Ganymedes

Proteinet är din vän

Recommended Posts

2 timmar sedan, Ganymedes sade:

Okej, ville bara kolla ?

Ben Bikman nämner siffran 1,6 i någon podd om jag inte missminner mig. Andra lägger sig på högre nivåer.

Jamen då ändrar vi på rekommendationerna då. Det verkar märkligt att rekommendera minimibehov till alla. Skillnad är det om man har något medicinskt behov som gör att man måste hålla nere intaget. Eller om man för egen del vill experimentera med sin kost.

För mig handlar den här tråden inte bara om proteinet, utan även om alla andra näringsämnen som följer med när man äter bra proteinkällor. Vitaminer, mineraler, spårämnen och allt annat som följer med på köpet. Äter man bara minimibehovet av protein så begränsar man även övriga näringsämnen.

Och inte vill man begränsa det intaget i onödan.

Mejerifett och kokosfett må vara bra och nyttigt, men det tillför som sagt inte så mycket annat än tomma kalorier. 

Även om man höjer proteinintaget och minskar på fettet så kommer det fortfarande att vara LCHF. Den viktigaste delen i LCHF är LC, inte nödvändigtvis HF.

Nåja, jag använde ioförsig ett härskarbegrepp, dvs jag har läst tusentals studier.. det har jag inte utan sammanfattningar av tusentals studier, men hur som helst så finns det väldigt många studier på just Protein/Aminosyror!

Och det har lixom en rätt enkel förklaring, dvs protein/aminosyror är macronutrienter, men inte så mycket för sitt kaloriinnehåll, utan för att det som regel tillför byggstenar som vår kropp behöver!

Oså hamnar man lite osökt på animalisk föda, dvs de djur vi äter består till stora delar utav de molekyler som vi behöver/som ingår i våra egna kroppar, dvs det är då rätt lätt tillgängliga!

Iallafall och utan några som helst tveksamheter, dvs alla oavsett kostideologi är rätt överens om proteinets betydelse/att vi behöver ett minimum av essentiella aminosyror för vår hälsa, samt andra essentiella ämnen typ vitaminer/mineraler/spårämnen samt elongerade och desaturerade O-3/O-6, i vår kost.

Hur som helst så är detta behov av essentiella aminosyror så mycket koncensus att även veganer tänker i de tankebanorna.. dvs de fokuserar då som regel på olika fröer som innehåller alla de essentiella, men i fel proportioner, typ bönor och Quinoa, för att nämna några.

Sådåså, nu har vi nämt veganer, de har sin besvär.. iallafall vi är omnivorer/dvs vi är inga Carniovorer, dvs vi har vissa shortkomings vad gäller att syntetisera litta andra grejer, typ C-vitamin, vilket rena carniovorer inte har de, syntetiserar dessa från glukos!

Utan vi är tvungna att via vår föda få i oss C-vitamin.. det får vi enklast via grönsaker/frukt/andra växter!

Iallafall så är vi däggdjur.. dvs didjur, vi överlever vår första tid tack vare att vi diar våra mödrar, där får vi i princip allt vi behöver.. och det är då förmodligen anledningen till att vi senare i livet kan tillgodogöra oss en massa näring från andra djurs mejerier, dvs det har tillomed blivit en industri.

Hur som helst så behöver vi inte det tillskottet som vuxna iallafall inte om vi äter en fullvärdig kost, men vi kan hur som helst behöva våran mors/fars beskydd upp till den ålder där vi klarar oss själva och kan bilda egen familj/stå på egna ben, dvs någonstans vid 25-30 år fyllda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala
56 minuter sedan, Zepp sade:

Utan vi är tvungna att via vår föda få i oss C-vitamin.. det får vi enklast via grönsaker/frukt/andra växter!

Nja. Äter du köttet rått så får du i dig C-vitamin. Typ råbiff, lufttorkad skinka för att nämna några näringsrika produkter. Rå nötlever är heller inte fel.

https://optimisingnutrition.com/2018/03/14/dr-shawn-bakers-carnivore-diet-a-review/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Zepp

Jag läser vad du skriver, och jag förstår vad du säger. Men jag förstår inte vad du vill ha sagt.

1 timme sedan, Zepp sade:

Nåja, jag använde ioförsig ett härskarbegrepp, dvs jag har läst tusentals studier.. det har jag inte utan sammanfattningar av tusentals studier, men hur som helst så finns det väldigt många studier på just Protein/Aminosyror!

Just det där förstod jag vad du ville ha sagt med.

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, jala sade:

Nja. Äter du köttet rått så får du i dig C-vitamin. Typ råbiff, lufttorkad skinka för att nämna några näringsrika produkter. Rå nötlever är heller inte fel.

https://optimisingnutrition.com/2018/03/14/dr-shawn-bakers-carnivore-diet-a-review/

Fore shure.. men lagar man till maten så förstörs hur som helst en massa C-vitamin/Folsyra annat!

Iallafall så är det rätt, dvs inälvor typ lever/njure innehåller mer vitaminer än rent muskelkött, iomed att det som regel lagras där.

'Sådåså.. gamla husmorskonster, minst en dag i veckan på inälvsmat, två dagar i veckan på fisk, varav en skall vara fet fisk, grönsaker/rotfrukter efter årstid!

Oandrasidan så har vi numera en massa importerade livsmedel, typ tomater, laga till dessa så förstörs C-vitaminet, men vi tar upp Lycopen vilket vi inte kommer åt annars!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
3 minuter sedan, Zepp sade:

Oandrasidan så har vi numera en massa importerade livsmedel, typ tomater, laga till dessa så förstörs C-vitaminet, men vi tar upp Lycopen vilket vi inte kommer åt annars!

Äter ALLTID min mat kall, dock inte alltid rå, men väldigt ofta. Tomater har jag Aldrig tyckt om ( sliskig söt sak, totalt oätbar ) Lycopen är en antioxidant, och det tvistas det om dess nytta.

https://sahlgrenska.gu.se/forskning/aktuellt/nyhet/antioxidanter-far-hudcancer-att-sprida-sig-fortare.cid1326572

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Ganymedes sade:

@Zepp

Jag läser vad du skriver, och jag förstår vad du säger. Men jag förstår inte vad du vill ha sagt.

Just det där förstod jag vad du ville ha sagt med.

Okej jag försöker igen, dvs Protein/aminosyror är förvisso en sk Macronutrient, dvs den innehåller och kan omvandlas till energi i kroppen!

Men, i själva verket så omvandlas den inte i så stor utsträckning till energi utan till byggstenar i muskler, benstomme, ensymer, litta annat som är livsnödvändigt, för hälsa och fortplantning/för vår arts bevarande!

Dvs vårt behov av protein/aminosyror hänger intimt ihop med spillet i proteolys/proteinsyntes/autofagi/litta andra processer!

Dvs vårt behov av protein via födan handlar om att ersätta spillet, dvs sådant vi kissar ut som amoniak, via Urecyckelns ofullkomlighet!

Iallafall när vi ändå är inne på LCHF/Ketogenare diet, då kan det/ofta går det så att vi använder mer aminosyror i glukoneogenesen för att bilda nytt glukos, när vi knappast tillför särskildt mycket via munnen!

Iallafall.. igen, är man extremt obes  och går ner i vikt via LCHF så kan säkert  allt glycerol från triglyceriderna bidra med allt du behöver?

Hur som helst, protein is your friend, dels som byggnadsten för en massa saker, dels kan spillet användas som energi/läs glukos om sådant behövs!

Dvs det är väldans sällan man har problem med proteinövskott, det värsta man kan råka ut för är att man kissar ut överskottet i form av amoniak!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg