biokemi!

Iallafall fettet i fettkaffet, såvida det inte var cocosfett (MCT)  lagras som regel rätt omgående, det mesta går via lymfsystemet med hjälp av Kylomicroner.

Hur som helst, det mesta tyder på att insulin sjunkit och glukagon ökat, det gör att glycogenolys och glukoneogens ökar, ketos oxå.. jag tror att det är en tillfällig reaktion på måltiden för att bibehålla  energihomeostasen i blodet?

• Like 3
  • Thanks 1

Hej Peter

Jag fastade på i huvudsak vatten, men drack mitt morgon kaffe och tog nån vlcd dryck nån gång (sötad med aspartam) men nu när jag läser här inser jag att jag antagligen behöver bli mer fett driven på LCHF igen innan jag fastar.

Det svår är proteinet om jag väger 87 kg och vill ligga i optimal ketos hur mycket protein kan man äta då, alltså i ren kött, kyckling eller fisk vikt? Kör nu med Kostdoktorns veckomenyer strikt nivå.

• Like 2

VLCD innehåller väl normalt en massa kolhydrater? ... lite synd att fasta på det viset kan jag tycka.

Om du håller dig till strikta menyer är det troligt att du kommer ligga kvar i "optimal" ketos ... du verkar  ligga där nu. Fundera inte så mycket på proteinet till att börja med tycker jag .... fokusera på att få i sig mycket fett är nog viktigare.... att kombinera detta med en 16/8 fasta kan fungera bra för viktnedgång.... strunta helt i VLCD drycker. ?

• Like 3

OBSERVERA!

Man kan finlira hur mycket som helst för att komma i ketos och till att hålla blodtrycket på optimal nivå men man måste vara klar över att nivåerna på intagna vitaminer och spårmetaller lätt spolas bort av överdrivet kaffe/te etc.drickandet. Kan man inte hålla rätt nivåer på det kroppcellerna vill ha tillgång till blir resultatet inte bra. Kika gärna i Effies tråd:

• Like 1

• 7 months later...
On 2018-10-04 at 10:34, Annica Edvardsson sade:

Det svår är proteinet om jag väger 87 kg och vill ligga i optimal ketos hur mycket protein kan man äta då, alltså i ren kött, kyckling eller fisk vikt? Kör nu med Kostdoktorns veckomenyer strikt nivå.

Kör du då med den menyn iallafalla ett tag!

Dvs riktig mat.. när man väl fått in vanan att äta främst riktig mat och kört det ett tag så kanske.. men bara kanske så skulle man kunna skruva lite på kalorier/olika macronutrieneter.

Iallafall angående protein och ketos/viktminskning/litta andra grejer.. protein, främst aminosyror är essentiellt.. det är konstanten i din föda.. förutom kalorier, vitaminer, mineraler, spårämnen.. samt vatten.. tror jag fick med alla viktiga grejer?

Hur som helst, åter till LCHF och kött, nu blidde det lite krångligt, fast inte så mycket faktiskt utan räkna cirka 20% protein i olika sorters kött/variera dessa.

Nu blir det riktigt krongligt.. räkna med minimum 0,8 gram protein per dag i snitt, på ketogenare diet bör man äta 1 gram per kilo i snitt, men minimum är sällan optimalt, räkna då mer på 1,5 gram per dag.. eller om man är väldans fysiskt aktiv upp till 2 gram per kilo och dag i snitt!

Oså finns det de som menar att LCHF är en köttdiet, det är det inte, det finns rätt många vegetarianer som äter LCHF oxå.

Då blir det hur krongligt som helst att räkna på "essentiella aminosyror som trots allt fortfarande är konstanten i födan!

Nu blir det ännu krongligare för ny byter jag koncept, dvs man brukar säga.. mångs säger så iallafall att det räcker med en kötttmängd som motsvara din knytnäve till varje måltid, det stämmer nog rätt bra, fast ju färre måltider man äter per dag ju större blir den där knytnäven!

On 2019-05-12 at 16:36, Annica Edvardsson sade:

Har gått bra med ketogen kost, nere på 76kg nu och behöver inte gå på diabeteskoll på ett år nu, inga mediciner

Bra så att börja med.. lesson to take home, fundera på vad som gjort vad!

Som jag tidigare pepåkat, det är hur lätt som helst att hamna i ketos.. det är hur lä'tt som helst att följa någon annans råd.. det viktiga är att lära sig vad som gjorde vad!

Iallafall.. alla som följer en VLCalorie diet hamnar som regel i ketos.. så länge man står ut, likaså om man följer en VLCarb Diet.. så länge man står ut!

Dvs skit samma hur alla andra äter, både kalorierna och carbsen kan spela roll.. men pratar vi diabetes så kan det tänkas att carbsen spelar en avgörande roll?

Personligen anser jag att en VLCarb diet är lättare att stå ut med1

Dvs man får lov att äta riktigt god mat från bra matvaror, man får äta sig mätt, man behöver varken handla, laga till och äta lika många måltider.. man får en massa extra tid över!

Nackdelen är att man blir ett UFO, dvs man äter inte det som andra äter!

På jobbet, när företaget bjuder på Semla, Wienerbröd, Godis då dricker jag en slät kopp kaffe.. en semla var tionde år tycker jag är lämpligt!

Bland släkt och vänner.. jag är fucking diabetiker, vill ni att jag skall dö i förtid/har ni inget alternativ så tar jag en slät kopp kaffe.

Iallafall så har jag lärt mig genom åren.. värst är barnkalas, tårta, kaffebröd, godis och läsk, jag äter mig mätt innan jag åker, smakar på något och berömmer värdinnan/värden.

• Like 2

• Annika Rane changed the title to Optimal ketos – högre blodsocker