MariaF

Vad betyder prickarna?

Recommended Posts

När man tar fram listan på oläst innehåll kan man se en rund fet prick framför ämnet som man läst men inte kommenterat själv. Sedan finns en fet stjärna där det tillkommit inlägg i trådar där man har kommenterat. Nu har det börjat dyka upp ämnen helt utan prick och utan fetstil. Vad innebär det? 
Jag håller alltså på att läsa en del gamla trådar, trådar jag inte läst osv men funderar alltså på detta med prickar och fetstil. #närmaninteharannatförsig :)

• Gilla 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, MariaF sade:

När man tar fram listan på oläst innehåll kan man se en rund fet prick framför ämnet som man läst men inte kommenterat själv. Sedan finns en fet stjärna där det tillkommit inlägg i trådar där man har kommenterat. Nu har det börjat dyka upp ämnen helt utan prick och utan fetstil. Vad innebär det? 
Jag håller alltså på att läsa en del gamla trådar, trådar jag inte läst osv men funderar alltså på detta med prickar och fetstil. #närmaninteharannatförsig :)

Hmm...jag har inga prickar...bara fet stil... Läser du på mobilen eller på dator?...Har inga feta stjärnor heller... ?

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Jamtlandstjej sade:

Hmm...jag har inga prickar...bara fet stil... Läser du på mobilen eller på dator?...Har inga feta stjärnor heller... ?

Laptopen. Gissar att icke fet stil (ljusare, smalare text) betyder att jag läst och inget nytt tillkommit men stjärnan finns på vissa såna inlägg men inte pricken... ?

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, MariaF sade:

Laptopen. Gissar att icke fet stil (ljusare, smalare text) betyder att jag läst och inget nytt tillkommit men stjärnan finns på vissa såna inlägg men inte pricken... ?

Hmm...går du in på "oläst innehåll" precis under blå listen i överkant? När jag gick in där hamnade jag på Kostdoktorns länkar, inte forumets... Eller är det nån annanstans du går in?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aaahhh!! En ny värld öppnade sig! Den där funktionen har jag inte sett förut, men saknat.

Jodå, jag har både feta prickar och stjärnor. Stjärnorna är "dimmade", nästan osynliga, och prickarna är feta när rubriken är fet. Tolkar det som "Oläst" - pricken kanske bara en förstärkning?..
Stjärnan...kan det vara inlägg där man kommenterat mycket?..?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, stjärnorna tror jag kommer när man kommenterat. Men de syns även när texten inte är fet. Prickarna finns där man inte kommenterat och de verkar försvinna när det inte är fetstil (som jag tror betyder att man läst). Så vad betyder det då när pricken är borta? Jag försöker förstå vad jag ska ha alla markeringar till i nån sorts förhoppning att man lättare ska kunna hitta tillbaka till intressanta ämnen/inlägg. Det är INTE lätt! "Nån skrev nångång, nånstans, i nån tråd..." Kanske finns nån "favorit"-knapp för att kunna hitta tillbaka..? ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fetstil markerar att tråden innehåller olästa poster.
Pricken (och även stjärnan) är en genväg till första olästa post i en tråd. Och har man läst hela tråden så behövs ingen prick, liksom.
Stjärnan finns dock kvar även om man läst hela tråden, för att man lätt skall se vilka trådar man har kommenterat i.

Det är i alla fall så som jag fattat att det hänger ihop.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Jag försöker förstå vad jag ska ha alla markeringar till i nån sorts förhoppning att man lättare ska kunna hitta tillbaka till intressanta ämnen/inlägg. Det är INTE lätt! "Nån skrev nångång, nånstans, i nån tråd..." Kanske finns nån "favorit"-knapp för att kunna hitta tillbaka..? ?

Jag kanske ska tipsa om Pocket igen ?

https://forum.kostdoktorn.se/topic/8787-godmorgontråd/?do=findComment&comment=132313

422272081_Skrmbildfrn2018-10-1910-28-41.png.32c0db5e4633ce3ee37d4268db867510.png

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag klickar på "oläst innehåll", och får ett antal forumtrådar med olästa, med fetstil, prickar och stjärnor. Under dessa kommer sedan gamla inlägg, ett halvår gamla - och de saknar stjärnor och prickar, för dem har jag läst. Varför de dyker upp vet jag inte.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Ganymedes sade:

Jag kanske ska tipsa om Pocket igen ?

Jo, nu när du säger det känner jag igen det... Det är den där tröskeln att komma över för att lära sig nya program... Tycker det är så pissigt... App:a mig hit och app:a mig dit, liksom.
Har precis lärt mig enklare redigering av filmer med iMovie och lägga ut dem på youtube. När jag deklarerade för 12-åringen att "Nu är jag youtuber!! Jag har en (1) prenumerant, pappa! Det är fler än du har!" muttrade han buttert "Jag ska inte bli youtuber!" och gick! :D
Men jag kanske ska kolla din Pocket trots allt... Påbörjar 3v semester idag och kanske det är läge då...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@MariaF

Du gör som du vill ?

Det kanske inte passar dig alls, fast det för mig är superduper.

Är det något du inte fattar så får du fråga, så svarar jag efter förmåga ?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu, @Ganymedes, har jag laddat ner Pocket. Inte kommit igång men vad jag förstår kan jag inte läsa offline..? Hade hoppats kunna göra det men jag får ladda ner lokalt i telefonen så jag kan läsa utan att vara uppkopplad och länka intressanta inlägg senare. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för frågan 🙂

I telefonen så ska sidan laddas ner för offlineläsning som standard. Ev behöver man öppna appen för att det ska ske. Annars kolla inställningarna så att den synkar som den ska.

I datorn så har jag aldrig haft behov av att läsa offline så jag har aldrig kollat upp det. Förrän nu.

Har för mig att du använder apparater från det däringa fruktkompaniet och då finns den här appen:

https://itunes.apple.com/app/pocket/id568494494?ls=1&mt=12

Om man använder Linux eller Windows så måste man ha Google Chrome installerad och den här appen:

https://chrome.google.com/webstore/detail/pocket/mjcnijlhddpbdemagnpefmlkjdagkogk?utm_source=chrome-ntp-launcher

Pocket support om offline. Dom flesta sidor kan laddas ner, men det finns undantag. Undrar om inte olika forum kan vara ett sådant undantag.

Citat

What can be downloaded to Pocket? Articles, news stories, blog posts, and most text-based pages can be downloaded to Pocket, however, there are some exceptions: Pages with dynamic web content, powered by JavaScript or Flash, oftentimes have trouble downloading. In addition, videos cannot be downloaded to Pocket. Most popular videos sites, including YouTube, don’t allow services like Pocket to download videos for offline access. To view videos you must be online.

https://help.getpocket.com/article/1136-using-pocket-offline 

Tillägg: Faast jag är nog lite osäker på vad det är du vill kunna göra...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-11-08 at 10:48, Ganymedes sade:

I telefonen så ska sidan laddas ner för offlineläsning som standard. Ev behöver man öppna appen för att det ska ske. Annars kolla inställningarna så att den synkar som den ska.

Har för mig att du använder apparater från det däringa fruktkompaniet och då finns den här appen:

Det stämmer så bra, jag kör med fruktogrönt-elektronik. Appen fungerade jättebra och jag laddade ner (på prov) en mängd websidor att läsa på väg hem från semestern. Vissa fungerade utmärkt, andra fungerade bara sid 1 (en tråd i detta forum) och vissa fungerade inte alls. Gissar att jag får testa lite men det är precis detta jag vill, spara för att läsa offline när det inte finns internet men också att spara intressanta länkar tills jag har tid att läsa (och då är jag nog för det mesta uppkopplad). Jag brukar passa på på tjänsteresor t ex, men då ska man som sagt minnas vad man skulle läsa också. Helnöjd med det som funkade så här långt. Resten är nog "bara" tröskeln. :) Tack så mycket för tipset!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vassego! 🙂

Jo, tekniken är inte fullkomlig. Idag kan man ju vara uppkopplad nästan jämt, så det är inget stort problem om det ibland inte går att läsa vissa sidor offline. 

Jag har inte använt datorappen tidigare, men har redan hittat två sidor som Pocket tror att det inte går att ladda ner. Men, om man då väljer "Article view" istället för "Web view" (två knappar bredvid varandra längst upp) så finns den nedladdad. Värt att prova om det händer. Den här tex:

https://www.cusp.ac.uk/themes/aetw/blog_tj_how-the-light-gets-in/

Jag uppskattar förresten "Article view". Artiklar blir läsvänligare.

Om du fortsätter använda Pocket så finns risken, och jag talar av egen erfarenhet, att du kommer att spara ner betydligt fler sidor än vad du kommer att hinna läsa eller kolla på, så tagga och/eller favva dom sidor/länkar du verkligen vill hitta igen.

I mobilappen så kan man "highlighta" textstycken som man kanske lätt vill hitta tillbaka till i en lång text.

Sökfunktionen söker bland rubriker och webbadresser. Fulltextsökning är en premiumfunktion.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu