Jump to content

Förbränning - fundering


Linus nybörjare
 Share

Recommended Posts

Hej alla! 

Har nu kommit över första nybörjar- veckorna och det känns enkelt ännu. Läser era inlägg med stort intresse och tar till mig era tips! Skall även bli kul att se på tv hur det går för dietfamiljerna.  

sover gott och Vågen visar sakta neråt så det är bra, är ju kvinna och < 50 så har förstått här på forumet att det kan ta extra tid innan min kropp släpper iväg kilon. 

Har en liten fundering så här på söndag kväll :) Försöker följa LCHF strikt för att få igång förbränningen , men som idag blev det fisksoppa ute på restaurang med smörstekt bröd , (ett val jag gjorde) men ingen efterrätt ! :) men har man då stoppat upp ketosen liksom? hitills har jag undvikit mjölkprodukter men saknar musli och yoghurt så nu kommer jag att lägga till det i kosten, tänker jag rätt då ? sedan funderar jag på om man skall välja bröd, enstaka gång på restaurang typ,   om man skall satsa på glutenfritt? eller bättre med vanligt? hur tänker ni ? 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, iAnna sade:

Det där med ketos har jag aldrig brytt mig om. Jag äter ju liksom det jag äter (strikt lchf/keto/nästan karnivor) och då får ketosen klara sig själv

Det låter väldigt likt hur jag äter och resonerar.

Link to comment
Share on other sites

39 minuter sedan, iAnna sade:

Jag tänker att iallafall för mig, är det enklast att nolla alla grejer som inte är LCHF, t ex smörstekt bröd och müsli. Nu var det länge sen jag åt yoghurt också, sen jag började med hemmagjord kefir. Glutenfritt bröd innehåller ofta massa konstiga tillsatser, så det bör nog undvikas. Försök inte hitta ersättningsprodukter från ditt gamla liv, utan ät bara riktig mat: grönsaker och kött/fisk/ägg.

Det där med ketos har jag aldrig brytt mig om. Jag äter ju liksom det jag äter (strikt lchf/keto/nästan karnivor) och då får ketosen klara sig själv. ?

Tack !  Vill / menar inte ersätta mitt ga liv... idag blev det ute restaurang med varm fisksoppa då vi jobbat med vår båt ute i blåsten och kylan,,, Muslin har jag gjort efter receptet här på sidan :) kefir kanske blir nästa steg :)  tänker att man kan variera sin frukost lite och inte bara ägg :) 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-21 at 19:11, Linus nybörjare sade:

Hej alla! 

Har nu kommit över första nybörjar- veckorna och det känns enkelt ännu. Läser era inlägg med stort intresse och tar till mig era tips! Skall även bli kul att se på tv hur det går för dietfamiljerna.  

sover gott och Vågen visar sakta neråt så det är bra, är ju kvinna och < 50 så har förstått här på forumet att det kan ta extra tid innan min kropp släpper iväg kilon. 

Har en liten fundering så här på söndag kväll :) Försöker följa LCHF strikt för att få igång förbränningen , men som idag blev det fisksoppa ute på restaurang med smörstekt bröd , (ett val jag gjorde) men ingen efterrätt ! :) men har man då stoppat upp ketosen liksom? hitills har jag undvikit mjölkprodukter men saknar musli och yoghurt så nu kommer jag att lägga till det i kosten, tänker jag rätt då ? sedan funderar jag på om man skall välja bröd, enstaka gång på restaurang typ,   om man skall satsa på glutenfritt? eller bättre med vanligt? hur tänker ni ? 

Allt är enkelt i början, för då är man som regel motiverad och ståndaktig!

Och ketos är inte det enda avgörande även om LCHF sorteras in under ketogena dieter!

Grejen är snarare det motsatta, dvs man bör inte vara rädd för dietinducerad ketos.

För det drabbar även alla bantare/fastare/de som går på VLCD/WW!

Det är en bioloigisk funktion/en metabol mekanism, specielt om man vill ta ut fett ur fettdepåer utfall man har sådana i överskott!

Såå.. ketos kan vara din vän när du vill gå ner i vikt/reducera ditt fettlager.. inget utöver detta utifall du är frisk för övrigt.

Soo WTF about "optimal ketos" då, jo det är ett spann som några välmeriterade LCHF- forskare myntat, dvs om man försöker sig å en ketogen diet för att reducera ett stort fettlager så är det varken optimalt att ligga under 1 eller över 3 i blodketoner.. men man skall för den skull inte få panik om man inte ligger i optimal ketos varje gång man mäter detta, utifall man mäter sådant över huvudtaget!

Dvs om man ligger under så kan det innebära antingen att man inte äter som man borde/för ofta, eller så har man lixom andra problem.. snackstime kan vara ett sådant även på LCHF.

Ligger man på tok över 3, upp mot 6-7, så kan det vara antingen typ 1, eller postexercise ketos, för mycket fasta, dvs man tränar för mycket i förhållannde till vad man äter.

Hur som helst, har man väl lagt sig till med allt för stora  fettdepåer  som kanske indikerar att de till slut kan bidra med hälso-/livstils-problem.. man vill ju iallafall få bli pensionär och njuta utav att andra betalar ens försörjning?

Är man lyckligt lottad så vill man helst bli både mormor och farmor.. samt njuta av tillvaron som frisk sådan med barnbarnen!

Egentligen.. har man behov av att reducera sina fettlager så är kruxet att ända sättet är att förbränna de i dessa ingående kalorierna, då bör man helst inte äta sådan mat som hindrar att det frigörs FFA från fettväven, dvs man bör äta mat som inte höjer insulin onödigtvis, man bör äta mat som gör att är mätt/ohungrig rätt länge så kroppen får tid att förbränna dessa.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Annika Rane changed the title to Förbränning - fundering

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...