Jump to content

28 Aug 2018: Low 2018 carbohydrate diets are unsafe and should be avoided,

Nils Engström

Recommended Posts

Notes to editor

SOURCES OF FUNDING: No funding.

DISCLOSURES: No disclosures to be reported related to the results of this analysis.

Vi har ju haft uppe denna och liknande studier som sätter all erfarenhet under senare  decennier på kant. Man frågar sig om en studie, som den rubricerade, närmast presenterad som om den skulle vara ofinancierad men som framhålls och presenteras av:

The European Society of Cardiology (ESC),

som en absolut sanning, ändå kan ha tillkommit genom någon form av "underbordsfinanciering", som effektivt döljs för utomstående. Man låter en ansvarig professor förklara:

“We found that people who consumed a low carbohydrate diet were at greater risk of premature death. Risks were also increased for individual causes of death including coronary heart disease, stroke, and cancer. These diets should be avoided.”

Av oss i detta forum, som kunnar konstatera hur i ett enda kast (efter kostomläggning), rader av  hälsobringande fördelar kunnat uppnås, kan många naturligtvis fråga sig hur så diametralt olika resultat i studier inom samma område kunnat uppstå.

Själv har jag med min egen kropp som studieobjekt kunnat se hur min diabetes 2 totalt försvunnit (i varje fall har inga effekter av den kunnat skönjas), mina blodvärlden (lipidprofil) helt normaliserats och blodtrycket sjunkit till de nivåer jag hade i trettioårsåldern dvs. för mer än femtio år sedan. De av mina barnbarn som inte tillämpar eller ligger nära LCHF-kosten ligger prick på eller högre än jag i blodtryck. Då skall inskjutas att jag före min LCHF-start hade mediciner för såväl diabetes som lipidprofil och blodtrycksdämpande (den senare under 25 år). Nu är all medicinering utsatt.

Efter moget övervägande, genom det intryck som Kostdoktorns samling gedigna forskare och forumets medlemmar gjort på mig, kunde jag för nu drygt ett år sedan växla över till LCHF. Jag ser det som synnerligen allvarligt att de uppenbara bevis för lågfettdieternas skadeverkningar under senare 30-40 åren inte tas tillräcklig hänsyn till - det känns faktisk som om Ancel Keys fortfarande har kvar sitt grepp över kostrådgivarna.

LCHF-tillskyndarna har sedan länge kunnat se farorna i kapitalets möjligheter till kriminell snedvridning av fakta. Frågan är om de som ser sig skymta en horisont där verkligheten får företräde, bygger på realistiska förhoppningar eller om vi får fortsätta räkna med det svarta informationshålet under decennier framöver?

P.S.

Visst har valet av definitioner bakom begreppet lågkolhydratkost påverkat många studier i fel riktning men det verkar vara en medveten trend som tillkommit för att förringa värdet av studier som talat för t.ex. LCHF-kosten, som definitivt inte säger nej till kolhydrater typ grönsaker.

• Like 4
  • Thanks 2