Jump to content

Mäta kolhydrater

Penilla

Recommended Posts

10 minuter sedan, Penilla sade:

När jag läser innehållsförteckning på matvaror och det står "kolhydrater 5, varav socker 2". Är det 5 eller 2 jag ska titta på?

(jag vill gå ner i vikt och försöker hålla mig under 20gr kolhydrater/dag)

Det är rätt enkelt facktist.. ända tills jag förklarat?

Iallafall.. om varan är köpt inom EU, där Sverige sägs ligga, så finns det lixom två olika godkända livsmedelsdeklarationer av kolhydrater!, dels EUS dels USAs.. får Trump hålla på ett tag till så slipper vi antingen deras definition.. eller så vinner han och tar deras som standard!

Iallafall.. i Sverige, dvs inom EU så redovisar man digesterbara kolhydrater, dvs sådana som i kroppen i magen bryts ner till glukos, de andra kolhydraterna är sk fibrer.. en del av dessa fibrer är sk RS, som kan omvandlas till SCFA, dvs j*vligt korta fettsyror!

Grejen är.. om det står varav socker så är det mono- eller di-sakarider, resten  är någon form av fibrer!

Så ett snabbt kast till skillnaden mellan di- och -monosakarider,  handlar oftast om vanligt sk socker, dvs  en blandning utav glukos och fruktos!

Där fruktosen är det besvärliga för levern att bryta ner, det kan jämföras med att dricka en massa alkohol!

• Like 1

25 minuter sedan, Kita 202 sade:

Du ska titta på 5:an

Dvs, om maten är deklarerad som inom EU så är femman digesterbara  kolisar som tas upp i blodet!

Dvs, trean är stärkelse medans femman är mono- eller di-sackarider och stärkelse ihop!

Såå femman är det man skall kika på i förstone, stärkelsen kan man i andra sammanhang se mellan fingrar mellan, om det ingår annat som är nyttigt i själva livsmedlet och att det är nåfgot man äter rätt lite utav!

Dvs jag pratar om lök som exempel, där vitlök typ där de där kolisarna uppgår till cirka 30%.. men hur mycket vitlök äter man i snitt, till en måltid?

• Like 1

1 timme sedan, Penilla sade:

Tack för era svar! Då vet jag att jag ätit för mycket paranötter de sista 2 veckorna och antagligen därför har min viktnedgång stannat upp!

Det vet inte vi.. vi är överhuvdtaget fundersamma till om man skall äta några nötter alls om man behöver/vill gå ner i vikt!

Utan mer äggobacon.. mnjae kanske inte mer men i stället för nötter!

Nu så är vi i princip inte motståndare till att äta nötter.. på julafton, nyår och kanske en  gång till under året.. i värsta fall 4 gånger per år.. eller om man äter frukost till sin feta Turkiska youghurt!

Så nu kommer mitt förhör.. varför vill du gå ner i vikt, finns det några medecinska aspekter?

Dvs man kan banta på LCHF, grejen är att man bör bibehålla kosten annars så går man sen upp igen.. utifall LCHF gav en viktnedgång!

Sådåså vad är eventuella fördelar med LCHF förutom att man får lov att äta god mat.. man behöver inte äta så ofta, man behöver inte köpa så mycket mat/det går skitfort att handla.. iomed att man går direkt till färskvarorna och sen till kassan!

• Like 4
  • Thanks 1

16 timmar sedan, Zepp sade:

Så nu kommer mitt förhör.. varför vill du gå ner i vikt, finns det några medecinska aspekter?

Jag vill gå ner i vikt. Har gått ner 10 av 40 kilo. Och de sista veckorna har det stannat av... och antagligen för jag åt 30gr paranötter om dagen... Så nu är det slut på det!

• Like 1

2 timmar sedan, Penilla sade:

Jag vill gå ner i vikt. Har gått ner 10 av 40 kilo. Och de sista veckorna har det stannat av... och antagligen för jag åt 30gr paranötter om dagen... Så nu är det slut på det!

Snabbt räknat, från matkalkyl.se, 30 gram paranötter bidrar med cirka.. 1,44, gram kolisar.. det är mellan tummen o pekfingret inom felmarginalen!

http://matkalkyl.se/se-paranotter.php

För det första.. jag förutsätter att du är vuxen och klok och faktiskt skulle kunna behöva gå ner ytterligare 30 kilo.. iallafall 20?

Dvs det kan knappast handla om paranötter.. eller kalorier, iallafall så bidrar 30 gram paranötter främst med fett, det är sk riktiga livsmedel.. iallafall så bidrog det med cirka 210 Kcal!

• Like 4

Visst skulle dina nötter kunna vara en del av uppehållet i viktminskning men du kan också ha hamnat på en tålamodsprövande platå. Vet inte hur länge du ätit LCHF men platåer kommer och går. Lite beroende på ålder, hormonell status, val av livsmedel, grad av inflammation i kroppen osv. För de flesta som är friska så är inte kurvan spikrak utan viktminskningen går i vågor. Lycka till med resterande 30kg. 

• Like 4

Hamnade själv i en platå och körde då nötallternativet men det hjälpte inte alls. inte förrän jag skaffade mig CANCER så rasade jag i vikt. Sen gick det väldigt fort utför.

Vägen tillbaka till livet var som en lång uppförsbacke med en massa oförstående läkare som spådde min tidiga död pga att jag använde Kolloidalt Silver samt inte undvek Salt, dessutom intag jag höga halter D-vit. Dessutom var jag inte rädd för Mättat fett och ville inte ha statiner och tackade nej till strålning och blodtryckssänkande mediciner. Med tanke på att jag opererat bort 2/3 dje delar av bulsportkörteln så borde jag ta insulin. Tänk, jag lever fortfarande och mår bara bättre och bättre för varje dag. Det går att äta sig frisk.