MariaBM Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 Har då en ny fråga. Jag jobbar natt som barnmorska. Vrider och vänder på dygnet lite nu och då. Vad kan jag med fördel äta som mellanmål på natten? Behöver enkla mål som kan ätas i farten, helst gärna ätas kalla.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 1 timme sedan, MariaBM sade: Har då en ny fråga. Jag jobbar natt som barnmorska. Vrider och vänder på dygnet lite nu och då. Vad kan jag med fördel äta som mellanmål på natten? Behöver enkla mål som kan ätas i farten, helst gärna ätas kalla.... Du har inget kvar av lasagnen som du kan micra eller äta kall? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 14, 2018 Author Share Posted October 14, 2018 4 minuter sedan, Zepp sade: Du har inget kvar av lasagnen som du kan micra eller äta kall? Nix, gjorde bara en portion till mig själv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 14, 2018 Share Posted October 14, 2018 7 minuter sedan, MariaBM sade: Nix, gjorde bara en portion till mig själv. Mm, synd! Iallafall det där med att vända och vrida på dygnet ett problem om man behöver/vill gå ner i vikt. Man får lixom sällan till bra matrutiner, man stör kroppens rytm osv. Hur som helst.. vägen till att uppnå sina mål är planering. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 15, 2018 Author Share Posted October 15, 2018 Hoppas jag får ihop pusslet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 15, 2018 Share Posted October 15, 2018 Det Zepp menar, skulle jag tro, är att middagsrester funkar fin-fint som mellanmål. Så nästa gång gör en större sats, så att det räcker både till sonen och nattamaten. Middagsrester fungerar också alldeles utmärkt till frukost. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 15, 2018 Author Share Posted October 15, 2018 Haha, tack jag förstod det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted October 15, 2018 Share Posted October 15, 2018 Rå ekologisk broccoli + babyspenat dippad i majonnäs... 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted October 15, 2018 Share Posted October 15, 2018 15 hours ago, MariaBM said: Behöver enkla mål som kan ätas i farten, helst gärna ätas kalla.... Några länkar till trådar med inlägg av personer med erfarenhet av nattarbete (Tack för tipset, Effie): 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 15, 2018 Share Posted October 15, 2018 12 timmar sedan, MariaBM sade: Haha, tack jag förstod det. Det blir betydligt lättare att planera när man väl kommit dit att man äter max 2 gånger per dag! Kruxet är väl kombon av familj och nattarbete? Dvs då kan det i stället vara lämpligt att dela upp en (1) portion och äta den andra halvan på natten? Iallafall, det nästan sämsta man kan göra är att alla i familjen äter olika mat vid olika tider.. och jag misstänker starkt att det är du som då skulle få det extrajobbet! Så skit i det, det blir superjobbigt och ingen blir egentligen nöjd! Sen på det så är du mor.. man kan inte tala om för resten av familjen att de skall äta nyttigt/LCHF/eller något annat om man inte äter själv, då är visualitet ett bra grepp, så i börjjan, iallafall de dygn du jobbar natt så lägger du lämpliga delar av måltiden i en matlåda så att alla ser, det skall jag äta i natt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 15, 2018 Author Share Posted October 15, 2018 Familjen vet att jag börjat med lchf. Och vet att dom får i grunden samma mat som jag men jag är vänlig nog att ge dom potatis, ris och annat som jag helt enkelt inte kommer att äta. Ena sonen är öppen för att äta ” min” mat och vill gärna smaka. Förmodligen följer småbröderna samma exempel... Livet är inte enkelt med stor familj och med mina tider. Har bestämt för att inte äta något efter midnatt, har köpt med mig en liten smör till mitt kaffe. Har oxå petat i mig oliver för att fylla på mellisföråd samt salt behovet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 4 timmar sedan, MariaBM sade: Ena sonen är öppen för att äta ” min” mat och vill gärna smaka. Så är det med min äldste, han gillar både det en och det andra. Tyvärr vill han äta LCHF till frukost men bröd till kvällen. Igår hade vi en lång diskussion om varför han inte får äta bröd med skivor av smör på till kvällsmat. Det slutade med att han tuggade i sig smör som blev en för stor klump så den spottades ut. Då blev hunden glad. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 16, 2018 Author Share Posted October 16, 2018 1 minut sedan, MariaF sade: Så är det med min äldste, han gillar både det en och det andra. Tyvärr vill han äta LCHF till frukost men bröd till kvällen. Igår hade vi en lång diskussion om varför han inte får äta bröd med skivor av smör på till kvällsmat. Det slutade med att han tuggade i sig smör som blev en för stor klump så den spottades ut. Då blev hunden glad. Hahaha men vilken tur för hunden. Själv sitter jag här och plogas, mina kollegor äter frukost just nu, rostat bröd med marmelad. Doftar ljuvligt.... Dom har även ätit lite gott under natten. Jag som inte skulle äta efter midnatt stod inte ut så vid 02:30 åt jag det jag hade med mig, så nu har jag inget att äta . Önskar klockan var 08:30 så jag kunde komma hem, äta , värma men värmekudde och sen sova!!!! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 20 minuter sedan, MariaBM sade: Själv sitter jag här och plogas, mina kollegor äter frukost just nu, rostat bröd med marmelad. Doftar ljuvligt.... Det är nu du ska ta en kopp te med vispat smör och lite grädde. Eller äggmjölk med kakao. Mumma! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 1 timme sedan, MariaBM sade: , rostat bröd med marmelad. Doftar ljuvligt.... Och efter ett tag brukar man konstatera "ja, det doftar gott... blommor doftar också gott, och dem äter jag inte heller..." Se till att ha lite nödproviant för sådana här tillfällen. Makrill I tomat, t.ex. Det är inte kul att gå hungrig en hel natt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 16, 2018 Author Share Posted October 16, 2018 I natt blir det massor av mat med mig.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 40 minuter sedan, Effie sade: blommor doftar också gott, och dem äter jag inte heller Lite kuriosa. Blommor som är ätbara, även den ratade Maskrosen kan ätas. https://www.skogsskafferiet.se/maskros/ http://forum.odla.nu/index.php?showtopic 83155 https://www.spisa.nu/fakta/atbara-blommor https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/L0mGXQ/tv-kocken-blommor-ar-riktigt-goda-att-ata Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 Kanske paranötter kan göra två flugor på smällen? Paranötter innehåller grymt mycket selen, och brist på selen kan vara en orsak till att man samlar på sig vätska. 4-6 paranötter ger med råge hela dagsbehovet av selen, och några nötter dagligen har hjälpt mig jättemycket map vätskesvullnad. Dessutom upplever jag att dessa nötter är extremt mättande, och att 4-6 st (beroende på storlek) gör mig ohungrig i flera timmar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 3 minuter sedan, Fnutt sade: Kanske paranötter kan göra två flugor på smällen? Är inte bekant med deras sexliv så jag vet inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 16, 2018 Author Share Posted October 16, 2018 Vi får tyvärr inte ha några nötter alls på jobbet, har kollegor med svåra allergier. Däremot blommor har vi titt som tett 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 30 minuter sedan, jala sade: Lite kuriosa. Blommor som är ätbara, även den ratade Maskrosen kan ätas. Jo, jag vet att man kan äta maskrosor (om man rensar dem noga). Rosor. Te på älgört. Gurkört och krasse och diverse annat. Men kommer jag ut en ljuvlig kväll och häggen doftar, eller syrenen, eller rosorna...så är min första tanke inte "vad hungrig jag blir!" 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 57 minuter sedan, jala sade: Är inte bekant med deras sexliv så jag vet inte. En medveten felsägning som i mina kretsar i det närmaste ersatt originaltalesättet I övrigt så försöker jag undvika att skapa någon bild i huvudet av flugors sexliv med paranötter... 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 1 timme sedan, MariaBM sade: Vi får tyvärr inte ha några nötter alls på jobbet, har kollegor med svåra allergier. Aj då, det måte man ju ta hänsyn till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 16, 2018 Author Share Posted October 16, 2018 Annars hade nötter varit toppen. Och hur mycket är ”lite” nötter? Är det 4 st eller en näve? En tsk eller en dl? Msk? Vill ju inte äta för många. är det ok med mandel, hasselnöt och valnöt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 On 2018-10-16 at 19:54, MariaBM sade: Annars hade nötter varit toppen. Och hur mycket är ”lite” nötter? Är det 4 st eller en näve? En tsk eller en dl? Msk? Vill ju inte äta för många. är det ok med mandel, hasselnöt och valnöt? Jag är dock mer inne på att en, eller två meatzaslices vore ett betydligt bättre alternativ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 17, 2018 Author Share Posted October 17, 2018 1 timme sedan, Zepp sade: Jag är dock mer inne på att en, eller två meatzaslices vore ett betydligt bättre alternativ? Vad är meatzaslice? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 25 minuter sedan, MariaBM sade: Vad är meatzaslice? Meatza är Pizza på köttfärsbotten! Slice kommer av att du knappast klarar av att äta mer än en eller två bitar.. spara en till nattamat! Dvs det här är en rätt som alla nya på LCHF använder för att få sina barn/partner att säga att det kan vara gott med LCHF-mat! Du får googla Meatza, finns lika många recept på nätet som de har olika pizzarecept i kommunen du bor! Iallafall ett rätt grundläggande recept; http://matdelikat.se/2014/03/11/meatza-pizza-med-kottfarsbotten/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 17, 2018 Author Share Posted October 17, 2018 Ska ABSOLUT prövas i helgen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 29 minuter sedan, MariaBM sade: Ska ABSOLUT prövas i helgen Nu så inbillar jag mig att du antagligen är mer avancerad vid spisen än vad jag är.. för jag kör i princip bara köttfärsbotten, med lite kryddor,salt samt skivade tomater, massor av vällagrad ost samt litta olika grejer man råkar ha hemma. Har man en lök så kan man skära den i tunna skivor och lägga under osten. Iallafall så äter jag det till en hemmagjord pizzasalat, dvs vanlig vitkål med olivolja och vinäger.. helst äppelcidervinäger. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 18, 2018 Author Share Posted October 18, 2018 11 timmar sedan, Zepp sade: Nu så inbillar jag mig att du antagligen är mer avancerad vid spisen än vad jag är.. för jag kör i princip bara köttfärsbotten, med lite kryddor,salt samt skivade tomater, massor av vällagrad ost samt litta olika grejer man råkar ha hemma. Har man en lök så kan man skära den i tunna skivor och lägga under osten. Iallafall så äter jag det till en hemmagjord pizzasalat, dvs vanlig vitkål med olivolja och vinäger.. helst äppelcidervinäger. Japp, jag har väldigt goda kunskaper i matlagning och bakning. Men älskar alla tips och nya saker jag inte gjort förr. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 33 minuter sedan, MariaBM sade: Japp, jag har väldigt goda kunskaper i matlagning och bakning. Men älskar alla tips och nya saker jag inte gjort förr. Har du tittat in hos Birgitta Höglund? Hon har bästa zucchinisalladen ("falsk potatissallad") och hennes "räksallad till grillkorv" kan jag nästan döda för...! En annan rolig matsite är Lanners Köksblandning. Inte enbart LCHF men många goda recept. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 18, 2018 Author Share Posted October 18, 2018 Nej! Har inte sätt dom sidorna, ska absolut kolla upp dom. Älskar att baka & laga mat gärna från grunden. Måste dock köpa sötströ så jag kan fika som jag kan äta enstaka gånger. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 7 timmar sedan, MariaBM sade: Japp, jag har väldigt goda kunskaper i matlagning och bakning. Men älskar alla tips och nya saker jag inte gjort förr. Bra, jag misstänkte som sagt detta! Och då har du en stor fördel.. dvs det finns då nästan inte ens en chans att du skall tröttna på grund av att du måste avstå en massa saker som du var van vid.. för du får lov att laga/äta svingod mat! Inte nog med det, du har en fördel till.. dvs du har stor chans att få med resten av familjen på resan.. för det finns oändliga möjligheter/recept på LCHF! Iallafall.. det finns nästan hur många recept på bröd, kakor, godis, inom LCHF.. jag behöver väl inte säga att sådant främst är för vissa tillfällen? https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/ Dvs gå i första hand på matrecepten.. låt dig inspireras! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 18, 2018 Author Share Posted October 18, 2018 Mmmm hittade precis ett kakrecept som skall prövas inför helgen födelsedagsfika för mina grabbar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 19, 2018 Author Share Posted October 19, 2018 Ok nu ny fråga! Har just snart genomfört min första fasta 16:8 ( slutar kl 11). Av någon idiot anledning ska jag jobba dag idag 7-15 ( jag jobbar bara 21-07). Smakar döden i munnen, känns som om det luktar som om jah passade in på Halloween. Har borstat tänderna flera gången.... men då jag arbeta ganska nära kvinnor ( är bm) kan jag ha tuggummi eller läckerol? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 19, 2018 Share Posted October 19, 2018 23 minuter sedan, MariaBM sade: men då jag arbeta ganska nära kvinnor ( är bm) kan jag ha tuggummi eller läckerol? Det är övergående med lukten men jag skulle nog kört nån sådan variant på jobbet, ja. Inte för att barnaföderskor bryr sig, de har annat att tänka på, men för att du ska kunna slappna av för du behöver vara helt närvarande. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 19, 2018 Share Posted October 19, 2018 Har sett rekommendation på pepparmyntsolja eller SB12 för andedräkten. Inte testat själv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted October 19, 2018 Share Posted October 19, 2018 Pepparmyntsolja funkar bra (köps på apoteket), en droppe på fingret och sedan på fingret på tungan. Låt inte det otvättade fingret komma nära ögat efter det, det är väldigt starkt. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 19, 2018 Author Share Posted October 19, 2018 Men förresten, är det normalt att gå ner 3,3 kg under första vecka? Trots att jag gjort lite fel i början och kanske inte ätit tillräckligt mycket fett? Eller är det helt enkelt bara vätska ? Och inte mycket annat? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts