MariaBM Posted October 15, 2018 Share Posted October 15, 2018 Jag har problemet att jag samlar på mig vätska i händer och kropp titt som tätt. Nu har jag dessutom börjat dricka vatten ( vilket jag är kass på normalt) vilket innebär minst 2 toabesök i timmen. Dricker inte onormalt mycket utan det räcker med att ens tänka tanken på ett glas som ger mig dessa besvär... Tips på hur jag blir av med mina svullna korvfingrar? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted October 15, 2018 Share Posted October 15, 2018 Jag har inte direkt haft korvfingrar, däremot har jag haft svullna anklar och även fötter. Som värst var det våren 2017. Jag lyssnade då på en pod med Anne Sparre (4health) där hon pratade med Anders Lönedal, tror jag det var (avsnitt 119). Det jag gjorde efter att ha lyssnat på det avsnittet var att jag började ha fötterna högt så fort jag sitter ner. Jag har en pall jag använder på jobbet, och även hemma framför TV:n. Sen vet jag inte om magnesium kan ha bidragit också, men jag tror jag började äta det ungefär samtidigt. Anders förespråkar andningsövningar som säkert är viktiga. Hur som helst känner jag fortfarande av fötterna lite grann, men de är aldrig särskilt svullna numera. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted October 15, 2018 Share Posted October 15, 2018 Om du är ny på LCHF, inte dricker jättemycket och ofta springer på toa kan det nog vara ett tecken på att vattnet är på väg att släppa. Bye bye korvfingrar? . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 15, 2018 Author Share Posted October 15, 2018 1 minut sedan, nokenok sade: Om du är ny på LCHF, inte dricker jättemycket och ofta springer på toa kan det nog vara ett tecken på att vattnet är på väg att släppa. Bye bye korvfingrar? . Låter som magi!!!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 15, 2018 Share Posted October 15, 2018 1 minut sedan, MariaBM sade: Låter som magi!!!! Det naturliga kan vara magiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 15, 2018 Share Posted October 15, 2018 2 timmar sedan, MariaBM sade: Låter som magi!!!! Och därmed så får du helt gratis en lektion som handlar om vätskereglering i kroppen! Iallafall, en av de vanligaste omställningsproblemen med på LCHF är vätskeförluster, de flesta ser det som något positivt iomed vågen tenderar att registrera en lägre vikt. Och det handlar till stora delar om att högt insulin stimulerar njuren att återuppta mer salt varvid vatten följer med via osmos., Men vätskeförlusten är inte det primära utan det är att olika salter åker med ut, sådana som man brukar benämna för elektrolyter. Elektrolyter är oftast salter utav olika mineraler, den främsta heter Natriumklorid, dvs vanligt bordssalt som galningar menar att vi skall dra ner på. Iallafall åter till LCHF och omställningsproblemen, det är lixom inte för inte som det rekommenderas att man i början dricker 1-2 glas hemmakokad benbuljong! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 15, 2018 Author Share Posted October 15, 2018 3 timmar sedan, Zepp sade: Och därmed så får du helt gratis en lektion som handlar om vätskereglering i kroppen! Iallafall, en av de vanligaste omställningsproblemen med på LCHF är vätskeförluster, de flesta ser det som något positivt iomed vågen tenderar att registrera en lägre vikt. Och det handlar till stora delar om att högt insulin stimulerar njuren att återuppta mer salt varvid vatten följer med via osmos., Men vätskeförlusten är inte det primära utan det är att olika salter åker med ut, sådana som man brukar benämna för elektrolyter. Elektrolyter är oftast salter utav olika mineraler, den främsta heter Natriumklorid, dvs vanligt bordssalt som galningar menar att vi skall dra ner på. Iallafall åter till LCHF och omställningsproblemen, det är lixom inte för inte som det rekommenderas att man i början dricker 1-2 glas hemmakokad benbuljong! Har petat i mig lite oliver och vatten, ganska mycket. Hoppas nu kunna hålla mig under natten med både toabesök och lchf- influensa. Något jag börjar lätt känna av nu dessvärre.... ska se om vi har salt eller buljong på huset 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 17 timmar sedan, MariaBM sade: Har petat i mig lite oliver och vatten, ganska mycket. Hoppas nu kunna hålla mig under natten med både toabesök och lchf- influensa. Något jag börjar lätt känna av nu dessvärre.... ska se om vi har salt eller buljong på huset Du får ursäkta mig.. men jag skrev och helt plötsligt blev jag bara såå trött att jag fick gå och lägga mig en stund! Iallafall.. kroppen reglerar vätskebalansen till stora delar med salt, dvs vanligt bordssalt (natríumklorid), det binder vatten via Osmos, syftet är till stora delar att reglera blodvolymen/blodtrycket och det sker till stor del i njuren.. som i sin tur påverkas av hormoner, typ högre insulin leder till ökat återupptag av salt! Salt är essentiellt,, natriumklorid är essentiellt, det handlar om vätskebalansen/blodtrycket, andra salter är oxå bra, dvs mineralsalter men mest för att de tillför andra mineralsalter som är bra för övriga funktioner.. typ magnesium och kalium! Såå det finns en rätt bra förklaring till rådet att dricka 1-2 dl hemmakokad benbuljong under omställningen, det handlar om olika salter. Menna vem kokar egen buljong i dag.. så vi har alla trix i skjortärmen på LCHF oxå, där kommer kallsupen in, dvs ta salt i vattnet, drick varje dag på morgonen iallafall och var lixom inte rädd för att ta mer salt på maten. Vi har på det andra mekanismer som reglerar vätskebalansen/blodvolymen,, det heter Renin-Angiotensinsystemet! https://sv.wikipedia.org/wiki/Renin-angiotensinsystemet Det finns där hela tiden men går in i turboläge om man inte får i sig tillräckligt med salt! På längre sikt är det inte helt hälsosamt iomed att det uppreglerar andra hormoner, samt gör att blodkärlen drar ihop sig. Såå.. du verkar ha fått lite utav de klassiska omställnigsbesvären, nu väntar vi bara på "död råtta i munnen" samt "riddarrustningen"! Man kan se det på lite olika sätt.. dvs det verkar lite som att du reagerar på omläggningen till LCHF på ett sådant sätt att du eventuellt led av metabolt syndrom/prediabetes? Dvs alla gör inte detta.. eller så ger de upp i förtid på grund av omställningsbesvären. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 16, 2018 Author Share Posted October 16, 2018 Tack för ditt svar! Intressant läsning. Jag har tagit alla tänkbara blodprover före sommaren. Hba1c låg mycket bra och alla andra prover ( så som järnvärden, leverprover och elektrolyter) visar bara att jag är super frisk. Lågt blodtryck och allt var bara bra. Fullt frisk på alla vis. Kan kroppen ändå vara i något prediabetisk stadium? Drack ett glas buljong på jobbet i morse, blev bättre. Inga symtom efter det.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 31 minuter sedan, Zepp sade: Menna vem kokar egen buljong i dag.. Jo du, det gör jag, stort buljongkok från igår till idag, 24 timmar, fina grejer 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 44 minuter sedan, Zepp sade: Menna vem kokar egen buljong i dag.. Jag gör det. Förbannat gott och näringsrikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 23 minuter sedan, MariaBM sade: Tack för ditt svar! Intressant läsning. Jag har tagit alla tänkbara blodprover före sommaren. Hba1c låg mycket bra och alla andra prover ( så som järnvärden, leverprover och elektrolyter) visar bara att jag är super frisk. Lågt blodtryck och allt var bara bra. Fullt frisk på alla vis. Kan kroppen ändå vara i något prediabetisk stadium? Drack ett glas buljong på jobbet i morse, blev bättre. Inga symtom efter det.... Det är iallafall en kontraindikation! Utan då handlar det mest om omställningsproblem, det går över. Prexis.. vi har även mekanismer för att få i oss tillräckligt med salt, dvs vi blir sugna på något som smakar salt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Saltsug 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 16, 2018 Author Share Posted October 16, 2018 Zepp skulle jag kunna få ditt buljong recept? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 18 minuter sedan, MariaBM sade: Zepp skulle jag kunna få ditt buljong recept? Iomed att jag skrev, vem har tid med sådant så föreslår jag i så fall benen efter en halv gris, samt benen efter en kvarts oxe/älg, samt en massa blast från grönsakerna som växer på din gård! Dvs det var väl på den tiden då man hade självhushåll som man tog vara på prexis allt? Iallafall så är vi omiovorer, dvs till hälften carniovorer och till hälften vegetarianer, dvs så gott som allt som vi behöver finns i de bytesdjur vi äter samt resten i främst grönsaker. Dvs allt som vi behöver av näring finns i sådan mat man åt förr då man åt allt och tog vara på allt. Problemet i dag är snarare att vi äter betydligt färre matvaror, färre delar av djuren, färre delar av grönsakerna. Och där man raffinerat fram de energibärande komponenterna.. främst stärkelse. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 12 timmar sedan, MariaBM sade: Zepp skulle jag kunna få ditt buljong recept? Och om du nu inte har en halv gris och en kvarts älg (det brukar inte jag ha hemma)...så gör du så här: Spara ben, t.ex. kycklingskrov med brosk och gärna skinn om du inte äter det (burk I frysen). Köp märgben, gärna med kött på. Lägg benen (jag brukar inte blanda olika sorter) I en gryta. Häll på vatten så det täcker. Lägg I lite lök, kanske lite blast, det gröna hårda på purjolöken, sånt som kan ge lite smak. Skvätt I lite vinäger också. Låt det småkoka ett antal timmar. Mer för stora ben, skulle jag saga (over natten). Fyll på mer vatten om det behövs. Skumma om det behövs. Sila av. Salta. 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 16 minuter sedan, Effie sade: Och om du nu inte har en halv gris och en kvarts älg (det brukar inte jag ha hemma)...så gör du så här: Spara ben, t.ex. kycklingskrov med brosk och gärna skinn om du inte äter det (burk I frysen). Köp märgben, gärna med kött på. Lägg benen (jag brukar inte blanda olika sorter) I en gryta. Häll på vatten så det täcker. Lägg I lite lök, kanske lite blast, det gröna hårda på purjolöken, sånt som kan ge lite smak. Skvätt I lite vinäger också. Låt det småkoka ett antal timmar. Mer för stora ben, skulle jag saga (over natten). Fyll på mer vatten om det behövs. Skumma om det behövs. Sila av. Salta. Själv använder jag fyra grisfötter som är delade i mindre bitar samt salt. Använder mig av " Wonderbag " ( något av det bästa jag köpt ). När jag anser att det är färdigt så tar till vara på fläsket från fötterna,silar och kyler ner i kallvattenbad innan det ställs in i kyllskåp. Jag äter rå ungnötlever som jag blandar med fläsket. Hjärta,njure samt tunga från samma glada gris avnjuter jag med välbehag tillsammans med fläsket. Näringsrikare och billigare mat tror jag inte ni hittar. När koket har stelnat så finns där ett lager med fett på ovansidan som jag självklart tar vara på. Gelatinet som bildats portionerar jag fryser in för att användas som näringsrik dryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts