Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej

Kan det vara så att LCHF underlättar symptomen vig övergångsåldern? 

Jag har ätit enligt LCHF i ett år nu men har märkt att jag är helt symptomfri under perioder när jag äter strikt LCHF men om jag slarvar med maten så kommer alla symptomen. 

Finns det någon koppling tro du? Eller är det bara jag som tror?

Adela

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Adela!

Jag har hört många uppleva samma sak, så det verkar kunna finnas en koppling. Om det inte bara är en placeboeffekt (jag har inte sett någon studie på området).

Eftersom LCHF ger en hormonell påverkan på kroppen och även påverkar nivåer av könshormoner (exempelvis vid PCOS) så verkar det inte otroligt att det är en verklig positiv effekt.

Länk till inlägg

Jag har haft ett evigt elände med mensen sedan 13 års ålder (utom under 5 graviditeter). PMS, rikliga, långvariga, smärtsamma och oregelbundna blödningar. Har prövat allt som finns tror jag av piller och spiraler. Vid 52 års ålder slutade jag med allt, hade mens oavbrutet i ett halvt år, sedan verkade det som om jag skulle ha kommit i menopaus ett tag... vid 53 började jag med LCHF och hör och häpna: mensen kom igen, regelbunden och äntligen normal! Nu är jag 56 år och intervallerna har förlängts till 6 veckor. Fast nu skulle jag ju gärna slippa detta snart... men lite kul är det få uppleva normal menstruation äntligen :D

• Gilla 1
Länk till inlägg