MariaBM Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 Hej! jag har tänkt börja med LCHF. Strikt är min tanke då jag har enorm många kilo att bli av med ca 30. Idag började jag dagen med 2 stekta ägg med skinka och ett par ostskivor, 2 msk makrill, 2-3 msk keso och cocteiltomater samt en kopp te. Har jag tänkt rätt? Är detta en måltid efter strikt? Hur många g har jag då kvar att disponera över dagen? Mitt andra problem är även min familj är sträck, alla är smala som jag vet inte vad.... dom äter bröd, godis, dricker öl och läsk. Hur kämpar man med att hålla sig borta från deras produkter, känner att jag kan rensa bort allt dom äter ( dom är 5 st) bara för jag inte bör. Så hur hittar jag styrkan? Dom vet om mitt försök att gå ner i vikt men jag litar inte på mig själv. Ha det fint! M 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 Hej MariaBM, Och välkommen till forumet Jag är väl egentligen inte rätt person att ge råd eftersom jag lever ensam (med 2 katter). Men jag delar några tankar ändå. Självklart är det enklast om de "förbjudna" produkterna inte finns hemma. Kanske ni kan komma överens om att vissa av dessa inte ska finnas hemma. Att det innebär ett uppskattat stöd för dig för att leva hälsosamt. Jag tänker också att även om övriga familjen är smal så är det ingen garanti att man slipper bli sjuk i våra välfärdssjukdomar. Det finns smala som drabbas av både diabetes typ 2 och cancer och annat också. Kanske du kan diskutera hälsa snarare än viktnedgång. För det gäller ju faktiskt precis alla. Lycka till! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 Om du lägger in det du ätit i ett matkalkyl-program så ser du direkt hur du ligger till. T ex https://www.kostbevakningen.se/ Att göra en stor omläggning av kosten kan vara svårt. Särskilt om den närmaste omgivningen inte är med på tåget, och det finns frestelser i skåpet. Om det blir för svårt att vara strikt kan ett alternativ vara att du lär dig vad som är de största bovarna och avstå det i första hand. T ex börja med att avstå allt med tillsatt socker, och bara äta riktig mat. Sedan successivt fortsätta att dra ned på kolhydraterna. Så har jag gjort. Men du har mycket att vinna på att köra strikt från början, så jag tycker absolut att du ska försöka. Kanske att familjen kommer på andra tankar när de ser vad som händer. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 Hej. Din frukost lyckas hålla bort en del uppenbara kolhydrater men det är för litet fett. Fett är nyckeln, du måste äta rejält med fett. Du gör som väldigt många andra du ersätter kolhydraterna med protein - ägg, skinka, ost, keso. Dvs du ökar på med protein när du ska öka på med fett. När du ändrar din diet ska ditt proteinintag helst inte ändras. Det är kolhydraterna som ska bort och fettet som ska ökas på. Använd kostdoktorn.se, bli medlem, läs allt som finns och särskilt recepten där finns mycket inspiration. Frukosten är det svåraste att få ordning på, ibland kan det vara lika bra att hoppa över den i vart fall i början. Ta ett smörpaket, dela upp det i bitar som är på 200 gram. Varje dag ska du få i dig en sån bit fett. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 Hej SGK! Tack för ditt svar, snälla du! Nej så klart att dessa produkter inte är bra för familjen heller och att trots att dom är snudd på underviktiga alla så kan dom få sjukdomar. Men jag känner att jag inte kan pressa dom att sluta bara för jag måste bli smal igen. Det är ju liksom inte deras val... Öl och läsk är i för sig inte det som dräller hemma, det finns i vårt kylskåp ändats på helgen. Men bröd och annat finns ju dagligen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 5 minuter sedan, Erik 2 sade: Hej. Din frukost lyckas hålla bort en del uppenbara kolhydrater men det är för litet fett. Fett är nyckeln, du måste äta rejält med fett. Du gör som väldigt många andra du ersätter kolhydraterna med protein - ägg, skinka, ost, keso. Dvs du ökar på med protein när du ska öka på med fett. När du ändrar din diet ska ditt proteinintag helst inte ändras. Det är kolhydraterna som ska bort och fettet som ska ökas på. Använd kostdoktorn.se, bli medlem, läs allt som finns och särskilt recepten där finns mycket inspiration. Frukosten är det svåraste att få ordning på, ibland kan det vara lika bra att hoppa över den i vart fall i början. Oj! Var det för lite fett? Jag tänkte att jag nog hade lyckats bra... kanske jag kan komplicera med en kopp kaffe med kanelgrädde i? Jag har svårt att äta frukost och var enormt glad över att ha lyckats äta massor 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 Tyvärr finns det inga genvägar man måste ha en enorm självdisciplin och 4 minutes ago, MariaBM said: Oj! Var det för lite fett? Jag tänkte att jag nog hade lyckats bra... kanske jag kan komplicera med en kopp kaffe med kanelgrädde i? Jag har svårt att äta frukost och var enormt glad över att ha lyckats äta massor Som sagt, det var alldeles för mycket protein och jag kunde faktiskt inte se var du hittar fettet? Osten ? oftast bara ca 30%. Keso 0%, Skinka 10%. Var tänkte du att det fanns fett? Om du har svårt att äta frukost kan du som sagt lika gärna låta bli, dricka en kaffe med smör bara. Grädde är inte särskilt bra. Med så mycket protein riskerar du att få en insulinhöjning som stänger av fettförbränningen. Du får ingen sån insulinhöjning med fett. Tomaterna är dessutom söta och bara smaken av sött trycker upp insulinet och stänger fettförbränningen. Skinka innehåller ofta socker. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 Smöret, osten och kanske makrillen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 3 minutes ago, MariaBM said: Smöret, osten och kanske makrillen. Makrill bra. Men du skrev inget om nåt smör ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 Nä men som sagt jag verkar inte fatta ett dugg. Trodde jag hade förstått vad jag ska äta men inte. Har tittat på recepten på sidan och hittade recepten på äggen och det stod på strikt. Men va fan då... jag är uppenbarligen inte bara en tjockis jag är även korkad. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 Så här ser din frukost ut i Kostbevakningen. Som Erik 2 skriver är det alldeles för lite fett. Sträva efter minst 75 E% fett i varje måltid (nedersta raden). https://www.kostbevakningen.se/?foodinput=2+stekta+ägg 50+g+skinka 2+st+ostskivor 50+g+makrill 3+msk+keso 1+st+tomater 1+kopp+te 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 3 minuter sedan, Erik 2 sade: Makrill bra. Men du skrev inget om nåt smör ? Tänkte inte på det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 Just nu, iAnna sade: Så här ser din frukost ut i Kostbevakningen. Som Erik 2 skriver är det alldeles för lite fett. Sträva efter minst 75 E% fett i varje måltid (nedersta raden). https://www.kostbevakningen.se/?foodinput=2+stekta+ägg 50+g+skinka 2+st+ostskivor 50+g+makrill 3+msk+keso 1+st+tomater 1+kopp+te Per måltid eller på hela dagen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 1 minut sedan, MariaBM sade: Per måltid eller på hela dagen? Jag brukar satsa på att få varje måltid enligt principen 20 E% protein, 75 E% fett och 5 E% kolhydrater. Om det är per måltid eller på hela dagen spelar ingen roll, eftersom vi talar om %. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 9 minutes ago, MariaBM said: Men va fan då... jag är uppenbarligen inte bara en tjockis jag är även korkad. Nejdå, inte alls korkad, det här är inte lätt och man måste läsa på och lära sig nya saker och det tar tid, särskilt som vi är helt felprogrammerade av skolan, media och samhället. Det som är bra med att mäta upp 200 gram smör är att man ser tydligt hur mycket man ska äta och att man kommer att känna sig mätt om man äter den mängden och då blir det lättare att stå emot det andra. Ägg är bra men mängden fett man får i sig är inte särskilt stor. Jag rör ihop två ägg med 2-3 matskedar smör för min frukost, rör ihop allt på mellanvärme i stekpanna, det blir som att äggen suger upp smöret (det får inte bli för varmt), scrambled eggs. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 Skriv ut de här guiderna och sätt upp på kylskåpet. De är inspirerande och övertydliga för hela familjen. https://www.dietdoctor.com/se/visuella-guider-till-lchf 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 Erik2 ska pröva dessa ägg imorgon bitti! Angående kaffe? Smör i? Låter inte så himlans gott. Hur mycket ska man ha i då? Kan jag använda laktosfria produkter? Eller måste jag ha rena? Min mage har svårt med laktosen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 Jag har en ganska jobbig dyslexi och har så svårt att ta till mig all info, siffror gör mig helt galen oxå kan inte roligt förstå sambandet och vad jag läser 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 24 minuter sedan, MariaBM sade: Men va fan då... jag är uppenbarligen inte bara en tjockis jag är även korkad. Du tar de första stegen på en ny väg. Det är mycket nytt att ta in och lära. Troligt att du kommer att snubbla på olika hinder på vägen mot ditt mål. Men det är mycket positivt att du nu vill göra något som främjar din hälsa. DU ÄR INTE KORKAD! Kram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 Kaffe med smör är godare än man kan tro Om du har problem med laktos föreslår jag att du undviker mejeriprodukter helt med undantag av smör för det är så otroligt lite laktos i det och laktosintolerans är ju bara gasbildning och inget farligt, men om du vill vara helt utan laktos så prova på att äta klarnat smör, både Arla och Skånemejeriet har smör som är klarnat, dvs då har man smält smör och tagit bort det lilla protein som finns och laktosen. Man kan göra eget klarnat smör genom att värma smör tills man ser att det i botten på kastrullen blir ett lager av nåt vitt, och ovanpå det lagret ren fin gul smörolja, då häller man försiktigt av smöroljan och lämnar det vita i botten som man slänger bort. I Indinen kalar man det för gee. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 Då tar jag gaserna, gillar såser med creme fraish och Philadelphia så då får jag ta det smärtsamma från tarmarna. Sitter just med en kopp smörkaffe, märkligt med ok. Tack för tips och tålamod! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 15 minuter sedan, MariaBM sade: Jag har en ganska jobbig dyslexi och har så svårt att ta till mig all info, siffror gör mig helt galen oxå kan inte roligt förstå sambandet och vad jag läser Dietdoctors videor kanske är något för dig? Kräver medlemskap (första månaden är gratis, man avslutar när man vill). Grundkursen är fri för alla: https://www.dietdoctor.com/se/hur-du-ater-lchf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 1 minute ago, MariaBM said: Då tar jag gaserna, gillar såser med creme fraish och Philadelphia så då får jag ta det smärtsamma från tarmarna. Sitter just med en kopp smörkaffe, märkligt med ok. Tack för tips och tålamod! Vi ger inte upp Ursäkta att jag fortsätter påpeka men creme fraiche and philadelphia är inte jättebra heller. Det är mejeriprodukter och mejeri har en förmåga att trycka upp insulinet rejält, det är en effekt av proteinerna i mejeriprodukterna, och när insulinet är förhöjt stängs fettförbränningen av och du lagrar in det fett du äter som fett. Den enda mejeriprodukt du bör äta är smör. Du kommer inte gå ner i vikt så länge du äter ost, keso, creme fraiche, mjukost, osv osv. smör. 200 gram. per dag. bort med allt annat gjort på mjölk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 Okej! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 12 minuter sedan, Tureborgaren sade: Dietdoctors videor kanske är något för dig? Kräver medlemskap (första månaden är gratis, man avslutar när man vill). Grundkursen är fri för alla: https://www.dietdoctor.com/se/hur-du-ater-lchf Är med där sedan igår 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 Finns det någon bra app man kan använda sig av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 1 timme sedan, Erik 2 sade: Vi ger inte upp Ursäkta att jag fortsätter påpeka men creme fraiche and philadelphia är inte jättebra heller. Det är mejeriprodukter och mejeri har en förmåga att trycka upp insulinet rejält, det är en effekt av proteinerna i mejeriprodukterna, och när insulinet är förhöjt stängs fettförbränningen av och du lagrar in det fett du äter som fett. Den enda mejeriprodukt du bör äta är smör. Du kommer inte gå ner i vikt så länge du äter ost, keso, creme fraiche, mjukost, osv osv. smör. 200 gram. per dag. bort med allt annat gjort på mjölk. Det beror ju på hur strikt du vill vara. När du nu har en familj som inte direkt är med på samma linje så kan det bli en mycket tuff utmaning med måltider om familjen ska äta tillsammans. Det förenklar familjemåltiderna om man kan använda en del mejerier. Enkelt då för dej att endast ersätta potatis, ris och pasta med grönsaker. En annan sak är att komma ihåg att inte småäta. Varje gång vi äter något ger det insulinutsöndring = blockerar fettförbränning under några timmar. Så om du vill prioritera mejerier så använd dem endast till måltid då du ändå får en insulinutsöndring. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 1 timme sedan, MariaBM sade: Erik2 ska pröva dessa ägg imorgon bitti! Angående kaffe? Smör i? Låter inte så himlans gott. Hur mycket ska man ha i då? Kan jag använda laktosfria produkter? Eller måste jag ha rena? Min mage har svårt med laktosen... Det kan du. Laktosfria mejerier och vanliga har ungefär samma näringsvärden, så det spelar ingen större roll. Är däremot svårt att gå ner i vikt på LCHF om man frossar i mejerier, som innehåller en hel del sockerarter och även ger insulinpåslag via proteinkomponenterna(mer än andra proteiner). Är helt okej att äta lite, men gör det med måtta om du vill gå ner i vikt. Det enda undantaget är smör, där mängden mjölksocker och protein är nästan obefintlig. Lagrad ost och klarifierat smör eller ghee är förövrigt naturligt laktosfria. Mängden mjölksocker i vanligt smör är som sagt väldigt liten. Jag som också är känslig för laktos, äter i princip bara smör, några skivor ost och en skvätt laktosfri grädde som redning i såsen eller kaffet för smaken. Osten är väl inte direkt bra, men är så förbannat gott att jag vägrar ge upp den och en bra källa till kalcium. Jag undviker däremot att dricka mjölk som måltidsdryck rent generellt. Tror verkligen inte en allergen och tillväxthormon cocktail som mjölk är nyttig i stora mängder för oss människor, oavsett blodsockervärden. Undviker också proteinpulver och produkter extremt rika på vassle&kasein som kvarg(i samband med styrketräning) och kör på andra bättre proteinkällor. Om du prompt vill fortsätta med färskost och crème fraiche, så fine, man måste ju leva lite också. Men ta bara några matskedar och se till att dra ner på andra mejerier. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 6 timmar sedan, MariaBM sade: Hej! jag har tänkt börja med LCHF. Strikt är min tanke då jag har enorm många kilo att bli av med ca 30. Idag började jag dagen med 2 stekta ägg med skinka och ett par ostskivor, 2 msk makrill, 2-3 msk keso och cocteiltomater samt en kopp te. Har jag tänkt rätt? Är detta en måltid efter strikt? Hur många g har jag då kvar att disponera över dagen? Mitt andra problem är även min familj är sträck, alla är smala som jag vet inte vad.... dom äter bröd, godis, dricker öl och läsk. Hur kämpar man med att hålla sig borta från deras produkter, känner att jag kan rensa bort allt dom äter ( dom är 5 st) bara för jag inte bör. Så hur hittar jag styrkan? Dom vet om mitt försök att gå ner i vikt men jag litar inte på mig själv. Ha det fint! M Det är inte så konstigt som det verkar i första början! Iallafall, sluta tänk "strikt LCH för snabbast tänkbara viktnedgång", för då är du i princip inne på bantning! Du har i princip rätt med den frukosten.. iallafall om det fick dig att hoppa över lunchen? Utan en (1) av tankarna med LCHF är är man skall äta främst bra mat, en hel del kalorier från fett.. så att man inte behöver äta lika ofta, 2 måltider per dag är lixom rätt vanligt, när man väl är omställd både mentalt och homeostatiskt, dvs man skall sträva efter att kunna leva en del på energidepåerna mellan måltiderna! Det där kan ta ett tag innan man är framme.. iallafall så tar det minst tre veckor att skifta till mer fett i kosten.. dvs strikt LCHF innebär brist på glukos för energi.. vilket tvingar kroppen att skifta homeostas till att i stället uppreglera de biokemiska processer som gör att den bättre använder fett som främsta energi! Dvs kör på ytterligare ett antal veckor.. kalla det strikt eller vad som helst, din familj äter lixom annorlunda.. grejen är att du knappast behöver äta bröd, dricka läsk, potatis, pasta, ris alls.. så länge det finns feta alternativ. Så tänk lite buffe, ställ fram olika saker på bordet, låt var och en ta utav vad de vill! 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 Så kvällen blir en lasagne, enligt recept. Gjorde dock inte egna plattor utan använder mig av min zucchini som plattor. Familjen får samma grund men med vanliga plattor, lite mer jobb lite mindre gnäll vid matbordet. Sen en kålsallad ”coleslaw” utan morot utan bara vitkål och blomkål och blandad på majonäs. Tack alla snälla ni som svarat, ni är superfina 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 31 minuter sedan, MariaBM sade: Så kvällen blir en lasagne, enligt recept. Gjorde dock inte egna plattor utan använder mig av min zucchini som plattor. Familjen får samma grund men med vanliga plattor, lite mer jobb lite mindre gnäll vid matbordet. Sen en kålsallad ”coleslaw” utan morot utan bara vitkål och blomkål och blandad på majonäs. Tack alla snälla ni som svarat, ni är superfina Min fråga är då om någon annan smakade på "din" variant? För det har hänt.. minst en gång iallafall att familjen föredrar den sk LCHFvarianten! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 32 minuter sedan, Zepp sade: Min fråga är då om någon annan smakade på "din" variant? För det har hänt.. minst en gång iallafall att familjen föredrar den sk LCHFvarianten! Nej, nej ingen vågade smaka på min variant. Själv är jag spyfärdig så mätt och såååå gott. Men hela veckan har dom fått lchf likande mat utan att veta om det. Åh andra sidan hade jag ju missuppfattat vad lchf är, jag trodde www.56kilo.se att hennes recept är lchf 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 1 timme sedan, MariaBM sade: Sen en kålsallad ”coleslaw” utan morot utan bara vitkål och blomkål och blandad på majonäs. Jag gör coleslaw med vitkål (och ev morot), majonnäs, hemmagjord tacokrydda och hackade pumpakärnor. Man får hålla sig framme, för ungdomarna tar för sig. 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 3 minuter sedan, iAnna sade: Jag gör coleslaw med vitkål (och ev morot), majonnäs, hemmagjord tacokrydda och hackade pumpakärnor. Man får hålla sig framme, för ungdomarna tar för sig. Mina grabbar ( 2 av dom i all fall) älskar coleslow, så jag måste alltid ta först. Har börjat göra en variant med vitkål och blomkål, den går hem verkligen. Har fått göra dubbla satser. fick just lite gnäll från 21 åringen att han inte fick smaka av min lasagne med zucchini , vadå fick inte??? 1 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 1 timme sedan, MariaBM sade: Nej, nej ingen vågade smaka på min variant. Själv är jag spyfärdig så mätt och såååå gott. Men hela veckan har dom fått lchf likande mat utan att veta om det. Åh andra sidan hade jag ju missuppfattat vad lchf är, jag trodde www.56kilo.se att hennes recept är lchf Det nog någon som glömt att varna dig för att man äter betydligt mindre mängder på tallriken om det är typ LCHF! Dvs typisk LCHF är energirik mat.. man blir typ proppmätt på betydligt mindre volymer, där kan färska grönisar komma in för att fylla ut tallriken. Åsas recept är LCHF.. man får bara vänja sig vid maten ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 Okej så då har jag lagat rätt typ av mat denna vecka. Men då förstår jag inte helt 100 igen. Hon har väldigt mycket grädde, Philadelphia och creme fraish i sin man men det var ju inte bra att äta det. Näää vad komplicerat det är.... Skulle behöva tips på mellis men kan äta mitt i natten. Jobbar natt som barnmorska och behöver fylla på mina förråd då jag oftast inte hinner äta alla mål dagtid... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 2 timmar sedan, MariaBM sade: fick just lite gnäll från 21 åringen att han inte fick smaka av min lasagne med zucchini , vadå fick inte??? Det är så de skall tas, dvs du gör mat till dig.. meen jag trodde inte ni ville ha av min mat! Okej nästa gång lagar jag lite extra så att även ni får smaka. Dvs det har hänt.. iallafall en (minst 1 ) gång i världshistorien att iallafall delar utav familjen föredrar LCHF-varianterna, -tillbehören. 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 1 timme sedan, MariaBM sade: Okej så då har jag lagat rätt typ av mat denna vecka. Men då förstår jag inte helt 100 igen. Hon har väldigt mycket grädde, Philadelphia och creme fraish i sin man men det var ju inte bra att äta det. Näää vad komplicerat det är.... Det verkar lite komplicerat i början.. men det är det inte egentligen.. fast när jag förklarat brukar det bli etter värre komplicerat ioförsig! Grejen är att grädde, Philadelfia, och creme fraishe, dvs olika fetare mejeriprodukter är råvaror i matlagningen.. till skillnaden utifall man fått för sig att de utgör huvudmåltiderna! Iallafall så har jag iallafall fattat du inte alls är någon newbie i köket.. så då blir det bara så mycket godare med smör, grädde, philadelfia, och creme fraishe i maten.. oså behöver man lixom inte äta lika stora portioner heller, för man blir tvärmätt, samt att den mättnaden varar en rätt lång stund. Dvs man skall inte börja leva på mejerier.. man skall fortsätta laga riktig mat! 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post DRAKULLA Posted October 15, 2018 Popular Post Share Posted October 15, 2018 Och dessutom är det så att alla vi här på forumet har hittat vår egen fungerande LCHF-vardag. Vissa har diabetes, allergier, sjukdomar av olika slag. Andra har en familj, ett arbete med udda arbetstider eller äter pedagogiskt. En del del tränar hårt fysiskt, andra inte alls. Vissa kombinerar med fasta. LCHF har ju också ett spann mellan strikt och mer liberal. En del växlar däremellan. Och många halkar ur spår ibland eller gör medvetna avsteg och hoppar upp på spåret igen. Det är ju naturligtvis viktigt att du vet grunderna för kosten först och sedan hittar du vad som passar dej i din vardag. 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 15, 2018 Share Posted October 15, 2018 8 timmar sedan, MariaBM sade: Näää vad komplicerat det är.... Tänk dig tallriksmodellen från Livsmedelsverket, där ⅓ är kött/fisk, ⅓ är grönsaker och ⅓ är pasta/ris/potatis. Då ska du byta ut pasta/ris/potatis mot grönsaker. Kött/fisk steker du förstås i smör, och på grönsakerna kan du ringla olivolja. Lätt-plätt! 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted October 15, 2018 Share Posted October 15, 2018 10 hours ago, MariaBM said: Skulle behöva tips på mellis men kan äta mitt i natten. Jobbar natt som barnmorska och behöver fylla på mina förråd då jag oftast inte hinner äta alla mål dagtid... Jag skulle föreslå kaffe med smör eller te med kokosolja som mellanmål. Det fungerar på dagtid för mig. Men det är 50 år sedan jag jobbade natt och det borde finnas någon på detta forum som har erfarenhet av kombinationen LCHF och nattarbete. "Fylla på förråd" är nog ett kolhydratresonemang, när man är fettomställd bär man på sig ett i princip outtömligt förråd av fett. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 15, 2018 Share Posted October 15, 2018 11 timmar sedan, MariaBM sade: Skulle behöva tips på mellis men kan äta mitt i natten. Jobbar natt som barnmorska och behöver fylla på mina förråd då jag oftast inte hinner äta alla mål dagtid... Det finns säkert gamla trådar om detta, som man kan söka på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 15, 2018 Author Share Posted October 15, 2018 2 timmar sedan, Borje sade: Jag skulle föreslå kaffe med smör eller te med kokosolja som mellanmål. Det fungerar på dagtid för mig. Men det är 50 år sedan jag jobbade natt och det borde finnas någon på detta forum som har erfarenhet av kombinationen LCHF och nattarbete. "Fylla på förråd" är nog ett kolhydratresonemang, när man är fettomställd bär man på sig ett i princip outtömligt förråd av fett. Briljant! Det köra jag på 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 15, 2018 Share Posted October 15, 2018 On 2018-10-14 at 10:58, MariaBM sade: Sitter just med en kopp smörkaffe, märkligt med ok. Har du vispat? Annars flyter fettet uppepå... Man kan köra stavmixer eller en s.k. lattevisp (IKEAs kostar 10kr/st exkl batteri) direkt i koppen. Rekommenderar att man vispar med halv kopp vätska innan man fyller på mer kaffe. Personligen tar jag en lite skvätt grädde tillsammans med smöret för det gör mitt te ännu godare... (mitt godis...) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 15, 2018 Author Share Posted October 15, 2018 Nej jag har bara lagt i smör utan att vispa, ser inte super smarrigt ut direkt men fungerar. Däremot har jag börjat kissa som en mindre flodhäst. Hörde någonstans att det är normal.... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 15, 2018 Share Posted October 15, 2018 2 minuter sedan, MariaBM sade: Nej jag har bara lagt i smör utan att vispa, ser inte super smarrigt ut direkt men fungerar. Däremot har jag börjat kissa som en mindre flodhäst. Hörde någonstans att det är normal.... Då rekommenderar jag en visp! Liten varning för att det kan bli lite fööör gott att dricka sin energi... Vet inte om jag nånsin kissat som en flodhäst...? Det verkar ju vara vissa saker som är "normala" på LCHF och som jag inte drabbats av... Men det kanske kommer när man hållit på lite längre? Det är bara 7-8år för mig än så länge! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 15, 2018 Author Share Posted October 15, 2018 18 timmar sedan, Zepp sade: Det nog någon som glömt att varna dig för att man äter betydligt mindre mängder på tallriken om det är typ LCHF! Dvs typisk LCHF är energirik mat.. man blir typ proppmätt på betydligt mindre volymer, där kan färska grönisar komma in för att fylla ut tallriken. Åsas recept är LCHF.. man får bara vänja sig vid maten ! Hahaha jag hahaha, och jag i max 7 dagar. Men seriöst från igår 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 15, 2018 Share Posted October 15, 2018 Ett alternativ på mellis är äggmjölk. Låter kanske förfärligt men är gott och lent för magen. Finns flera variationer men här är ett recept: https://www.alltomlchf.se/maten/recept/aggmjolk/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 15, 2018 Share Posted October 15, 2018 2 timmar sedan, MariaBM sade: Hahaha jag hahaha, och jag i max 7 dagar. Men seriöst från igår Kör på bara, du lär få nya ögonmått så småningom! Dvs iomed att LCHF är en kaloririk/energirik diet.. fett är himla energirikt men tar nästan ingen plats på tallriken. Så då fyller jag på tallriken med en massa gröna blad, andra grönsaker, kanske lite bönor, eller någon lågkolhydrathaltig rotfrukt. Du får lov att testa Meatza på din familj.. jag lovar man orkar bara en bit.. max två! http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=952 För övrigt så skulle en slice av detta funka jättebra som nattamat! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts