Jump to content

Läkemedelsfråga pest eller kolera?

harestorp
 Share

Recommended Posts

Hej!

Ser inte ut som om LCHF inte räcker riktigt ända fram för mig just nu (D2). Hba1c ligger på 47 och fasteblodsocker 9.

Har annars varit medicinfri i 4 år. Har tyvärr lagt på mig lite extravikt också.

Doktorn föreslog givetvis Metformin som man kunde ana eftersom detta verkar vara förstahandsvalet  i vården.

Jag föreslog själv Jardiance eller Forxiga som kulle kunna kanske "boosta" LCHF för mig under en period men Metformin är väl det "kostnadseffektivaste" läkemedlet vad jag förstår.

Behöver lite input om vad som i detta läget är det minst skadliga läkemedlet för kroppen.

Tack för svar! Jag har i det längsta försökt att undvika läkemedel och hoppas kunna göra det fortsättningsvis också men tyvärr har det den sista tiden gått åt fel håll. 16/8 har jag provat på under ca 6 mån och det kändes helt OK för mig att hoppa över fetkaffet på morgonen. Tyvärr gav det inte den boosten jag hade hoppats på. Räknar mina kolhydrater men kan det vara så att jag helt enkelt inte får i mig tillräckligt med fett? Vilken fettmängd rekommenderas? Man 56 år 99 kg 177 cm.

• Like 1

3 timmar sedan, harestorp sade:

Hej!

Ser inte ut som om LCHF inte räcker riktigt ända fram för mig just nu (D2). Hba1c ligger på 47 och fasteblodsocker 9.

Har annars varit medicinfri i 4 år. Har tyvärr lagt på mig lite extravikt också.

Doktorn föreslog givetvis Metformin som man kunde ana eftersom detta verkar vara förstahandsvalet  i vården.

Jag föreslog själv Jardiance eller Forxiga som kulle kunna kanske "boosta" LCHF för mig under en period men Metformin är väl det "kostnadseffektivaste" läkemedlet vad jag förstår.

Behöver lite input om vad som i detta läget är det minst skadliga läkemedlet för kroppen.

Aså jag kommer inte att rekomendera varken mediciner eller att du skall avstå några som din behandlande läkare föreslår, iomed att jag själv inte är läkare.

Iallafall så är din situation i dag inte helt optimal.. något behöver göras, metformin är förstahandsalternativet som sagt vad, vad gäller medikamenter, flera sk LCHF-positiva läkare förespråkar metformin om kostomläggningen inte hjälper fullt ut.

Metformin anses vara beprövat och med få biverkningar för rätt få personer.

I USA verkar det som vissa läkare skriver ut det som bantningspreparat?

Iallafall, då kommer vi osökt in på en viss canadensisk läkare som förespråkar fasta.. fast han skriver ut metformin och insulin till de som behöver, dvs vi pratar om Jason Fung.

• Like 3