Jo Magnussen Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 Hei! Er nå 1 1/2 uke inn i LCHF livsstilen, og måler ketoner i urin.. Men - ser ut som det er en del for høyt - omtrent 8-10 mmol (måler med Ketostix - mørk lilla).. Følger oppstartsprogrammet til kostdoktorn. Hva bør jeg gjøre for å havne i optimal ketos? Bytte til mattlig LCHF receptene? Har diabetes 2 - om det har noen betydning... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 När du mäter ketoner i urin mäter du bara hur mycket ketoner du kissar ut...inte om du är i ketos dessvärre... Blod eller utandningsluft är de enda säkra mätmöjligheterna. Å andra sidan är inte ketos nödvändigt för viktnedgång så fokusera på att äta bra istället. 1,5 vecka är ingen tid alls i sammanhanget... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 Lästips: Gå ner i vikt med optimal ketos https://www.dietdoctor.com/se/ga-ner-i-vikt-med-optimal-ketos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 Att urinstickan visar ett högt värde är normalt bara ett bra tecken. Men om du har diabetes typ 2 och medicinerar mot detta så ska du läsa innehållet i länken nedan: https://www.dietdoctor.com/low-carb/with-diabetes-medications 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lea johansson Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 Detta är väldigt intressant De här ketonstickorna..jag läser ibland att de är en bra fingervisning men ibland dissas de helt. Men de finns ju i alla fall att köpa.. SÅ vad indikerar då en hög röd färg? Något måste ju i alla fall ha skett i kroppen om den färgen inte fanns innan man började med LCHF? Att det är ketoner som man kissar ut har många svarat men är det ett tecken på att man bildar ketoner eller varför är det ens skillnad före och efter LCHF på stickorna? Vi är många som diskuterar och undra detta kan jag lova. Många källor här pratar ju om att de är bra som generell/grov indikering, givetvis behöver man annat senare men ska vi helt strunta i att ens kolla? Tar tacksamt emot kunskap om detta då efter lång granskning så är svaren ofta i opposition till varandra 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 2 timmar sedan, Jo Magnussen sade: Hei! Er nå 1 1/2 uke inn i LCHF livsstilen, og måler ketoner i urin.. Men - ser ut som det er en del for høyt - omtrent 8-10 mmol (måler med Ketostix - mørk lilla).. Følger oppstartsprogrammet til kostdoktorn. Hva bør jeg gjøre for å havne i optimal ketos? Bytte til mattlig LCHF receptene? Har diabetes 2 - om det har noen betydning... For sure.. diabetes har en himla stor betydelse! Fortsätt hur som helst med oppstartprogrammet.. gör inget radikalare än det.. på ett tag! Oså till "optimal ketosis" det mäter man främst via blodketoner! Dvs det är olika ketonkroppar man mäter med olika metoder.. urinketoner är oftast överskott som din kropp ännu inte har förmåga att hantera! Dvs du är diagnosticerad med typ2, det betyder i princip insulinresistens, dvs vad du än äter så har din kropp hur som helst svårt att hantera glukos iomed detta! För typ 2 så handlar det krasst om att bli kvitt insulinresistensen.. som oftast föregås utav hyperinsulinemi! Som regel handlar det om att bli kvitt först hyperinsulinemin, det andra handlar om att bli kvitt insulinresistensen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 18 minuter sedan, lea johansson sade: Detta är väldigt intressant De här ketonstickorna..jag läser ibland att de är en bra fingervisning men ibland dissas de helt. Men de finns ju i alla fall att köpa.. SÅ vad indikerar då en hög röd färg? Något måste ju i alla fall ha skett i kroppen om den färgen inte fanns innan man började med LCHF? Att det är ketoner som man kissar ut har många svarat men är det ett tecken på att man bildar ketoner eller varför är det ens skillnad före och efter LCHF på stickorna? Vi är många som diskuterar och undra detta kan jag lova. Många källor här pratar ju om att de är bra som generell/grov indikering, givetvis behöver man annat senare men ska vi helt strunta i att ens kolla? Tar tacksamt emot kunskap om detta då efter lång granskning så är svaren ofta i opposition till varandra Ketonstickor är främst för typ 1, för att undvika ketoacidos! Iallafall om man är frisk, då kan de användas som någon allmän indikation på att man faktiskt äter LCHF/befinner sig iallafall i omställningen! For sure, det indikerar att något hänt i kroppen, och om man är frisk så kissar man ut överskott.. är man däremot typ 1 så är det fara o färde.. iomed att det finns risk för acidos! Men nu så har jag fått för mig att du är rätt frisk och inga indikationer på någon form av diabetes, då kan du få lov att uppvisa vilken färg som helst på ketonstickorna! Iallafall så kan jag avslöja en hemlighet.. ju mindre vatten du dricker, ju högre ketonindikation, dvs de späds ut av vatten i urinen! En annan hemlighet.. varför fick vi inte lära oss detta i grundskolan/Gymnasiet, dvs om ketonkroppar stiger i blodet, och man fortfarande har en frisk bukspottkörtel, då reagerar alphacellerna genom att utsöndra mer insulin, dvs det nedreglerar lipolysen, så att färre FFA når levern och därmed mindre ketosis/färre ketonkroppar i blodet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lea johansson Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 7 minuter sedan, Zepp sade: Ketonstickor är främst för typ 1, för att undvika ketoacidos! Iallafall om man är frisk, då kan de användas som någon allmän indikation på att man faktiskt äter LCHF/befinner sig iallafall i omställningen! For sure, det indikerar att något hänt i kroppen, och om man är frisk så kissar man ut överskott.. är man däremot typ 1 så är det fara o färde.. iomed att det finns risk för acidos! Men nu så har jag fått för mig att du är rätt frisk och inga indikationer på någon form av diabetes, då kan du få lov att uppvisa vilken färg som helst på ketonstickorna! Iallafall så kan jag avslöja en hemlighet.. ju mindre vatten du dricker, ju högre ketonindikation, dvs de späds ut av vatten i urinen! En annan hemlighet.. varför fick vi inte lära oss detta i grundskolan/Gymnasiet, dvs om ketonkroppar stiger i blodet, och man fortfarande har en frisk bukspottkörtel, då reagerar alphacellerna genom att utsöndra mer insulin, dvs det nedreglerar lipolysen, så att färre FFA når levern och därmed mindre ketosis/färre ketonkroppar i blodet! Tack, det blir inga fler stickor här Känns ju bara helt onödigt! Menar du här att om man är frisk så är insulinpåverkan i detta skedet ingen fara men värre om man har sjukdom? Påverkas inslulinet genom att stiga alltid när ketoner är höga? Undrar om det finns en kurs i detta? Eller om Nån kan starta en workshop- jag trorr det vore inkomstbringande (dvs om ketonkroppar stiger i blodet, och man fortfarande har en frisk bukspottkörtel, då reagerar alphacellerna genom att utsöndra mer insulin, dvs det nedreglerar lipolysen, så att färre FFA når levern och därmed mindre ketosis/färre ketonkroppar i blodet!) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 (edited) 50 minuter sedan, lea johansson sade: Tack, det blir inga fler stickor här Känns ju bara helt onödigt! Menar du här att om man är frisk så är insulinpåverkan i detta skedet ingen fara men värre om man har sjukdom? Påverkas inslulinet genom att stiga alltid när ketoner är höga? Undrar om det finns en kurs i detta? Eller om Nån kan starta en workshop- jag trorr det vore inkomstbringande (dvs om ketonkroppar stiger i blodet, och man fortfarande har en frisk bukspottkörtel, då reagerar alphacellerna genom att utsöndra mer insulin, dvs det nedreglerar lipolysen, så att färre FFA når levern och därmed mindre ketosis/färre ketonkroppar i blodet!) Mm.. även om jag ofta är sarkastisk.. så menar jag allvar, dvs om man är frisk så stiger insulin om blodketoner stiger allt för mycket och det har som främsta syfte att nedreglera lipolysen, dvs frigörandet av FFA i fettväven! Dvs insulin är en major faktor vad gäller reglering av energihomeostasen.. problemajset är ofta att man har blivit medelålders/dragit på sig metabolt syndrom/Insulinresistens/hyperinsulinemi.. fattar lixom inte att man inte längre kan äta som man gjorde när man vara ung! Dvs när man är ung och frisk så har man fortfarande en massa tillgodokommanden att ta ut.. men det tar slut.. lika bra att inse detta.. i värsta fall får man fasta/banta! Iallafall om grundskolan/gymnasiet, dvs om du sov på de lektioerna, det tror jag inte, och du får hur som helst en kraschkurs här på forumet.. dvs det var inte ens påtänkt då! Dvs då kommer vi till ketonkroppar i blodet, urinen eller i utandningsluften.. skulle du hamna akut på någon läkarmottagning så kan det vara lämpligt att nämna för läkaren att du faktiskt och frivilligt äter en "ketogen diet", bantar/fastar för tillfället, så att de inte misstar det för maldigestion/malabsorbation/typ 1 diabetes! Dvs de utgår i princip från att folk vräker i sig kolisar hela tiden! Oså litta snabbt till "optimal ketos" det är ett begrepp.. som Gurus inom LCHF har kommit fram till, dvs Pinney och Volek.. två framstående läkare/forskare från USA kommit fram till, dvs det handlar då om blodketoner och det innebär i princip bara att det är varken bättre eller sämre att ligga varken över eller under " optimal ketosis" mätt som blodketoner, för varken det ena eller andra! https://www.fishpond.com/Books/Art-and-Science-of-Low-Carbohydrate-Living-Phd-Stephen-D-Phinney-MD-Rd-Jeff-S-Volek-Phd/9780983490708?gclid=EAIaIQobChMI4-rMz8v83QIVyoSyCh2guQzNEAQYASABEgLdePD_BwE Edited October 10, 2018 by Zepp 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 10, 2018 Share Posted October 10, 2018 Iallafall när jag ändå är på G, ketostix är främst för typ 1, ketonix, dvs acceton i utandningsluften är främst för epileptiker, dvs om du tror att du fått drakoniska råd här på forumet så är det lixom inget mot vad epileptiker får från de som behandlar detta med ketogen diet, då pratar vi inte längre om "optimal ketos" för rätt friska på 1-3 som blodketoner utan de uppmanas att ligga på minimum 4 som blodketoner, det innebär protein/kalori-reduktion! Iallafall man kan.. utifall man vill och orkar ta till sig läsa litta hur de gör; https://www.epilepsy.com/learn/treating-seizures-and-epilepsy/dietary-therapies/modified-atkins-diet 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts