Lena Maxhem

Min tråd om LCHF med RA

Recommended Posts

Hemma efter ett besök hos svärmor, som bor 55 mil bort.

Vi hade med oss (lchf-)mat och kakor, vilket jag sa till henne att vi skulle ha, så hon skulle slippa besvär. Men hon hade så klart bakat efterrättspaj och kakor och blir ledsen om man inte smakar...Så nu sitter jag här med magont. Nya tag imorgon.

Att för femtioelfte gången förklara och säga ”nej tack” orkade jag inte med denna gång. Ibland får man bita i det sura äpplet.

• Gilla 2
  • Ledsen 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett fastedygn av två avklarat. Jag är trött denna gången...

Efter ”artighetsätandet” av sötsaker hos svärmor hade jag magvärk i flera dar. Först idag är allt ”som vanligt”, förutom tröttheten då. Jag testar att ta tillskott av kalium. En vän säger att det gör stor skillnad på hur hen mår.

Trots tvådagarsfastan pågått ett par månader står min vikt stilla, jag går varken upp eller ner. Inte så viktigt, jag är ganska normalviktig med ett bmi på 22, men intressant ändå. Jag upplever inte heller att mina mått ändras. Allt som har hänt verkar ha med min autoimmuna sjukdom att göra - kroppen kanske prioriterar och tar tag i de värsta problemen först?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, Lena Maxhem sade:

Allt som har hänt verkar ha med min autoimmuna sjukdom att göra - kroppen kanske prioriterar och tar tag i de värsta problemen först?

Det är ofta jag förundrats över kroppens klokhet och fantastiska förmåga att kompensera det vi utsätter den för. Hoppas och tror att det är precis så som du skriver, kroppen prioriterar det viktigaste först.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Lena Maxhem sade:

Ett fastedygn av två avklarat. Jag är trött denna gången...

Efter ”artighetsätandet” av sötsaker hos svärmor hade jag magvärk i flera dar. Först idag är allt ”som vanligt”, förutom tröttheten då. Jag testar att ta tillskott av kalium. En vän säger att det gör stor skillnad på hur hen mår.

Trots tvådagarsfastan pågått ett par månader står min vikt stilla, jag går varken upp eller ner. Inte så viktigt, jag är ganska normalviktig med ett bmi på 22, men intressant ändå. Jag upplever inte heller att mina mått ändras. Allt som har hänt verkar ha med min autoimmuna sjukdom att göra - kroppen kanske prioriterar och tar tag i de värsta problemen först?

Det är ju något man ofta läser, att kroppen prioriterar läkning först av allt. Och du är normalviktig, så svårt att gå ner i vikt då.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suck, känner så igen det här med att artighetsäta när man träffar släkten. Säger man nej till efterrätt blir det dålig stämning och enfaldiga diskussion med mostrar, farbröder, svägerskor och gammelfastrar. Tråkmåns! Du håller väl inte på och bantar?! Jag har läst i tidningen minsann! Du måste ju leva lite! Kakan som är så god, kom igen nu! Och så vidare.

Så mycket enklare att bara ta en liten bit av kakan för att slippa sitta och försvara sig under resten av kvällen. Men är såklart helt verklighetsfrånvänt och galet att jag som vuxen äter sockrig skräpmat för att glädja andra och sen får dras med magproblem, trötthet och annat jobbigt som följd.

Problemet är väl delvis hur friska människor automatiskt tror att man skippar tårtan av främst "estetiska" skäl. De förstår inte allvaret, hur negativt det kan påverka vissa personers fysiska välmående. 

Angående vikt: När man ligger på 22 BMI, som är normal&sund med stor marginal, så går man knappast ner i vikt av att äta en välbalanserad LCHF diet. Vill man av någon anledning gå ner mer i vikt, så krävs oftast mer drastiska metoder.

Jag har iofs hamnat så lågt som 20 BMI på LCHF och fick nästan lite panik. Men var absolut inte kostens fel. Snarare att jag ökat träningsnivån drastiskt och inte fattade att jag behövde kompensera med extra mat. Har gått upp lite i vikt sen dess tack och lov, efter att jag lagt till en extra portion mat. Vill absolut inte bli mager. Jag vill vara stark, pigg och frisk. Men ja, det vill vi ju alla såklart.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-11-05 at 19:53, Elinor sade:

Suck, känner så igen det här med att artighetsäta när man träffar släkten. Säger man nej till efterrätt blir det dålig stämning och enfaldiga diskussion med mostrar, farbröder, svägerskor och gammelfastrar. Tråkmåns! Du håller väl inte på och bantar?! Jag har läst i tidningen minsann! Du måste ju leva lite! Kakan som är så god, kom igen nu! Och så vidare.

Så mycket enklare att bara ta en liten bit av kakan för att slippa sitta och försvara sig under resten av kvällen. Men är såklart helt verklighetsfrånvänt och galet att jag som vuxen äter sockrig skräpmat för att glädja andra och sen får dras med magproblem, trötthet och annat jobbigt som följd.

Problemet är väl delvis hur friska människor automatiskt tror att man skippar tårtan av främst "estetiska" skäl. De förstår inte allvaret, hur negativt det kan påverka vissa personers fysiska välmående. 

Angående vikt: När man ligger på 22 BMI, som är normal&sund med stor marginal, så går man knappast ner i vikt av att äta en välbalanserad LCHF diet. Vill man av någon anledning gå ner mer i vikt, så krävs oftast mer drastiska metoder.

Väldigt svårt med släktmiddagar...

De flesta accepterar och vet att jag inte äter sötsaker, men min svärmor tar det så personligt, som en förolämpning. Oftast träffas vi hos oss, eller på ”neutral mark”, där jag kan styra upp vad som hamnar på tallriken, men hemma hos henne äter jag lite av det jag inte borde. Hon har ju bakat ”bara för att vi kom” och det trugas så det blir absurt till slut.

Jag är jättenöjd med min vikt, det är inte så att jag vill gå ner, bara tycker det är lite märkligt att den inte ändrar sig alls, varken upp eller ner under så lång tid. Man brukar ju annars gå upp eller ner några hekto, beroende på hur mkt vätska man bär på. 

• Gilla 3
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, Lena Maxhem sade:

Jag är jättenöjd med min vikt, det är inte så att jag vill gå ner, bara tycker det är lite märkligt att den inte ändrar sig alls, varken upp eller ner under så lång tid. Man brukar ju annars gå upp eller ner några hekto, beroende på hur mkt vätska man bär på. 

Här kommer finessen med LCHF in. Efter de första fyra-fem månadernas viktminskning (ca ett kilo/månad) efter min LCHF-start, har jag nu i över ett halvår kunnat notera min vikt variera plus minus ½ kilo eller mindre, dvs. i praktiken ligga konstant. Äta tills jag är nöjd och inte känna hunger förrän nästa dygn - vad kan man mer begära?

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jala sade:

Varmt väder, hängmatta och paraplydrinkar serverade av hulahulakvinnor i bastkjolar. 😋

Typ där jag är nu, ungefär 🙂

• Gilla 5
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, jala sade:

Varmt väder, hängmatta och paraplydrinkar serverade av hulahulakvinnor i bastkjolar. 😋

Hulahulamän för mig, tack!

• Gilla 4
  • Tack! 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, PiaB sade:

Hulahulamän för mig, tack!

2 timmar sedan, nokenok sade:

Det är inte utan att jag är lite lätt avis. Må så gott.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, nokenok sade:

Avis var ordet sade Bull!

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Zepp sade:

Avis var ordet sade Bull!

Typ nästan avis på mej själv också 🙂

Men jag springer också barfota lite lätt efter strandlinjen på dagarna, och även det känns fantastiskt.

Ingen plågsam träning, bara skönt. Ändå säkert över MAF-puls.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, träffade en kvinna igår som också hade RA och diabetes. Hon berättade att hon varje vecka gav sig själv en spruta med cellgifter. Det var tydligen bra mot sjukdomen. För att motverka illamående fick hon medicin mot det också. Nån som vet varför man ger cellgifter mot RA, motverkar man inflammationen eller vad?

• Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Kattuggla sade:

Nån som vet varför man ger cellgifter mot RA, motverkar man inflammationen eller vad?

Vet inte riktigt men det är väl en del av s.k. standardbehandling, dvs sätts in direkt innan sjukdomsförloppet gått för långt och utan att vara individanpassad (om det nu nånsin blir det...). Cytostatika transporteras väl med blodet till alla celler och hämmar celldelning..? Hur det nu hjälper vid inflammation?

• Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så börjar ännu en fasta.

Min ”bättre hälft” är inne på tredje dan av en minst sagt besvärlig förkylning. En vecka innan den bröt hade han värk i både huvud och kropp. Kanske är det t o m influensa? Han nyser och snorar dygnet runt. Jag försöker hålla mig undan och petar i mig vitaminer och mineraler. Lite extra C-vitaminer kanske vore bra?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag diagnostserades fick jag både kortison och metotrexhate - tror medicinen dämpar immunförsvaret. Det är ju det medicineringen mot autoimmuna sjukdomar går ut på, att få kroppens immunförsvar att sluta angripa det den inte ska. Jag har aldrig fått det i injektion dock. Däremot tar man s.k. TNF-alfahämmande medicin som injektion.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. cellgifter.. grejen är nog att det kan vara lite vad som helst faktiskt, några kan säkert vara bra/allafall terapeftiskt verksamma vid lite olika diagnoser/sjukliga tillstånd!

Iallafall så är statiner cellgifter.. men det skrivs främst ut vid högt kolesterol då det hämmar cellernas egen produktion av just kolesterol!

"Metotrexat är en folsyraantagonist som hör till gruppen cytostatika. Idag används den vid reumatoid artrit[1], psoriasis[1] och Crohns sjukdom[2] som sjukdomsmodifierande läkemedel (DMARD) men kan även användas som cancerbehandling

När Metotrexat ges mot reumatiska och inflammatoriska sjukdomar är syftet att fördröja tillväxten av celler som leder till inflammationen. Ämnet är celltoxiskt i höga doser[3].

Syftet vid cancerbehandling är att bromsa tillväxten av cancerceller genom att motverka aktiveringen av folsyra som är en viktig byggsten för cellernas arvsmassa."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Metotrexat

Dvs de flesta har brist på Folsyra, det är jätteviktigt vid graviditet, iomed att det krävs för fostrets utveckling, det är en tillväxtfaktor!

Oså kan man sen fundilera lite på vad de faktiskt gör, dvs är Folsyra själva problemet iomed att det snarare är vanligare med brist!

Hur som helst så angriper man själva symptomen med medikamenter som har visat sig påverka olika processer i kroppen.

Dvs det är litta samma som när vi själva använder NSAID, dvs vanliga värktabletter, som lindrar sjukliga symptom genom att slå ut stora delar av Eikosanoidsytemet!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Mm.. cellgifter.. grejen är nog att det kan vara lite vad som helst faktiskt, några kan säkert vara bra/allafall terapeftiskt verksamma vid lite olika diagnoser/sjukliga tillstånd!

Iallafall så är statiner cellgifter.. men det skrivs främst ut vid högt kolesterol då det hämmar cellernas egen produktion av just kolesterol!

"Metotrexat är en folsyraantagonist som hör till gruppen cytostatika. Idag används den vid reumatoid artrit[1], psoriasis[1] och Crohns sjukdom[2] som sjukdomsmodifierande läkemedel (DMARD) men kan även användas som cancerbehandling

När Metotrexat ges mot reumatiska och inflammatoriska sjukdomar är syftet att fördröja tillväxten av celler som leder till inflammationen. Ämnet är celltoxiskt i höga doser[3].

Syftet vid cancerbehandling är att bromsa tillväxten av cancerceller genom att motverka aktiveringen av folsyra som är en viktig byggsten för cellernas arvsmassa."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Metotrexat

Dvs de flesta har brist på Folsyra, det är jätteviktigt vid graviditet, iomed att det krävs för fostrets utveckling, det är en tillväxtfaktor!

Oså kan man sen fundilera lite på vad de faktiskt gör, dvs är Folsyra själva problemet iomed att det snarare är vanligare med brist!

Hur som helst så angriper man själva symptomen med medikamenter som har visat sig påverka olika processer i kroppen.

Dvs det är litta samma som när vi själva använder NSAID, dvs vanliga värktabletter, som lindrar sjukliga symptom genom att slå ut stora delar av Eikosanoidsytemet!

När man tar Metotrexat, tar man samtidigt folsyra i tablettform. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Lena Maxhem sade:

När man tar Metotrexat, tar man samtidigt folsyra i tablettform. 

Bara det  gör det hela suspekt?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu