kickilotta

Veganism - att frivilligt bryta ner sin kropp.

Recommended Posts

Intressant om vad veganism gör med kroppem. - Under den första tiden känns allt så rätt och man är pigg och frisk, tycker man. Men tyvärr, efter den inledande fasen så börjar problemen dyka upp.

Trötthet, dålig hy, magproblem, sämre hårväxt, utslag, dålig muskelmassa, ökad sjuklighet i förkylningar och andra infektioner, sämre sårläkning, dåliga tänder, huvudvärk, svårt att koncentrera sig mm. - Kroppen kommer in i ett tillstånd av undernäring

http://www.gnolls.org/1596/vegans-are-cannibals-the-truth-behind-the-new-vegan-high/

Read about the Minnesota Starvation Experiment, which produced “The Biology Of Human Starvation”, a two-volume, 1400 page report:

“The men became nervous, anxious, apathetic, withdrawn, impatient, self-critical with distorted body images and even feeling overweight, moody, emotional and depressed. A few even mutilated themselves, one chopping off three fingers in stress. They lost their ambition and feelings of adequacy, and their cultural and academic interests narrowed. They neglected their appearance, became loners and their social and family relationships suffered. They lost their senses of humor, love and compassion. Instead, they became obsessed with food, thinking, talking and reading about it constantly; developed weird eating rituals; began hoarding things; consumed vast amounts of coffee and tea; and chewed gum incessantly (as many as 40 packages a day). Binge eating episodes also became a problem as some of the men were unable to continue to restrict their eating in their hunger.”

Does any of this sound familiar?

• Gilla 2
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan, kickilotta sade:

Men tyvärr, efter den inledande fasen så börjar problemen dyka upp.

Man kan tala om två läger. Det ena lägret förespråkar veganism med utgångspunkt att våra matsmältningsorgan är synonyma med rent levande vilda veganer, och kan då uppnå problemen du beskriver.
Andra lägret ser oss som köttätare, trots att de inte på villkors vis vill äta köttet rått och okryddat. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag har för mig att jag last någonstans att det är skillnad mellan olika människor, om det nu är generna eller tarmfloran (generna, vill jag minnas). Vissa har bättre förutsättningar att ta hand om vegetabiliskt protein, karoten, omega3 och vad det nu var, och mår förhållandevis ok på en vegansk diet. Och andra behöver absolut köttet för att överleva och må bra.

Det är kanske därför det finns två läger?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Effie sade:

Det är kanske därför det finns två läger?

Vi kanske är köttätare, men det finns en ironisk paradox. Ge en hamster till en 3-åring, försöker han äta den? Och varför är det så oaptitligt med rått kött? 
Skulle inte våra barn behandla sina favoritdjur mer hårdhänt med hunger i blick om vi är rovdjur?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske för vi har minst 400000 års erfarenhet av tillagat kött.

Det finns inget kanske i att vi är köttätare, därtill är bevisningen alldeles för tydlig.

Vi har också en lång historia med rötter bär och nötter mm.

Spannmål har vi dock en väldigt kort och tveksam historia med.

---

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Ekner sade:

Det ena lägret förespråkar veganism med utgångspunkt att våra matsmältningsorgan är synonyma med rent levande vilda veganer, och kan då uppnå problemen du beskriver.
Andra lägret ser oss som köttätare, trots att de inte på villkors vis vill äta köttet rått och okryddat. 

Vad är "rent levande vilda veganer"? - Det finns en carnivorrörelse där en hel del äter otillagat kött av olika slag och är nöjda och mår bra. Andra carnivorer vill ha tillagat. 

De allra flesta människor är och har varit omnivorer - mest praktiskt o hälsosamt. Människan är logisk o pragmatisk. De essentiella aminosyror som människan behöver finns enbart i animalisk kost. De veganska alternativen är av dålig kvalitet mycket svåra att tillgodogöra sig, ej jämförbara med de animaliska. 

Det lär aldrig någonsin ha funnit någon rent vegansk kultur i mer än en generation genom alla årtusenden.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är utpräglade kulturvarelser. Vi blir som dom vi växer upp med.

Jan Lindblad, en nästan outtömlig källa till kunskap, beskriver hur dom stammar han lever med i regnskogen har massor av djur som husdjur. När dom dödat ett djur som har ungar så behåller dom ungarna som husdjur.

"Det är alltid unga djur det gäller. Deras öde är att växa upp under ganska kärleksfull vård i byn - och samtidigt växa till sig i storlek och fetma. Tills de en dag offras för köttgrytan."

Dom håller sig med ett levande skafferi.

Sen kan man fundera på varför så många barn har så svårt för att äta upp grönsakerna.

• Gilla 4
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara så att "disneyfieringen" av djur har bidragit till människors ambivalens till att äta kött? - I alla gulliga filmer har djuren getts enbart helt mänskliga egenskaper. Det vilda okända vill man inte kännas vid.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste få beklaga mig lite. Blev lite prat om livsstil, motionerande och dieter häromdan med några bekanta. En av personerna som eftersträvar en mer vegetarisk kost uttalade sig om personer som "är fast i en diet", och antydde negativa effekter av detta, kanske mer socialt/mentalt än hälsomässigt. Jag tror att LCHF kan ha varit den diet som avsågs. Men det som provocerar mig är att den egna dieten (helst vegetariskt, där en sån produkt som ost också ratas och ifrågasätts), inte verkar ingå i det här att "vara fast i en diet". Suck ?

• Gilla 6
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, SGK sade:

Måste få beklaga mig lite. Blev lite prat om livsstil, motionerande och dieter häromdan med några bekanta. En av personerna som eftersträvar en mer vegetarisk kost uttalade sig om personer som "är fast i en diet", och antydde negativa effekter av detta, kanske mer socialt/mentalt än hälsomässigt. Jag tror att LCHF kan ha varit den diet som avsågs. Men det som provocerar mig är att den egna dieten (helst vegetariskt, där en sån produkt som ost också ratas och ifrågasätts), inte verkar ingå i det här att "vara fast i en diet". Suck ?

Veganism = det nya normala?

• Ledsen 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-10-17 at 15:45, Ekner sade:

Vi kanske är köttätare, men det finns en ironisk paradox. Ge en hamster till en 3-åring, försöker han äta den? Och varför är det så oaptitligt med rått kött? 
Skulle inte våra barn behandla sina favoritdjur mer hårdhänt med hunger i blick om vi är rovdjur?

Det är nog ganska ovanligt, att det är barnen, som avgör vad som skall ätas.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, HelgeK sade:

Gäller det också i rovdjurens värld? 
Ge en hamster till en vargvalp, tror du han kommer att gulla med den på samma sätt som ett litet barn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan, HelgeK sade:

"Från mailkorgen: Har en 8 årig tjej som är vegetarian. Självvalt, hon älskar djur är argumentet. Äter frukt och lite grönt, men tyvärr blir det mycket sojaprodukter istället för kött. Är orolig och funderar hur jag kan komplettera hennes kost? Idéer? Ska man ta kosttillskott? Skriv gärna om barn och kost, måste ju vara superviktigt dom får rätt näring när dom växer.

Det här trillade precis ned i min mailkorg, och jag upplever en ökande trend i Sverige av att man inte riktigt vet vem som är förälder och vem som är barn i en familj. Barn, även riktigt små barn (samt även husdjuren i vissa fall) styr mer och mer och det är något som övergår mitt förstånd."

Från Martina Johanssons blogg

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Ekner sade:

Gäller det också i rovdjurens värld? 
Ge en hamster till en vargvalp, tror du han kommer att gulla med den på samma sätt som ett litet barn?

Vi är människor, vi är inte rovdjur som en varg eller ett lejon. Det finns ingen paradox. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-10-17 at 15:45, Ekner sade:

Fast det där är väl kulturellt i viss mån? Ett barn från ett ursprungsfolk i t.ex Afrika som fortfarande lever utifrån en jägare/samlar tradition, skulle nog döda gnagaren och trä den på ett spett, då han ser den som mat. Kanske inte en tultande 3-åring, men garanterat ett äldre barn, som lärt sig vad man gör med smådjur genom att titta på andra i stammen.  

Men såklart är människan inget rovdjur i klassisk biologiskt bemärkelse(möjligen en super predator). Är väl främst bekvämlighet och vårt utvecklade känsloliv som sätter käppar i hjulen vad gäller dödandet av levande varelser. Finns mycket grejer som är naturligt för människor, som vi ändå känner känslomässigt obehag inför och behöver en spark i baken för att göra, t.ex att röra på oss eller ta kontakt med en potential partner. 

Att döda djur faller inom den kategorin. Det är jobbigt i början. Kräver en spark i baken och övning. Att vi tycker rått kött är äckligt är ju också rätt känslobetingat, då vi lärt oss att koppla det till fara(bakterier och parasiter).Jag har till och med släktingar och vänner som inte klarar av att handla och stycka en vanlig kyckling. Det är tydligen "läskigt" ?

Vad gäller dödandet av djur så kan man ju iofs börja uppleva det som njutningsfullt, efter viss träning. Främst via utveckling&framgång, d.v.s man blir bättre och bättre på att jaga och döda djur. Men då tänker jag mer på hur jakt-aspekten och förädling av specialkunskaper triggar vårt belöningssystem. Tror knappast någon som arbetar på Scans slaktfabrik går runt och njuter. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Småbarn, i väntan på uppfostran till kulturella individer, är instinktiva och representerar djuret i oss. Där är hamstern utom fara. Är barnet hungrigt och enbart har att välja mellan en hamster och ett salladsblad, vad skulle det föredra?

Sen kan man fråga sej varför vi inte nedlägger våra byten för egen hand, sliter upp kadavret med tänderna och äter köttet rått? Varför måste vi använda fuskmetoder till detta?
Vilka andra arter använder vapen, upphettar och kryddar köttet för att klara äta det?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är människor, och människor fuskar med vapen, verktyg, eld och kryddor. Såna är vi människor.

Vi har fuskat i flera miljoner år. Fusket gjorde oss till människor.

Vi är inga rovdjur. Vore vi rovdjur så vore vi inga människor.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, HelgeK sade:

Den före detta vagnen Zoe Hardcombe kan nog bota en del veganer! 

https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=youtube+Zoe+Hardcombe&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Nu tittar ju jag aldrig nånsin på videor...men är väldigt nyfiken på vad som skulle kunna övertyga en vegan...?

• Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

Nu tittar ju jag aldrig nånsin på videor.

Samma här...jag avskyr youtube videos och ser aldrig på sådana.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎10‎-‎24 at 13:36, HelgeK sade:

Det är väl närmast så att barnen måste uppfostras, för att inte stoppa allt i munnen...  

Ja, jag har räddat min lillebror som glatt satt och gnagde på en levande, vilt sprattlande havskräfta. ?

• Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu