lea johansson

Förvirrad :)

Recommended Posts

Hej!

Jag blir lite förvirrad- ibland hör jag att man ska äta tills man är mätt och mycket fett men ibland att man inte ska överstiga sin kroppsvikt i protein eller äta mejeriprodukter för mycket. Är det då egentligen kött i olika varianter ihop med smör/kokosfett osv som är huvudmaten om man undviker mejeri och då inte mer än sin kroppsvikt i protein? Det känns plötsligt väldigt lite.  Jag förstår att det är individuellt men jag tycker ibland att det är lite rörigt såhär i början :)

Men målet för mig är att tappa några kilo så jag får väl testa helt enkelt :)

Vh Lea

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej lea johanssonm och välkommen till forumet.

I kött kan man säga att ca 20% av vikten är protein. Om man då väger (eller vill väga) 60 kilo så betyder det att man behöver äta 300 gram kött (om proteinet huvudsakligen kommer från kött) för att få i sig 60 gram protein. I min värld är det ganska mycket. Och till det lägger man en hel del fett i form av smör, kokosfett eller annat bra fett. Martina Johansson äter 200 gram fett om jag minns rätt.

Lycka till med ditt mål!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan, lea johansson sade:

Är det då egentligen kött i olika varianter ihop med smör/kokosfett osv som är huvudmaten ..

Huvudet på spiken! ?

Grönsaker kan du komplettera med för att lätta upp lite och ge variation om du behöver. ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, iAnna sade:

Huvudet på spiken! ?

Grönsaker kan du komplettera med för att lätta upp lite och ge variation om du behöver. ?

Tack :) det klarnar allt eftersom :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, iAnna sade:

Huvudet på spiken! ?

44 minuter sedan, SGK sade:

Hej lea johanssonm och välkommen till forumet.

I kött kan man säga att ca 20% av vikten är protein. Om man då väger (eller vill väga) 60 kilo så betyder det att man behöver äta 300 gram kött (om proteinet huvudsakligen kommer från kött) för att få i sig 60 gram protein. I min värld är det ganska mycket. Och till det lägger man en hel del fett i form av smör, kokosfett eller annat bra fett. Martina Johansson äter 200 gram fett om jag minns rätt.

Lycka till med ditt mål!

Tack :) Då är jag med- som du skriver så är det ju rätt mycket, ska kika på Martina Johansson också :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, lea johansson sade:

Tack :) det klarnar allt eftersom :)

Vi syftar ju främst på macronutrienter, dvs sådana som i huvudsak kan bidra med energi (Kalorier)!

Meen, protein är essentiellt det bygger upp muskler, skelett.. ditten datten, som är bra att ha, medans kolhydrater och fett är typ energin i maskineriet.

Så vi säger mycket fett, då menar vi hög andel, E%, dvs hög andel av ditt kaloribehov och därmed rätt lite kolhydrater, de är utbytbara kalorimässigt!

Och iomed att fett är så himla energirikt som tenderar portionerna på tallriken att krympa, när man kuttar ut potatis, pasta, bröd ,ris, ja du vet bulken.

Då är det väldans lämpligt att fylla på med smarriga grönsaker, de är ju trots allt mest vatten samt någon vitamin.. tänk grillparty med sallad!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra förklaring, just det- jag utgår ju från mitt behov givetvis.. och för att hamna i optimal viktnedgång med fett som drivmedel så kan inte något av khl, protein eller fett överstiga mitt dagsbehov av energi?

Väldigt intressant och lärorikt detta :) jag har iaf tappat 2kg så det verkar ju funka. Har ätit 2 ggr/dag med ett mellanmål ibland (fet yoghurt med grädde) men har också funderat kring det där med ketos (jag har skannat forumet så förstår att det finns olika osv) men undrar ändå om man nu fastar tex 16h och förbränningen är igång, man känner ingen hunger då- hur länge kan man gå på fasta? Såg att någon annan frågat detta men hittade inget svar :) Ny energi behövs ju men är det när man "känner" det, att man blir hungrig?

Jag blir hungrig så inget prob egentligen men är ändå nyfiken :) 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, lea johansson sade:

hur länge kan man gå på fasta?

Om man menar vattenfasta dör människan efter ca 30 dagar utan näring. Om man fastar på under ca 400kcal/dygn (gränsen för hungerkänslor), dricker vatten, örtte, buljong (för näring)... då klarade jag för en massa år sen som mest 27 dagar innan jag tröttnade (körde årlig fasta på den tiden, väldigt populärt på 80-90-talet, oftast köpte man fastepaket men det hade jag inte råd med). Men viktminskningen var som störst i början och avtog efter ett tag. Några 27kg blev det inte, tyvärr... Kanske tur det, hade blivit för mycket för mig.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, MariaF sade:

Om man menar vattenfasta dör människan efter ca 30 dagar utan näring. Om man fastar på under ca 400kcal/dygn (gränsen för hungerkänslor), dricker vatten, örtte, buljong (för näring)... då klarade jag för en massa år sen som mest 27 dagar innan jag tröttnade (körde årlig fasta på den tiden, väldigt populärt på 80-90-talet, oftast köpte man fastepaket men det hade jag inte råd med). Men viktminskningen var som störst i början och avtog efter ett tag. Några 27kg blev det inte, tyvärr... Kanske tur det, hade blivit för mycket för mig.

Stort tack :) dä är jag med :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av grundtankarna med fasta (och även LCHF) är ju att få kroppen att använda sina egna reserver. När man äter kolhydrater sätter kroppen ut insulin. Som i sin tur stryper utflödet ur fettcellerna, eftersom kroppen behöver ta hand om det som kommer. Om du hela tiden har en hög insulinnivå i blodet, så vänjer sig kroppen att hela tiden begära extern föda genom hungerkänslor. Isf. att ta av sina egna reserver.

Om du fastar eller kör en strikt LCHF så har du tillgång till reserverna och hungerkänslorna kommer oftast bara flyktigt då och då. Som en påminnelse om att det vore trevligt med lite extern föda ändå.

Det finns ju ett känt fall med en Skotte som fastade i över ett år under läkarkontroll och bara drack vatten samt vitaminer och mineraler.

--

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, lea johansson sade:

Tack för bra förklaring, just det- jag utgår ju från mitt behov givetvis.. och för att hamna i optimal viktnedgång med fett som drivmedel så kan inte något av khl, protein eller fett överstiga mitt dagsbehov av energi?

Väldigt intressant och lärorikt detta :) jag har iaf tappat 2kg så det verkar ju funka. Har ätit 2 ggr/dag med ett mellanmål ibland (fet yoghurt med grädde) men har också funderat kring det där med ketos (jag har skannat forumet så förstår att det finns olika osv) men undrar ändå om man nu fastar tex 16h och förbränningen är igång, man känner ingen hunger då- hur länge kan man gå på fasta? Såg att någon annan frågat detta men hittade inget svar :) Ny energi behövs ju men är det när man "känner" det, att man blir hungrig?

Jag blir hungrig så inget prob egentligen men är ändå nyfiken :) 

Alldeles riktigt.. de fyra bokstäverna LCHF betyder lixom inte att man kan strunta i sunt förnuft!

Iallafall så är protein närmast att betrakta som konstanten i födan iomed att det främst är en byggsten för en massa bra saker, som man helst vill behålla!

Du har sannolikt främst tappat vatten.. det gör de flesta som börjar med LCHF och som de facto behöver detta, dvs teoretiskt nu då, Insulin ökar njurens vattenretetion, det betyder inte att kroppen ställt om till att bli fena på att förbränna fett ännu.

Dvs det mesta tyder på att du är frisk.. det tar cirka 3-4 veckor att vänja kroppen vid högre fettoxidation främst då ketos, som ersätter en hel del glukos för främst hjärnan och hjärtat.

Dvs ketos innebär brist på glukos som energi.

Goda tecken är att det smakar död råtta i munnen samt att det känns som man bör full riddarustning bara man går uppför en trappa!

Iallafall om man framhärdar, det går över.. och då kommer vi osökt in på det du antagligen är ute efter, dvs att kroppen uppreglerar sin förmåga att leva utav fettdepåerna?

Det märker du efter några månader när du max äter 1-2 måltider per dag!

Aså fasta är en massa saker/olika mål/olika synsätt/men att inte äta på 16 timmar är lixom rätt så normalt för de där LCHF funkar/dvs det mesta man äter lagras, och sen så är det helt okej att vänta på nästa planerade måltid, för man vet att den kommer och under tiden lever man till stora delar utav fettreserven, utan större cravings!

Det finns ett koncept som kallas för 16:8, det kallas för intermitent fasta av vissa, men för de flesta LCHFare så är det vardagsrutin.. tanken med 16: 8 är att man skall hinna förbruka det man åt.. om man är obese kan det tänkas att man äter lite mindre än vad som krävs för att bibehålla föregående vikt?

Andra kör 5:2, dvs två dagar i veckan så hoppar man i princip en måltid.

Dvs det är vad du äter över en längre tid som påverkar din vikt samt din hälsa.. vem som helst kan banta några dagar.. litta oavsett hur de/vad de äter, problemajset är hur som helst att ta ut av energidepåerna/inte bygga på dem!

Iallafall för att göra det visuellt;

LCHF-mat

LCHF-mat

https://www.dietdoctor.com/se/lchf

Dvs LCHF är knappast den mest plågsamma dieten??

Dvs om man måste späka sig för att avstå bröd, pasta, ris, läsk, ostbågar, you name it så har man betydligt fler problem än med vikten.. dvs om man inte blir nöjd med mat från bra råvaror och lagom med kalorier!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Zepp sade:

Alldeles riktigt.. de fyra bokstäverna LCHF betyder lixom inte att man kan strunta i sunt förnuft!

Iallafall så är protein närmast att betrakta som konstanten i födan iomed att det främst är en byggsten för en massa bra saker, som man helst vill behålla!

Du har sannolikt främst tappat vatten.. det gör de flesta som börjar med LCHF och som de facto behöver detta, dvs teoretiskt nu då, Insulin ökar njurens vattenretetion, det betyder inte att kroppen ställt om till att bli fena på att förbränna fett ännu.

Dvs det mesta tyder på att du är frisk.. det tar cirka 3-4 veckor att vänja kroppen vid högre fettoxidation främst då ketos, som ersätter en hel del glukos för främst hjärnan och hjärtat.

Dvs ketos innebär brist på glukos som energi.

Goda tecken är att det smakar död råtta i munnen samt att det känns som man bör full riddarustning bara man går uppför en trappa!

Iallafall om man framhärdar, det går över.. och då kommer vi osökt in på det du antagligen är ute efter, dvs att kroppen uppreglerar sin förmåga att leva utav fettdepåerna?

Det märker du efter några månader när du max äter 1-2 måltider per dag!

Aså fasta är en massa saker/olika mål/olika synsätt/men att inte äta på 16 timmar är lixom rätt så normalt för de där LCHF funkar/dvs det mesta man äter lagras, och sen så är det helt okej att vänta på nästa planerade måltid, för man vet att den kommer och under tiden lever man till stora delar utav fettreserven, utan större cravings!

Det finns ett koncept som kallas för 16:8, det kallas för intermitent fasta av vissa, men för de flesta LCHFare så är det vardagsrutin.. tanken med 16: 8 är att man skall hinna förbruka det man åt.. om man är obese kan det tänkas att man äter lite mindre än vad som krävs för att bibehålla föregående vikt?

Andra kör 5:2, dvs två dagar i veckan så hoppar man i princip en måltid.

Dvs det är vad du äter över en längre tid som påverkar din vikt samt din hälsa.. vem som helst kan banta några dagar.. litta oavsett hur de/vad de äter, problemajset är hur som helst att ta ut av energidepåerna/inte bygga på dem!

Iallafall för att göra det visuellt;

LCHF-mat

LCHF-mat

https://www.dietdoctor.com/se/lchf

Dvs LCHF är knappast den mest plågsamma dieten??

Dvs om man måste späka sig för att avstå bröd, pasta, ris, läsk, ostbågar, you name it så har man betydligt fler problem än med vikten.. dvs om man inte blir nöjd med mat från bra råvaror och lagom med kalorier!

WOW! Stort tack för väldigt tydligt och lärorikt svar! Ok, def vatten hittils.. exakt, mitt mål är att få igång processen där kroppen lever av fettdepåerna. Då är det bara att köra på  och se vad som händer. Inga cravings alls faktiskt just nu.. men vi får se hur det fortlöper. Det där med smak av död råtta och tunga ben (vad kommer det av?) är ju inget man längtar till direkt..hehe. Man inser vetenskapen bakom allt, det är processer och mycket kunskap som ska till men överlag så känns det bra med god mat osv. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, lea johansson sade:

Det där med smak av död råtta och tunga ben (vad kommer det av?

Det är när det uppstår glukosbrist.. utifall kroppen var van att ha fri tillgång till detta!

Dvs smaken härleds främst till aceton, det är en omvandlingsprodukt av överblivna ketonkroppar.. i början så är man inte lika bra på att förbränna dessa, det krävs en uppreglering utav ketolysensymer.. dessa förekommer främst i hjärtat och i stora delar utav hjärnan.

I musklerna däremot så lyser de till stora delar med sin frånvaro, dvs musklerna går över vid brist på glukos till betaoxidation, (på svenska,  fettförbräning) och det tar litta tid!

För det krävs syre vid fettoxidation, medans glukos kan förbrännas vid syreunderskott, restprodukten blir då Laktat, (mjölksyra)!

Sååå.. med LCHF så tvingar vi kroppen att byta bränsle i princip, att uppreglera de biokemiska processer som krävs för detta.

Man bör helst ge det någon månad med olika omställningsbesvär och liknande, det är litta samma som om man får för sig att börja träna, då tar det ialllafall sex månader innan man är omställd/kroppen anpassat sig till att träna regelbundet.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Zepp sade:

Det är när det uppstår glukosbrist.. utifall kroppen var van att ha fri tillgång till detta!

Dvs smaken härleds främst till aceton, det är en omvandlingsprodukt av överblivna ketonkroppar.. i början så är man inte lika bra på att förbränna dessa, det krävs en uppreglering utav ketolysensymer.. dessa förekommer främst i hjärtat och i stora delar utav hjärnan.

I musklerna däremot så lyser de till stora delar med sin frånvaro, dvs musklerna går över vid brist på glukos till betaoxidation, (på svenska,  fettförbräning) och det tar litta tid!

För det krävs syre vid fettoxidation, medans glukos kan förbrännas vid syreunderskott, restprodukten blir då Laktat, (mjölksyra)!

Sååå.. med LCHF så tvingar vi kroppen att byta bränsle i princip, att uppreglera de biokemiska processer som krävs för detta.

Man bör helst ge det någon månad med olika omställningsbesvär och liknande, det är litta samma som om man får för sig att börja träna, då tar det ialllafall sex månader innan man är omställd/kroppen anpassat sig till att träna regelbundet.

Grymt! Tack, du är en klippa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg