Jump to content

Proteinsvältande barn i Peru, snart i Sverige?

Erik 2

Recommended Posts

Kan detta bli verklighet hos oss nu när alla barn blir indoktrinerade veganer av skola och livsmedelsverk?

http://www.gp.se/nyheter/världen/undernäring-utbredd-hos-barn-i-peru-1.9739486

43,6 procent av barnen under tre år i Peru lider av anemi (blodbrist) till följd av dålig kosthållning, visar en undersökning gjord av landets statistikmyndighet.

Siffran är även hög bland gravida kvinnor där nästan 30 procent lider av anemi, som bland annat beror på liten konsumtion av kött, fågel eller fisk, enligt undersökningen. Trots hög ekonomisk tillväxt det senaste decenniet har siffrorna varit oförändrade sedan 2011.

"Anemi har stor påverkan på den psykomotoriska utvecklingen hos barn och kan påverka deras inlärningsförmåga, öka risken för sjukdomar och till och med leda till döden", står det i en rapport från FN:s livsmedelsorgan FAO, Världshälsoorganisation WHO och Paho, den latinamerikanska grenen av WHO.

• Like 4

3 timmar sedan, Erik 2 sade:

Kan detta bli verklighet hos oss nu när alla barn blir indoktrinerade veganer av skola och livsmedelsverk?

http://www.gp.se/nyheter/världen/undernäring-utbredd-hos-barn-i-peru-1.9739486

43,6 procent av barnen under tre år i Peru lider av anemi (blodbrist) till följd av dålig kosthållning, visar en undersökning gjord av landets statistikmyndighet.

Siffran är även hög bland gravida kvinnor där nästan 30 procent lider av anemi, som bland annat beror på liten konsumtion av kött, fågel eller fisk, enligt undersökningen. Trots hög ekonomisk tillväxt det senaste decenniet har siffrorna varit oförändrade sedan 2011.

"Anemi har stor påverkan på den psykomotoriska utvecklingen hos barn och kan påverka deras inlärningsförmåga, öka risken för sjukdomar och till och med leda till döden", står det i en rapport från FN:s livsmedelsorgan FAO, Världshälsoorganisation WHO och Paho, den latinamerikanska grenen av WHO.

Den största kostbristen i världen är brist på hemjärn, det får man från animaliska produkter!

Och det handlar främst om fattigdom!

• Like 2

4 timmar sedan, Zepp sade:

Den största kostbristen i världen är brist på hemjärn, det får man från animaliska produkter!

Och det handlar främst om fattigdom!

Kritiken mot våra dietister/kostnormer har just att göra med tankegångar om vad miljön tål (dvs. djurhållning etc.). Istället för att deklarera vad som är optimalt för människokroppen använder man tiden till att verka för naturfrågor, inte det som yrket bör syfta till - kostrådgivning.

• Like 3
  • Sad 1

Precis så, SLV har en politisk agenda som handlar om allt annat än folkhälsan. Undrar om det är så deras regleringsbrev är skrivet, håller de sig inom det de har i uppdrag att göra?

Folkhälsoinstitutet låter ju i alla fall bättre som namn på en myndighet som borde ha i uppdrag att också se till att människan får optimal nutrition.  

• Like 2

15 timmar sedan, Nils Engström sade:

Kritiken mot våra dietister/kostnormer har just att göra med tankegångar om vad miljön tål (dvs. djurhållning etc.). Istället för att deklarera vad som är optimalt för människokroppen använder man tiden till att verka för naturfrågor, inte det som yrket bör syfta till - kostrådgivning.

Olika tider har olika frågor att ta hänsyn till!

Iallafall så är du så gammal att du antagligen minns att man i skolans matsal fick lever samt vitkål med lingon, det handlar om att vi inte tar upp mineraler om de är oorganiska, utan vi tar upp organiska mineraler, typ järn, som behöver vara organiskt bundet!

Därav lingonen och vitkålen.. dvs c-vitamin, som gör att järnet reagerar och blir lättare att ta upp i tarmen!

Iomed att jag bor och är uppvuxen på västkusten så minns jag oxå torsk med lingon!

En helt annan sak är att i dag så är lingonsylten främst socker, dvs socker, konsistensgivare och ett o annat lingon!

Så vi skall inte förneka gamla tiders kunskap.. dvs på den tiden då det var lite knaprare med mat.. i dag är torsk/lever med lingonsylt något helt annat är när du var ung!

Iomed att det skiljer cirka 20 år mellan oss så fick jag hur som helst stifta bekantskap med det äldre tänket.. där ingår även spenatsoppa med ägg!

• Like 3

2 timmar sedan, Erik 2 sade:

Precis så, SLV har en politisk agenda som handlar om allt annat än folkhälsan. Undrar om det är så deras regleringsbrev är skrivet, håller de sig inom det de har i uppdrag att göra?

Folkhälsoinstitutet låter ju i alla fall bättre som namn på en myndighet som borde ha i uppdrag att också se till att människan får optimal nutrition.  

SLV lyder under jordbruksdepartementet.. ett av deras uppdrag från vår riksdag är att dels styra vår jordbruksnäring/dels gynna dess avsaluprodukter främst inom EU, dels kontrollera  vårt jordbruksnäring så att det inte missgynnar vårt jordbruk inom främst EU!

Folkhälsoinstitutet befolkas främst utav vegetarianer/veganer.. de är nästan etter värre!

• Like 3
  • Sad 1

3 minuter sedan, Nils Engström sade:

Javisst och vi var hemmavanda och älskade maten, även flamberad märgpudding... Det är möjligt att den starten sen barnsben delvis sitter i och är till nytta under ålderdomen.

Med det så antar jag att svaret handlade om att du aldrig fick uppleva lever med vitkål med lingon samt spenatsoppa med ett halvt ägg i skolmatsalen.. grejen är/var att bambatanterna var värre än både våra mödrar/mor/farmödrar, man var tvungen att äta upp!

• Haha 1

5 minuter sedan, Zepp sade:

man var tvungen att äta upp! 

Finessen var att detsamma gällde hemma, egentligen oavsett materiell standard, nästan tuffare om hemmets ekonomi var god.  Under trettio- och fyrtiotalet kom ransoneringarna - vanligt var att dryga ut smöret med mjöl. Äggen lades i vattenglas som lagringsmedium. Smör, fläsk, kött i övrigt, höna, fisk fanns någorlunda god tillgång till.  Någon anledning att klaga hade i varje fall inte jag, delvis beroende på att familjen hade släktkontakter på jordbrukarsidan.  Kalvdans blev det ibland - dock det enda som inte direkt föll mig i smaken.

19 minuter sedan, Nils Engström sade:

Finessen var att detsamma gällde hemma, egentligen oavsett materiell standard, nästan tuffare om hemmets ekonomi var god.  Under trettio- och fyrtiotalet kom ransoneringarna - vanligt var att dryga ut smöret med mjöl. Äggen lades i vattenglas som lagringsmedium. Smör, fläsk, kött i övrigt, höna, fisk fanns någorlunda god tillgång till.  Någon anledning att klaga hade i varje fall inte jag, delvis beroende på att familjen hade släktkontakter på jordbrukarsidan.  Kalvdans blev det ibland - dock det enda som inte direkt föll mig i smaken.

Mm, kalvdans var en grej som inte heller föll mig i smaken,.. inte ens med massor av kanel!

Samma med  långmjölk!

Iallafall det skiljer minst  20 år mellan oss.. älgkalopps, dvs kokkött av älg var det godaste jag visste, oså köttbullar av blandfärs, cirka 50/50, dvs en älg och en gris!

Nu så växte jag upp på en bondgård, där fattades i princip aldrig mat.. man åt faktsiskt inte särkildt mycket grönsaker, mjölk, kött, ägg, och ost/smör fick man som återköp via mjölkbilen/från mejjeriföreningen!

Bröd bakade frun i hemmet... sirapslimpa var standard!

• Like 1

4 timmar sedan, Nils Engström sade:

i alla former var aldrig fel!

Dvs både du och jag är iallafall tillräckligt gamla för att ha upplevt tiden då man var tvungna att äta upp.. litta oavsett vad som låg på tallriken?

Vi får se det som så att många inte fått uppleva den ynnesten, då man fick äta/leva av det det som familjen hade att erbjuda som kost och där varje extra tillförsel.. antingen från jakt eller släktingar kunde erbjuda variation!

Iallafall så minns jag inte det inte var något problem med att lämna bordet utan att äta, om man inte tyckte om maten, men det man lagt upp var man tvungen att äta upp!

Dvs man tog lixom inte för sig om man inte tänkt sig att äta upp det!

Så om man då inte åt så kom då nästa måltid.. det var lixom inget snack om mellanmål..snacks var förmodligen inte ens uppfunnna?

• Like 1

Jotack, lever I bamba minns jag...med korv I grytan. Det blev bara vitkål och lingon till riset de dagarna. Lever är jättegott med lingonsylt; stekt fisk med lingonsylt också. Men jag håller med; köpt lingonsylt är inte kul; jag får röra själv.

Kalvdans. Långmjölk (eller tättemjölk, hemlagad syrad mjölk). Äggost. (nej, äggost åt jag inte som liten; det gör jag nu). Härlig mat. Mölske däremot (mesen man kan koka av äggmjölkens vassal) har jag aldrig fastnat för.

Och kokt höns. Hade jag gärna lagat om jag hittat kokhöns.

Nej, jag är inte uppvuxen på landet...men tillbringade mycket tid hos min morbror och moster på en liten gård I Norge.

Mellanmål, knappast. Om det var smör, däremot...? Margarin var billigt I Norge; även mjöl och socker.

Flamberad märgpudding har jag aldrig ens hört talas om. Låter spännande.

• Like 2
  • Thanks 1

Som av en händelse kom precis mer i ämnet på nyheterna. Äntligen ser man att det pratas om näring och inte bara energi !!

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7045962

Att avskaffa hunger och all form av undernäring i världen till år 2030 är ett av FN:s globala utvecklingsmål.

Därför har den brittiska forskargruppen inte bara tittat på energiintag i form av kalorier. De har också undersökt den globala fördelningen av enskilda aminosyror, vitaminer och mineraler.

– En stor del av världen är övergödd medan det finns de som svälter. Maten är väldigt ojämlikt distribuerad, kanske ännu mer när det gäller näringsämnen, säger Anna Karin Lindroos som är nutritionist på Livsmedelsverket.

Här utdrag från den brittiska forskargruppen: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fsufs.2018.00057/full

The inadequacy of a caloric-based outlook to, by itself, address these challenges has led to recent calls for a major reframing of our global approach to malnutrition and food research (Haddad et al., 2016; Sukhdev et al., 2016). A few fundamental components emerge as crucial to this shift: the food system must be reviewed with the inclusion of all essential nutritional elements; holistically, across the full agricultural and food value chain to identify entry points for change; and with relevant metrics which can be more widely understood and communicated.

-----

The global food system is currently failing to meet the nutritional needs of a growing human population (FAO et al., 2015; FAO, 2017b). The standard measure of poor nutrition—caloric hunger—indicates that 795 million (one-in-nine) people were undernourished in 2014–2016 (FAO, 2017b). The Food and Agriculture Organization (FAO)'s most recent analysis suggests that under business-as-usual (BAU) progress, by 2030, 653 million people will remain undernourished globally (FAO, 2017b). These metrics, however, severely underestimate the scale of the challenge in delivering a nutritionally-sufficient diet for everyone (Sukhdev et al., 2016). Malnutrition exists in various forms beyond insufficient energy intake: it's estimated that approximately one billion people suffer from protein deficiency (Wu et al., 2014); one-third of under-5 s are stunted (low height-for-age; Ahmed et al., 2012); more than two billion suffer from micronutrient deficiencies (also known as “hidden hunger”; von Grebmer et al., 2014); and paradoxically two billion adults are classified as overweight or obese, with strong links to an alarming rise in the prevalence of non-communicable diseases (NCDs), such as type-II diabetes and heart disease (International Food Policy Research Institute, 2016).

• Like 6