PeterB Posted October 9, 2018 Share Posted October 9, 2018 Hej, Jag har precis fått höra om den fermenterade drycken Kombucha som sägs ska ha flera positiva fördelar om man dricker den. Är nu lite nyfiken på om ni har några tips eller råd vad gäller Kombuchans verkningar och om den överhuvud taget är ett bra komplement till keto. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 9, 2018 Share Posted October 9, 2018 Vet inte ... själv kör jag hemmagjord kefir. Känns bra i magen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted October 9, 2018 Share Posted October 9, 2018 Kombucha är gott och roligt att göra själv (tills dess blomflugorna hittar den). Jag tror att den har ett flertal nyttiga egenskaper pga bakterieinnehåll och surhet (jämför med äppelcidervinäger). Men det är knappast keto om man inte låter den bli lika sur som äppelcidervinäger. Hemgjord mjölkkefir är lite pyssligt men ger en bredare bakterieflora än köpt fil/youghurt/kefir. Vattenkefir kan man också göra själv. Lär innehålla massor av bakterier och blir klar på några dagar men inte lika gott som kombucha. Jag tror att man får bestämma sig om man vill boosta sin tarmflora eller eftersträva ketos. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 Dessutom innehåller ju kombucha alkohol. Inga stora mängder, men tillräckligt för att jag inte vill dricka det varje dag, fast det är gott. Väldigt känslig för alkohol och tror nog att min lever fokuserar på den alkoholen före annan förbränning... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 Jag får tyvärr histaminpåslag av kombucha. 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterB Posted October 12, 2018 Author Share Posted October 12, 2018 Tack för era svar Tror jag avvaktar med Kombuchan! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 13, 2018 Share Posted October 13, 2018 Jag "tillverkade" själv Kombucha ett tag, men slutade då jag blev väldigt sur i magen av den och lyckades "förstöra" vissa delar av vår vita köksinredning, på grund av att denna svamp liksom lever sitt egna liv då man ska sila och greja. Kombucha som skvätter fräter sig genast fast på det vita och ger fläckar som faktiskt inte går att avlägsna med någonting 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts