lea johansson

Energibehov

Recommended Posts

En fördelning som jag tror är vanlig är följande:

Fett: 80%

Protein: 15%

Kolhydrater: 5%

Jag skulle tro att jag själv ligger på 82-14-4.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-10-07 at 15:42, lea johansson sade:

Hej, om man ska räkna ut energibehov så specas ju protein, fett och khl i procent- hur mycket av varje räknar ni på inom LCHF? Kanske dum fråga men fastnade där :) 

Bra att du frågar.. för då får jag ytterligare en chans att öka/minska din förvirring!? 🤨

Här får du litta synpunkter från Gurus inom LCHF;

"Förslag till definition

De som står bakom förslaget är inga mindre än Annika Dahlqvist, Mats Forsenberg och Sten Sture Skaldeman. Utöver okontroversiella saker som naturlig mat utan onödiga tillsatser, kolhydrater främst från grönsaker och att mättat fett är helt ok så ser det ut så här:

  • Max ca 10 gram kolhydrater om dagen = strikt LCHF
  • Max ca 25 gram kolhydrater om dagen (5 E%) = Normal LCHF
  • Max ca 50 gram kolhydrater om dagen (10 E%) = Övre gräns för LCHF
  • 100 gram kolhydrater om dagen (ca 20 E%) = Kolhydratreducerad kost
  • 30 E% kolhydrater om dagen, och däröver = Kolhydratbaserad kost"

https://www.dietdoctor.com/se/en-trygg-lchf-definition

Det var det lilla, dvs kolisarna, de är ju inte ens essentiella!

Iallafall.. du kan ersätta dessa med kalorier från fett.. det tenderar att leda till att man äter mer fett.. och man får en helt annan homeostas/det blir litta biokemiska förändringar i kroppen.. i början sk omställningsbesvär, man tappar litta vatten, det smakar död råtta i munnen, man får tunga ben, osv!

Aså nu så har vi reducerat kolisarna, bröd, ris, pasta, läsk, ostbågar, ju name it.. och ökat på fettet.. helst då från fetare matvaror, typ fläsk, entrecote, avocado, fet fisk och steker rubbet i smör/cocosfett samt strilar litta jungfruelig olivolja på grönisarna!

Då kommer vi till Protein/aminosyror.. det är konstanten i födan (förutom kalorier såklart).. iomed att det främst är en byggsten även om den kan omvandlas till glukos om det kniper och iomed att vi hela tiden omsätter protein i kroppen så kommer hur som helst en del att behöva intas via munnen även om det mesta i proteolysen återvinns, vi behöver äta det som går bort som spill i proteinsyntesen.. vi kissar i princip ut det.. kissa gärna i rabatten, rosorna blir fina.

Såå.. för protein/aminosyror.. helst av animaliskt ursprung sätter vi minimum 0,8-1 gram per kilo och dag, (i snitt över längre perioder) för någon som är en inaktiv person, för aktiva kan behovet öka.. ända upp till 2-3 gram per kilo för idrottare, iomed att de tränar så f*rbannat mycket att de bryter mer j*vligt mycket muskelfibrer, som de behöver ersätta iomed spillet mellan proteolys och proteinsyntes!

Oså till det här med E%, Energiprocent.. det är begrepp.. de är bra att använda sinsemellan, iomed att alla är olika dvs främst olika stora/aktiva och drar därmed olika mycket kalorier.. men det är lixom inte ens det hugget i sten!

Sen en utvikning till essentiella fettsyror.. jo det finns sådana, det är de som du antagligen läst om som Omega-3/6 fettsyror.. sådana bör man helst oxå få i sig och då i likvärdiga proportioner.. men de bör vara de elongerade och desatuerade.. dvs främst animaliska former, du vet EPA+DHA samt GLA+DGLA!

Dessa fettsyror ingår i vårt Eikosanoidsystem, dvs i intracellulära reakationer som handlar om inflamatoriska och antinflamatoriska processer!

https://en.wikipedia.org/wiki/Eicosanoid

Snabbt kast till varför man hur som helst bör äta grönsaker, trots att de innehåller kolhydrater, de innehåller en del vattenlösliga vitaminer och i bland någon mineral.. förutom att det är svingott med fräscha grönsaker till en LCHF-måltid!

Dvs ät hur mycket gröna blad du vill gärna med olivolja samt en massa andra sk grönsaker, några bär samt en o annan frukt eller rotfrukt!

Pissasallat, dvs riven vitkål med olivolja samt vinäger är svingott!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Zepp, för att du lyfter definitionen av LCHF! Så lätt att trassla bort sig i olika individuella tyckanden. "Low carb" definieras, åtminstone i USA, som allt under 100g kolhydrater/dygn och har numera nästan blivit synonymt med begreppet LCHF. LCHF är, som du skriver, striktare än det. Sedan kan man för egen del naturligtvis skapa sin egen definition men den är ju inte nödvändigtvis LCHF. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Zepp sade:

Bra att du frågar.. för då får jag ytterligare en chans att öka/minska din förvirring!? 🤨

Här får du litta synpunkter från Gurus inom LCHF;

"Förslag till definition

De som står bakom förslaget är inga mindre än Annika Dahlqvist, Mats Forsenberg och Sten Sture Skaldeman. Utöver okontroversiella saker som naturlig mat utan onödiga tillsatser, kolhydrater främst från grönsaker och att mättat fett är helt ok så ser det ut så här:

  • Max ca 10 gram kolhydrater om dagen = strikt LCHF
  • Max ca 25 gram kolhydrater om dagen (5 E%) = Normal LCHF
  • Max ca 50 gram kolhydrater om dagen (10 E%) = Övre gräns för LCHF
  • 100 gram kolhydrater om dagen (ca 20 E%) = Kolhydratreducerad kost
  • 30 E% kolhydrater om dagen, och däröver = Kolhydratbaserad kost"

https://www.dietdoctor.com/se/en-trygg-lchf-definition

Det var det lilla, dvs kolisarna, de är ju inte ens essentiella!

Iallafall.. du kan ersätta dessa med kalorier från fett.. det tenderar att leda till att man äter mer fett.. och man får en helt annan homeostas/det blir litta biokemiska förändringar i kroppen.. i början sk omställningsbesvär, man tappar litta vatten, det smakar död råtta i munnen, man får tunga ben, osv!

Aså nu så har vi reducerat kolisarna, bröd, ris, pasta, läsk, ostbågar, ju name it.. och ökat på fettet.. helst då från fetare matvaror, typ fläsk, entrecote, avocado, fet fisk och steker rubbet i smör/cocosfett samt strilar litta jungfruelig olivolja på grönisarna!

Då kommer vi till Protein/aminosyror.. det är konstanten i födan (förutom kalorier såklart).. iomed att det främst är en byggsten även om den kan omvandlas till glukos om det kniper och iomed att vi hela tiden omsätter protein i kroppen så kommer hur som helst en del att behöva intas via munnen även om det mesta i proteolysen återvinns, vi behöver äta det som går bort som spill i proteinsyntesen.. vi kissar i princip ut det.. kissa gärna i rabatten, rosorna blir fina.

Såå.. för protein/aminosyror.. helst av animaliskt ursprung sätter vi minimum 0,8-1 gram per kilo och dag, (i snitt över längre perioder) för någon som är en inaktiv person, för aktiva kan behovet öka.. ända upp till 2-3 gram per kilo för idrottare, iomed att de tränar så f*rbannat mycket att de bryter mer j*vligt mycket muskelfibrer, som de behöver ersätta iomed spillet mellan proteolys och proteinsyntes!

Oså till det här med E%, Energiprocent.. det är begrepp.. de är bra att använda sinsemellan, iomed att alla är olika dvs främst olika stora/aktiva och drar därmed olika mycket kalorier.. men det är lixom inte ens det hugget i sten!

Sen en utvikning till essentiella fettsyror.. jo det finns sådana, det är de som du antagligen läst om som Omega-3/6 fettsyror.. sådana bör man helst oxå få i sig och då i likvärdiga proportioner.. men de bör vara de elongerade och desatuerade.. dvs främst animaliska former, du vet EPA+DHA samt GLA+DGLA!

Dessa fettsyror ingår i vårt Eikosanoidsystem, dvs i intracellulära reakationer som handlar om inflamatoriska och antinflamatoriska processer!

https://en.wikipedia.org/wiki/Eicosanoid

Snabbt kast till varför man hur som helst bör äta grönsaker, trots att de innehåller kolhydrater, de innehåller en del vattenlösliga vitaminer och i bland någon mineral.. förutom att det är svingott med fräscha grönsaker till en LCHF-måltid!

Dvs ät hur mycket gröna blad du vill gärna med olivolja samt en massa andra sk grönsaker, några bär samt en o annan frukt eller rotfrukt!

Pissasallat, dvs riven vitkål med olivolja samt vinäger är svingott!

Tack, så GRYM info :) håller mig normalt förvirrad ännu ;) mindre än igår :) 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, lea johansson sade:

Tack, så GRYM info :) håller mig normalt fövirrad ännu ;) mindre än igår :) 

Vi finns här/forumet finns här för att bryta ner dina gamla tankar.. olika tankar som handlar om modedieter.. och att du/andra skall kunna få litta insikter om tex näringslära/kalorier/macronutrienter/vitaminer/mineraler/vilka macronutrieneter/spårämnen som bidrar med vad.. även vilka fibrer som gynnar en bra hälsa!

Dvs alla fibrer är inte ens vad de påstås vara.. iallafall inte vad gäller hur de redovisas på livsmedelsförpackningarna, för då kunde du även äta förpackningen!

Det är tillomed så att i vissa, rätt sällsynta fall ioförsig så är förpackningen nyttigare än innehållet!

Hur som helst.. och detta är läxan to take home.. man bör äta mat/sk riktig mat, från främst sk råvaror.. helst ekologiska osv!

Iallafall så har jag fått hintar om du är i övrigt frisk.. inte gammal heller, utan du vill hålla ner vikten/dvs du är av kvinnligt kön/vill iallafall i några årtionden till hålla figuren i schack?

Då kan LCHF funka, dvs att hålla ner kaloriintaget??

Dvs.. avslöja inte detta för någon annan,, men det handlar om att hålla ner kaloriintaget att bli nöjd med lagom med mat/kalorier/måltider per dag!

I förstone kan det verka kontraproduktivt att öka på en macronutrient som är så energirik som fett.. ända tills man lärt sig lite om näringslära/homeostas/kalorier/vitaminer/mineraler/spårämnen/aptitreglering..  gått igenom omställningen!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Zepp sade:

Vi finns här/forumet finns här för att bryta ner dina gamla tankar.. olika tankar som handlar om modedieter.. och att du/andra skall kunna få litta insikter om tex näringslära/kalorier/macronutrienter/vitaminer/mineraler/vilka macronutrieneter/spårämnen som bidrar med vad.. även vilka fibrer som gynnar en bra hälsa!

Dvs alla fibrer är inte ens vad de påstås vara.. iallafall inte vad gäller hur de redovisas på livsmedelsförpackningarna, för då kunde du även äta förpackningen!

Det är tillomed så att i vissa, rätt sällsynta fall ioförsig så är förpackningen nyttigare än innehållet!

Hur som helst.. och detta är läxan to take home.. man bör äta mat/sk riktig mat, från främst sk råvaror.. helst ekologiska osv!

Iallafall så har jag fått hintar om du är i övrigt frisk.. inte gammal heller, utan du vill hålla ner vikten/dvs du är av kvinnligt kön/vill iallafall i några årtionden till hålla figuren i schack?

Då kan LCHF funka, dvs att hålla ner kaloriintaget??

Dvs.. avslöja inte detta för någon annan,, men det handlar om att hålla ner kaloriintaget att bli nöjd med lagom med mat/kalorier/måltider per dag!

I förstone kan det verka kontraproduktivt att öka på en macronutrient som är så energirik som fett.. ända tills man lärt sig lite om näringslära/homeostas/kalorier/vitaminer/mineraler/spårämnen/aptitreglering..  gått igenom omställningen!

Fantastiskt bra! :) Yes, det stämmer med vikt osv- intressant men det känns bättre att handla "bra" mat än tidigare! Kul med förändring :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu