patrix

Dunder och snus

Recommended Posts

Hittade den här artikeln om att illegal snustillverkning ökar

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/illegal-snustillverkning-okar-i-sverige

Men vad har det att göra med LCHF? Jo, trots Socialstyrelsens cancervarning som tidigare prydde dosorna, har snus aldrig kunnat påvisas vara hälsofarligt. Beroendeframkallande, ja naturligtvis.

Rökning däremot har tämligen gott stöd för sin skadlighet. Och snus kan ju då ses som en naturlig rökavvänjningsprodukt till skillnad från läkemedelsbolagens nikotintuggumin.

Det är vad jag tror är anledningen till att snus är förbjudet inom EU och belagd med extra skatt trots att det inte är värre än t.ex. energidryck (snarare tvärtom). Snus är en konkurrent, precis som LCHF är för diabetes- och hjärtmedicin och därför ser det ut som det gör med vår lobbyiststyrda lagstiftning och vår så kallade "public service" media och dess köpta agenda.

Korruptionen är inte mindre i Bryssel och Sveriges riksdag, den döljs bara bättre tack vare kontrollerad media.

Och jag tycker det är utmärkt om folk vare sig snusar eller röker, men snusning är alltså inte konstaterat hälsofarligt. Lika lite som att äta stora mängder naturligt fett.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On ‎2018‎-‎10‎-‎06 at 15:32, patrix sade:

Jo, trots Socialstyrelsens cancervarning som tidigare prydde dosorna, har snus aldrig kunnat påvisas vara hälsofarligt.

Det är väl en sanning med modifikation...

Snus ger samma risk att drabbas av diabetes typ 2 som rökning, man har en större risk att dö efter hjärtinfarkt och stroke som snusare samt att det finns en ökad förekomst av cancer i bukspottskörtel, munhåla och matstrupe...

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 hours ago, Jamtlandstjej said:

Det är väl en sanning med modifikation...

Snus ger samma risk att drabbas av diabetes typ 2 som rökning, man har en större risk att dö efter hjärtinfarkt och stroke som snusare samt att det finns en ökad förekomst av cancer i bukspottskörtel, munhåla och matstrupe...

Det vore på sin plats tycker jag om du gav en källa till den studie/forskning som du anser stöder det påståendet. Forskning sägs ju också visat att mättat fett orsakar det du tar upp, men det vet vi ju inte är korrekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, patrix sade:

Det vore på sin plats tycker jag om du gav en källa till den studie/forskning som du anser stöder det påståendet. Forskning sägs ju också visat att mättat fett orsakar det du tar upp, men det vet vi ju inte är korrekt.

https://ki.se/forskning/hur-farligt-ar-det-att-snusa

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2007/05/10/snus-fordubblar-risk-for-cancer-i-bukspottkorteln/

https://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Halsa/Tobak/Sluta-snusa/

https://www.hjart-lung.se/tidningen-status/status-2017/sa-paverkas-blodkarlen-av-snus/

Vill du ha mera än så får du googla själv... Alternativt visa forskning som stöder ditt påstående...😜

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 hours ago, Jamtlandstjej said:

Intressant att se hur vi så gärna lägger "forskning" i skålen där vår förutfattade mening ligger. Då vet vi ju att vi har rätt. Har du tittat på dom här studerna själv? Har du möjligen noterat att det rör sig om s.k. observations och enkätstudier? En typ av studier som kort sagt inte säger något, men som används av livsmedels- och läkemedelsindustrin för att t.ex. påstå att mättat fett är farligt.

Och ang studien om den fördubblade risken för buskpottcancer så gjorde Karolinska en ny analys 2017 och fann då ingen ökad risk. Häpp. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/ijc.30773

"Forskning" är ett så fantastiskt medel att påverka. Vi man sälja socker och diabetesmedicin eller att läkemedelsbolagens rökavänjningsprodukter ska vara alternativet till rökning så finansierar man lite "forskning" som visar det man vill och så köper vi det....

Och nej jag är ingen snuslobbyist. Lika lite som de som pekar på problemen med "Fett är farligt"-studierna är köttindustrilobbyister. Men jag tycker verkligen vi behöver skärpa oss kring hur vi bildar vår uppfattning om saker och ting. För vår egen skull.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är verkligen inte lätt att veta vad som är sant eller falskt. Eller vad som ligger i gråzonen för den delen. Lättare med sånt som att förutsäga nästa solförmörkelse eller så, där finns inga skillnad i beräkningsresultaten och då vågar man ju lita på det.

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vill döda en människa snabbt och på ett plågsamt sätt så kan man rekomendera nikotin.

"Förgiftning med nikotin kan leda till förlamning och i värsta fall till döden. En nikotindos på 50-100 mg vid ett och samma tillfälle är dödlig för en vuxen människa" Från: http://www.riskbruk.se/WebControls/Upload/Dialogs/Download.aspx?ID=16502

Från: Download.aspx?ID=16502 

Tobaksindustrin har länge köpt forskare för att visa , att nikotin är ett "trevligt gift". Jag tycker inte att hjärtinfarkt och bukspottkörtelcancer är något man bör kämpa för att öka. 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, HelgeK said:

Om man vill döda en människa snabbt och på ett plågsamt sätt så kan man rekomendera nikotin.

"Förgiftning med nikotin kan leda till förlamning och i värsta fall till döden. En nikotindos på 50-100 mg vid ett och samma tillfälle är dödlig för en vuxen människa" Från: http://www.riskbruk.se/WebControls/Upload/Dialogs/Download.aspx?ID=16502

Från: Download.aspx?ID=16502 

Tobaksindustrin har länge köpt forskare för att visa , att nikotin är ett "trevligt gift". Jag tycker inte att hjärtinfarkt och bukspottkörtelcancer är något man bör kämpa för att öka. 

Okej.... Och vad händer om du äter 3 hekto salt eller dricker flera liter vatten på en gång? Tycker nog inte din argumentation är helt sund här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, patrix sade:

Okej.... Och vad händer om du äter 3 hekto salt eller dricker flera liter vatten på en gång? Tycker nog inte din argumentation är helt sund här.

Är det någon som gör det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 hours ago, HelgeK said:

Nikotin är ett gift, En drog. Men aldrig nyttigt. Inte i någon dos.

Överraskande att känna av "veganretorik" här. Så nikotin är inte "bra". Och kaffe, kryddor, vågade danser? Har du något att säga om det också? Jag syftar alltså inte på moral eller vanebildande effekter, utan på vad man kan fastställa med seriös ej vinklad forskning.

Och naturligtvis konsumerar ingen vare sig salt eller nikotin i dödliga doser frivilligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minutes ago, Jamtlandstjej said:

Absolut! Hade man "upptäckt" socker i dag hade det nog inte varit så vida spritt och accepterat som det är i dag...

Tja men tobak var väl tämligen oreglerad också ända tills man kom på att göra rökning riktigt skadlig genom att sätta filter på rökverken så att rökaren tvingas dra röken långt ner i lungorna för att få uppnå önskad effekt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, patrix sade:

Överraskande att känna av "veganretorik" här. Så nikotin är inte "bra". Och kaffe, kryddor, vågade danser? Har du något att säga om det också? Jag syftar alltså inte på moral eller vanebildande effekter, utan på vad man kan fastställa med seriös ej vinklad forskning.

Och naturligtvis konsumerar ingen vare sig salt eller nikotin i dödliga doser frivilligt. 

Naturligtvis är inte SOCKER akut giftigt  i de doser man intar under en dag eller en vecka.....          Men under en lång tid som 20 , 30  år så är det en annan sak. Varför tror du att snusare får mer cancer i bukspottkörteln eller mer hjärt- och  kärlsjukdomar? Är du verkligen inte medveten om att tobaksföretag finnansierat samma typ av forskning som socker industrin gjort'?      Lite intressant jag skriver att nikotin inte är nyttigt. Du skriver att nikotin inte är "bra" . Var kom den glidningen ifrån?? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, patrix sade:

Tja men tobak var väl tämligen oreglerad också ända tills man kom på att göra rökning riktigt skadlig genom att sätta filter på rökverken så att rökaren tvingas dra röken långt ner i lungorna för att få uppnå önskad effekt...

Skedde det inte när tobaks företagen började doppa tobaken i sockerlösning? Se "Evidence against sugar" av Garry Taubes.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

> Varför tror du att snusare får mer cancer i bukspottkörteln eller mer hjärt- och  kärlsjukdomar?

Läs gärna vad jag skrev tidigare. 2017 tog Karolinska tillbaks sin ide (formulerad som en studie 2007) om att det fanns någon koppling mellan bukspottcancer och snus, och det var dessutom alltså en korrelation och inget konstaterat orsakssamband.

> Skedde det inte när tobaks företagen började doppa tobaken i sockerlösning? Se "Evidence against sugar" av Garry Taubes.

Ja dom har nog skruvat på alla rattar tror jag för att göra rökning så skadligt och vanebildande som möjligt tyvärr. Se till att röken kommer ner i lungorna. Tillsätt div skadliga kemikalier som socker och mentol och annat som ger en bättre "kick" och därmed högre konsumtion och beroende. Lungcancern är en bonus som gynnar läkemedelsbolagen som de också äger...

>Lite intressant jag skriver att nikotin inte är nyttigt. Du skriver att nikotin inte är "bra" . Var kom den glidningen ifrån??

Såg faktiskt inte precis vad du skev. Hur definierar du nyttigt? Är kaffe nyttigt? Ska nyttigheten/skadligheten vara uppbackad av någon forskning av vikt? Tycker ärligt talat det inte är särskilt sakligt att uttrycka sig så. Men vi tycker alla olika. Vi är säkert överens om att puritansk veganism bär emot. Jag ogillar dock även puritanism och moralkakor i stort

Jala skrev: https://www.svd.se/experter-valde-bort-studier-som-visar-att-snus-ar-farligt

Och med det vill du säga att forskningsfusk och vinklingar inte kan gälla andra saker än fettdemonisering, och tror jag något annat så måste jag vara en tobakslobbyist?

Edit: Tack för tipset om snuskommisionen. Där fanns intressant läsning. Bl.a. denna rapport http://snuskommissionen.se/wp-content/uploads/2018/03/Rapport-snuskommissionen_180312.pdf

"5.1 Forskning visar att inga dödsfall kan härledas till svenskt snus"

"7. Den svenska desinformationen. Rökning beräknas orsaka över 5 000 dödsfall per år i Sverige enbart i form av cigarettrelaterade cancerfall. Det är fler liv än trafikolyckor, narkotika och självmord skördar tillsammans."

Hur ska man tänka här? Att är man så dum att man börjat röka och inte kan sluta med Läkemedelsbolagens tuggummin och plåster (som dessutom är kostsamma) får man stå sitt kast, riskera bli sjuk och sen belasta sjukvården och samhället p.g.a. uteblivna skatteintäkter? Vad är nyttan med det? Snus förefaller utifrån det här vara en toppenprodukt som Sverige borde exportera. Men tidningarna och våra institutioner säger det motsatta, och dom kan ju aldrig misstänkas för att driva någon dold agenda. Nej, nej. Det har vi ju aldrig sett...

Edit2: Tycker mig ser hur media bedriver sin köpta agenda nu. De vetenskapliga argumenten tryter vad gäller snusets farlighet, så då kokar man ihop något som förknippar snus med illegal skumraskverksamhet, alltså artikeln i början av den här tråden. Om någon minns gjorde man något liknande kring LCHF för många år sen. Cissi Wallin tror jag hon hette satt i TV och grät om hur hon hamnat på sjukhus p.g.a. LCHF kost. Jojo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittat i facebook " Tobak som inte är genmodifierad är hälsosamt i dess naturliga form, och har använts av ursprungsbefolkningen i tusentals år. Ingen av våra förfäder missbrukade tobak eller hade lungproblem. Det är alla giftiga industrikemikalier, pesticider, tungmetaller och tillsatser som tobaksjättarna blandar i cigaretterna som gör att folk blir beorende och sjuka."

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, så här är det väl med det mesta som man tar ur sitt naturliga ursprung och gör något annat av det. Kakaobönan i sitt naturliga tillstånd är tydligen otroligt nyttigt och de människor som äter den utan tillsatser som socker och emulgeringsmedel är otroligt friska, ingen diabetes, ingen cancer.

Kokabladet som tuggas som det är eller bryggs te på i många länder i Sydamerika lär också vara en hälsoväxt, men som vitt pulver som snortas upp i näsan blir det genast sämre.

Hampa eller Marijuana i naturligt tillstånd som tuggas som en "sallad" eller görs smoothisar på är rena hälsokuren sägs det, både som smärtstillande, som behandling för olika sjukdomar och som förebyggande till olika hälsotillstånd. 

Jag tror att alla växter här på jorden fyller en funktion, det är när vi människor börjar mixtra med dem, som med mycket annat förutom växter, det är då det kanske blir mindre bra för hälsan.

Som kuriosa så behandlade man på 50-talet en del psykisk ohälsa med hallucinogener med tydligen goda resultat, vilket man genast fick sluta med på det glada 60-talet då det blev en "uppskattad" drog. I dag har man tagit upp forskningen igen och vissa tror att det är de "medlen" som kommer att dominera den psykiatriska vården om några årtionden.

Vem vet, kanske det naturliga kan få vara som det är i framtiden och fylla en funktion som "läkemedel".

Förlåt patrix, nu tror jag tråden börjar handla om något annat än snus 😯

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan, Syster sade:

Jag tror att alla växter här på jorden fyller en funktion, det är när vi människor börjar mixtra med dem, som med mycket annat förutom växter, det är då det kanske blir mindre bra för hälsan.

Syster jag tycker du skall fundera lite mer på den tanken, och jag vill starkt avråda dig från att tugga i dig en vit flugsvamp, även om ingen enda människa mixtrat med den. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu