Eivor Å Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 Om jag vill äta yougert som innehåller syra, men bara är 10% fett. Kan jag då äta CR FR 34%. Får jag då lika mycket syra? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 Är det bakterier du vill få i dig? Mjölksyrabakterier? Då är det bästa surkål eller hemlagad kefir. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 37 minuter sedan, Erik 2 sade: Är det bakterier du vill få i dig? Mjölksyrabakterier? Då är det bästa surkål eller hemlagad kefir. Kan tilläggas att om du vill ha både högre fetthalt OCH mer bakterier OCH mindre laktos OCH mer mjölksyra (syrligare) då kan man göra hemlagad kefir på 40%-ig vispgrädde, helst ekologisk. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 Vill du åt syra för matsmältning så rekommenderas äppelcidervinäger, citron och kombucha Sur mage är viktigt för att undvika sura uppstötningar! Lyssna på Anna Sparre https://4health.se/188-magsyra-och-sanningen-om-sura-uppstotningar 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 On 2018-10-16 at 12:16, eivorabrandt@outlook.com sade: CR FR 34%. Vi behöver nog få reda på vad du menar med detta! 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 18 minuter sedan, Zepp sade: Vi behöver nog få reda på vad du menar med detta! När jag ska handla står det nästan alltid cr fr på min handlingslista och jag köper alltid den som är 34%, inga lättprodukter här inte 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 3 minuter sedan, SGK sade: När jag ska handla står det nästan alltid cr fr på min handlingslista och jag köper alltid den som är 34%, inga lättprodukter här inte Du menar CF, 34%? Iallafall så är det ingen "Yougert", det är en annan form av syrad grädde/mejerier! Fetthalten är bra för övrigt, men det är fortfarande ett matlagningstillbehör.. inget man skall leva utav.. iallafall inte som vuxen! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Katerina Posted October 18, 2018 Popular Post Share Posted October 18, 2018 Det är svårt med alla förkortningar, kan bli hur tokigt som helst. Produkten Crème fraîche innehåller ju egentligen syrad grädde men försök inte använda det namnet när ni pratar med fransmän för egentligen betyder det "färsk grädde". Det är kul med produktnamn när man börjar rota i dem. Jag tycker att riktig syrat grädde som man gör hemma med hjälp av till exempel kefirgryn är mycket bättre. Man kan syra det så länge man vill. Om man till exempel önskar att all laktos försvinner syrar man längre. Då vet man också att man får i sig levande bakterier. Jag har alltid undrat hur de får sina syrade mjölkprodukter att smaka likadant år ut och år in? Hur stoppar man en surningsprocess för mejerier? För viner använder man något som heter jässtopp (kaliumsorbat) som förhindrar fortsatt jäsning samt vinsvalva (kaliumdisulfit) - härliga E-ämnen E202 och E224. Gör man egen syrad grädde vet man vad man har stoppat i den. Om trådskaparen eller någon annan på forumet så önskar kan jag skicka en portion kefirgryn med posten. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts