Gå till innehåll

Inspirationstråd!

Recommended Posts

Fantasin tryter när det gäller mat, jag behöver lite inspiration! Så ge mej dina tre bästa rätter tack, alla kategorier. ?Komplicerat eller gjort på en minut. Tilltugg, middag, bröd, allt går bra! ?

För att börja nånstans, den här veckan har min matlåda innehållit pannbiff med fetfet sås, sallad och brie. Fem dagar i rad. :)

• Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan, HannaNord76 sade:

Fantasin tryter när det gäller mat, jag behöver lite inspiration! Så ge mej dina tre bästa rätter tack, alla kategorier. ?Komplicerat eller gjort på en minut. Tilltugg, middag, bröd, allt går bra! ?

För att börja nånstans, den här veckan har min matlåda innehållit pannbiff med fetfet sås, sallad och brie. Fem dagar i rad. :)

Stekt kycklinghjärta.

Ugnsbakad fläskestek med svål och kokosgräddsås.

Leverpastej gjord på kycklinglever+goda fetter+timjan

• Gilla 6
Länk till inlägg

Köttfärsgryta med vitkål. Lite senap o rökt skinka. Ja, egentligen allt med kål o köttfärs, typ Kålpudding  

Stekt makrill med grädde o dill. 

Getostgratinerad zucchini. 

• Gilla 6
Länk till inlägg
Länk till inlägg
37 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Jag köper kött från Gårdssällskapet med leverans varje månad. Det blir en hel del köttfärs/högrevsfärs. Jag kokar ihop en basic köttfärsröra med lök och kryddor, som jag fryser i lagom protein-portioner. Tar sedan fram kvällen innan och ställer i kylen så det tinar till nästa dag efter jobbet, när jag äter middag.

Använder köttfärsröran som bas i olika rätter.

Jag gör likadant med färsen, antingen basic köttfärssås eller att jag fräser upp färs i stekpannan med lök och kryddor.
Packar sen i platta påsar där det är lätt att bryta av så mycket som jag behöver.

Brukar göra likadant med kyckling. Skär den i mindre bitar, fräser upp och låter den "bubbla" i grädde och lite vatten. Packar på samma sätt.

Maten blir ofta en form av pyttipanna. Slänger en valfri blandning av skurna grönsaker i stekpannan. Lägger på den mängd jag vill ha av färs eller kyckling direkt från frysen. Krydda, stek klart och avsluta med en skvätt grädde. 

• Gilla 7
Länk till inlägg
18 timmar sedan, HannaNord76 sade:

Så du har fastnat i köttfärsträsket, du är lixom inte ensam!

Iallafall.. när jag har i princip noll ork, men ändå står i affären för att jag inser att jag behöver äta mat/behöver handla hem något som helst skall ge måltider iallafall några dagar. då köper jag köttfärs!

Hur som helst, orken/inspirationen varierar och en hyfsad bra gräsbetad köttfärs kan man göra en himla massa olika rätter utav.

Eller så fastnar man i kotlettträsket!

Iallafall.. förutom köttfärsen som är en lisa för själen när man saknar inspiration.. man kan göra kålpudding!

"Först delade vi på en riktigt god Grekisk sallad, med en krämig Fetaost. Jag åt sen Stifado, en gryta på Kalvkött som fått koka riktigt länge i Tomat, Lök, Vitlök, Kanel, Nejlikor, Apelsin och Olivolja. Det var bland det bästa jag ätit i Grekland, återkommer med ett recept när jag testat att laga den själv."

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/tag/stifado/

Dvs en erfaren kock och LCHFare har bekymmer med olika recept!

Iallafall, stifado är en gryta!

Hur som helst, lite olika namn, det i sig kan ge lite inspiration att variera kokkonsten.

https://www.mytaste.se/recept?q=grekisk stifado&source=ppc1&gclid=EAIaIQobChMIm4jV4vSU3gIVR6oYCh2yDgJ3EAAYAiAAEgJ0fvD_BwE

Allvarligt talat, det funkar lika bra med kalopps!

• Gilla 4
Länk till inlägg

En återkommare hemma hos mig är makrill.

Jag köper paket med filéer i frysdisken(färsk makrill i all ära men kan vara svår att få tag på och är då dyr).

Jag lägger ut alla makrillfiléerna med skinnet ner på en plåt/form med bakplåtspapper.

Krydda och in i ugnen 225gr. ca 20 min. Under tiden fixas blomkålsmos, coleslaw eller annat gott tillbehör.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Vitkålsgratäng med köttfärs - recept på Kostdoktorns sida.

Lågtemplagad örtstek med sallad och friterade vaxbönor (örtstek, typ tjälknöl men på tinat kött. Tillagas på låg temp till rätt innertemp, läggs sen i en lag med salt och mycket färska örter i 4-5 timmar)

Meatzza - pizza med botten av köttfärs. Jag bara plattar ut köttfärsen på ett bakplåtspapper, salt, peppar och oregano/basilika. Förgräddar den i 200 grader tills den är genomstekt, häller av vätskan som bildats, breder på tomatsås och lägger på den pizzafyllning jag vill ha, avslutar med ost. Gräddar tills osten fått färg.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Gjorde också meazza för första gången i fredags och lägger raskt det till att bli en ny favorit! Måste passa utmärkt att ta med som lunch också (blev ju inget över hos oss förstås). Använde Zepps tips:

http://matdelikat.se/2014/03/11/meatza-pizza-med-kottfarsbotten/

Stekt halloumi och ugnsrostad broccoli med mycket smör! Äter jag minst en gång i veckan, och gör extra för att ta med som lunch.

Någon fin köttbit med friterade vaxbönor (eller ja, steker hårt i mycket olivolja och smör) med sallad och bea till.

Ytterligare en ny favorit är köttfärssoppa! 

http://www.56kilo.se/currydoftande-kottfarssoppa/

Och ett bröd som jag gärna har i frysen som nödmat (kesobröd):

https://www.itrim.se/kesobrod

Ooops! Blev visst fem...

• Gilla 3
Länk till inlägg

Iallafall, hösten är här.. då är det dags att dels köpa lite säsongsgrejer, typ vilt och annat samt göra grytor iallafall på helgen, då man eventuellt har lite mer tid inomhus och grillsäsongen är hur som helst ett minne blott!

Stifado är en sådan grej, en tomatbaserad kryddig gryta på kokkött/nöt/älg/lamm/vildsvin.

Och det är lixom inget fel på en klassisk kalops heller!

Hela iden, iallafall stora delar utav den är att använda sk kokköttsbitar av olika djur, dvs de får lov att puttra på någon/några timmar på spisen när man ändå är rätt mycket inomhus på hösten/vintern.. oså luktar det så gott!

Hur som helst, till dessa köttbitar, så finns det höstrotfrukter som passar extremt bra, en favo är persiljerot, lagerblad, hela svartpepparkorn, dvs jag har alldrig kanelstång hemma till Stifadon!

Men nu skall jag komma till något helt annat, dvs fiskgratäng, dvs när man väl är i affären och botaniserar i frysdiskarna så händer det att man i bland ser erbjudanden om frysta torskfileer i enpack, trepack, fempack, köp ett sådant och lägg i frysen!

Iallafall så skall jag avslöja mitt grundrecept på en god fiskgratäng alla LCHF;

Ta upp ett sådant där torskblock gärna på kvällen innan och lägg det i kylskåpet för att tina lagom fort, på morgon/förmidag kan man lägga det på köksbänken på en tallrik.

Iallafall lite oavsett om det är lunch eller kvällsmål, fileerna skall vara tinade.

Ta en lagom ungsform, smöra den och lägg de tinade fileerna lagom utspridda, salta peppra, skiva sådana där lite större tomater rätt tunt, lägg dem ovanpå fisken.. i det här läget kan man om man har tidsbrist köra in formen i ugnen på medelvärme medans man tar ett, två eller tre ägg och vispar iohop med grädde för en god staning!

Skiva purjolök fint, sprid den sen jämt över fisk/tomat!

Vilket man nu valt, så slår man sen staninngen över det hela, samt strör antingen skivor eller lite mer exklusivt riven lagrad ost över hela anrättningen.. tada man har en god gratäng om en lite stund!

Jag brukar som regel oxå pressa lite citron över fisken innan jag lägger på staningen/osten.

Man kan om man råkar ha det hemma servera det hela med finhackad persilja.

Iallafall om man har icke LCHFare i hushållet så kan man samtidigt koka potatis eller ris, vilket de föredrar, själv som LCHFare så äter jag det hellre till en massa grönsaker eller så får både tomaterna och purjon funka som grönsak.

Grejen härvidlag är att man varierar smöret efter smak och tycke, likaså osten, det är lite som med Meatza, det blir rätt mäktigt/energirikt!

Och samma gäller temperatur och huruvida man kör allt tillsammans eller ger fisken/tomaterna en stöt först det går fortast!

Man kan dessutom variera det hela i det oändliga, finskuren brocoli, morötter, lök, lite vad man har hemma, eller mandelspån om man föredrar det. 

• Gilla 2
Länk till inlägg