MariaBM Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 (edited) Fy så deprimerande, har just mätt mig från topp till tå. Ingen rolig syn. vaden 41 cm lår 70,5 höft 120 midja 104 ( mätte på fel ställe, inte 90 utan 104) vikt idag 85,3kg. Känner mig som en val på land. Och eftersom jag bara är 159 cm lång så blir jag ganska kompakt. Har svårt att se att jag ska kunna klara detta, men jag ska! Jag måste! Har hängt upp en klänning i mindre storlek på min garderob en påminnelse om att jag såsmångom ska komma in den och tom behöva köpa en ännu mindre. Hoppas denna morot ska hjälpa.... Känner mig ganska uppgiven idag. Ska försöka ganska upp mig men idag känner jag mig bara ful och tjock. Edited October 18, 2018 by MariaBM Fel mått 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 OK, nu är jag iofs längre än du...men de där måtten kan jag ha att sikta mot, tror jag (det var faktiskt ett tag sedan jag matte mig ordentligt). Bra att ha höga utgångspunkter; då är det ju en prestation att nå ett mål! Och det är kul att prova ett plagg och upptäcka att det passer (vad man sedan gör när hela garderoben är för stor...? dit har jag inte kommit än) Och tjock är jag förvisso, med inte ful! Det tror jag inte du är heller. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post AML Posted October 18, 2018 Popular Post Share Posted October 18, 2018 MariaBM håll ut sen njut! Jag känner igen måtten när jag hade det som värst. Med hjälp av LCHF lyckades jag tappa en del centimeter och kilon men inte så mycket som jag önskade och behövde. När jag sedan blev sjuk i hjärt- och kärlsjukdom (som fanns där sedan tidigare men jag visste det inte, 1½ år med LCHF botar inte en person som levt över 50 år med farlig kost) gick jag ner ytterligre12-13 kg och blev normalviktig. Vad var skillnaden, för jag åt fortfarande LCHF? Jag räknar inte kalorier men i min ålder kanske man måste tänka på mängden, hur ofta man äter osv. Att stress skulle spela roll kan knappast ha stämt på mig, jag var stressad och rädd efter sjukdomssituationen, sömnen blev försämrad av medicinering osv. jag gick ju ner i vikt ändå. Många har beskrivit saken skickligare än jag här på forumet men jag tror att en metabolt störd kropp och kanske psyke tar lång tid att förändra. Vi är vana och gillar att äta ofta, kvinnor speciellt med sin fikakultur och bakning i parti och minut. Även LCHF kräver rimligt intag av mat, dvs inte för mycket. Jag åt väldigt lite men väldigt bra mat när jag gick ner de 12-13 kilona. Jag tillät mig blåbär och grädde men i liten mängd, jag åt kött och fett och fuskade i princip aldrig (skräck och rädsla är ett bra incitament för att lyckas att följa en diet slaviskt :-)). Ett råd, lägg lappen med måtten i en låda. Använd kläder som markör för att se om du minskar i omfång. Sorgen över att ha hamnat i kroppsligt förfall gör ont så väck inte upp den i onödan genom mätande och vägande. Lycka till! 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 18, 2018 Author Share Posted October 18, 2018 Tack rara AML och Effie 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 2 timmar sedan, MariaBM sade: Har svårt att se att jag ska kunna klara detta, men jag ska! Jag måste! Klart att du kan, tappa inte taget utan lyssna på alla goda råd och pepp du kommer att få här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 18, 2018 Author Share Posted October 18, 2018 Gick en promenad rumt området, längsta vägen till Brevlådan, är ca 1 km till brevlådan den snabba vägen, så jag gick runt området. Insåg dock att det hade ju inte spelat någon roll kunde gått vanliga vägen, blev ju bara 2,3km när jag gick runt. Ja, ja.... jag tänker inte ge upp, nej jag har bara kört 1 vecka. Jag vill det här men psyket trycker ner mig idag. Blir så ledsen när jag ser min kropp. Magen hänger och jag är så stor. Mina man och tre av mina yngre söner 21,15,13 år är som pinnar. Känner mig så ”äcklig” när jag står intill dom. Jag vet att detta är galet och sjukt men jag har verkligen helt gett upp min självkänsla. Som tur är har jag i alla fall inga sjukdomar i nuläget, alla värden är på topp även blodsocker och hba1c, så det måste ju ändå vara positivt tänker jag. Tack för all stöttning, ni är så fina. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 17 minuter sedan, MariaBM sade: Känner mig så ”äcklig” när jag står intill dom. Jag vet att detta är galet och sjukt men jag har verkligen helt gett upp min självkänsla. Jag tror att du kan må bra av att läsa om My och hennes kamp. Stor kram till dig. http://lchfingenjoren.se/2018/october/motivet-bakom-matvalen.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 4 timmar sedan, MariaBM sade: men idag känner jag mig bara ful och tjock. Jag med. Ibland. Jag är 164cm lång, väger numera 61kg (-22kg tror jag sen det tjockaste innan graviditeter). Midjemått 84cm! Låren har smalnat av. Kärlekshandtagen är urgröpta varför en konstig grop i fläsket vid höftkammen uppträtt istället. Brösten är borta (klimakteriet i kombination med fettförbrännande MAF-träning). Har slängt 7 behåar, är nu nere på A-kupa. Magen, däremot, sitter där den sitter... Jag ser helkonstig ut men konstigt nog känner jag mig för det mesta rätt nöjd med mig själv. Jag tror att jag på de här åren fått kunskap att förklara många fenomen runt min kropp, i mitt fall tror jag på kortisolmage. (Stress, som AML nämnde ovan.) Förr kunde jag inte lägga handen på magen utan att känna äckel, nu är den känslan borta. Om du fortsätter tuffa på, lite i taget, så kommer du också att upptäcka din fantastiska kropp som svarar an på det du utsätter den för. Och när du faller för frestelsen att jämföra dig med männen i familjen, tänk att de är bambustrån, du är en vacker ekstam. Skulle det vara finare att vara bambu än ek? 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 18, 2018 Author Share Posted October 18, 2018 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 42 minuter sedan, MariaF sade: du är en vacker ekstam Var får du allt ifrån? Kan väl ändå inte komma ifrån klimakteriehelvetet, eller? Jag begriper nada. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 18 minuter sedan, jala sade: Var får du allt ifrån? Kan väl ändå inte komma ifrån klimakteriehelvetet, eller? Jag begriper nada. Jag är bra på att sno saker... Var i naturen hittar vi jämförelser? Skulle en maskros vara avundsjuk på en viol? Nej, de är båda vackra, men på olika sätt. Liknelsen med bambu syftade på de trådsmala, men även om bambu är vacker, sirlig och graciös, så är en ståtlig, stadig ek också fantastisk. Eller hur? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 22 minuter sedan, MariaF sade: Jag är bra på att sno saker... Var i naturen hittar vi jämförelser? Skulle en maskros vara avundsjuk på en viol? Nej, de är båda vackra, men på olika sätt. Liknelsen med bambu syftade på de trådsmala, men även om bambu är vacker, sirlig och graciös, så är en ståtlig, stadig ek också fantastisk. Eller hur? Visst har du rätt Maria, dessutom är det kvinnan som är klippan i familjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 Om man säger som så.. varning för typiska Zepp-filosofiska tankar och slutsatser (lite hemmasnickrade)! Iallafall.. inom LCHF pratar vi om 3 veckor, tre månader, tre år, dvs olika omställningseperioder! Tre veckor handlar om homeostas, främst att hjärnan får ketonkroppar i stället för glukos. Tre månader handlar om att ställa om musklerna till att använda mer fett som huvudbränsle. Tre år.. utifall man kämpat på så länge är den mentala omställningen/dvs WTF handlar det här om med rätt små resultat. Iallafall så finns det en del tecken på vägen som man bör vara uppmärksam på, de kan i första vändan vara både positiva och upplevas negativa. Dvs först så¨får man brist på glukos, det kan kännas dels som hjärndimma och senare som riddarustning, vanligt är att det smakar död råtta i munnen. Hela grejen med induktionsfasen är att förneka kroppen glukos så att den blir tvungen att gå över till att använda mer fett som bränsle.. helst då det extra fett man bär på. Det går på typ 3-4 veckor för att hjärnan och hjärtat lever på stora delar ketonkroppar. Riddarustningen tar lite längre tid iomed musklerna inte har så mycket ketolysenzymer, dvs minimum tre månader! Men sen så kommer man till det mest besvärliga, dvs den mentala biten/vanor/familj/arbete.. dvs varför får man inte äta som alla andra/fika/äta hur många gånger som helst om dagen/bara trycka i sig av lite vad som helst för att man är sugen? Dvs det här sista är det allra besvärligaste, för nästan vem som helst kan dieta/banta/fasta under tre veckor.. många gör så som regel regelbundet.. utan större resultat förutom att det ger ökad självkänsla för att man klarade/stod ut! Iallafall.. man står där och är äldre/överviktig.. i värsta fall även medelålders eller värre, det är lixom då som det mesta summeras, dvs gener, livstil, karriär, stress.. what ever, man är inte längre 18, smal och snygg.. framtiden har man bakom sig! I bästa fall så är man redan gift/sambo har barn, arbete, bostad, osv, men helt plötsligt så kan man inte äta som man gjorde när man var 18.. det kanske man inte borde ha gjort ens då, men vem tänkte på att bli pensionär när man var 18? Och hur och när kommer då LCHF in, alla fattar att det handlar om kalorier på något sätt, det är rätt, men man skall då oxå inse att olika kalorier påverkar kroppen på olika sätt.. dvs tanken med LCHF är att minska på inlagring, minska på antalet måltider, äta sig mätt på riktig mat och i brist på kolhydrater öka på fettet.. vilket då tanken är att minska på Insulin, som har en tendens att dels hindra FFA att bildas i fettväven, dels är den främsta regulatorn av resyntetisering av triglycerider i fettväven. Vill man gå ner i vikt så behöver mer FFA bildas, dels så bör man kunna gå längre mellan måltiderna, portionerna minskar på tallriken iomed att fett är himla energirikt, man behöver öka på grönisarna på tallriken för att det skall se ut som en vuxen portion, man behöver tugga, man kan som regel få litta extra vattenlösliga vitaminer, det tar tid och om måltiden tar lite tid så hinner man känna att nu kanske det är nog/rätt lagom. Iallafall.. man sätter ett kilo fettvikt till cirka 7000 Kcal, det finns lixom bara ett sätt att göra sig av med detta kilo, dvs att förbränna det, i antingen betaoxidtion eller ketos, skit samma, det måste in i cellerna! Dvs finessen med ketos är att man får ytterligare en biokemisk funktion som förbränner fett.. som ersätter en hel del av glukosbehovet för övrigt.. vilket ger fördelen att man inte behöver tvinga i sig varken kanelbullen eller ha socker i kaffet på jobbet! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 18, 2018 Author Share Posted October 18, 2018 Ja, smakar bäver i munnen gör det ju helt klart. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 18, 2018 Author Share Posted October 18, 2018 Insåg just att mina midjemått var en lögn, det är 104cm inte 90cm. La måttbandet på fel ställe . Det är alltså ännu värre ju.... 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 30 minuter sedan, MariaBM sade: Insåg just att mina midjemått var en lögn, det är 104cm inte 90cm. La måttbandet på fel ställe . Det är alltså ännu värre ju.... Var mäter du? Företagssköterskan rekommenderade att mäta precis nedanför revbenen för det måttet är mer stabilt. Vid naveln svänger det mer, tex vid mens eller om man är gasig i magen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 19, 2018 Author Share Posted October 19, 2018 Mätte som videon visar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 19, 2018 Share Posted October 19, 2018 37 minuter sedan, MariaBM sade: Mätte som videon visar Prova på olika ställen på magen så får du bättre koll. Jag kan pendla 4cm vid naveln men bara nån enstaka centimeter under bröstkorgen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 19, 2018 Author Share Posted October 19, 2018 Ska mäta om ikväll när jag kommer hem från jobbet... så svårt att förstå var jag ska mäta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 19, 2018 Share Posted October 19, 2018 34 minuter sedan, MariaBM sade: Ska mäta om ikväll när jag kommer hem från jobbet... så svårt att förstå var jag ska mäta. Det spelar nog mindre roll var du mäter bara du är konsekvent. Det jag tänkte på är att lite högre upp på magen, men nedanför revbenen, så påverkas inte måttet av slapphet efter graviditet, svullen mage och så. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted October 19, 2018 Share Posted October 19, 2018 Fy, låter jättejobbigt och känner verkligen igen mig. Klarade knappt av att se mig själv utan kläder när jag var överviktig. Gick liksom runt och kisade efter duschen för att slippa se mig i helkroppsspegeln. Fast oavsett vad man väger och har för mått, så måste man sluta hata sin kropp och tycka den är ful/äcklig! Det här att man skulle bli mer motiverad att gå ner i vikt och leva sunt, för att man känner sig fet&ful, stämmer verkligen inte. Man behöver positiv energi och styrka för att orka med den maratonmatch som viktminskning och kostomläggning innebär. Det förstärks knappast av att man ogillar sin kropp och känner sig nere på grund av det. Men ja, är ju jäkligt lätt att sitta och säga de självklara grejerna. Betydligt svårare att omprogrammera hjärnan att sluta leta fel och tänka bättre tankar. Tycker iofs att du kanske bör lägga ifrån dig måttbandet ett tag, verkar inte leda till den bästa sinnesstämningen. Klart att det kan vara bra att mäta framgång från viktminskning med att måttband, men att mäta när man bara blir deppig, känns ju sådär. Det negativa tänket försvinner inte nödvändigtvis för att man blir normalviktig heller. Såklart känns det tusen gånger bättre när kläderna börjar passa igen och stegen blir lättare. Men risken att hjärnan letar upp något nytt att vara missnöjd över är ganska troligt, typ att åldrande&tyngdlagen eller graviditet tagit ut sin rätt på diverse kroppsdelar. Jag har nog åldrats flera år i ansikten när fettet försvann, som brukade "fylla ut" mina 40-års rynkor och veck. Aldrig får man vara helt nöjd 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 19, 2018 Share Posted October 19, 2018 11 timmar sedan, MariaBM sade: Ska mäta om ikväll när jag kommer hem från jobbet... så svårt att förstå var jag ska mäta. Strunta i måttbandet, den bästa måttstocken är byxliningen! Dvs du börjar komma in i detta, du har tagit till dig en del teori, lärt dig några nya recept. Iallafall i slutändan så handlar det mesta om reela förändringar.. iallafall om man är överviktig. Oså kommer vi osökt in på om man gör rätt, dvs då vill man ha siffror på detta, det kan vara E%/macronutrientfördelning, ketonhalt i antingen blod, urin eller utandningsluft. Grejen är att om byxliningen minskar så har man iallafall åstadkommit en hel del på vägen.. för hur som helst så är abdominalt fett sämre ur ett hälsoperspektiv.. litta oavsett vad vågen visar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 19, 2018 Author Share Posted October 19, 2018 Men mina mått var mina första mått, jag ju bara hållit på i ca 1 vecka. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 20, 2018 Share Posted October 20, 2018 15 timmar sedan, MariaBM sade: Men mina mått var mina första mått, jag ju bara hållit på i ca 1 vecka. Om man säger som så.. på en vecka bör man troligen inte ha hunnit se något nämvärt resultat på kroppen/vikten.. man har mest fått olika omställningsproblem. I bästa fall har man tappat en del vatten, det är iallafall rätt vanligt.. i allra bästa fall så har man losat ett halvt kilo fettmassa, det ligger fortfarande inom felmarginalen. Oså är det skillnad på mått o mått.. bukfetma är som regel det sämsta man kan bära på, det kan indikera både det ena och andra, det man är mest rädd för är Metabolt syndrom. Samtidigt som maggen varierar under dygnet på grund av mat man just ätit, gasbildning, vatten man druckit, osv. Och så finns det skillnader mellan könen, dvs kvinnligt fett på höfterna kan vara störande rent estetiskt, för vissa, men inte lika farligt.. inte direkt kopplat till metabolt syndrom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 20, 2018 Author Share Posted October 20, 2018 Jo men absolut, har tänkt i dom banorna. Men samtidigt så känner jah mig lugn i att det inte är det, då jag har ett lågt blodtryck, flertal bra fastblodsocker ( tagit på jobbet, blandannat) och ett bra värde på Hba1c, även alla andra värden är perfekta. Ända som talar mot mig är späcket runt magen. Dock ända syntom ( eller kriterier) som jag kan tänk på. För man kan väl inte gå från perfekta värden till ett plötsligt metabolt syndrom av att man börjar gå ner i vikt för då kanske jag ska strunt i det ( eller inte, för jag vill gå ner för mina höfter skull, är full med titan i mitt bäcken ). Ha det fint! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 20, 2018 Share Posted October 20, 2018 19 minuter sedan, MariaBM sade: Jo men absolut, har tänkt i dom banorna. Men samtidigt så känner jah mig lugn i att det inte är det, då jag har ett lågt blodtryck, flertal bra fastblodsocker ( tagit på jobbet, blandannat) och ett bra värde på Hba1c, även alla andra värden är perfekta. Ända som talar mot mig är späcket runt magen. Dock ända syntom ( eller kriterier) som jag kan tänk på. För man kan väl inte gå från perfekta värden till ett plötsligt metabolt syndrom av att man börjar gå ner i vikt för då kanske jag ska strunt i det ( eller inte, för jag vill gå ner för mina höfter skull, är full med titan i mitt bäcken ). Ha det fint! Och då kan jag komplicera det ytterligare, det är skillnad på bukfetma och bukfetma! Dvs med stigande ålder, några graviditer, (gäller främst kvinnor) så kan bukmuskulatur.. gäller för övrigt även män utan graviditeter, så blir bukmuskulaturen lite förslappad, med stigande ålder, vilket ger att byxliningen ökar. Iallafall så kan man då undersöka detta, och det kallas för bukhöjd, dvs man lägger sig på rygg när man mäter! http://www.afpt.se/?page=4&title=artiklar&post=26&rel=308 Dvs det är skillnad på hård buk fylld med fett och förslappad bukmuskulatur. Dvs en buk fylld med visceralt fett rund de interna organen är ett varningstecken för metabolt syndrom. Dvs man får nästan väga vad som helst/ha en byxlining som nästan vad som helst så länge det inte handlar om att man samlat en massa visceralt fett i och/eller runt interna organ. Och kvinnor kan nästan ha hur breda höfter som helst utan att det tyder på något sjukligt, mer då på dominans av kvinnliga könshormoner samt lite för mycket kalorier! Dvs, bukfettma i form av inlagrat visceralt fett är/kan vara ett tecken, både hos kvinnor och män på begynnande metabolt syndrom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 20, 2018 Share Posted October 20, 2018 Av din beskrivning att döma har vi lite lika kroppsform, som jag var inne på ovan. Fast tack och lov har jag bara metal på Spotify. Nu har du din start, dina mått och din vikt. Nu får du tugga på, inse att du kommer att falla ibland men det är "bara" att ta nya tag direkt. Efter ett tag går det längre mellan fallen. Många av oss faller för frestelser emellanåt även om vi vet att det egentligen inte är värt det. Personligen har jag en sån dag idag, barnens lördagsgodis ligger risigt till, kan jag säga... Än så länge går jag loss på några råa morötter och ärtskott jag hittade i trädgården när jag grävde ner bokashin (en sorts kompost) men... För mig är fallen kopplade till stress, just idag med att vi reser på semester i morgon och alla är på helspänn. Kanske din mage också är en stressmage i bemärkelsen var fettet sätter sig? Och jag misstänker att ditt jobb kan bidra till stress/vara på topp? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts