Julianna Posted October 20, 2018 Share Posted October 20, 2018 Hej allihopa. Jag behöver er hjälp. Började med min LCHF resa idag, den strikta varianten. Jag är en 40årig kvinna på 111kg. Då ska jag hålla mig på mindre än 20g kolhydrater per dag. Inga problem. Men när det kommer till proteinet så säger dom mindre än 1g per kropps vikt för någon som är överviktig. Alltså i mitt fall allt under 100g protein per dag. Jag försökte hålla mig till 80g protein per dag. Men fattar inte hur det är möjligt. Bara dagens middag Laxburgare med tillbehör var på 48g protein. Vad ska jag göra? Då kan jag ju bara ära 2 måltider om dagen, eller? Har ni några tips vad jag ska tänka på? Känner mig grymt frustrerad redan nu, därav så ber jag om hjälp. Tack på förhand. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted October 20, 2018 Share Posted October 20, 2018 Hej Julianna, Och välkommen till forumet. Nu vet jag inte varifrån proteinet i din måltid kommer. Men om det kommer från laxen blir det 250 gram lax. Sen tvistar de lärde om det där med protein. Vissa menar att man inte behöver så mycket protein, medan andra anser att man inte kan äta för mycket (typ). Själv äter jag nog högst 0,8 g protein per kilo kroppsvikt, men som sagt finns det olika idéer. Jag tror du kan ha en avslappnad inställning till proteinmängden, och sikta på högst 20 gram kolhydrater. Sen kan du utvärdera om några månader. Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 21, 2018 Share Posted October 21, 2018 Rekommendationen med ca 1g protein/kg kroppsvikt gäller normalvikt så uppskattar du 60kg som lagom för dig ligger ditt behov runt 60g. Eller något över i enlighet med den tråd i ämnet som är aktiv nu. (Proteinet är din vän, heter den) Lite lättare att hantera! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted October 21, 2018 Share Posted October 21, 2018 Om du ska räkna något så är det kolhydrater. I övrigt: ät när du är hungrig, tills du är mätt. Något annat kommer inte att fungera i längden. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 21, 2018 Share Posted October 21, 2018 Om det är din första dag på strikt LCHF, rekommenderar jag att du fokuserar på vilka råvaror du ska laga mat på. Grönsaker och kött/fisk/ägg. Tillaga maten med smör/talg/ister. Var inte rädd för att äta en ensidig kost. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Elinor Posted October 21, 2018 Popular Post Share Posted October 21, 2018 Jag tänker att om du väger 111 kilo så är du nog rätt hungrig, jämfört med någon som väger t.ex 70 kilo. Absolut inte menat som en förolämpning! Snarare att hungersystemet är överaktivt med förhöjd produktion av hungerhormon, vilket gör det svårt att gå ner i vikt då kroppen jobbar emot en också. Kroppen vill inte förlora överviktskilon, så väger man mycket så skriker koppen också efter mer mat. Därför låter 80 gram protein kanske som lite, när det i själva verkat är en helt rimlig mängd. LCHF har ofta den positiva egenskapen att stabilisera&normalisera hunger och mättnad. Men kan ta ett tag. Så det här att du ska äta när du är hungrig och sluta när du är mätt, kanske inte fungerar i början. Lägg upp en normal portion på tallriken till lunch/middag utifrån LCHF principen och kanske något mindre till mellis eller kvällsmat. Om du inte går ner i vikt efter x antal veckor, så är troligtvis portionerna för stora. Sen tror jag du räknar fel vad gäller protein, om du säger att laxburgare är så mycket som 48 gram rent protein. Cirka 100 gram lagat kött, fisk eller fågel är enbart runt 24-32 gram protein. Är lite beroende på typ och hur hårt man stekt/tillagat livsmedlet i och med att vätska + fett rinner ut. Så ett magert kött som t.ex kycklingbröst som är hårdstekt innehåller mer protein än t.ex entrecote med rejäla fettränder som bara varit i pannan några minuter. Tycker i och för sig inte att du ska sitta med vågen och räkna protein per gram. Det är kolhydrater du ska räkna och fokusera på i början. Det viktiga är att komma igång och välja rätt och rena råvaror som t.ex kött, grönsaker, fisk, ägg och smör. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 21, 2018 Share Posted October 21, 2018 15 timmar sedan, Julianna sade: Hej allihopa. Jag behöver er hjälp. Började med min LCHF resa idag, den strikta varianten. Jag är en 40årig kvinna på 111kg. Då ska jag hålla mig på mindre än 20g kolhydrater per dag. Inga problem. Men när det kommer till proteinet så säger dom mindre än 1g per kropps vikt för någon som är överviktig. Alltså i mitt fall allt under 100g protein per dag. Jag försökte hålla mig till 80g protein per dag. Men fattar inte hur det är möjligt. Bara dagens middag Laxburgare med tillbehör var på 48g protein. Vad ska jag göra? Då kan jag ju bara ära 2 måltider om dagen, eller? Har ni några tips vad jag ska tänka på? Känner mig grymt frustrerad redan nu, därav så ber jag om hjälp. Tack på förhand. Mm.. första dagen.. ta det lite lugnt, till att börja med! Räkna inte så förbannat mycket i början.. gå på mer riktig mat lagad av färska råvaror.. håll ner de mesta stora kolhydratkällorna och kanske det viktigaste, undvik alla stora sockergrejer, dvs godis, läsk, bullar, bröd kakor, pasta, ris, i viss mån stora mängder av rotfrukter/typ potatis, ersätt detta med mer grönsaker/gröna blad! Oså kommer vi till det knepiga proteinet, (aminosyrorna) det är en macronutrient som kan bidra med kalorier.. men i praktiken så är det en essenetill byggsten för muskler, benstomme, ensymer, några hormoner/prohormoner samt en himla massa annat som man vill ha kvar när man väl går ner i vikt! Oså.. ibland så missuppfattar Newbies på LCHF protein med kött/fisk/fågel/ägg/räkna cirka 20% protein (aminosyror) i en blandad kött/fisk/fågel/ägg/skaldjurs- källa över en längre period.. iallafall längre än en dag/en vecka! Utan då uppstår oftast en annan fråga.. måste jag verkligen äta så himla mycket kött/fisk/fågel/skaldjur/ägg iomed att det i snitt "bara" innehåller i snitt cirka 20% aminosyror? Iallafall, om man är överviktig som dig i förhållande till din längd så kan man definitivt som en första åtgärd faktiskt frossa (som det upplevs) i kött, fett och grönsaker. Om detta funkar rent mentalt så kan det då leda till att man framförallt äter färre gånger/färre kalorier.. men du är förmodligen inte där ännu? Så åter igen till ditt behov av protein/aminosyror, sätt detta till minimum 1 gram per kilo kroppsvikt per dag i snitt över en längre period! Dvs det finns de som vill gå snabbaste vägen och sätta behovet till den önskade vikten.. det är lixom inte fel i princip, men det kan variera en del på grund av önskningar/fantasier. Iallafall, ser man protein och därmed kött/fisk/ägg/skaldjurs-behovet som en relation till ens vikt som om allt lyckas och LCHF faktiskt funkar för en själv så kommer behovet snart att minska, rent mentalt, dvs man känner så småningom att man inte behöver äta flera ägg samt ett helt paket bacon till frukost samt sen inte heller flera fläskotletter till lunch, ej heller sen några entrecoter till kvällsmat! Iallafall.. jag har varit där, dvs WTF skall man handla hem/laga till, då kan man få lite nytta av att kika på några veckomenyer, Kostdocktorn har sina,så de anser jag att du redan kikat på så här kommer litta fler:: https://alltommat.se/recept-for-en-vecka-med-lchf/ Märk väl, det finns lixom nästan för många recept på LCHF/veckomenyer, för att man skall orka laga till all mat, dvs du tar det gottigaste av all tips gör de till dina favos! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted October 23, 2018 Share Posted October 23, 2018 Var inte rädd för protein under viktnedgång, det är din vän. Det är viktigare att du får igång din viktnedgång än att du eventuellt äter lite mer protein än någon rekommendation säger. Ät riktig mat, gärna ganska likt det du ätit tidigare men ta bort kolhydraterna (socker, potatis, pasta, ris, bröd). Till maten äter du en tillagad grönsak och en sallad samt en extra fettkälla. Efter ett halvår eller så kan du börja fundera på hur mycket protein du vill äta framgent. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 23, 2018 Share Posted October 23, 2018 2 timmar sedan, Skärfläcka sade: Till maten äter du en tillagad grönsak och en sallad samt en extra fettkälla. Varför tillagad? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 Som jag har förstått det så kan tillagning öka biotillgängligheten av vissa ämnen medans andra ämnen har bäst biotillgänglighet i råa grönsaker. Jag ser det som en gardering Dessutom tror jag att det är lättare om LCHF-maten påminner om det man är van vid och de tillagade grönsakerna ersätter potatis/pasta/ris på tallriken. 7 timmar sedan, MariaF sade: Varför tillagad? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Julianna Posted December 6, 2018 Author Popular Post Share Posted December 6, 2018 Hej allihopa. Tack för era svar. Jag har hållit på med LCHF nu i snart 7 veckor. Jag började med en vikt på 111kg och nu säger vågen 103kg . Första dagarna var jobbiga, hade sjukt ont i huvudet och var allmänt trött. Läste att det var en typisk biverkning. Jag var van att dricka typ 3 espresso med massa mjölk om dagen, till att avstå helt. Jag drack då istället vatten med salt och det gjorde susen. Angående hunger, småätande och olika sug efter något. Det försvann helt för min del. Jag lagar mat nästa var dag. Mycket med varierande smaker så jag inte tröttnar. Jag lagar precis efter LCHF recept. Delar upp det, samt packar det i matlådor till morgondagens lunch på jobbet. När jag väl ätit min portion så är jag mätt! Vissa gånger orkar jag inte äta upp allt, så jag äter tills jag är mätt. Fungerar helt utmärkt. En sak som är mindre kul är de negativa kommentarer angående min LCHF diet från mina kollegor. Det är väl inte bra och äta massa fett!? Tänk på ditt hjärta! Bla bla bla. Tog åt mig mer i början på min resa. Nu rinner det lättare av mig. Jag märker att jag börjar få tillbaka mera energi också, så nu har jag börjat med lite gympa här hemma. Denna dieten-livsstilen har gjort en bra förändring i mitt liv. Och detta kommer jag att fortsätt med. Ville bara dela med mig till er. Tack för att ni tog er tid att läst. Tack och kram på er alla 7 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 6, 2018 Share Posted December 6, 2018 Efter ett tag kommer dina kollegor att be om råd istället Jag är helt övertygad om att bli av med en kraftig övervikt är det bästa man kan göra för sin hälsa. Fortsätt att strunta i de negativa kommentarerna och lite på din egen kropp! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts