Popular Post Ganymedes Posted October 17, 2018 Popular Post Share Posted October 17, 2018 Börjar det inte bli dags att omvärdera proteinet inom LCHF? Borde inte rekommendationen att äta "normalt" med protein, typ 0,8-1 gram per kilo kroppsvikt, höjas till högre nivåer? Protein används till mer eller mindre allting i kroppen så det vill man inte äta för lite av. Det finns ingen anledning att ligga på gränsen till för lite. Det är ju dessutom i proteinrika livsmedel som mycket av vitaminer, mineraler och spårämnen finns. Jag har aldrig fått ihop det här med att begränsa proteinet till 1 gram per kilo kroppsvikt med att vi har varit jägare och samlare. Åt vi djur, även om vi åt dom fetare delarna, så fick vi en massa protein på köpet. Att äta en massa tillsatt fett kanske fungerar och är ett bra sätt att få kroppen att bli fettadapterad, men det är ju ett nytt påfund. Det har skavt hela tiden. Nu passar pusselbitarna ihop på ett bättre sätt. För egen del så har rädslan för proteinet varit likartat rädslan för fettet. Dvs dumt och helt i onödan. För att vara tydlig så förstår jag långt ifrån allt det dom här nedan pratar om (jag kanske inte kommer att kunna diskutera detaljer), men jag fattar poängen. Proteinet är inget problem, tvärtom. Speciellt när man äter en lågkolhydratkost. Mer är bättre. "More Than You Ever Wanted to Know About Protein & Gluconeogenesis" av Amy Berger Citat With protein typically taking such an undeserved beating in keto circles, let’s take a look at some of the vital functions of proteins and individual amino acids: Skeletal muscle structure (e.g., biceps, glutes, quadriceps, triceps) Smooth muscle structure (e.g., muscles lining the GI tract and blood vessels) Connective tissue structure (e.g., ligaments, tendons) Bone structure (bones ain’t just calcium, folks) Structure of hair, skin, and nails Hormones or building blocks for hormones (e.g., insulin, glucagon, thyroxine [thyroid hormone], human growth hormone) Enzymes (which account for just about every process in every tissue in your body; you are probably most familiar with digestive enzymes, but there are approximately eight hundred kazillion enzymes in the body that do all sorts of other things, and they are all proteins) Building blocks for neurotransmitters (e.g., serotonin, dopamine, norepinephrine) Antibodies (immune system – the antibodies you have to measles, chicken pox, mumps, polio, or whatever else, are proteins) Energy substrate – they can be used for fuel, either via gluconeogenesis or by being converted into things that feed into the biochemical process by which our cells generate energy (more on this in a bit) -------------------------------- Protein is so, so underrated, I cannot tell you! There’s enough to cover in this post without going into the details on that, but just know that if you are using a low carb or ketogenic diet—or any other diet, for that matter—with a goal of fat loss, protein is your best friggin’ friend. ------------------------------- Just because amino acids can be converted into glucose doesn’t mean they will be. Gluconeogenesis doesn’t happen “just ‘cuz.” In a well-regulated body, GNG doesn’t happen because it can; it happens when it needs to. The process is demand-driven, not supply-driven. What does that mean? It means that just because there are amino acids coming into the body, and some of those amino acids can be converted into glucose doesn’t mean they will be. And it especially doesn’t mean this conversion will happen immediately upon digestion. Remember what we said: the glycerol backbone of triglycerides (fats!) can be made into glucose, too, but nobody seems all that worried about this when they’re asking for extra butter on top of their butter, with a side of butter. http://www.tuitnutrition.com/2017/07/gluconeogenesis.html Urlakar protein skelettet? http://www.tuitnutrition.com/2018/07/protein-and-bones.html Skadar protein njurarna? http://www.tuitnutrition.com/2018/08/protein-and-kidneys.html Hela den här finns på medlemssidorna (man skulle kunna önska att han drog ner tempot en aning, men man kan inte missa hans poäng, mer är bättre). Här kan man lyssna på när han pratar protein, och fett, det går att börja vid 46:00: https://ketogeek.libsyn.com/25-dr-ted-naiman Tips från Amy Berger. 0,8 gram per kilo kroppsvikt är minimum för att slippa brist. Och att ligga på minimum är väl ändå sällan optimalt. Minst 30 gram protein (från bra proteinkällor) per måltid för att få effekt på muskelmassan (leucine threshold). Protein är säkert upp till runt 200 gram per dag. Högt proteinintag börjar över 175 gram per dag. Man får bortse ifrån att han inte är någon lågkolhydratare. Protein i en lågkolhydratkontext är inget problem. Alltid skilja på högkolhydratkontext och lågkolhydratkontext. Evolutionärt anpassade för upp till 4 gram protein per kilo kroppsvikt. 300 gram för den som väger 75 kilo. Typ 1, 5 kilo entrecote per dag eller 40 ägg. Det betyder inte att vi behöver, ska eller bör äta sådana mängder. 6 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 44 minuter sedan, Ganymedes sade: Börjar det inte bli dags att omvärdera proteinet inom LCHF? Benjamin Bikman och Ted Naiman är stabila företrädare för proteinet och dess uppvärdering. De förefaller stå på fast mark i frågan. De maximala nivåerna 4 g protein per kilo kroppsvikt skulle dock bli svår att kombinera med ketos. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lea johansson Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 49 minuter sedan, Ganymedes sade: Börjar det inte bli dags att omvärdera proteinet inom LCHF? Borde inte rekommendationen att äta "normalt" med protein, typ 0,8-1 gram per kilo kroppsvikt, höjas till högre nivåer? Protein används till mer eller mindre allting i kroppen så det vill man inte äta för lite av. Det finns ingen anledning att ligga på gränsen till för lite. Det är ju dessutom i proteinrika livsmedel som mycket av vitaminer, mineraler och spårämnen finns. Jag har aldrig fått ihop det här med att begränsa proteinet till 1 gram per kilo kroppsvikt med att vi har varit jägare och samlare. Åt vi djur, även om vi åt dom fetare delarna, så fick vi en massa protein på köpet. Att äta en massa tillsatt fett kanske fungerar och är ett bra sätt att få kroppen att bli fettadapterad, men det är ju ett nytt påfund. Det har skavt hela tiden. Nu passar pusselbitarna ihop på ett bättre sätt. För egen del så har rädslan för proteinet varit likartat rädslan för fettet. Dvs dumt och helt i onödan. För att vara tydlig så förstår jag långt ifrån allt det dom här nedan pratar om (jag kanske inte kommer att kunna diskutera detaljer), men jag fattar poängen. Proteinet är inget problem, tvärtom. Speciellt när man äter en lågkolhydratkost. Mer är bättre. "More Than You Ever Wanted to Know About Protein & Gluconeogenesis" av Amy Berger http://www.tuitnutrition.com/2017/07/gluconeogenesis.html Urlakar protein skelettet? http://www.tuitnutrition.com/2018/07/protein-and-bones.html Skadar protein njurarna? http://www.tuitnutrition.com/2018/08/protein-and-kidneys.html Hela den här finns på medlemssidorna (man skulle kunna önska att han drog ner tempot en aning, men man kan inte missa hans poäng, mer är bättre). Här kan man lyssna på när han pratar protein, och fett, det går att börja vid 46:00: https://ketogeek.libsyn.com/25-dr-ted-naiman Tips från Amy Berger. 0,8 gram per kilo kroppsvikt är minimum för att slippa brist. Och att ligga på minimum är väl ändå sällan optimalt. Minst 30 gram protein (från bra proteinkällor) per måltid för att få effekt på muskelmassan (leucine threshold). Protein är säkert upp till runt 200 gram per dag. Högt proteinintag börjar över 175 gram per dag. Man får bortse ifrån att han inte är någon lågkolhydratare. Protein i en lågkolhydratkontext är inget problem. Alltid skilja på högkolhydratkontext och lågkolhydratkontext. Evolutionärt anpassade för upp till 4 gram protein per kilo kroppsvikt. 300 gram för den som väger 75 kilo. Typ 1, 5 kilo entrecote per dag eller 40 ägg. Det betyder inte att vi behöver, ska eller bör äta sådana mängder. Intressant att du tar upp detta. Det har varit en del diskussioner Flera hävdar ju att proteinet (redan vid gränsen för vad som är "ok") hämmar eller rent av stoppar fettförbränningen ganska omgående (omvandlas till khl osv) så man ska hålla det nere.. Tar gärna erfarenheter kring detta. Är ny på LCHF och jag går ner stadigt, har inte märkt att ngt "stannar" vid för mkt ost eller mejeriprodukter osv- snarare tvärtom.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 28 minuter sedan, lea johansson sade: har inte märkt att ngt "stannar" vid för mkt ost eller mejeriprodukter osv- snarare tvärtom.. Tyvärr finns missförstånd från olika håll om mejeriprodukter som huvudsakligen har med synpunkter från vegansidan att göra (studier som misstolkats). Att mjölk inte rekommenderas p.g.a. sockerinnehållet är visserligen att ta hänsyn till men fet youghurt, vispgrädde och fet ost vore löjligt att utesluta, såvida man inte är allergisk. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lea johansson Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 1 minut sedan, Nils Engström sade: Tyvärr finns missförstånd från olika håll om mejeriprodukter som huvudsakligen har med synpunkter från vegansidan att göra (studier som misstolkats). Att mjölk inte rekommenderas p.g.a. sockerinnehållet är visserligen att ta hänsyn till men fet youghurt, vispgrädde och fet ost vore löjligt att utesluta, såvida man inte är allergisk. Tack, det var skönt att höra Hamnade i en tråd där det var nästintill tabu men jag mår bra av det och det är gott! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 9 minuter sedan, lea johansson sade: Tack, det var skönt att höra Hamnade i en tråd där det var nästintill tabu men jag mår bra av det och det är gott! Du har säkert redan konstaterat att för varje påstående i något avseende finns 10 andra att söka med motsatt uppfattning. Det är problemet när man googlar på nätet. Vad gäller kostfrågor finns sedan 1960-talet mängder av falsk info som koncentrerats på Internet. Denna info ställs ständigt mot LCHF-info trots att den senare är väl beprövad av ett femtiotal forskare på området ibland med mer än två decenniers forskning bakom sig. Frågan är om det kommer att ta ett eller fler decennier innan debatten blir korrekt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 17, 2018 Author Share Posted October 17, 2018 47 minuter sedan, Nils Engström sade: De maximala nivåerna 4 g protein per kilo kroppsvikt skulle dock bli svår att kombinera med ketos. Jag har verkligen inte för avsikt att försöka pressa upp rekommendationen till 4 gram per kilo Jag tog med det för att visa på att vi har breda marginaler att spela med här. Det finns alltid specialfall som om man söker "optimal ketos" eller om man av terapeutiska skäl inte vill/bör äta mer än minimalt med protein. Dom allmänna rekommendationerna bör kanske inte vara utformade utifrån specialfall. Jag är mer ute efter rimligare nivåer för oss som äter LCHF för välmåendet, hälsan och kanske viktens skull. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 Jag har personligen inte brytt mig så mycket om proteinmängden i maten ... men precis som Nils skriver ... om man vill vara tydligt i ketos ... så kan inte alla samtidigt ha ett högt proteinintag ... men att man skulle behöva ligga under 1 gram gäller nog å andra sidan inte så många heller ... jag hamnar nog runt 1,5 gram per kilo kroppsvikt ... men jag har snarast funderat på att minska det en aning ... inte för att få upp ketonnivåerna ... utan snarare för att kunna få ner sockernivåerna i blodet en aning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 17, 2018 Author Share Posted October 17, 2018 1 timme sedan, lea johansson sade: Intressant att du tar upp detta. Det har varit en del diskussioner Flera hävdar ju att proteinet (redan vid gränsen för vad som är "ok") hämmar eller rent av stoppar fettförbränningen ganska omgående (omvandlas till khl osv) så man ska hålla det nere.. Tar gärna erfarenheter kring detta. Är ny på LCHF och jag går ner stadigt, har inte märkt att ngt "stannar" vid för mkt ost eller mejeriprodukter osv- snarare tvärtom.. Nej, just det, det börjar som sagt bli dags att vi omvärderar proteinet Sen är vi alla individer. Var och en måste få prova och känna efter själv. Det är bara jag som kan veta vad som funkar för mig. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 17, 2018 Author Share Posted October 17, 2018 4 minuter sedan, Peter B sade: utan snarare för att kunna få ner sockernivåerna i blodet en aning. Menar du att Amy Berger har fel när hon skriver: Citat Just because amino acids can be converted into glucose doesn’t mean they will be. Gluconeogenesis doesn’t happen “just ‘cuz.” In a well-regulated body, GNG doesn’t happen because it can; it happens when it needs to. The process is demand-driven, not supply-driven. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 25 minuter sedan, Peter B sade: jag hamnar nog runt 1,5 gram per kilo kroppsvikt ... men jag har snarast funderat på att minska det en aning För egen del ligger jag snarare på 2 gram och kan kanske komma att öka andelen protein. Detta beroende på min ålder - en bit över 80. Några problem med att hålla fast vid min ketos har jag inte haft och kontrollerar med jämna mellanrum ketosen via utandningsluften. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lea johansson Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 7 timmar sedan, Ganymedes sade: Nej, just det, det börjar som sagt bli dags att vi omvärderar proteinet Sen är vi alla individer. Var och en måste få prova och känna efter själv. Det är bara jag som kan veta vad som funkar för mig. Ja, så är det ju. Olika funkar! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 10 timmar sedan, Nils Engström sade: fet youghurt, vispgrädde och fet ost vore löjligt att utesluta Risk för riktigt stinkande andedräkt av mejerifetter. Börjar folk dra sej undan, ta ett steg bakåt, bör man tänka sej för. Långt ifrån alla påpekar sådant och man märker det inte själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 11 timmar sedan, Nils Engström sade: fet youghurt, vispgrädde och fet ost vore löjligt att utesluta Nja...löjligt skulle jag väl inte säga... Vissa personer reagerar på kaseinet i mjölkprodukter (utan att vara allergiska!) genom att det bromsar önskad viktnedgång. Men det är ju ytterligare en personlig variation, som dock bör beaktas! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 59 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Vissa personer reagerar på kaseinet i mjölkprodukter (utan att vara allergiska!) genom att det bromsar önskad viktnedgång. Du har naturligtvis rätt, dessutom måste man ta hänsyn till vilken matkultur som en människa kommer ifrån. Kärnbefolkningen i skandinavien, som uppfötts på mjölkprodukter sedan barndomen, har färre problem med dessa än invandrare med annan bakgrund, med mindre andel mjölkprodukter i kosten. I alla kostrekommendationer bör man alltså (som jag missade) påpeka att människors sätt att reagera på olika produkter skiljer sig åt. Fel av mig att använda ordet löjeväckande, som främst var tänkt som en känga åt kostrådgivare på vegansidan.! 1 timme sedan, Ekner sade: Risk för riktigt stinkande andedräkt av mejerifetter Något man får ta, om man ser fördelar med viss nyttiga ingredienser i kosten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 14 timmar sedan, Ganymedes sade: Menar du att Amy Berger har fel när hon skriver: Glukoneogenes är inte alltid bara något önskvärt, speciellt inte för personer med diabetes eller prediabetes ... så att den processen per se bara skulle ske när den "behövs" verkar inte rimligt. Metformin t ex hämmar glukoneogenesen. (I ditt citat skriver hon "... In a well-regulated body, GNG ...", problemet idag är att många 40-50+ år gamla personer är mer eller mindre metabolt sjuka, men antagligen har hon rätt när det gäller metabolt friska personer.) 14 timmar sedan, Ganymedes sade: Nej, just det, det börjar som sagt bli dags att vi omvärderar proteinet Sen är vi alla individer. Var och en måste få prova och känna efter själv. Det är bara jag som kan veta vad som funkar för mig. Jag är lite tveksam rent generellt inför resonemanget ... känns det bra så är det bra... exempelvis ... personligen tycker jag att det känns fantastiskt bra att dricka en öl och äta en pizza ... men jag vet att det inte är bra alls för mig. Men egentligen, i det här fallet, så tror jag som du ... om man inte mår så bra när man 1 gram protein om dagen och man känner sig toppen när man äter 2 gram ... så verkar det som en bra ide att öka proteinintaget. Men det kan då vara värt att kolla upp blodsocker och ha koll på vikten (om man eftersträvar viktnedgång). 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 14 timmar sedan, Nils Engström sade: För egen del ligger jag snarare på 2 gram och kan kanske komma att öka andelen protein. Detta beroende på min ålder - en bit över 80. Några problem med att hålla fast vid min ketos har jag inte haft och kontrollerar med jämna mellanrum ketosen via utandningsluften. Ja ... det verkar finnas en ganska bred konsensus om att man ska öka proteinintaget med stigande ålder. ... sen är ju proteiner ganska komplexa näringsämnen så det finns nog mycket kvar att forska kring innan man kan dra tvärsäkra slutsatser. (frågan är ju inte så enkel som mer eller mindre ... antagligen mer viktigt kan vara vilka typer av proteiner man väljer att äta) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 17 minuter sedan, Peter B sade: mer viktigt kan vara vilka typer av proteiner man väljer att äta Säkert och man hoppas att de egna preferenserna inbegrips - rött kött med feta ränder etc. ! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 1 timme sedan, Nils Engström sade: rött kött med feta ränder etc. Det vattnas i munnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 5 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Nja...löjligt skulle jag väl inte säga... Vissa personer reagerar på kaseinet i mjölkprodukter (utan att vara allergiska!) genom att det bromsar önskad viktnedgång. Men det är ju ytterligare en personlig variation, som dock bör beaktas! Syrade mjölkprodukter innehåller rätt lite kasein, så är nog lugnt för de flesta. Om man inte är direkt överkänslig, så måste man nog trycka i sig en hel del 80% kasein produkter som mjölk, kvarg eller rent kaseinprotein i form av pulver, för att det ska påverkar magen, immunförsvaret och vara inflammationshöjande, tänker jag. Är inte känslig mot mjölkproteiner personligen, men började må dåligt när jag pressade i mig 500 grams kvargbyttor för cirka 1.5 år sen. Började få konstiga trötthetsattacker och molande huvudvärk. Har aldrig haft problem med huvudvärk tidigare i hela mitt liv, så rätt uppenbart vad det berodde på. Men då hade jag ändå ätit helt groteska mängder kasein(p.g.a okunskap) under en lång period. Vad gäller protein, så är det väl ändå individuellt beroende på muskelmassa, mål och träningsnivå? Har alltid tyckt personligen att 0,6 g protein/kg/dag låter väldans lite om man är hyfsat aktiv. Men om målet är att gå ner i vikt och undvika dramatiska insulinhöjningar, är det kanske en perfekt ratio? Finns så mycket delade meningar kring protein per dag/vecka och brist på forskning hur olika proteiner beter sig, så blir mest förvirrad av alla rekommendationer. Äter betydligt mer än 0,6 g protein/kg/dag via kött, ägg, kyckling och fisk dock. Men och andra sidan tränar jag 3-4 dagar i veckan och försöker bli starkare, så jag behöver nog lite extra protein. Har förövrigt alltid varit kolhydrater och främst mjölmat som lett till övervikt hos mig. Inte rena(ej processade) proteinkällor. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 18, 2018 Author Share Posted October 18, 2018 3 timmar sedan, Peter B sade: Glukoneogenes är inte alltid bara något önskvärt, speciellt inte för personer med diabetes eller prediabetes ... så att den processen per se bara skulle ske när den "behövs" verkar inte rimligt. Metformin t ex hämmar glukoneogenesen. (I ditt citat skriver hon "... In a well-regulated body, GNG ...", problemet idag är att många 40-50+ år gamla personer är mer eller mindre metabolt sjuka, men antagligen har hon rätt när det gäller metabolt friska personer.) Ah, tack, ja, det där är sådant jag kan väldigt lite om. Det kan ju räcka med att höja den övre gränsen och behålla den nedre gränsen. Sen förklara skillnaden. Det är bra om råd är enkla, men dom får inte bli för enkla. Det känns ju märkligt att jag har gått och varit fundersam över att jag har ätit lite för mycket protein när det är helt oproblematiskt, kanske till och med nyttigt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 18, 2018 Author Share Posted October 18, 2018 3 timmar sedan, Peter B sade: ... sen är ju proteiner ganska komplexa näringsämnen så det finns nog mycket kvar att forska kring innan man kan dra tvärsäkra slutsatser. (frågan är ju inte så enkel som mer eller mindre ... antagligen mer viktigt kan vara vilka typer av proteiner man väljer att äta) Kan du utveckla det där lite? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 19, 2018 Author Share Posted October 19, 2018 Citat Evidence in my clinic is mounting that for women in peri and post menopause, a low carb diet with Macros around 50-55% Fat 40-45% Protein and 5% carb is providing more fat loss than the standard keto of 70-75% fat. Protein seems to be the driver and more fat is not better #lchp https://twitter.com/KetoDocCLT/status/1052937860310061057 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted October 20, 2018 Popular Post Share Posted October 20, 2018 8 timmar sedan, Ganymedes sade: Evidence in my clinic is mounting that for women in peri and post menopause, a low carb diet with Macros around 50-55% Fat 40-45% Protein and 5% carb is providing more fat loss than the standard keto of 70-75% fat. Intressant! Många i övergångsåldern gör ju "rätt" utan resultat, kan ju vara ju vara metoden det är fel på, inte individen! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 20, 2018 Author Share Posted October 20, 2018 Ja, tänkte det. Om kroppen redan är HF så kanske inte maten behöver vara lika HF om man vill gå ner i vikt. Och protein vill man inte äta för lite av. Om kroppen "äter" av fettlagren så kommer E% på tallriken att skilja sig från E% i kroppen. E% från fett stiger, och E% från protein sjunker när man går ner i vikt. I kroppen alltså. Sen när man gått ner till den vikt man eftersträvar kan man ev. öka på E% från fett på tallriken. Eller äta mer. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted October 20, 2018 Share Posted October 20, 2018 The Effects of Overfeeding on Body Composition: The Role of Macronutrient Composition – A Narrative Review https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5786199/ It has been posited that consuming calories in excess of daily caloric requirements will result in a gain in body weight and in particular fat mass regardless of which macronutrient(s) are consumed./.../However, recent evidence suggests that there is a quantitative difference in protein versus carbohydrate and/or fat overfeeding as it relates to body composition. Protein overfeeding or the consumption of a high protein diet may not result in a gain in body weight or fat mass despite consuming calories that exceed one’s normal or habitual intake. In conclusion, it is evident that overfeeding on carbohydrate and/or fat results in body composition alterations that are different than overfeeding on protein./.../Dietary protein appears to have a protective effect against fat gain during times of energy surplus, especially when combined with resistance training. Therefore, the evidence suggests that dietary protein may be the key macronutrient in terms of promoting positive changes in body composition. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 21, 2018 Share Posted October 21, 2018 Det kanske också har betydelse hur ofta man äter sitt protein, d.v.s. om jag äter två mycket proteinrika måltider/dag(periodisk fasta) eller fördelar proteininnehållet över 5 måltider/dag. Eller är det endast proteinintag över tid som har betydelse i detta sammanhang? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 21, 2018 Share Posted October 21, 2018 Citat https://twitter.com/KetoDocCLT/status/1052937860310061057 "Evidence in my clinic is mounting that for women in peri and post menopause, a low carb diet with Macros around 50-55% Fat 40-45% Protein and 5% carb is providing more fat loss ..." Men hur komponerar man ihop en sån middag? 100 g nötkött ger 60E% fett, 40E% protein, och 0% kh. Det blir strikt karnivor diet. 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 21, 2018 Author Share Posted October 21, 2018 Det finns plats för broccoli Poängen för mig är inte att vi behöver gå hela vägen, men vi kan väl röra oss åt det hållet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 22, 2018 Author Share Posted October 22, 2018 Citat 1. Don’t eat too much protein Don’t eat too much protein: “Number one issue for stalls, in my experience, is too much protein,” says Dr. Hallberg. “Women need less protein and can much more easily over-consume protein compared to men. If you and your husband are eating the same size steak, you are consuming too much.” Drs. Fung and Westman agree. “Too much protein interferes with ketosis and fat burning,” says Dr. Westman. He suggests testing your blood sugar after you eat protein to see if your blood sugar goes up. “If it goes up, some of that protein is being turned into sugar. And that can slow you down.” Dr. Naiman is less concerned with keeping protein intake modest. But apart from him, the general advice from our group of experts is to eat between 0.5 to 1.5 g of protein per kilogram of body weight per day. A 70 kg (154 lbs) woman would therefore eat no more than 105 g of protein per day, and perhaps significantly less. https://www.dietdoctor.com/top-tips-lose-weight-low-carb-women-40 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 23, 2018 Author Share Posted October 23, 2018 Ted Naimans "recept". 1 kilo är 2,2 pound, så en person som har 70 kilo som målvikt ska då sikta på 155 gram protein per dag. Det blir då 2,2 g/kg/d Själv ligger jag på ca. 1,7 g/kg/d och känner mig nöjd där. Just nu. Det kan ändras. Det har ändrats förr. https://twitter.com/tednaiman/status/957184447060762627 Edit: Ändrade från "väger" till "målvikt". Rätt ska vara rätt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 24, 2018 Author Share Posted October 24, 2018 Bret Scher intervjuar Ben Bikman. Intressant om protein, insulin, glukagon, blodsocker, GNG, ketos, fett, mTOR, "protein leverage hypothesis" mm. https://lowcarbcardiologist.com/bh029-dr-ben-bikman-raise-your-protein-intake-and-your-insulin-iq/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 24, 2018 Author Share Posted October 24, 2018 On 2018-10-21 at 10:02, DRAKULLA sade: Det kanske också har betydelse hur ofta man äter sitt protein, d.v.s. om jag äter två mycket proteinrika måltider/dag(periodisk fasta) eller fördelar proteininnehållet över 5 måltider/dag. Eller är det endast proteinintag över tid som har betydelse i detta sammanhang? Vid 29:00 i podden här ovan så kommer dom in på mTOR och antal måltider per dag. Och vad jag förstår så äter dom som äter HP 1-2 gånger per dag. Precis som många av oss här hamnar på 2 måltider per dag. 16/8 tror jag är ett bra ätmönster. Sen är vi alla individer, men det finns tänker jag metabola fördelar med att hålla nere antalet måltider. Oavsett mängden protein. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 30, 2018 Author Share Posted October 30, 2018 Ted Naiman om protein och ketos: https://www.dietdoctor.com/se/ketos-och-en-kost-med-mycket-protein Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted October 30, 2018 Share Posted October 30, 2018 Jag tror verkligen på att det spelar roll vilken proteinkälla man väljer. Hittills har jag inte kunnat se att protein påverkat min ketos. Protein från kött och fisk per dag: 75-100 gram. Fett >150 gram. Faste blodsocker 4,0-4,8 Blodketoner fastande 1,1-2,7 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 30, 2018 Author Share Posted October 30, 2018 35 minuter sedan, Angelico sade: Jag tror verkligen på att det spelar roll vilken proteinkälla man väljer. Kan du utveckla det där? @Peter B var också inne på det där men jag fick inte något svar på vad han menade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted October 30, 2018 Share Posted October 30, 2018 17 minuter sedan, Ganymedes sade: Kan du utveckla det där? @Peter B var också inne på det där men jag fick inte något svar på vad han menade. Det jag tänker på här är att proteinpulver och mjölkprodukter kan vara insulinhöjande och om man har problem med sug och överätning kan det ju också vara svårare att äta lagom mycket om man äter/dricker grädde, goda söta proteinshakes och äter ost, så då får man i sig ganska mkt protein som eventuellt lägger sig på hullet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 30, 2018 Author Share Posted October 30, 2018 Tack, då förstår jag vad du menade 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 30, 2018 Share Posted October 30, 2018 Proteiner är ganska avancerade ämnen uppbyggt av olika aminosyror, varav 9 är essentiella. Ett protein som innehåller alla nio kallas fullvärdigt. För att få i sig de aminosyror man behöver kan man äta fullvärdiga livsmedel eller så får man äta en kombination av icke fullvärdiga proteiner. Kroppen kan bara tillgodogöra sig (i proteinsyntesen) en viss mängd protein per tidsenhet. De olika aminosyrorna har olika funktioner i kroppen ... osv . Därför att det skulle vara så enkelt som att man kan säga 60 gram protein eller 120 gram protein är optimalt (man måste också ställa sig frågan optimalt ur vilka aspekter) om man väger 60 kilo tror jag inte ett ögonblick på ... det är bara oerhört grova riktvärden. Men å andra sidan kan det också vara så (kanske troligast) att det inte spelar så stor roll ... du kommer antagligen må hyfsat bra i båda fallen. Om vi t ex diskuterar ketos och proteiner? så är det antagligen väldigt individuellt. Men om det är så att du absolut vill vara i ketos (men inte är det) och äter en låg mängd kolhydrater så kan det vara värt att titta på proteinintaget. Det är väl inte konstigare än så ... jag antar att det är av detta skäl man brukar sätta proteinintaget relativt lågt när man pratar om ketogen kost. Jag tror t ex att om man tittar på recepten hos Kostdoktorn så sätter man dem till "moderat" LCHF om de har ett högt protein innehåll (alltså bra att äta för personer som inte prioriterar att hamna i ketos). Så jag vet inte om jag tycker att det är en bra ide att höja föreslagen nivå av protein för personer som vill vara i ketos (äta strikt LCHF (ketogent) ). Men för de som är intresserade och läser på, t ex här ,så kan man ju mycket väl pröva med mer protein och se vad som händer, man kanske fortfarande är i ketos, mår bättre och kan äta godare mat. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 30, 2018 Author Share Posted October 30, 2018 1 timme sedan, Peter B sade: Proteiner är ganska avancerade ämnen uppbyggt av olika aminosyror, varav 9 är essentiella. Ett protein som innehåller alla nio kallas fullvärdigt. För att få i sig de aminosyror man behöver kan man äta fullvärdiga livsmedel eller så får man äta en kombination av icke fullvärdiga proteiner. Jag tror jag har en tendens att vara otydlig. Kombinera livsmedel för att få ihop en bra kombination av aminosyror höll jag på med när jag var vegetarian för snart 30 år sedan Det kanske är jag som har förutfattade meningar, men jag förutsätter att dom flesta som hänger här har kött, fisk, fågel, ägg och kanske en del mejeriprodukter som sina proteinkällor. 1 timme sedan, Peter B sade: Därför att det skulle vara så enkelt som att man kan säga 60 gram protein eller 120 gram protein är optimalt (man måste också ställa sig frågan optimalt ur vilka aspekter) om man väger 60 kilo tror jag inte ett ögonblick på ... det är bara oerhört grova riktvärden. Men å andra sidan kan det också vara så (kanske troligast) att det inte spelar så stor roll ... du kommer antagligen må hyfsat bra i båda fallen. Om vi t ex diskuterar ketos och proteiner? så är det antagligen väldigt individuellt. Så jag vet inte om jag tycker att det är en bra ide att höja föreslagen nivå av protein för personer som vill vara i ketos (äta strikt LCHF (ketogent) ). Men för de som är intresserade och läser på, t ex här ,så kan man ju mycket väl pröva med mer protein och se vad som händer, man kanske fortfarande är i ketos, mår bättre och kan äta godare mat. Men, jag tycker det låter som att vi är överens. Jag tror inte heller att det finns någon optimal nivå. Det är individuellt. Hur mycket man kan äta, hur mycket man mår bra av, hur ens liv ser ut, hur gammal man är, hur mycket man vill äta osv. Det jag egentligen skulle vilja se är att rekommendationerna blev flexiblare. Sen tror jag även att det inte alltid bara handlar om proteinerna. Bra proteinkällor är även källor till andra livsnödvändiga näringsämnen. Som vitaminer, mineraler, spårämnen och annat. Och sådant som vi i dag kanske inte förstår vikten av. Smörfett må vara bra och nyttigt men det tillför inte så mycket annat. Mig personligen spelar allt det här ingen roll. Jag har förstått idag att mitt ökade proteinintag inte är något problem. Men jag har svårt att se värdet av att rekommendationerna är så begränsade som dom är för dom som kommer nya till LCHF. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 30, 2018 Share Posted October 30, 2018 Ja, jag tror att vi är ganska överens om proteiner ... men jag tyckte att det var bra att sammanfatta lite runt det hela innan jag kom till den punkt där vi inte är helt överens. ...att rekommendera människor som inte sätter in sig i ämnet på djupet (det är dem rekommendationerna främst är till för) att äta en kost med relativt högt proteininnehåll ... nu läser man ganska många kommentarer av personer som inte hamnar i ketos eller får ner glukosnivåerna dit man vill ... de kommer inte bli färre om man genomsnittligt ökar proteinintaget. Jag tycker Kostdoktorn gör det ganska bra med sina receptsidor där man håller ner lite på proteininnehållet för de som vill ät ketogent ( så trista är inte de recepten) och är lite liberalare med kolhydrater och proteiner för de som vill äta moderat/liberal LCHF. Kostdoktorn släpper också igenom lite olika synpunkter på proteinintag ...ex..https://www.dietdoctor.com/se/hur-mycket-protein-kan-du-ata-ketoshttps://www.dietdoctor.com/se/hur-mycket-protein-bor-du-ata Men sista ordet om proteiner är säkert inte sagt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 31, 2018 Author Share Posted October 31, 2018 Jag tänkte också på att kostdoktorn släpper fram andra röster om protein, som Ben Bikman och Ted Naiman. Du kanske har rätt. Kanske är det bäst om rekommendationerna se ut som dom gör. Men det borde gå att göra dom flexiblare utan att dom blir otydliga eller förvirrande. Nej, det sista ordet är säkerligen inte sagt. Men om/när kunskapsnivån förändras så måste en rörelse som LCHF också förändras. En rörelse måste röra på sig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted October 31, 2018 Share Posted October 31, 2018 On 2018-10-30 at 13:05, Angelico sade: Det jag tänker på här är att proteinpulver och mjölkprodukter kan vara insulinhöjande och om man har problem med sug och överätning kan det ju också vara svårare att äta lagom mycket om man äter/dricker grädde, goda söta proteinshakes och äter ost, så då får man i sig ganska mkt protein som eventuellt lägger sig på hullet. Ja, vassleprotein i mejerier är lite av ett mysterium. Är det i särklass snabbaste proteinet, vilket är kanon för muskelbygge men kanske mindre bra om man har diabetes? Insulinresponsen på vassle är extremt hög, vilket studier kopplar till den snabba proteinsyntesen. Däremot påverkas inte blodsockret lika drastiskt av vassle, så enligt helt andra studier sägs det vara bra långsiktigt vid diabetes. Förvirrande minst sagt Mejerier består iofs också av kasein, som är ett långsamt protein. De består självklart också av aminosyror, näringsämnen osv och i bästa fall en hel del naturliga fetter. Så oavsett om vassle är bu eller bä, så är ju naturliga mejerier inte jämförbara med att sleva i sig rent vassleprotein. Sen bör man kanske hålla igen på mejerier med hög andel sockerarter oavsett proteinsammansättningen? Vad gäller proteinpulver på vassle eller kasein eller 50/50, så är det ju fortfarande inte ens i närheten så illa för en tränande diabetiker som t.ex gainers. Tänker att det bästa nog är en variation av olika animaliska proteiner via kosten. De är förhållandevis långsamma, men ger också en komplett aminosyrasammansättning, till skillnad från vegetabiliska proteiner som nötter och baljväxter som sällan är fullvärdiga. Kan nog vara svårt att få i sig alla essentiella aminosyrorna om man är t.ex vegan. Kan nog till och med vara direkt farligt om ens främsta proteinkälla är sojaprodukter. Tycker också det roligt och himla intressant att kostdoktor släpper fram olika röster och åsikter kring hur mycket protein vi bör äta på LCHF. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted November 10, 2018 Share Posted November 10, 2018 Högre proteinintag ej skadligt för njurarna: http://annikadahlqvist.com/2018/11/10/hogre-proteinintag-ej-skadligt-for-njurarna/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 10, 2018 Share Posted November 10, 2018 Angående protein/aminosyror, de är din vän.. iallafall de essentiella, dvs jag sätter aminosyreintaget från animaliska livsmedel till cirka 1 gram per kilo och dag i snitt, som minimum! Dvs minimum är väldigt sällan det samma som optimalt, men WTF, vill vi inte alla leva minimalt???? Näe, det vill vi rätt sällan vi vill helst leva optimala liv. Såå.. för optimalt liv sätter jag aminosyrebehovet till cirka 1,5 gram per kilo och dag! För optimal träningsförmåga och maximal muskeltillväxt till cirka 2-3 gram per dag och kilo.. under förutsättning att man inte bär på enorma mängder fett. Iallafall, det finns sådana personer, dvs som bär på enorma mängder fettvävnad, där kan man i så fall i stället räkna på behovet för de muskler som finns där under allt fettet, dvs 0,6-0,8 gram per dag och kilo.. iomed att det är rätt svårt att veta hur mycket muskler/benstomme man har där under allt kroppsfett? Oså på det, protein/aminosyror/främst glukoida aminosyror kan omvandlas till glukos, men det sker främst vid brist på glukos via munnen, så då kanske det är något man bör överväga i första vändan, dvs minskat intag av glukos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted November 10, 2018 Author Share Posted November 10, 2018 Här är själva studien som Annika Dahlqvist refererar till för den som vill läsa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30383278 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted November 10, 2018 Author Share Posted November 10, 2018 1 timme sedan, Zepp sade: Angående protein/aminosyror, de är din vän.. iallafall de essentiella, Hm, då får jag sätta mig och peta ur dom icke-essentiella aminosyrorna nästa gång jag äter 1 timme sedan, Zepp sade: Såå.. för optimalt liv sätter jag aminosyrebehovet till cirka 1,5 gram per kilo och dag! Varför just den siffran? Eller höftar du till något bara? Jag tycker själv det låter som en bra siffra för det är ungefär där jag själv hamnat när jag ätit på känn liksom. Men det kan ju vara galet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 10, 2018 Share Posted November 10, 2018 21 minuter sedan, Ganymedes sade: Hm, då får jag sätta mig och peta ur dom icke-essentiella aminosyrorna nästa gång jag äter Varför just den siffran? Eller höftar du till något bara? Jag tycker själv det låter som en bra siffra för det är ungefär där jag själv hamnat när jag ätit på känn liksom. Men det kan ju vara galet. Enklast sätt är att hålla sig till animaliskt protein, de tenderar att innehålla en kombo av essentiella, villkorligt essentiella samt sådana som inte är lika essentiella, dvs kroppen kan syntetisera dem från de som inte är essentiella, dvs resten är typ energi, eller används trots att kroppen kan syntetisera dem själv, från andra aminosyror. "De övriga aminosyrorna som ingår i kroppens proteiner kan kroppen bilda själv, antingen ur andra aminosyror eller ur mellanprodukter i ämnesomsättningen som inte är aminosyror. De kallas för icke-essentiella aminosyror. Endast de aminosyror som kroppen kan bilda ur icke-aminosyror är sant icke-essentiella. Många av de så kallade icke-essentiella aminosyrorna bildar dock kroppen med andra aminosyror som råvaror. En brist på en aminosyra kan alltså leda till att andra, normalt icke-essentiella aminosyror, blir essentiella. Således är tyrosin normalt icke-essentiell, eftersom kroppen kan bilda den ur fenylalanin. Vid en fenylalaninbrist kan dock kroppen inte längre bilda tyrosin, som alltså blir essentiell. Aminosyror som är icke-essentiella endast under förutsättning att en annan aminosyra finns tillgänglig kallas för villkorligt icke-essentiella aminosyror. Totalt fem av de icke-essentiella aminosyrorna är villkorligt icke-essentiella." https://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiell_aminosyra Siffrorna har jag fått från tusentals studier, dvs jag har läst på PUBmed, oså tar jag i princip alla med en nypa salt, vilket för övrigt oxå är essentiellt, vilket i sig borde stärka mina synpunkter? Nämenaltså behovet av essentiellt protein är rätt bra undersökt främst inom idrottsfysiologi. Det man vet lite mindre om är aminosyrebehovet för överviktiga äldre bantare, men mest sannolikt så hänger det ihop med bevarande utav muskel/benmssa/ensymer samt litta andra bra att ha grejer i kroppen som har med hälsa att göra. Dvs WHO har studerat minibehovet.. jodå det finns iallafall hundratals studier på detta, därav minimum 0,6-0,8 för överlevnad/fortplantning/osv, dvs minimum är väldigt sällan samma som optimalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted November 11, 2018 Author Share Posted November 11, 2018 14 timmar sedan, Zepp sade: Siffrorna har jag fått från tusentals studier, dvs jag har läst på PUBmed, Okej, ville bara kolla Ben Bikman nämner siffran 1,6 i någon podd om jag inte missminner mig. Andra lägger sig på högre nivåer. Jamen då ändrar vi på rekommendationerna då. Det verkar märkligt att rekommendera minimibehov till alla. Skillnad är det om man har något medicinskt behov som gör att man måste hålla nere intaget. Eller om man för egen del vill experimentera med sin kost. För mig handlar den här tråden inte bara om proteinet, utan även om alla andra näringsämnen som följer med när man äter bra proteinkällor. Vitaminer, mineraler, spårämnen och allt annat som följer med på köpet. Äter man bara minimibehovet av protein så begränsar man även övriga näringsämnen. Och inte vill man begränsa det intaget i onödan. Mejerifett och kokosfett må vara bra och nyttigt, men det tillför som sagt inte så mycket annat än tomma kalorier. Även om man höjer proteinintaget och minskar på fettet så kommer det fortfarande att vara LCHF. Den viktigaste delen i LCHF är LC, inte nödvändigtvis HF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 11, 2018 Share Posted November 11, 2018 45 minuter sedan, Ganymedes sade: Mejerifett och kokosfett må vara bra och nyttigt, men det tillför som sagt inte så mycket annat än tomma kalorier. Stor protest. Att kalla kokosolja för tomma kalorier är inget som jag vill hålla med om. https://grongava.se/info/articles/kokosolja-i-fokus-nyttigt-bra-och-daligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts