Jump to content

kalorier och fett


lusardimarie
 Share

Recommended Posts

Jag har faktiskt nu gått ner nästan tre kilo på ca en månad. Jag har minskat kalorierna genom pf dvs äter ingen frukost. Då blir det en måltid mindre. Sen har jag minskat på portionerna. Kalorierna ligger runt 1500 per dag. Då tränar jag en del också. Nu har jag varit sjuk en vecka och inte rört mig och då har vikten stått still. Igår åt jag tex ca 1600 kcal, jag skulle behöva minska kcal ytterligare men finns det då utrymme för att äta fett så man håller sig ohungrig. Har läst att vissa av er äter ganska mycket mindre kcal än mig, hur äter man då. Jag vill ju inte svälta mig ner i vikt. Jag har även tagit bort nötter och mycket av mejeri.

Skulle vilja gå ner några kilo till och jag tror jag behöver minska kalorierna något till.

Jag är 164 cm och väger strax över 67 kilo.

Tips och funderingar

Link to comment
Share on other sites

Att hålla sig mätt är nyckeln

 

Att det blir mer kalorier med mer fett i maten spelar ingen roll om du lyssnar till mättnadssignalerna

 

Ökad mättnad kan pareras med mindre portionsstorlek eller längre intervall mellan målen

 

 

Det kan tex ge dig möjlighet att gå ett steg till på PF-skalan

 

I klartext skulle du tex vid högre mättnad troligen kunna skippa antingen lunch eller middag ett par ggr i veckan och då få till hela 16-20 timmar med PF (vilket troligen är mer optimalt för utfallet) utan att för den skull uppleva att du svälter dig det minsta :)

Link to comment
Share on other sites

dufva sammanfattade det väldigt bra.

 

Testa köra PF 20/4 med en stor måltid eller två små under dom fyra timmarna, minskar energiintaget rejält. Se till att den måltiden/måltiderna uppfyller ditt dagliga proteinbehov (0,7-0,9 g/kg kroppsvikt) och att du är generös med fettet. Ät långsamt, drick ett stort glas kallt vatten innan måltiden och låt kroppen avgöra när du är mätt eller inte.

 

Det är dock inte ovanligt att man hamnar i en plateau dock. Kolla med måttbandet, går midjemåttet ner trots att vikten står still? I så fall har du ju inget att klaga över!

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar lite på det här med antal gram protein/kg kroppsvikt.

Det finns många bud här, har läst på flera ställen att det handlar om ca 1,5 g/kg, igår läste jag 1 g/kg och nu skriver Watanabe 0,7-0,9g/kg. Det är ju en väldans skillnad mellan 0,7 och 1,5.... Tycker 0,7 låter fruktansvärt lite. Väger jag 100 kg ska jag alltså bara äta 70 g protein per dygn medan om man följer 1,5 g/kg så ska man äta 150 g protein. Det är en skillnad på 6 ägg om dagen enligt matkalkyl.se.

 

Vad beror skillnaderna i rekommendationerna på? Är det skillnad mellan män och kvinnor? Handlar det om huruvida jag vill gå ner/upp/stå still i vikt? Hur mycket man tränar?

Nån som kan bringa klarhet?

Link to comment
Share on other sites

Allmänna rekommendationer brukar ligga på ca 1 gram / kg kroppsvikt. Styrketränar man och vill lägga på sig muskler är det tveklöst bättre att ligga högre, är ketos ett mål kan ett högt proteinintag hindra det. Protein mättar bra och är bra på att undvika muskelförlust vid kaloriunderskott.

 

Så det beror lite på vad man har för mål, men on man inte siktar på ketos eller inte bryr sig om att lägga på sig/behålla muskelmassa tror jag inte det spelar särskilt stor roll om du ligger på tex 0,8 eller 1,3

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar lite på det här med antal gram protein/kg kroppsvikt.

Det finns många bud här, har läst på flera ställen att det handlar om ca 1,5 g/kg, igår läste jag 1 g/kg och nu skriver Watanabe 0,7-0,9g/kg. Det är ju en väldans skillnad mellan 0,7 och 1,5.... Tycker 0,7 låter fruktansvärt lite. Väger jag 100 kg ska jag alltså bara äta 70 g protein per dygn medan om man följer 1,5 g/kg så ska man äta 150 g protein. Det är en skillnad på 6 ägg om dagen enligt matkalkyl.se.

 

Vad beror skillnaderna i rekommendationerna på? Är det skillnad mellan män och kvinnor? Handlar det om huruvida jag vill gå ner/upp/stå still i vikt? Hur mycket man tränar?

Nån som kan bringa klarhet?

 

Det beror på muskelmassa och på hur mycket man tränar. Först och främst så bör man se på lean body mass alltså kroppsvikt minus fettmassa. Som i mitt eget fall väger jag ca 80kg och har ungefär 10% fett, min lean body mass är alltså 72kg. Iomed att jag styrketränar en del så försöker jag ligga på ca 2g/kg lean body mass, alltså ca 144g dagligen. 

 

De flesta studier jag har hittat om muskelökning brukar ligga mellan 1,5 och 2g per kg kroppsvikt. Sen är det så att man äter lite mer vissa dagar och lite mindre andra. Satsar man på 2g så blir det ibland 1,5 g och ibland lite mindre. 

 

0,7 låter ju mer som något man behöver för att överleva. Bygga några muskler eller lyckas med träningsmål kommer att bli svårt med så lite protein. Man kommer sannolikt även att tappa muskelmassa i samband med viktminskning med så lite protein. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren Max och EB :)  Eftersom jag inte styrketränar utan håller mig till lugnare former av motion som långa promenader och simning och dessutom vill gå ner en hel del i vikt (vill gärna vara i ketos alltså) bör jag alltså räkna på ca 1 g/kg då. Inte för att jag står och väger mat, men utifrån näringstabeller kan man ju göra en uppskattning på olika livsmedel och rätter så man vet i alla fall ungefär hur man ligger till.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag blir inte klok på det här med proteiner! Jag är 170 cm lång och väger 57 kg och det skulle innebära att jag "får" äta mellan 50-60 g proteiner per dag och det är ju ingenting!! Om jag äter ett par ägg med smör till frukost och en köttbit till lunch och fisk till middag så överskrider jag gränsvärdet för proteiner varje dag! Jag mår inte dåligt av det men undrar när överskottet ombildas till kolhydrater, alltså hur mycket för mycket proteiner kan man äta innan överskottet blir till kolhydrater?

P.S Tränar inte på gym eller annan hård träning, bara långa, härliga hundpromenader!

Link to comment
Share on other sites

Kött innehåller cirka 20% protein.. i snitt.. mellan tummen o pekfingret!

 

Du bör äta minimum 300 gram kött per dag.. om du tar proteinet bara från kött/fisk/ägg/ost!

 

I realiteten så innehåller så gott som allt du äter protein.. så du lär hamna över de 60 gramen hur som helst!

 

Egentligen är det mycket enkelt.. ät normalt med kött/fisk/ägg/ost/fågel.. men envisas du med att ha reda på vad du bör äta rent näringsmässigt så får du svaret.. minst 1 gram per kilo och dag.. dubbelt om du har ett fysiskt aktivt jobb och fritid samt tränar.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir inte klok på det här med proteiner! Jag är 170 cm lång och väger 57 kg och det skulle innebära att jag "får" äta mellan 50-60 g proteiner per dag och det är ju ingenting!! Om jag äter ett par ägg med smör till frukost och en köttbit till lunch och fisk till middag så överskrider jag gränsvärdet för proteiner varje dag! Jag mår inte dåligt av det men undrar när överskottet ombildas till kolhydrater, alltså hur mycket för mycket proteiner kan man äta innan överskottet blir till kolhydrater?

P.S Tränar inte på gym eller annan hård träning, bara långa, härliga hundpromenader!

 

Du behöver inte oroa dig. Att äta mellan 1-2 g protein är inte extremt på något sätt och det är ingenting du kommer att märka av. Du har helt rätt i att 60g protein är väldigt lätt att komma upp i om man äter LCHF.

Link to comment
Share on other sites

Det finns många bud här, har läst på flera ställen att det handlar om ca 1,5 g/kg, igår läste jag 1 g/kg och nu skriver Watanabe 0,7-0,9g/kg. Det är ju en väldans skillnad mellan 0,7 och 1,5.... Tycker 0,7 låter fruktansvärt lite. Väger jag 100 kg ska jag alltså bara äta 70 g protein per dygn medan om man följer 1,5 g/kg så ska man äta 150 g protein. Det är en skillnad på 6 ägg om dagen enligt matkalkyl.se.

 

Det är din målvikt som du ska räkna 1 g/kg på, den är väl inte 100 kg? Min målvikt är 72 kg så om vi tar t ex nötfärs som exempel så skulle jag behöva 360 gram per dag om jag bara åt nötfärs (målvikt / proteinprocent, i mitt fall 72/0,2=360 gr nötfärs).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...