Jump to content

KETO diet och grönsaks skräck..

Fenrer

Recommended Posts

7 timmar sedan, Fenrer sade:

Jag tål inte smaken av kål, kaffe, greip, alcohol och vad det ny är som hör till samma smak grupp heller.

Det här känner jag igen. Har aldrig druckit kaffe utan mjölk och aldrig gillat kål eller broccoli. Men det finns andra grönsaker och  man kan vänja sig men det tar lite tid ? Numera äter jag grönkålssallad men inte stekt vitkål. Rå vitkål men inte tillagad. Spetskål är ok tillagad men fortsatt tveksam till broccoli... 

• Like 5
  • Thanks 1
  • Confused 1

Tack för stödet alla.

Magnesium, hmm..  finns i MAMA vitamin och mineral tabletterna jag äter (ammar ännu), dock bara hälften av dagligt behov. Ska titta nogare på saken om problemen återkommer.

Ska ta mig i kragen och försöka övervinna min grönsaks och främst då kål och broccoli skräck lite i taget. Smör hjälper en hel del.

• Like 4

Tack för inspirerande läsning :) Jag känner efter två veckor på strikt att min hunger är borta helt.. jag kan gå hela förmiddagen och till kvällen utan att äta- sån otrolig skillnad från innan då jag höll på att rasa av hunger innan 11.. men jag äter mina måltider (2st). Sjukt häftigt att det funkar :) 

• Like 6
  • Thanks 1

Vad kul med ett så bra resultat!

Du är knappast ensam om att ogilla "kaninmat", även om jag själv gillar grönt. Testa dig fram i grönsaksdjungeln tills du hittar något du gillar. Att hitta saker man tycker är gott så man kan variera, är rätt viktigt om man vill hålla sig till en diet långsiktigt(tror jag). Nästan allt blir förövrigt gott om man kör det i ugn med örter och ost, till och med broccoli! Två av mina favoriter är rotselleri klyftor i ugn och zucchini nudlar. 

Tror inte smärtan hade med kosten att göra. Snarare en krämpa p.g.a något annat som råkade sammanfalla när ju lade om maten. Men drabbas ju av eländigheter ibland oavsett LCHF.  

Har själv fått en maginfektion som totalt kraschat tarmfloran. Har garanterat inte med LCHF att göra heller. Kan dock bara äta typ havregrynsgröt, banan&havre smoothies och dylikt äckelpäckel. Allt annat ger magsmärtor och ballongmage. Suck. Första gången på 10 månader jag tvingas bryta, så det känns rejält surt. Efter bara en dag på kolhydratsrik kost kom suget tillbaka. Vill småäta hela tiden just nu och främst på kvällarna. Intressant att man påverkas så negativt av lite havregrynsgröt. Men men, får ta nya tag och återuppta LCHF när magen är stabil igen. 

• Like 3
  • Thanks 1
  • Sad 1

9 timmar sedan, Fenrer sade:

Tack för stödet alla.

Magnesium, hmm..  finns i MAMA vitamin och mineral tabletterna jag äter (ammar ännu), dock bara hälften av dagligt behov. Ska titta nogare på saken om problemen återkommer.

Ska ta mig i kragen och försöka övervinna min grönsaks och främst då kål och broccoli skräck lite i taget. Smör hjälper en hel del.

Du är på en resa.. en resa vad främst gäller mat och smaker, näringslära, homeostas, aptitreglering, olika stadier av att bli äldre/förälder.. den resan slutar med döden!

Men med det sagt.. kan inte döden vänta ett tag, kan man inte få uppleva att bli farmor/mormor/kan man inte leva ett rätt så behagligt liv/äta god mat ända fram tills man nuddar kaklet?

Iallafall.. här får du nu en dos av Zepps filosofiska utläggningar.. dvs det där med grönsaksfobi hör väl mest ihop med barndomen, dvs barn vill ha enkla smaker.. som vuxen utvecklar man som regel sitt smaksinne mot det mer komplexa hållet!

Hur som helst.. som barn så fick jag oxå äta sådanadär överkokta/sönderkokta/direkt från burk/äkliga grönsaker!

Testa hur som helst att gå på en lite bättre resturant, där det finns kock som kan laga mat.. då helt plötsligt så smakar grönisarna helt annorlunda!

Då kommer du förmodligen att övervinna din grönsaksfobi!

Dvs fel tillagade grönsaker smakar i princip skit!

• Like 1

Tror inte mitt smaksinne ändrats mycket under åren, eller tja.. erergi drycker smakade inte så gott första gångerna men nu tycker jag om dem. (Tar bara en Monster blå på helgerna nuförtiden, kan lätt lämnas bort men då andra mumsar godis hela dagen känner jag mig nöjd med min burk.)

Mamma min skolad till kock och bjöd gärna på alla tänkbara grönsaks rätter i barndomen men hon gav upp då ingen annan i familjen tolde smak, lukt eller konsistens.

Brukar undvika restaurang mat så mycket som möjligt just på grund av hur maten smakar där, speciellt grönsakerna dom blandar in hela tiden + rödvins såser och annat urrk-igt.

Överkänsligt smaksinne går nog inte så lätt att träna bort . Att lära sig stå ut med smaker kanske, men gott har jag svårt att föreställa mig att mycket jag avskytt någonsin kommer att bli, men bara det går ner på något vis för hälsans skull (tänker på äckligheterna som medicin) så ska jag äta det.

Vore toppen om man kunde få bort all besk smak (har själv inga problem med smaklöst) men får dölja den best det går.

Testade den så högt omtalade avocadon några gånger men bläh(!!!) så hemskt.. Måste nog söka upp de mildast smakande varorna först.   Ska pröva mig fram med örter och ost! Tack för tipset. Zucchini nudlar har jag sökt efter men inte hittat ännu.

Vet inte om det är önske tänkande eller om dieten lindrat min PCOS lite grann, har plockat eller rakat bort generande skäggväxt under hakan i 10 år nu, ibland 2 gånger om dagen för att det inte ska synas.  Nu tycker jag stubben ser lite ljusare ut, känns lite mjukare kanske?

• Like 2

6 timmar sedan, Fenrer sade:

Tror inte mitt smaksinne ändrats mycket under åren, eller tja.. erergi drycker smakade inte så gott första gångerna men nu tycker jag om dem. (Tar bara en Monster blå på helgerna nuförtiden, kan lätt lämnas bort men då andra mumsar godis hela dagen känner jag mig nöjd med min burk.)

Mamma min skolad till kock och bjöd gärna på alla tänkbara grönsaks rätter i barndomen men hon gav upp då ingen annan i familjen tolde smak, lukt eller konsistens.

Brukar undvika restaurang mat så mycket som möjligt just på grund av hur maten smakar där, speciellt grönsakerna dom blandar in hela tiden + rödvins såser och annat urrk-igt.

Överkänsligt smaksinne går nog inte så lätt att träna bort . Att lära sig stå ut med smaker kanske, men gott har jag svårt att föreställa mig att mycket jag avskytt någonsin kommer att bli, men bara det går ner på något vis för hälsans skull (tänker på äckligheterna som medicin) så ska jag äta det.

Vore toppen om man kunde få bort all besk smak (har själv inga problem med smaklöst) men får dölja den best det går.

Testade den så högt omtalade avocadon några gånger men bläh(!!!) så hemskt.. Måste nog söka upp de mildast smakande varorna först.   Ska pröva mig fram med örter och ost! Tack för tipset. Zucchini nudlar har jag sökt efter men inte hittat ännu.

Vet inte om det är önske tänkande eller om dieten lindrat min PCOS lite grann, har plockat eller rakat bort generande skäggväxt under hakan i 10 år nu, ibland 2 gånger om dagen för att det inte ska synas.  Nu tycker jag stubben ser lite ljusare ut, känns lite mjukare kanske?

Svårt fall hur som helst!

För mig är det nästan tvärt om.. jag får lite panik om det inte ingår en massa fräscha grönsaker till måltiden.. och jag får panik om maten inte smakar något, sött surt, salt, beskt.. eller kombo av smaker vilket är att föredra.

Avocado är rätt överskattat, det går knappast att äta utan citron, färska räkor och massor av Majo.

• Like 2

Nu har jag läst dina inlägg igen, @Fenrer. Känslig för smaker, energisk dotter, generande hårväxt, PCOS... Det har iofs inte med din ursprungsfråga att göra men jag fick lite tankar.
Personer med högfungerande NPF i någon form, är ofta känsliga för smak och konsistens och oavsett om man fått någon officiell diagnos som ADHD, atypisk autism/asbergers eller "bara är lite udda" så kan det påverka. Tänker att om du och din dotter kanske båda hör till de som har problem med smak och konsistens så kanske du inte ska kämpa alltför hårt heller? Det finns ju bra livsmedel som du äter och många kosttillskott finns i smaklösa oljor som man kan droppa ner och gömma i maten (eller som hemma hos mig, på sonens riskaka under mjukosten).
En annan tanke jag får är hormonell. Generande hårväxt kommer bl a hos kvinnor i klimakteriet och förklimakteriet börjar hos de flesta i 35-årsåldern. Östrogenet sjunker och därmed ökar testosteronet (förhållandet rubbas). Men det är individuellt när vi börjar märka av det, en del redan i 40-årsåldern, andra efter 50. PCOS är också hormonellt och jag tänker att du sannolikt har en rubbning. 

Detta är som sagt bara tankar jag får när jag läser; jag kanske läser in mer än du menat eftersom jag själv är så trött på att kämpa, på att vara "fel" (som inte gillar nyttigt hit eller röra mig dit eller...) så du får ta det som tankar och söka vidare om du tror att det kan vara lite spår. Carnivore/Fakir som Lenny är inne på kan vara ett spår och Martina Johanssons bok Hormonbibeln 2.0 har bra hormonell information om kvinnohormonerna. 

• Like 6
  • Thanks 1

Har faktiskt varit frestad att prova Carnivore (Fakir har jag aldrig hört nämnas förut), låter ju idealiskt för min del, men man har ju gammalt tjat om att man måste äta grönt för att vara frisk inpräglat i huvudet så jag vågade aldrig titta närmare då jag hörde tal om det.

Ska nog  byta dit om jag inte klarar av grönsaks smaken, märkte bara att jag var som piggast och mest energisk då jag fått i mig petat lite mer grönsaker, så inte berädd att ge upp riktigt än.

Fick min plötsliga skäggväxt i åldern 26, håriga tår också och ögon brynen växte nästan ihop. Upptäckte det efter att ha ätit p-piller nån månad och ändå blivit gravid och då gjort abbort, så jag har alltid misstänkt att det blev en hormon rubbning där. Fick veta att jag hade poly cystic ovary syndrome av en slump då gynekologen före min dotters födelse 8 år senare bara i förbi farten påpekade "Oj, så många cystor du har."

Har faktist varit och testat mig och har en "mild autism" diagnos, jäklar man fick krångla länge för att få tester gjorda, de avfärdade mig i flera år (morsan vill väl fortfarande inte tro på det) och viftade bort mig med en näve depressions medisin. Alltid kännts att något inte är som det ska med mig, har svårt med social samvaro, inte mycket känslor, tror inte jag varit arg än ända gång i mitt vuxna liv och begrepp som kärlek är jag helt ovetande om (Man gör ju sitt bästa att få barn och blivande make att känna sig älskade förståss, även om man inget känner). Fick stämpeln "mild autism" då jag inte stämde in helt på något av deras fåtal alternativ. Inte konstigt med så usla test, men bättre än så blev det inte med den saken.

Vet at dotterns biologiska pappa vägrade tala i två år som litet barn, och var mycket livlig, så nu går vi till talpedagog och ser om hon bestämmer sig för att börja tala småning om.

Hon har faktist sagt ett fåtal ord, men bara med halvårs mellanrum och upprepar aldrig samma sak. "Vatten" sa hon så klart och tydligt en morgon då då hon vaknat. "Maama" grät hon då jag åkt till BB för att plåppa ut hennes lillebror.  Senast överraskade hon mig totalt med att häva ur sig en hel mening på engelska "Nice to see you", ingen brytning, allt så tydligt och klart.  Sen är det mest gälla skrik och lite eget hemliga språk/ joller då hon leker, några ljud effekter härmar hon men försöker inte imitera riktiga ord, kan inte ens säga "muuu" då jag försökt få henne att tala om att hon vill ha ko mjölk (hon ÄLSKAR mjölk). Mamama och papapa har jag hört henne pladdra men aldrig riktat till mig eller pappan. Så jag är förbryllad.

Hur som helst, i dag sätter jag broccoli - en gammal ärke fiende - i ugnen!  Om jag överlever återkommer jag väl hit småningom!

• Like 6

Med tanke på dina problem så behöver du läka din kropp och bygga upp ditt immunförsvar och då är carnivore absolut det bästa. Kom ihåg att det gäller ALLTID god kvalitet på det du äter.

5 timmar sedan, Fenrer sade:

Har faktiskt varit frestad att prova Carnivore (Fakir har jag aldrig hört nämnas förut), låter ju idealiskt för min del, men man har ju gammalt tjat om att man måste äta grönt för att vara frisk inpräglat i huvudet så jag vågade aldrig titta närmare då jag hörde tal om det.

Ska nog  byta dit om jag inte klarar av grönsaks smaken, märkte bara att jag var som piggast och mest energisk då jag fått i mig petat lite mer grönsaker, så inte berädd att ge upp riktigt än.

Fick min plötsliga skäggväxt i åldern 26, håriga tår också och ögon brynen växte nästan ihop. Upptäckte det efter att ha ätit p-piller nån månad och ändå blivit gravid och då gjort abbort, så jag har alltid misstänkt att det blev en hormon rubbning där. Fick veta att jag hade poly cystic ovary syndrome av en slump då gynekologen före min dotters födelse 8 år senare bara i förbi farten påpekade "Oj, så många cystor du har."

Har faktist varit och testat mig och har en "mild autism" diagnos, jäklar man fick krångla länge för att få tester gjorda, de avfärdade mig i flera år (morsan vill väl fortfarande inte tro på det) och viftade bort mig med en näve depressions medisin. Alltid kännts att något inte är som det ska med mig, har svårt med social samvaro, inte mycket känslor, tror inte jag varit arg än ända gång i mitt vuxna liv och begrepp som kärlek är jag helt ovetande om (Man gör ju sitt bästa att få barn och blivande make att känna sig älskade förståss, även om man inget känner). Fick stämpeln "mild autism" då jag inte stämde in helt på något av deras fåtal alternativ. Inte konstigt med så usla test, men bättre än så blev det inte med den saken.

Vet at dotterns biologiska pappa vägrade tala i två år som litet barn, och var mycket livlig, så nu går vi till talpedagog och ser om hon bestämmer sig för att börja tala småning om.

Hon har faktist sagt ett fåtal ord, men bara med halvårs mellanrum och upprepar aldrig samma sak. "Vatten" sa hon så klart och tydligt en morgon då då hon vaknat. "Maama" grät hon då jag åkt till BB för att plåppa ut hennes lillebror.  Senast överraskade hon mig totalt med att häva ur sig en hel mening på engelska "Nice to see you", ingen brytning, allt så tydligt och klart.  Sen är det mest gälla skrik och lite eget hemliga språk/ joller då hon leker, några ljud effekter härmar hon men försöker inte imitera riktiga ord, kan inte ens säga "muuu" då jag försökt få henne att tala om att hon vill ha ko mjölk (hon ÄLSKAR mjölk). Mamama och papapa har jag hört henne pladdra men aldrig riktat till mig eller pappan. Så jag är förbryllad.

Hur som helst, i dag sätter jag broccoli - en gammal ärke fiende - i ugnen!  Om jag överlever återkommer jag väl hit småningom!

Gällande din dotter (och hennes pappa) så kanske handlar det om s.k. "late talkers":
https://en.wikipedia.org/wiki/Late_talker

...eller/och det som kallas för "Einsteins syndrom" (se gärna videon, den går in på viktiga delar, anser jag - även om det inte är en faktisk diagnos):
https://study.com/academy/lesson/einstein-syndrome-characteristics-examples.html

Talpedagogiskt stöd kan vara just rätt, samtidigt som det kan finnas en risk att pressa dessa barn, då de tenderar att börja prata när de själva känner sig redo och att det finns risk för negativ påverkan om de blir för pressade att tala. Vet ju inte men utifrån din beskrivning så verkar det kunna finnas en koppling, när hon spontant och träffsäkert sagt saker.

Finns mången anekdot om hur PCOS har läkt ut tack vare strikt LCHF/ketogen kost/carnivore, så ja kan ju verkligen vara värt att prova på. :)

• Like 2

8 timmar sedan, Fenrer sade:

Begreppet Fakir myntades av Sten Sture Skaldeman, en tidig LCHF:are. Martina Johansson, hon som även är duktig på hormoner mm, beskrev fakiren för några år sen: https://martinajohansson.se/vad-ater-en-fakirare/ 

P-piller är ett rackarns gissel och jag tänker ibland på den första kurator jag träffade på ungdomsmottagningen när jag ville ha P-piller. Hon spände ögonen i mig och sa barskt samtidigt som hon slog handen i bordet: -"Vet du varför det finns många preventivmedel för kvinnor, men bara ett för män? Jo du, för snoppen, DEN leker man inte med!!"  :D Själv har jag haft tur, jag har inte märkt av några negativa bieffekter.

Autismspektrat är så brett och det är typiska drag du beskriver. Det sociala, ensidiga intressen, att inte kunna sätta saker i sitt sammanhang mm. Att äta kvalitativ mat tror jag är extra viktigt men också svårt att ändra just för känsligheten för smak och konsistens. Tom färgen på mjukostburken måste liksom vara rätt. Ta ett litet steg i taget, spenat som du nämner initialt är kanonbra! Järn, antioxidanter och bra för tarmfloran. Gillar du groddar är det lätt att odla i en burk. Alfalfa (en klöver) som fått stå framme och fått lite ljusgrön färg på minibladen är rika på E-vitamin. 
Jag är personligen inte övertygad om att fakir/karnivor är det hälsosammaste valet men jämfört med mycket annat man kan välja på är det absolut ett bra val (extra bra om man kan få med inälvsmat). Och satsa på så bra råvaror som du har råd med.

• Like 3

10 timmar sedan, Fenrer sade:

Bra att du fortsätter.. specielt som du verkar lida utav PCOS och litta annat!

PCOS är i princip inget annat än rätt tidigt tecken på Metabolt syndrom (hyperinsulinemi).. andra kvinnor får reda på sin kolhydratkänslighet först vid graviditet, dvs när man gör de första kollen på BVC!

Iallafall det vi kan erbjuda är en resa, en resa som handlar om att fördjupa sig i kost och näringslära, främst då LCHF.

Iallafall varför vi tjatar om grönsaker är att vi är omnivorer, dvs vi kan få det mesta av näringen av animaliska livsmedel.. typ carniovore, men det finns hur som helst en del vattenlösliga vitaminer som kan vara nyttiga för en omniovore, typ C-vitamin, K-vitaminer, Folsyra, någon B-vitamin.. kommer inte på fler!

Iallafall det finns sätt att kompensera för vattenlösliga grönsaksvitaminer, den första är att äta mer surströmming, lever, andra inälvor, rå fisk, råa skaldjur, osv.. främst lever och andra inälvor!

För de lagras där iomed att de själva består utav samma molekyler som vi själva behöver för hälsans skull!

På det så har vi inom LCHFsfären minst lika många tips och trixs som man kan tänkas behöva för typ viktnedgång.. typ kalorireduktion!

De mer drakoniska sätten att ta till sig LCHF heter Fakir, Carnivore, fettfasta, UFO, äggdeff, strikt LCHF, fasta, SKD, CKD, TKD, antagligen fler grejer?

Iallafall så skall man ha klart för sig att de olika metoderna riktar sig till olika personer, med olika förutsättningar!

• Like 1