Jump to content

Kvarg och vispgrädde?

Elia

Recommended Posts

2 timmar sedan, Elia sade:

Jag tycker mycket om kvarg och jag har förstått att problemet med kvarg är den låga fettprocenten. Kan man då lägga till ovispad vispgrädde för att öka fettet? 

Mnjaeä.. varför inte lägga till lite riktig mat med rätt hög fettpocent för optimal LCHF?

Dvs de enda kvargprodukter jag använder är till maten.. inte som ersättning för en riktig måltid.

Så i stället för att lägga till grädde, (mest vatten faktiskt) så föreslår jag att du vänder på det hela, så ta äggobacon, stekt i smör samt en tesked kvarg.. gärna en hel del gröna blad när du ändå är på G och äter!

Nu så är jag lixom inte alls emot kvarg som så.. men det är bannemig ingen huvudkomponent av någon som helst måltid.. iallafall inte på LCHF.. E% oräknat/medräknat/räknat o tänkt hitan o ditan!

Dvs kvarg ingår främst i efterätter.. eller är ingredienser i sk riktig mat!

Och för att få lov att äta efterrät så skall man till minstingen först ha ätit sitt  huvudmål först!

• Like 4

On 2018-10-12 at 16:31, Elia sade:

Jag tycker mycket om kvarg och jag har förstått att problemet med kvarg är den låga fettprocenten. Kan man då lägga till ovispad vispgrädde för att öka fettet? 

Du äter väl inte den smaksatta, sockrade kvargen, som har väldigt lågt fettinnehåll? Varför inte turkisk/rysk yoghurt eller fullfet creme fraish med tillägg av litet frysta bär?

• Like 1

Om man är frisk och tränar styrka+lyfter, så är naturell kvarg ett smidigt sätt att få i sig mycket protein snabbt, på samma sätt som att typ vassleproteinshakes kan vara smidigt. Men då pratar vi fitnessfolk som inte behöver bry sig om insulinsvar och dylikt. Skulle inte rekommendera kvargfrossa för någon annan kategori människor. 

Behöver man lite extra protein i samband med träning, finns det bättre källor till det än kvarg=kasein tycker jag.  

Ska man äta mejerier rent generellt, så välj hellre något som har hälsofördelar t.ex en fetare yoghurt med rik bakteriekultur. Kvarg känns ju lite som en äcklig industriell slaggprodukt egentligen, som säljer enbart för att folk är helt besatta av protein % och räkna kalorier.

• Like 1
  • Haha 4

18 timmar sedan, kickilotta sade:

Du äter väl inte den smaksatta, sockrade kvargen, som har väldigt lågt fettinnehåll? Varför inte turkisk/rysk yoghurt eller fullfet creme fraish med tillägg av litet frysta bär?

Nej, jag har inte ätit någon kvarg alls sen jag började med lchf. ( är nybörjare) Inget av de du rekommenderar tycker jag om nämligen så därav min fråga om kvargen och att tillsätta grädde. 

• Like 2