Blogg-Postare Posted October 9, 2018 Share Posted October 9, 2018 När Melanie fick diagnosen typ 2-diabetes fick hon ett recept i handen och några kostråd från dietisten. Hon var inte var helt nöjd med råden hon fick och började istället söka alternativ online och hon hittade ketogen kost (strikt LCHF). Här är hennes berättelse: Mejlet, översatt från engelska Här kommer en hälsning från Down Under! Jag förstår att ni får många mejl av det här slaget, men jag bara måste dela med mig av min berättelse, helt kort. Jag fick diagnosen typ 2-diabetes i maj i år, vid 39 års ålder. Efter att ha fått Metformin och riktigt dåliga kostråd från dietisten såg jag The Magic Pill på Netflix. Filmen förändrade mitt liv. Jag fick sedan tips om er sida från en man i en diabetesgrupp på nätet. I mitten av juli påbörjade jag min keto-resa. Jag vägde 149,6 kilo och är 157,5 cm lång. Jag kunde knappt röra mig utan att bli trött, jag sov nästan dygnet runt. …jag kan helt enkelt inte sitta stilla, jag har vad som känns som obegränsad energi! I slutet av juli kunde jag sluta med Metformin och jag började kontrollera mitt blodsocker själv med hjälp av ketogen kost och periodisk fasta . Dagens datum är 20 september och vid sidan om att gå ner 19 kilo (förhoppningsvis 20 kilo i slutet av månaden!) har mitt blodsocker landat runt 5 de flesta dagar och jag tar inte längre Nexium för kronisk halsbränna och reflux, ingen Metformin, min sömnapné har blivit lindrigare och jag sover bättre, jag sover inte längre dagtid, jag svettas inte längre enorma mängder, jag motionerar genom att promenera eller använda min träningscykel eller gå till mitt gym 3-4 gånger i veckan. Mitt humör är snudd på euforiskt och jag kan helt enkelt inte sitta stilla, jag har vad som känns som obegränsad energi! Sedan juli har detta hänt: Jag har fått mitt HbA1c tillbaka på pre-diabetesnivå, 45 Mitt blodtryck har gått från 150/110 till 129/80 Min sömnapné har förbättrats Jag sover mycket bättre på nätterna Jag sover inte längre på dagtid och kan inte göra det heller – för mycket energi! Mitt humör är snudd på euforiskt. Jag planerar att dra ner på antidepressiva under nästa år Min senaste kontroll av ögonen, förra veckan, visar att min syn faktiskt har förbättrats jämfört med den senaste kontrollen för fem år sedan Mina matlagningskunskper är numera nästan på proffsnivå (lol) Jag lider fortfarande av fetma och ibland orkar min kropp inte riktigt matcha energin jag är uppfylld av, men det går åt rätt håll. Jag fick mitt senaste Hb1Ac i måndags och jag ligger inte längre på diabetiska nivåer och jag siktar på total remission i slutet av året. Mitt goda kolesterol har gått upp och mitt dåliga har gått ner. Min fettlever har förbättrats mycket, till min läkares förvåning. Tack, tack, tack, tack! Keto har förändrat mitt liv och jag kommer aldrig att gå tillbaka. Hälsningar Melanie Wilson Kommentar Grattis till dina framgångar, Melanie! Och tack för att du vill dela med dig av din inspirerande berättelse! Kom igång Vill du också gå ner i vikt och förbättra din hälsa? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning! Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt populära verktyg Diet Doctors veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid. Må Tis Ons Tor Fre Lö Sö Mer Guide: Ketogen kost för nybörjare Guide: Gå ner i vikt Guide: Diabetes – så kan du normalisera ditt blodsocker Video om LCHF Hur du äter LCHF11:59En kort grundkurs i hur man sätter igång att äta LCHF. Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 108:02Vilka fördelar innebär ketos? Vad äter du på ketogen kost? Här är en informativ kurs med dr Andreas Eenfeldt. Leva LCHF med Caroline Smale07:30Hur kan livet se ut om du har LCHF som livsstil? Caroline Smale delar med sig av sin berättelse och om hur hon lever med LCHF i vardagen. Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor07:09Är LCHF-kost skadlig för miljön? Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor02:45Kan man träna på LCHF-kost? VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59 Biverkningar av ketogen kost06:58Några vanliga biverkningar av ketogen kost – och hur du undviker dem. De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag. Fat Head Directors Cut1:46:20 Undvik de konventionella kostråden45:06 Lite av allt? Svar på vanliga frågor05:44Är det inte bäst att helt enkelt äta balanserat och "lite av allt"? LCHF på rätt sätt – Eric Westman 314:09Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF-kost. Om grunderna för att äta LCHF och vad som är viktigt att tänka på när man sätter igång för att det ska gå så bra som möjligt. Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor02:52Vad är den främsta fördelen med att äta färre kolhydrater? Hur LCHF fungerar – Mary Vernon32:11Intervju med läkaren Mary Vernon, en av världens mest erfarna på att behandla patienter med strikt LCHF-kost. 18:36Hur Martina Johansson blev "snygg, stark och frisk på högfettkost". Martina Johanssons blogg: http://www.highfatfitness.net Mer information om Ketonmätare: http://www.kostdoktorn.se/keton-och-blodsockermatare#1 En hälsosam LCHF-livsstil46:42Hur ska du lägga upp LCHF eller ketogen kost för att maximera dina framgångar? Hur mycket fett, protein och kolhydrater ska man äta? Så uppnår du en hälsosam livsstil med LCHF41:41 27:34Intervju med professor Stephen Phinney, forskare, författare och brinnande LCHF-pionjär. Filmad oktober 2011. 05:56 Är mättat fett farligt? Svar på vanliga frågor07:29Behöver man akta sig för mättat fett? Keto-kurs, del 208:37Hur fungerar ketogen kost? Vad äter du på ketogen kost? Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 211:31Eric Westman reder ut begreppen fettförbränningsläge och kolhydratförbränningsläge. Hur får man mer energi genom en hög fettförbränning och hur mäter man den? 39:01 Är LCHF dåligt för tarmfloran? Svar på vanliga frågor02:14Är LCHH-kost dåligt för våra tarmbakterier? Viktnedgång 14:39 Att hjälpa folk till bättre hälsa15:44Dawn var sjuk och överviktig men sen hittade hon LCHF... och det förändrade hennes liv. Därför är mer protein bättre15:17Dr Ted Naiman tror att mer protein är bättre och han rekommenderar ett högre intag. Vinsterna med en 7-dagarsfasta03:34 45 kilo borta utan kaloriräkning24:12 Problemet med socker50:01Är det fett eller socker som är orsaken till de aldrig tidigare skådade epidemierna av fetma, typ 2-diabetes och metabol sjukdom? Minus 90 kilo och en hälsoresa för familjen15:05Larry Diamond har transformerat sitt liv och gått ner 57 kg med LCHF. I den här intervjun delar han med sig av sina insikter från resan. VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59 48:22Tommy Runesson föreläser om sin enorma viktresa med LCHF och vilka lärdomar han fått med sig på vägen. Inspiration och kunskap även om du vill gå ner mindre än hälften av din kroppsvikt! Följ Tommy Runesson på hans blogg: http://tommytappar.se Avancerade LCHF-tips!31:11 Handlar inte vikten bara om kalorier? Svar på vanliga frågor03:14Handlar viktnedgång bara om att äta färre kalorier än man gör sig av med? Orsaken till fetma38:45 Hur man går ner 110 kilo utan hunger31:06 Att motivera till livsstilsförändringar51:45Hur kan du hjälpa och motivera personer att börja med och hålla fast vid LCHF? Hjärtattacken blev ett uppvaknande07:11Efter hustruns hjärtattack letade Chris Pattinson efter ett sätt att hålla det hela i schack med kost och livsstil. Och på vägen förbättrade han sin egen hälsa. De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag. Intervju med Jason Fung45:20 De 5 bästa tipsen för vikten15:53Kämpar du med att gå ner i vikt även på LCHF? Här är våra 5 bästa tips på vad du kan göra. En global matrevolution48:15 Fat Head Directors Cut1:46:20 46:13 Fasta som behandling34:55 Keto är den enda kost som har fungerat19:23Kristie Sullivan skriver inspirerande inlägg för Diet Doctor och har även en fantastisk historia att berätta. Fungerar LCHF i längden?16:13Är strikt LCHF hållbart i längden? I så fall, hur gör man? Typ 2-diabetes 14:39 "Vi är inte gjorda för att vara kroniskt sjuka"25:54Vilken form av träning är den bästa för din hälsa? Varför kan man ha problem att gå ner i vikt på LCHF? Och kan man verkligen bota insulinresistens? Problemet med socker50:01Är det fett eller socker som är orsaken till de aldrig tidigare skådade epidemierna av fetma, typ 2-diabetes och metabol sjukdom? Att motivera till livsstilsförändringar51:45Hur kan du hjälpa och motivera personer att börja med och hålla fast vid LCHF? Ett nytt paradigm för typ 2-diabetes29:59Vi behöver ett nytt sätt att se på och behandla typ 2-diabetes. Ett paradigm baserat på vetenskap som adresserar det verkliga problemet. Intervju med Jason Fung45:20 LCHF och diabetes: forskning och klinisk erfarenhet45:59 Det essentiella problemet med typ 2-diabetes05:13 En global matrevolution48:15 46:13 Fasta som behandling34:55 VIDEO: Treating the Symptoms or the Cause? - Part 4 of the diabetes course with Jason Fung04:15 18:22Intervju med Ann Fernholm om vilken påverkan socker har på vår hälsa. Läs mer om metabolt syndrom: http://www.kostdoktorn.se/metabolt-syndrom Länk till Ann Fernholms blogg: http://www.ettsotareblod.se 36 kilo lättare och inga mediciner09:12 Diabetes Video Course Part 309:32 "Jag visste ingenting"28:53Hur den legendariska Tim Noakes, professor i tränings- och idrottsvetenskap, ändrade uppfattning om kolhydrater för hälsa och idrottsprestationer. Så reverserar man typ 2-diabetes – Jay Wortman24:55 My Big Fat Diet42:31Vad skulle hända om en hel by av Kanadas ursprungsbefolkning gick tillbaka till att äta som de brukade? En högfetts och lågkolhydratkost baserad på riktig mat? 14:39 Reversera diabetes genom att ignorera kostråden12:10 "Hur gör du det här?"21:19 Helping People with Type 2 Diabetes32:31 De två stora lögnerna om typ 2-diabetes42:54 39:01 Stöd Diet Doctor Vill du ge ditt stöd till Diet Doctor och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap. Gratis provmånad Fler framgångshistorier Ta del av över 700 framgångshistorier. "Jag har fått hälsa, glädje, kärlek, levebröd" Dollys hälsoresa med periodisk fasta och LCHF "Det har verkligen varit livsomvälvande!" Vill du också inspirera? Har du en framgångshistoria att dela med dig av? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv. Mejla din historia till annika@dietdoctor.com. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är OK att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa. Inlägget Så fick Melanie sin energi tillbaka dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts