Recommended Posts

Hej.

Jag undrar hur man gör om man vill ersätta socker i ett recept med flytande sötningsmeddel?

Man behöver ju inte lika mycket och det är flytande så hur gör man för att bevara konsistensen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Kristin91 sade:

Man behöver ju inte lika mycket och det är flytande så hur gör man för att bevara konsistensen?

Det beror ju lite på vilken konsistens du vill ha. Om du vill ha lite knäckig konsistens så är Fibersirap clear riktigt god(ej bismak) och ger bra resultat.

Jag använder ungefär samma mängd som socker men fibersirap är inte riktigt lika söt som socker.

Den är min absoluta favorit bland sötningsmedel, men den är dyr.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Det beror ju lite på vilken konsistens du vill ha. Om du vill ha lite knäckig konsistens så är Fibersirap clear riktigt god(ej bismak) och ger bra resultat.

Jag använder ungefär samma mängd som socker men fibersirap är inte riktigt lika söt som socker.

Den är min absoluta favorit bland sötningsmedel, men den är dyr.

Jag tänker om man gör muffins eller nått. och man vill ha en fluffig konsistens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Kristin91 sade:

Jag tänker om man gör muffins eller nått. och man vill ha en fluffig konsistens

Fluff tror jag det blir av vetemjöl.

Det är gluten som finns i vetemjölet som gör fluffet i vanligt matbröd.

Så när man ska baka glutenfritt matbröd utan vetemjöl brukar det bli mer kompakt.

Ägg och bakpulver är till viss hjälp vid fluffiga muffins.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket "nyttigare" är kokossocker än annat sött? Jag tänker att om man vill baka en kaka till kaffet att bjuda på som ett mindre dåligt alternativ (undanber mig kommentarer om att servera torkade fläsksvålar istället... ;))
Jag uppfattar att man i paleosfären gärna använder kokossocker men det är inget jag förknippar med keto, direkt. Nu såg jag att en amerikansk bekant länkat till ett "keto-recept" med jordnötssmör, mörkchoklad och sötat med kokossocker och blir förstås återigen lite bekymrad över hur definitioner urholkas, men tänkte också att kokossockret kan vara ett alternativ om man inte är så strikt eller som sagt vill bjuda andra på nåt.
https://www.delish.com/cooking/recipe-ideas/a19425488/keto-peanut-butter-cookies-recipe/?src=socialflowFBDEL&utm_source=facebook&utm_medium=social-media&utm_campaign=socialflowFBDEL

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad det än är substitut som skall ersätta sött så är det dåligt för att du upprätthåller ditt sötbehov. Vägra att söta något. Får du gäster som vill ha söta saker så får de ta med sig det själva. Någon gång måste man sätta ner foten och markera att det är inget som anser är godkänt som föda. Ungefär som med # metoo, säg ifrån.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du @jala. Tyckte jag var tydlig med att det inte var MITT sötbehov som skulle upprätthållas. Jag frågade om socker kontra socker och så uttryckte jag en bekymran över att vissa kallar det "keto", inget annat.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, MariaF sade:

Tyckte jag var tydlig med att det inte var MITT sötbehov

Inte tillräckligt tydlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns inget sötningsmedel som är direkt bra dock ?

Sockeralkoholer irriterar för magen. Jag får magknip, så undviker dessa helt och hållet. Men visst, har man betongmage är det ju bättre med t.ex xylitol(björksocker), erytritol&sukrin med mera att äta vanligt vitt socker.  

Aspartam är råttgift stör tarmfloran och är cancerframkallande(enligt vissa studier).

Rent Stevia är okej näringsmässigt, men funkar inte så bra att baka med. Blir hårt och smuligt med en växtaktig besk bismak. Steviadroppar eller sirap funkar helt okej i efterrätter som inte behöver bakas dock. 

Sedan har vi mer naturliga sötningsmedel typ honung eller diverse siraps gjord på frukter. Dessa är enbart marginellt bättre än vanligt vitt socker. Detsamma gäller socker gjord på kokos eller palm. 

Nu har jag aldrig varit något sockertroll. Gillade inte ens söta saker när jag åt vanlig kolhydratrik kost. Men ibland vill man ju fixa en trevlig tårta till familj&släkt och vänner när det är fest eller födelsedag. Jag tycker personligen att alla barn har rätt till en födelsedagstårta faktiskt, oavsett hur dåligt sötsaker är. Men visst, det kan ju diskuteras. 

Jag brukar helt enkelt använda ett mindre dåligt alternativ(än vitt socker) om jag ska baka. Sedan äter jag bara äter 2-3 matskedar av efterrätten normalt. Men inser dock att folk med sockerberoende inte kan göra så. Alltså att bara smaka någon matsked av kakan och sluta sen. 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu