Linus nybörjare Posted October 8, 2018 Share Posted October 8, 2018 Hej alla! Nybörjare här med en fundering, har nu använt strikt keto i ca 10 dagar, känns bra i kroppen och vågen visar sakta neråt. 1 kg. Var dock i Stockholm i helgen o bodde på hotell, försökte göra bra val men åt ute både lördag och söndag. Blev väl inte helt rätt då,,, en pizza slice slank ner men annars bara ok tänker jag med charkuteri tallrik på krogen när de andra drack drinkar. Idag är jag tillbaka i vardagen igen. Nu till min fråga, idag åt jag först vid 12 tiden och sedan nu vid 5 tiden, då åt jag omelett med skinka o stekte ismör. Kan man äta omelett både till frukost o kvällsmat ? och middag mitt på dagen och gå ner i vikt? Letar bland alla recept men hittar bara 2 v meny för strikt keto - vad missar jag? är medlem så jag har fulltillgång till allt. Har även varit helt mejerifri -hur länge tycker ni man skall göra det innan man introducerar mejeri igen- har som mål att bli av med minst 10 kg främst via kostomläggningen. Hur tänker ni erfarna ? finns det någon tips video om att äta ute ? Kan inte hitta det, mvh Linus 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted October 8, 2018 Share Posted October 8, 2018 Om du söker i recept-delen på strikt så får du fram massor av förslag på rätter: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/recept?s=strikt&st=recipe&lowcarb[]=strict Ägg kan du äta klockan om, tänker jag. Tills du tröttnar. Äggfasta – Ett sätt att boosta sin viktnedgång med LCHF https://www.lchfarkivet.se/aggfasta-ett-satt-att-boosta-sin-viktnedgang-med-lchf/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 8, 2018 Share Posted October 8, 2018 13 minuter sedan, Linus nybörjare sade: Hej alla! Nybörjare här med en fundering, har nu använt strikt keto i ca 10 dagar, känns bra i kroppen och vågen visar sakta neråt. 1 kg. Var dock i Stockholm i helgen o bodde på hotell, försökte göra bra val men åt ute både lördag och söndag. Blev väl inte helt rätt då,,, en pizza slice slank ner men annars bara ok tänker jag med charkuteri tallrik på krogen när de andra drack drinkar. Idag är jag tillbaka i vardagen igen. Nu till min fråga, idag åt jag först vid 12 tiden och sedan nu vid 5 tiden, då åt jag omelett med skinka o stekte ismör. Kan man äta omelett både till frukost o kvällsmat ? och middag mitt på dagen och gå ner i vikt? Letar bland alla recept men hittar bara 2 v meny för strikt keto - vad missar jag? är medlem så jag har fulltillgång till allt. Har även varit helt mejerifri -hur länge tycker ni man skall göra det innan man introducerar mejeri igen- har som mål att bli av med minst 10 kg främst via kostomläggningen. Hur tänker ni erfarna ? finns det någon tips video om att äta ute ? Kan inte hitta det, mvh Linus Bra fråga.. och när du kört strikt keto i 30- 60 dagar så vet du lite mer, ge det iallafall 90 dagar.. enbart enstaka dagar på hotell! Du kan äta exakt samma saker till frukost, lunch, middag.. helst bör du bara äta max två gånger per dag, vänta lite med detta tills säg iallafall om 90 dagar.. utan hotell! Om du bor på hotell.. koncentrera dig på ägg o bacon till frukost typ.. någon ostskiva/korvskiva/litta grönisar! Kom prexis hem från All inclusive, det var inget problem att äta LCHF.. mor gick efter någon dag över till att äta pissaslices och bakelser! Själv åt jag allt i några dagar, sen så gick jag snart över till äggobacon till frukost.. rödvin till lunch, rödvin till snackstime och kött/fisk/fågel/fett/grönsaker/samt litta mer rödvin till middag på kvällen! Okej.. jag tillbringar lixom max några veckor om året på All inclusive/Hotell. På vardagar så jobbar jag och då äter jag på en rätt hyfsad lunchresturant/buffe, där kan jag välja lite vad jag vill, det finns alltid äggobacon hur som helst, men som regel väljjer jag något av deras kött/fisk/fågfel-alternativ med rätt mycket grönsaker/olika feta såser! 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus nybörjare Posted October 8, 2018 Author Share Posted October 8, 2018 12 minuter sedan, Tureborgaren sade: Om du söker i recept-delen på strikt så får du fram massor av förslag på rätter: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/recept?s=strikt&st=recipe&lowcarb[]=strict Ägg kan du äta klockan om, tänker jag. Tills du tröttnar. Äggfasta – Ett sätt att boosta sin viktnedgång med LCHF https://www.lchfarkivet.se/aggfasta-ett-satt-att-boosta-sin-viktnedgang-med-lchf/ Tack !! Än har jag inte tröttnat på ägg i alla fall.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus nybörjare Posted October 8, 2018 Author Share Posted October 8, 2018 3 minuter sedan, Zepp sade: Bra fråga.. och när du kört strikt keto i 30- 60 dagar så vet du lite mer, ge det iallafall 90 dagar.. enbart enstaka dagar på hotell! Du kan äta exakt samma saker till frukost, lunch, middag.. helst bör du bara äta max två gånger per dag, vänta lite med detta tills säg iallafall om 90 dagar.. utan hotell! Om du bor på hotell.. koncentrera dig på ägg o bacon till frukost typ.. någon ostskiva/korvskiva/litta grönisar! Kom prexis hem från All inclusive, det var inget problem att äta LCHF.. mor gick efter någon dag över till att äta pissaslices och bakelser! Själv åt jag allt i några dagar, sen så gick jag snart över till äggobacon till frukost.. rödvin till lunch, rödvin till snackstime och kött/fisk/fågel/fett/grönsaker/samt litta mer rödvin till middag på kvällen! Okej.. jag tillbringar lixom max några veckor om året på All inclusive/Hotell. På vardagar så jobbar jag och då äter jag på en rätt hyfsad lunchresturant/buffe, där kan jag välja lite vad jag vill, det finns alltid äggobacon hur som helst, men som regel väljjer jag något av deras kött/fisk/fågfel-alternativ med rätt mycket grönsaker/olika feta såser! Tack! Låter ju bra att, all inclucive funkar,,, har bokat Teneriffa i november ,, men tänker väl ägg o bacon och ost finns ju alltid... dock väldigt svag för cremebrule ,,,, men men är ju ett tag tills dess så då kanske jag har kommit i fas på vad jag och min kropp behöver i fett väg. sedan är det inte semester varje vecka.... öl gillar jag inte så det blir inget problem.... förhoppningsvis så går man ju lite mer med. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 8, 2018 Share Posted October 8, 2018 3 minuter sedan, Linus nybörjare sade: Tack! Låter ju bra att, all inclucive funkar,,, har bokat Teneriffa i november ,, men tänker väl ägg o bacon och ost finns ju alltid... dock väldigt svag för cremebrule ,,,, men men är ju ett tag tills dess så då kanske jag har kommit i fas på vad jag och min kropp behöver i fett väg. sedan är det inte semester varje vecka.... öl gillar jag inte så det blir inget problem.... förhoppningsvis så går man ju lite mer med. Prexis.. all inclusive är fucking sällan något problem på semesterorter som man reser till med vanliga researangörer! Det värstigaste jag har råkat ut för är när man inte har smör utan bara margarin! Då tog jag ett extra ägg! På kanarieholmarna har jag ofta fått cremebrule.. så det får bli ditt dilemma. Men vi talar väl bara om någon vecka, ta detta, den veckan.. resten utav året, dvs 50-51 veckor så är du åter på banan/uppe på hästen? Aså om vi bara på någon vecka om året slirade så hade vi aldrig varit här på forumet! Utan det handlar främst om alla de andra veckorna! Passa på att njut av din creme brule,, i måtta, njut även av klimatet, all annan mat och jag misstänker starkt att du inte åker ensam så njut av samvaron! Det är inte vad man äter mellan jul och nyår som spelar så stor roll utan det är vad man äter mellan nyår och jul som spelar större roll! 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 8, 2018 Share Posted October 8, 2018 Svaret på hur många ägg du kan äta. https://www.dietdoctor.com/the-times-more-eggs-please-cholesterol-is-ok-now 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted October 9, 2018 Popular Post Share Posted October 9, 2018 Och jag skulle vilja tillägga: lyssna på kroppen (inte sockertrollet, bara ). Känn efter hur det känns (efter övergångsperioden, för då mår man inte bra men det måste man igenom). Någon nämnde äggfasta - jag testade och mådde inte bra av det. Magen kraschade, jag mådde illa av att se omeletten på fjärde dagen. Då övergick jag till pannbiff (och åt omeletten senare; jag tycker fortfarande om ägg). Men äggfasta är inte för mig. Hotellfrukostar brukar gå bra. Minns ett övernattningsställe utanför Chicago, där det bara fanns sötslisk...men det fanns I alla fall smör. Min frukost var tre smörpaket och kaffe. Det går ju. Det är ju ändå bara på hotel jag brukar äta frukost. Och det är enda gången det inte funkat. Crème brulée är väldigt gott... man kan ta en semestervecka som erfarenhet. Själv var jag I England förra sommaren, med mycket pubmat (paj, fish&chips...) och även öl...vägde på hektot samma när jag kom hem. Så länge man inte mår akut dåligt av kolhydraterna, och inte fortsätter slira när man kommer hem...så får man använda sitt omdöme när det gäller mat. Man behöver inte överdriva. Njut av det du äter, varje tugga. (hade en gang en bantarbok med titeln "varför kvinnor behöver choklad"...och tanken jag sparade från den var "det är de första tre tuggorna som är godast"; resten behöver man inte) 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted October 9, 2018 Share Posted October 9, 2018 15 timmar sedan, Linus nybörjare sade: Letar bland alla recept men hittar bara 2 v meny för strikt keto - vad missar jag? är medlem så jag har fulltillgång till allt. Här är många strikta veckomenyer, inom ramen för medlemskapet: https://www.dietdoctor.com/se/medlem/veckomenyer/ketogena-veckomenyer Strikta recept botaniserar du fritt bland, öppet för alla: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/recept Lycka till! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted October 9, 2018 Share Posted October 9, 2018 15 timmar sedan, Linus nybörjare sade: finns det någon tips video om att äta ute ? Vi har en guide om hur man kan tänka när man äter utanför hemmet: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/lchf-pa-restaurang 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan W Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 Går inte ner alls på LCHF. LCHF gör det lätt att fasta då kroppen redan är i ketosis. Fasta gärna, fasta ofta, fasta kort eller länge. Periodisk fasta funkar för en del. Själv långfastar jag då och då. Åt för 9 dagar sedan. Målet är 2 veckor, kanske lite länge. Mår bra, är pigg och kry, behöver bara 6 timmars sömn. Bränner 300 gram fett om dagen då jag behöver 2t00-2700 kalorier om dagen. Kolla filmerna om fasta med Dr. Fung. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 38 minuter sedan, Johan W sade: Fasta gärna, fasta ofta, fasta kort eller länge. Välkommen till forumet, Linus och Johan W! Fasta kan absolut funka för vissa men var lite försiktig om ni har utmattade binjurar eller tenderar att köpslå med er själva ("om jag äter detta nu, kan jag fasta en timme extra för att kompensera" alternativt "hoppa över ett mål som kompensation"). Trötta binjurar blir ännu mer stressade av att fasta (Next level biohackning och 4health, t ex har skrivit om detta) och det andra tyder på ett osunt förhållande till mat. Man vet själv hur man funkar, ville bara skicka med en tanke. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan W Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 Tack för ditt svar. Är inte stressed, tror inte mina binjurar lider. Hur vet man det? Köpslår inte. Samt äter strikt LCHF före och startar mjukt med buljong och sedan buljong med ett ägg. Tredje långfastan i år tidigare var 14 dagar, och 7 dagar. Några nackdelar? Ja min fru tror att jag är galen. Osunt förhållande till mat. Jo det stämmer till viss del. En sommar med grill och öl! Inga öl sedan 2 September. Lite vin och rom bara. Erkänner att jag dricker Cola light även under fastan. Höst, vinter, vår inga problem. Sommaren... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 4 timmar sedan, Johan W sade: Några nackdelar? Ja min fru tror att jag är galen. Det är du! Men du är i gott sällskap på denna sida! 4 timmar sedan, Johan W sade: Erkänner att jag dricker Cola light även under fastan. Där kan du ha, om inte hela, så i alla fall en stor del av problemet! Som jag förstått det höjer bara smaken av sött insulinet en aning. Du kan alltså hamna i gränslandet för önskad insulinnivå, som om jag inte minns fel ligger runt 4,4mmol (kolla värdet om du vill, jag kan minnas fel). Här kan du läsa lite mer om sötningsmedels inverkan på kroppen om du inte läst det förut. Sen kan du söka dig vidare om du vill. https://martinajohansson.se/lightprodukters-paverkan-pa-ketosviktnedgang/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 6 timmar sedan, Johan W sade: Tack för ditt svar. Är inte stressed, tror inte mina binjurar lider. Hur vet man det? Köpslår inte. Samt äter strikt LCHF före och startar mjukt med buljong och sedan buljong med ett ägg. Tredje långfastan i år tidigare var 14 dagar, och 7 dagar. Några nackdelar? Ja min fru tror att jag är galen. Osunt förhållande till mat. Jo det stämmer till viss del. En sommar med grill och öl! Inga öl sedan 2 September. Lite vin och rom bara. Erkänner att jag dricker Cola light även under fastan. Höst, vinter, vår inga problem. Sommaren... Fruar har ofta rätt.. iallafall vad gäller att klistra epitet på sina män! Men som Maria säger, du är definitivt inte ensam/unik, det man har att hantera i ett av världens rikaste land är överutbud av mat/macronutrienter/kalorier/njutningsmedel samt en begynnande ålder där kroppen behöver lite restriktioner.. vårt arv från stenåldern! Iallafall om vi levt kvar i naturen.. av naturen.. så hade det förmodligen varit perioder av antingen överflöd eller svält? Hur som helst så är vi inte där.. så då får man skapa litta samma förutsättningar.. det blir himla jobbigt.. förmodligen helt andra årstider oxå, för det var antagligen mest på våren/sommaren som man svalt? Dvs egenligen så kanske vi skulle lägga grillningen på vintern? Med andra ord, det handlar således även om social kontext, dvs vi tenderar att äta vad andra gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan W Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 Problmet? Jag har mätt insulinet många gånger. Får samma påslag av vatten, kaffe som Cola Light. Light drycker är dock inte bra för tarmfloran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 12, 2018 Share Posted October 12, 2018 On 2018-10-10 at 20:27, Johan W sade: Problmet? Jag har mätt insulinet många gånger. Får samma påslag av vatten, kaffe som Cola Light. Light drycker är dock inte bra för tarmfloran. Har väntat.. oså funderat.. väntat en dag till.. hur mäter du Insulin? C-peptid eller blodinsulin, klamp.. eller något annat som behöver laboratorium? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan W Posted October 12, 2018 Share Posted October 12, 2018 Blodprov till lab Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 12, 2018 Share Posted October 12, 2018 34 minuter sedan, Johan W sade: Blodprov till lab C-peptid då mest troligt? Det är en rest när prouinsulin omvandlas till verksamt insulin i blodet. Dvs vi kan nästan därmed dra slutsatsen att du inte lider utav Hyperinsulinemi, det är ioförsig positivt i sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan W Posted October 12, 2018 Share Posted October 12, 2018 Troligen, vet inte villket test, ej expert. Fick en del test pga metaboltsyndrom, pre-disbeates. Provade och exprimentera lite själv. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 12, 2018 Share Posted October 12, 2018 18 minuter sedan, Johan W sade: Troligen, vet inte villket test, ej expert. Fick en del test pga metaboltsyndrom, pre-disbeates. Provade och exprimentera lite själv. Mm, det är per se lite lustigt iomed att man per se bara mäter C-peptid bland misstänkta typ 1! Mätte de även antikroppar? Iallafall så verkar det som att du bor i ett landsting som bryr sig? "Det är fler 70-80-åringar som insjuknar i typ 1 diabetes än barn. En ny svensk studie visar att bara blodprov kan säkra en riktig diabetesdiagnos och behandling.En stor svensk kartläggning av så gott som samtliga i Kronobergs län som insjuknat i diabetes under tre år slår hål på flera myter om vem som drabbas av vilken sorts diabetes." http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/gammelmormor-faar-typ-1-diabetes-bara-blodprov-ger-raett-diagnos/ Iallafall hur som helst, du verkar ha fått lite koll på vad som gör vad? Menna hur svårt är det att anpassa sig till LCHF egentligen.. i princip bara äta god mat från bra råvaror så gott man kan.. samt även utan större cravings avstå att äta bara för att man kan/att det finns! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan W Posted October 12, 2018 Share Posted October 12, 2018 Jag bor i Bratislava, Slovakien. Men nu är problemen helt borta. Jag är fortfarande för fet men med bra blodvärden, blodtryck etc. Allt tack vare LCHF och en hel del fasta, kort samt lång. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 12, 2018 Share Posted October 12, 2018 12 minuter sedan, Johan W sade: Jag bor i Bratislava, Slovakien. Men nu är problemen helt borta. Jag är fortfarande för fet men med bra blodvärden, blodtryck etc. Allt tack vare LCHF och en hel del fasta, kort samt lång. Bra hur som helst.. fast jag sätter en peng på att de mätt C-peptid.. iomed att insulin har en en halveringstid på några minuter! Nu så har jag i princip inga problem med sjukvården/laboratorierna i Slovakien.. men kunde du inte begära att få det på papper.. vad de mätt? Dvs minst problem med laboratorierna, de lär hur som helst ha tillgång till metoder och kunskap från hela EU/PUBmed. osv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan W Posted October 12, 2018 Share Posted October 12, 2018 Min Slovakiska är inte den bästa, men jag skall fråga. Nu ser jag inte läkaren så ofta länge då jag är friskförklarad. Jag fick diagnosis pre diabetes. Fick kostråd, inget fett ät sex gånger om dagen etc. Ignorerade detta. Äter en eller två gånger om dagen om jag inte fastar. Talade inte om detta till min läkare. Språk och sånt samt att hon skulle nog inte förstå. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 12, 2018 Share Posted October 12, 2018 6 minuter sedan, Johan W sade: Min Slovakiska är inte den bästa, men jag skall fråga. Nu ser jag inte läkaren så ofta länge då jag är friskförklarad. Jag fick diagnosis pre diabetes. Fick kostråd, inget fett ät sex gånger om dagen etc. Ignorerade detta. Äter en eller två gånger om dagen om jag inte fastar. Talade inte om detta till min läkare. Språk och sånt samt att hon skulle nog inte förstå. Menna prexis.. det kan som regel räcka med begripa vad läkare säger,vilket inte ens är lätt om ens man är fena på språket! Pre diabetes kan dock vara litta vad som helst.. men ändock främst litta högre ålder, medelålders iallafall, fettma och litta högre blodsocker, eventuellt oxå högt blodtryck/taskiga lipider, dvs om läkaren i fråga har läst sin kurs så är hen uppmärksam på sådant.. dvs den västerländska sjukan! Iallafall om de tagit blodprov och skickat detta till ett laboratorium för analys så handlar det nästan garanterat om att utesluta att du är typ 1, dvs C-petid! Grejen är att fastesocker sällan säger ett skit.. framförallt inte om man inte ens var medveten om att man behövde fasta 12-24 timmar innan de tog provet! HBA1c (ett annat prov) säger som regel lite mer, det är ditt medelsocker.. över dygnet/tre månader. Jag har oxå fått kostråd från en dietist, det var min läkare som gav mig den remissen, han trodde inte så mycket på det själv och jag kunde gett några kostråd till dietisten men jag avstod, samt slängde brochyrerna om medelhavskost på vägen ut! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 On 2018-10-10 at 12:13, Johan W sade: Själv långfastar jag då och då. Åt för 9 dagar sedan. Målet är 2 veckor, kanske lite länge. Mår bra, är pigg och kry, behöver bara 6 timmars sömn. Bränner 300 gram fett om dagen då jag behöver 2t00-2700 kalorier om dagen. Kolla filmerna om fasta med Dr. Fung. Tänk på att äta salt, vitaminer och mineraler om du fastar länge. Men det kanske du redan gör. https://www.dietdoctor.com/fasting-and-re-feeding-syndrome 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan W Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 Självklart, vill inte dö av refeeding syndrome. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts