Recommended Posts

Hej,

Jag har precis fått höra om den fermenterade drycken Kombucha som sägs ska ha flera positiva fördelar om man dricker den. Är nu lite nyfiken på om ni har några tips eller råd vad gäller Kombuchans verkningar och om den överhuvud taget är ett bra komplement till keto.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kombucha är gott och roligt att göra själv (tills dess blomflugorna hittar den). Jag tror att den har ett flertal nyttiga egenskaper pga bakterieinnehåll och surhet (jämför med äppelcidervinäger). Men det är knappast keto om man inte låter den bli lika sur som äppelcidervinäger. 

Hemgjord mjölkkefir är lite pyssligt men ger en bredare bakterieflora än köpt fil/youghurt/kefir. 

Vattenkefir kan man också göra själv. Lär innehålla massor av bakterier och blir klar på några dagar men inte lika gott som kombucha. 

Jag tror att man får bestämma sig om man vill boosta sin tarmflora eller eftersträva ketos. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom innehåller ju kombucha alkohol. Inga stora mängder, men tillräckligt för att jag inte vill dricka det varje dag, fast det är gott. Väldigt känslig för alkohol och tror nog att min lever fokuserar på den alkoholen före annan förbränning...

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag "tillverkade" själv Kombucha ett tag, men slutade då jag blev väldigt sur i magen av den och lyckades "förstöra" vissa delar av vår vita köksinredning, på grund av att denna svamp liksom lever sitt egna liv då man ska sila och greja.

Kombucha som skvätter fräter sig genast fast på det vita och ger fläckar som faktiskt inte går att avlägsna med någonting 😯

• Gilla 4
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu