lea johansson

Blodfetter

Recommended Posts

Go afton!

Vad är era tankar om att LCHF skapar hög andel fett i blodet? Denna kommentar hör jag ofta när jag pratar om LCHF (av de som inte äter detta) och de får det att låta negativt. Som jag förstår det att man tål mer blodfetter fast det är skadligt? Jag har scannat info och uppfattar att detta kan vara en höjning i början men sedan neutraliseras. Forskning säger att detta inte är ett problem.

Nytt ämne för mig, kanske svårt att diskutera men är nyfiken om nån har erfarenhet?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör inte det samman med den gamla fabeln om att det fett vi äter, (i synnerhet mättat) fastnar på insidan av våra ådror, så det till slut blir stopp?

Den är ju så totalt felaktig från början till slut. Men man hör den rätt ofta.

De väsentliga mätvärdena blir nästan alltid bättre och blir de inte det. Så är det sannolikt annat som påverkar. Detta bör då utredas. Håller med Peter B.

Orsakerna till hjärtsjukdom får man troligen söka på annat håll.

---

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, rylandes sade:

Hör inte det samman med den gamla fabeln om att det fett vi äter, (i synnerhet mättat) fastnar på insidan av våra ådror, så det till slut blir stopp?

Finns det någon typ fett som koagulerar i kroppstemperatur?

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Peter B sade:

Det är individuellt hur blodfetterna förändras med LCHF. Många får lägre, en del högre. Det är inte så mycket att fundera över. ? 

Men om LDL-P (apoB) stiger mycket kraftigt och ligger kvar mycket högt över tid ska man kanske se över kosten.

Tack för svar :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, jala sade:

Omega 3. När du äter LCHF är det oerhört viktigt att det är bra kvalitet.

https://www.doktorn.com/artikel/kort-och-koncentrerat-om-blodfetter

Mycket intressant artikel! Tack.

Detta var nyttig info: Sjunker blodfetterna av nyttig mat?
Omega-3 sänker ont kolesterol lika effektivt som vissa läkemedel, det visar en studie som också presenterades på hjärtkongressen ESC. Forskarna understryker dock att fler studier behöver göras. Helt klart är att omega- 3 har en mycket gynnsam effekt på fördelningen mellan LDL och HDL genom att öka förekomsten av HDL. Valnötter, rapsolja och fiskolja har därför en god inverkan på kolesterolet i blodet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, lea johansson sade:

Go afton!

Vad är era tankar om att LCHF skapar hög andel fett i blodet? Denna kommentar hör jag ofta när jag pratar om LCHF (av de som inte äter detta) och de får det att låta negativt. Som jag förstår det att man tål mer blodfetter fast det är skadligt? Jag har scannat info och uppfattar att detta kan vara en höjning i början men sedan neutraliseras. Forskning säger att detta inte är ett problem.

Nytt ämne för mig, kanske svårt att diskutera men är nyfiken om nån har erfarenhet?

Det är en myt, för du har bara några enskilda gram av fett/glukos/aminosyror i blodet samtidigt!

Oså får man till en början skilja på fettsyror i blodet samt på olika lipoproteiner som transporterar runt fettsyror i blodet.

Och som Peter pepåkar, man bör helst se till förändringen på olika lipoproteiner som transporterar lite olika saker, iallafall så är APO-b/LDL-C lite dåliga, medans APO-A1/HDL-C är oftast positiva!

Hur som helst, det mesta fettet du äter transporteras inte i blodet per se, utan i lymfsystemet, med hjälp av Kylomicroner.

Kylomicronerna töms sen ut i blodet från lymfsystemet där det går nästan direkt till att lagras i fettväven, med hjälp av ASP!

Dvs nästan allt du äter lagras rätt omgående.

Utan det handlar mer om olika lipo.-/APO-lipoproteiner.. för ditt blod omvandlas inte till berneassås bara du äter en gnutta fett.

Så det är mer antalet lipoprotein/APOlipoproteiner som indikerar hur det står till.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Det är en myt, för du har bara några enskilda gram av fett/glukos/aminosyror i blodet samtidigt!

Oså får man till en början skilja på fettsyror i blodet samt på olika lipoproteiner som transporterar runt fettsyror i blodet.

Och som Peter pepåkar, man bör helst se till förändringen på olika lipoproteiner som transporterar lite olika saker, iallafall så är APO-b/LDL-C lite dåliga, medans APO-A1/HDL-C är oftast positiva!

Hur som helst, det mesta fettet du äter transporteras inte i blodet per se, utan i lymfsystemet, med hjälp av Kylomicroner.

Kylomicronerna töms sen ut i blodet från lymfsystemet där det går nästan direkt till att lagras i fettväven, med hjälp av ASP!

Dvs nästan allt du äter lagras rätt omgående.

Utan det handlar mer om olika lipo.-/APO-lipoproteiner.. för ditt blod omvandlas inte till berneassås bara du äter en gnutta fett.

Så det är mer antalet lipoprotein/APOlipoproteiner som indikerar hur det står till.

Tack! nyttig info. Bara för att utesluta- stickor för att mäta kolesterol är inget som är bra/nödvändigt/sanningsenligt utifrån att mäta sin mängd i blodet väl? Iom att så många parametrar påverkar etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-10-20 at 13:26, lea johansson sade:

Tack! nyttig info. Bara för att utesluta- stickor för att mäta kolesterol är inget som är bra/nödvändigt/sanningsenligt utifrån att mäta sin mängd i blodet väl? Iom att så många parametrar påverkar etc.

Det är som med det mesta och Peter pepåkade redan det mest vesäntligaste, dvs LDL-C/APO-b är det mest aterosklerotiska som man kan behöva hålla koll på.

Iallafall så kan jag avslöja så mycket som så att ditt blod inte omvandlas till Berneassås utifall du ökar på fettintaget, det sämsta utfallet är främst att det lagras in i fettväven och att du därmed ökar i vikt!

Oså kommer vi lite osökt till LCHF med rätt så mycket fett, dvs grejen är snarare att man reducerat kolisarna radikalt, dvs fett och kolisar är i princip utbytbara, kalori för kalori!

Så då brukar vi i stället hänfalla till att prata om E%/macronutrientfördelning, osv!

Grejen är fortfarande att olika kalorier påverkar kroppen på olika sätt och att dåliga  lipider är lika dåliga  oavsett, de är riskfaktorer.

Såå glöm att blodet omvandlas till bea utifall du äter mer fett, i värsta fall så lagras det i fettväven, i bästa fall/dvs LCHF-paradigmet så kan det leda till att man äter färre kalorier iomed att kroppen går över till att använda mer fett för energi.. helst då det fett man sedan tidigare lagrat!

Iallafall, lite oavsett, det är främst LDL-C/APO-b man bör hålla koll på vad gääller risk för framtida CVD!

Inte nog med  detta.. så länge kvoterna, Tot-C/HDL-C, APOkvoten är bra så är det sällan någon ko på isen!

Dvs någon lipidfaktor kan eventuellt gå upp när man börjar med LCHF.. rätt ofta handlar det om Tot-C och att HDL-C ökat, dvs kvoten är det viktigaste.. och  HDl-C samt APOa1 är oftast sk friskhetsfaktorer.

Finns en massa andra grejer att mäta och utvärdera om man är inne på det.. typ HBA1c.

HBA1c handlar då om hur mycket socker som fäst vid olika blodpartiklar, dessa har levern svårt för att bryta  ner så då tar macrofager hand om dem, de har då en tendens att lagra in dem i kärlväggen, det är så ateroskleros uppstår!

Man bör undvika att få för många partiklar lagrade av macrofager i kärlväggen utifall man vill ha en god kärlhälsa!

Inte nog med detta, macrofagerna lagrar även in olika bakterier, virus, toxiner andra främmande partiklar i blodet som egentligen inte är så bra att ha där!

Så vi bör helst låta macrofagerna slippa att lagra in glykoliserade  blodkroppar i kärlväggen utan i stället i huvudsak göra detta med virus och bakterier!

Och då omsätter vi alla celler hur som helst och de bryts ner förr eller senare i proteolysen/via aptoptos.. man bör undvika nekros!

Redigerad av Zepp
  • Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg