Tiny Tom

Colting: Svenska dietister borde skämmas!

Recommended Posts

Ni har väl läst Jonas Coltings senaste blogginlägg: Svenska dietister borde skämmas!

Länk:

http://coltingblogg.com/2013/02/13/svenska-dietister-borde-skammas-ta-ansvar-nu/

Jag tycker han skriver bra och med tanke på hur tyst det är i övrigt om detta så är det ju i varje fall en liten tröst att någon med lite kändisstatus tar strid.

Det jag är lite intresserad av att få input på är vad ni tycker i allmänhet och då i synnerhet stycken som dessa:

Det är dags för det svenska folket att reagera med besvikelse, ilska och bestörtning! Besvikelse över att ha blivit förda bakom ljuset under så lång tid. Ilska över att så många i vårt samhälle, i ren auktoritetstro, ätit sig sjuka, blivit överviktiga och fått sin livskvalitet stympad. Bestörtning över att etablissemangets korruption i ämnet omfattar alla delar av det svenska samhället; skola, omsorg, sjukvård, idrottsrörelse, föräldraskap, och så vidare.

Det är dags för det svenska folket att sluta bete sig underdånigt gentemot en frapperande dåligt utbildad yrkeskår, vilkas utbildning helt och hållet utformats av ett Livsmedelsverk som både kritiserats och förlöjligats för sin ovilja att uppdatera sig.

Det är dags för det svenska folket att få en nyanserad och uppdaterad syn på kost och hälsa, och inte matas med gamla utdaterade råd som av ren prestige vidmakthålls av byråkrater på statliga verk.

Om jag tolkar Colting rätt så efterfrågar han inte bara ett specifikt ansvarstagande av yrkesgruppen dietister utan även av var och en, dvs att vi alla gemensamt (efter förmåga antages) måste stå upp för det vi tror på och anamma ett eget basalt ansvar, ex. genom att ifrågasätta auktoriteter eller liknande. I mina öron låter detta som en ljuv melodi.

Jag är intresserad av att veta vad ni andra anser om detta? Finns det en poäng med att ligga lågt? Kan man göra mer som "enkel" privatperson som man inte idag gör? Är det överhuvudtaget viktigt att stå upp för sådant man tror på bortom ens direkta närmiljö, nära och kära etc?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra om övriga bloggare hjälper Colting nu. Gå med och stöd upproret mot förlegade kostråd.

Hoppas se Coltings debatt diskuteras på alla sociala medier och bloggar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra om övriga bloggare hjälper Colting nu. Gå med och stöd upproret mot förlegade kostråd.

För övrigt ett bra exempel på det där med ökat ansvarstagande. Bättre samarbeten inom sociala medier vore en bra grej att få till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjort nu! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon mer än jag som tycker att Colting använder en rejäl översittarattityd i sina kommentarer? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, det är väl bra att någon vågar ställa sig på barrikaden ibland som motpol mot de släta rapporter som kommer från SLV, KI mm. om kosthållning, vitaminer mm.  Faktum är ju att exvis veterinärer står närmare naturen än vad läkarna nu gör. Veterinärer har ju sedan 30-talet upptäckt vitamin och mineralbrister(fosfor, magnesium, selen zink mm.) hos våra fyrfota djur och då är det väl inte heller konstigt om vi tvåbenta drabbas av samma sak med den ofta näringsfattiga kost som numera erbjuds! Något sådant nämns alldrig från SLV eller nu KI, utan där bromsas och varnas det istället för "slika ting!"

Dvs. Ät varierat så står du dig bra! 

En bidragande orsak till att LCHF nu är en bra kost är ju för att den är näringsrikare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så..har jag slutligen fått lite egen tid för att hinna läsa vad Jonas har skrivit.. har alltid gillat hans raka svar och åsikter allt eftersom han också står bakom dem. Har tackat om inläggen som jag gillade faktisk ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastiskt underbart rakryggat .

Jag har skapat en sida med mina favorit artiklar och blogg inlägg.

Först ut att länkas blev Jonas Colting.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag hoppas verkligen att det blir uppmärksammat nu. Är det någon som vet hur man skapar en namnlista digitalt med trovärdighet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Älskar att läsa Jonas Coltings blogg, alltid välformulerat, tänkvärt, roligt och rakt. Tycker verkligen inte han har någon som helst översittarattityd, rakt och ärligt helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sanningen är ju att vi behöver folk som Jonas är.. folk som vägar säga vad de tycker och det med fakta i ryggen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon mer än jag som tycker att Colting använder en rejäl översittarattityd i sina kommentarer? 

Jag tycker i alla fall att det är lite larvigt att skjuta på kostråden när den största orsaken till att människor blir sjuka är konsumtion av sådant som ingen auktoritet råder oss att äta.

Om målet verkligen är att hjälpa människor att hålla sig friska genom livet så vore det bättre att göra gemensam sak med Livsmedelsverket och jobba för minskad konsumtion av läsk, godis, snacks osv.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Livsmedelsverket borde läggas ner helt o hållet. Tycker inte om att behöva betala skatter för att hålla uppe en nästan totalt misslyckat myndighet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Livsmedelsverket borde läggas ner helt o hållet. Tycker inte om att behöva betala skatter för att hålla uppe en nästan totalt misslyckat myndighet.

Vet du över huvud taget hur Livsmedelsverkets verksamhet ser ut? Kan du precisera vad du är missnöjd med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst,, det vet jag.

Att precicera vad jag är missnöjd med. Hela deras verksamhet utom kanske livsmedelskontrollen.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte bara jag som inte gillar dem...

" På bara tjugo år har SLV:s kostråd lyckats tredubbla antalet diabetiker och fördubbla övervikt och fetma. Mer än en miljon svenskar är idag prediabetiker och diabetiker. Ulcerös kolit och Crohns sjukdom har sjufaldigats sedan 1950-talet med nu cirka 100.000 svenskar drabbade har det utvecklats till en ny folksjukdom, en utveckling som eldas på med dietisternas gluten-rika och omega-6-rika kostråd.. "  Lånade text från kostdemokratin..

Hela kommentaren och artikel går att läsa på deras hemsida... http://www.kostdemokrati.se/debatt/2013/02/15/svenska-dietister-borde-skammas-ta-ansvar-nu/

.. av det hela kan man bara dra slutsatsen att livsmedelsverket borde helt sluta ge kostråd överhuvudtaget.

ps. förlåt ts att jag kom lite ovanför ämnet ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst,, det vet jag.

Att precicera vad jag är missnöjd med. Hela deras verksamhet utom kanske livsmedelskontrollen.  

Hur stor andel av deras verksamhet handlar om kontroller och andra saker som har med Livsmedelssäkerhet att göra?

När det gäller nyckelhålsmärkningen tycker jag dock att det finns en hel del att ha synpunkter på. Försvar skulle möjligen vara att de mött producenter och konsumenter på halva vägen när det gäller t ex brödet. Jag tycker att reglerna är för snälla men konsumenter köper ändå mer av det bröd som är ännu sämre för att dom gillar det bättre.

Jag tycker dom skulle satsa mer på information till konsumenter om nackdelarna med raffinerade kolhydrater. Jag har då inte sett till någon info till konsumenter från deras sida under hela mitt vuxna liv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har faktiskt inte läst kommentarerna så ingående. Ville kommentera en men det sket sig och då kilade jag iväg. Har du något exempel?

Däremot är det ju rätt mycket känslospel i inlägget ovan. Det kan ha en viktig retorisk poäng men då måste man vara bra på att balansera det. Finns tendenser till obalans... Eller som Winston Churchill uttryckte det: "Tala i vredesmod och du kommer hålla det bästa tal du någonsin ångrat".

Men gillar att han trots allt tar ställning. Så få som gör det idag att jag under en övergångsperiod kan stå ut med ex. retoriska överdrifter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker i alla fall att det är lite larvigt att skjuta på kostråden när den största orsaken till att människor blir sjuka är konsumtion av sådant som ingen auktoritet råder oss att äta.

Om målet verkligen är att hjälpa människor att hålla sig friska genom livet så vore det bättre att göra gemensam sak med Livsmedelsverket och jobba för minskad konsumtion av läsk, godis, snacks osv.

Kan delvis hålla med. Men bara delvis. För problemet är ju att den typen av aktiviteter tycks ha väldigt liten effekt. Jag menar, det är ju inte brist på kunskap som gör att människor fortsätter dricka läsk exempelvis?

Poängen med ex. LCHF-kost är ju just att den i praktiken upplevs naturlig. Det är "riktig" mat och det smakar fenomenalt när man får till det och lär sig kombinera och bygga rätter som LCHF-kosten möjliggör. Auktoriteterna missar ju inte bara att människor inte bara är maskiner som man fyller på med högoktanigt bränsle utan de är trots allt gjorde av kött och blod och allt annat än perfekta. Man kan ju även ifrågasätta hur pass "högoktanigt bränsle" som dagens kostrekommendationer egentligen innehåller vid en jämförelse med ex. LCHF. Då blir det ju verklighetsfrånvänt att inte bejaka detta när det finns metoder som bättre matchar människors känslor och behov av vad man väl kan beskriva som "livskvalitet" i relation till mat.

Sedan har vi ju de biokemiska/fysiologiska egenskaperna i människokroppen som bejakas av LCHF men i praktiken motarbetas av mycket som auktoriteterna rekommenderar.

Sist men inte minst, och det här är ju Colting också inne på, att trycka upp kostpyramiden/tallriksmodellen eller något annat som prioriterar kolhydrater/spannmål/grönsaker i nyllet på en människa som är insulinresistent och är kraftigt överviktig och på väg mot diabetes det är ju inte bara kontraproduktivt utan rent av omoraliskt. Det är den här biten man snabbast möjligt först och främst bör se över, dvs att kostrekommendationerna till människor med de här problemen/sjukdomarna förändras. Det handlar ju trots allt om liv och dessutom en fruktansvärd massa pengar (och det är ju bara det senare som tycks spela roll rent praktiskt). Å andra sidan är det ju också så att det finns en massa pengar i omlopp på andra sidan också (läs: läkemedelsbolag etc) så det är väl där någonstans de avgörande striderna kommer sluta. Läkemedelsbolagens vinstintressen kontra bankrutta samhällen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det här är ju intressant i deras svar. "Många av de påståenden om vilka kostråd vi ger är precis tvärtemot vad

vi förespråkar för våra patienter, klienter och när vi är ute

och föreläser."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för länk. Jag skrev en kommentar för övrigt:

"Det stora problemet är inte rekommendationerna vi har i Sverige utan många människors ovilja att följa dem."

Kan då detta inte vara ett tecken på att rekommendationerna är felaktiga eller i varje fall förbiser det rent praktiska och det faktum att människan inte är en maskin man häller i bränsle? Man borde lägga lite mer fokus på hur man får människor att äta "bra" utan att "bra" ska innebära sådant som människor äter motvilligt eller i varje fall inte som första alternativ.

Ett av problemen idag är ju att vi helgonförklarat vissa livsmedel medan vi demoniserat andra utan att det, ur exempelvis perspektivet jag här tar upp, finns någon anledning till vare sig helgonförklarande eller demonisering.

Uttryckt annorlunda, ur de allmänna kostrekommendationernas perspektiv så applåderas grönsaker, frukt och fiberrik föda medan kött, smör och fram tills rätt nyligen även världens mest näringskompletta livsmedel, dvs ägg, refereras till med termer som "undvik", "minska intaget", "bidrar till hjärt/kärl-ohälsa". Ur ett smakperspektiv så är det ju dessutom om inte walk over så i varje fall fjädervikt mot tungvikt. Och nu menar jag inte bokstavligt talat... ;)

"Om vi ersatte hel- och halvfabrikat, sockerbomber, chips och alkohol med näringsrik mat hos hela befolkningen, införde obligatorisk daglig träning, minimerade den dagliga stressen och införde rökstopp så är vi övertygade om att vi skulle få en fantastisk folkhälsa."

Jag håller helt med så till vida att vill man verkligen komma åt detta så ska man inte ge sig på lagstiftning ur perspektivet den lilla människan. Det är alldeles för mycket som idag överlämnas till individen och självklart har alla människor ett basalt ansvar som i möjligaste mån måste tas. Det är dock alltjämt så att man odlar inte orkidéer i öknar. Sådant som psykosocial stress som idag är otroligt vanligt och direkt eller indirekt påverkar sådant som kosthållning, överätande, (mat)beroenden etc talas det ju i praktiken aldrig om ur ett lösningsperspektiv. Det blir på sin höjd någon katastrofrapport om hur många som drabbas av utmattningssymptom, hur många barn som ringer BRIS, hur många flickor som skär sig och hur många pojkar som begår brott/super/knarkar. Där stannar det och ingen i maktposition lyfter ett finger för att se helheten och agera på den.

"Den enda person vi kan ta ansvar över är oss själva och vi här på Matvett är stolta över både vår hemsida och våra arbetsinsatser under våra arbetsdagar."

Samtidigt så är ju dietistens roll i praktiken ett delansvar. De ni rådgör delger er ett förtroende. Och nu talar jag inte specifikt om er 5 (är ni väl?) utan om yrkesgruppen dietister. (Även om jag inser att era rekommendationer ju kommer ovanifrån och det är övre instanser man först och främst bör inrikta sig på.)

För att återgå till ämnet och Coltings kritik så kan jag som sagt förstå och nicka bifall till en hel del av det ni svarar. Däremot så missas den absolut väsentligaste delen, nämligen att den mest akuta och nödvändiga förändringen vad gäller kostrekommendationer rör de med störst problem och som är direkt "välfärdssjuka". Konkretiserat, att i nådens år 2013 rekommendera kraftigt överviktiga, insulinresistenta och människor med diabetes något annat än lågkolhydratkost som första alternativ är inte bara befängt utan omoraliskt.

Där finns en insats att göra per omgående och vad gäller detta vore jag tacksam för er inställning samt standardrekommendation samt er frihet som dietister att själva styra detta.

Tack på förhand! 

Direktllänk: http://www.matvett.se/svar-fran-matvett-till-colting/#comment-3336

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citat från Matvett:

Det stora problemet är inte rekommendationerna vi har i Sverige utan många människors ovilja att följa dem. Om vi ersatte hel- och halvfabrikat, sockerbomber, chips och alkohol med näringsrik mat hos hela befolkningen, införde obligatorisk daglig träning, minimerade den dagliga stressen och införde rökstopp så är vi övertygade om att vi skulle få en fantastisk folkhälsa. Den enda person vi kan ta ansvar över är oss själva och vi här på Matvett är stolta över både vår hemsida och våra arbetsinsatser under våra arbetsdagar.

Tjoho! Nord-Korea här kommer vi!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citat från Matvett:

Det stora problemet är inte rekommendationerna vi har i Sverige utan många människors ovilja att följa dem. Om vi ersatte hel- och halvfabrikat, sockerbomber, chips och alkohol med näringsrik mat hos hela befolkningen, införde obligatorisk daglig träning, minimerade den dagliga stressen och införde rökstopp så är vi övertygade om att vi skulle få en fantastisk folkhälsa. Den enda person vi kan ta ansvar över är oss själva och vi här på Matvett är stolta över både vår hemsida och våra arbetsinsatser under våra arbetsdagar.

Tjoho! Nord-Korea här kommer vi!

Det där förstod jag inte, kan du förklara vad du menar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg