Jump to content

Förbränning - fundering

Recommended Posts

Hej alla! 

Har nu kommit över första nybörjar- veckorna och det känns enkelt ännu. Läser era inlägg med stort intresse och tar till mig era tips! Skall även bli kul att se på tv hur det går för dietfamiljerna.  

sover gott och Vågen visar sakta neråt så det är bra, är ju kvinna och < 50 så har förstått här på forumet att det kan ta extra tid innan min kropp släpper iväg kilon. 

Har en liten fundering så här på söndag kväll :) Försöker följa LCHF strikt för att få igång förbränningen , men som idag blev det fisksoppa ute på restaurang med smörstekt bröd , (ett val jag gjorde) men ingen efterrätt ! :) men har man då stoppat upp ketosen liksom? hitills har jag undvikit mjölkprodukter men saknar musli och yoghurt så nu kommer jag att lägga till det i kosten, tänker jag rätt då ? sedan funderar jag på om man skall välja bröd, enstaka gång på restaurang typ,   om man skall satsa på glutenfritt? eller bättre med vanligt? hur tänker ni ? 

• Like 4

2 minuter sedan, iAnna sade:

Det där med ketos har jag aldrig brytt mig om. Jag äter ju liksom det jag äter (strikt lchf/keto/nästan karnivor) och då får ketosen klara sig själv

Det låter väldigt likt hur jag äter och resonerar.

39 minuter sedan, iAnna sade:

Jag tänker att iallafall för mig, är det enklast att nolla alla grejer som inte är LCHF, t ex smörstekt bröd och müsli. Nu var det länge sen jag åt yoghurt också, sen jag började med hemmagjord kefir. Glutenfritt bröd innehåller ofta massa konstiga tillsatser, så det bör nog undvikas. Försök inte hitta ersättningsprodukter från ditt gamla liv, utan ät bara riktig mat: grönsaker och kött/fisk/ägg.

Det där med ketos har jag aldrig brytt mig om. Jag äter ju liksom det jag äter (strikt lchf/keto/nästan karnivor) och då får ketosen klara sig själv. ?

Tack !  Vill / menar inte ersätta mitt ga liv... idag blev det ute restaurang med varm fisksoppa då vi jobbat med vår båt ute i blåsten och kylan,,, Muslin har jag gjort efter receptet här på sidan :) kefir kanske blir nästa steg :)  tänker att man kan variera sin frukost lite och inte bara ägg :) 

• Like 5

Instämmer med Peter B. 

Du måste inte nödvändigtvis vara i ketos för att må bra och gå ner i vikt.

För många funkar det att äta fet yoghurt ibland och jag tycker du ska testa det och sedan kan du utvärdera efter ett tag hur det funkar med vikten.

Viktigare att skippa brödet.

Att äta strikt LCHF kan vara effektivt för viktminskning men också svårare att leva med i längden. Man blir liksom en UFO  socialt sett.....?

• Like 7

Många, väldigt många skulle jag tro har svårt att välja bort brödet. För vissa är det så svårt att de bestämmer sig att sluta med ketogen kost eftersom de inte kan tänka sig livet utan bröd. Jag tänker som så att just detta faktum beskriver kärnan i problemet - brödet i industritappning har blivit så oemotståndligt att man väljer bort kött till förmån för brödet och faller i fällan - livet med en konstant sug efter näringsfattig mat. Man kan ju numera med hjälp av olika konstgjort framtagna smakförstärkare och dylikt krydda upp det för övrigt smaklösa och näringsfattiga spannmålet så att man får i sig både kemikalier och en massa stärkelse. Det gäller även ris och potatis.

Jag hade en kollega som när vi åt lunch på restaurang petade åt sidan de små köttbitarna för att orka äta upp den jättestora portionen av ris smaksatt med sås. Det är onekligen gott med stärkelse smaksatt med kemikalier. Om kroppens biologi fick bestämma skulle det varit tvärtom eftersom näringen fanns i köttet och inte i riset. 

När det gäller fisksoppa som jag också brukade beställa förut på restaurang så tänker jag som så att den redan innehåller en hel del kokta grönsaker och rotfrukter och därmed ganska mycket kolhydrater. Om man lägger till brödet får man en rätt enligt tallriksmodellen, dvs inte ketogen kost alls.

• Like 5
  • Thanks 1
  • Haha 1

On 2018-10-21 at 19:11, Linus nybörjare sade:

Hej alla! 

Har nu kommit över första nybörjar- veckorna och det känns enkelt ännu. Läser era inlägg med stort intresse och tar till mig era tips! Skall även bli kul att se på tv hur det går för dietfamiljerna.  

sover gott och Vågen visar sakta neråt så det är bra, är ju kvinna och < 50 så har förstått här på forumet att det kan ta extra tid innan min kropp släpper iväg kilon. 

Har en liten fundering så här på söndag kväll :) Försöker följa LCHF strikt för att få igång förbränningen , men som idag blev det fisksoppa ute på restaurang med smörstekt bröd , (ett val jag gjorde) men ingen efterrätt ! :) men har man då stoppat upp ketosen liksom? hitills har jag undvikit mjölkprodukter men saknar musli och yoghurt så nu kommer jag att lägga till det i kosten, tänker jag rätt då ? sedan funderar jag på om man skall välja bröd, enstaka gång på restaurang typ,   om man skall satsa på glutenfritt? eller bättre med vanligt? hur tänker ni ? 

Allt är enkelt i början, för då är man som regel motiverad och ståndaktig!

Och ketos är inte det enda avgörande även om LCHF sorteras in under ketogena dieter!

Grejen är snarare det motsatta, dvs man bör inte vara rädd för dietinducerad ketos.

För det drabbar även alla bantare/fastare/de som går på VLCD/WW!

Det är en bioloigisk funktion/en metabol mekanism, specielt om man vill ta ut fett ur fettdepåer utfall man har sådana i överskott!

Såå.. ketos kan vara din vän när du vill gå ner i vikt/reducera ditt fettlager.. inget utöver detta utifall du är frisk för övrigt.

Soo WTF about "optimal ketos" då, jo det är ett spann som några välmeriterade LCHF- forskare myntat, dvs om man försöker sig å en ketogen diet för att reducera ett stort fettlager så är det varken optimalt att ligga under 1 eller över 3 i blodketoner.. men man skall för den skull inte få panik om man inte ligger i optimal ketos varje gång man mäter detta, utifall man mäter sådant över huvudtaget!

Dvs om man ligger under så kan det innebära antingen att man inte äter som man borde/för ofta, eller så har man lixom andra problem.. snackstime kan vara ett sådant även på LCHF.

Ligger man på tok över 3, upp mot 6-7, så kan det vara antingen typ 1, eller postexercise ketos, för mycket fasta, dvs man tränar för mycket i förhållannde till vad man äter.

Hur som helst, har man väl lagt sig till med allt för stora  fettdepåer  som kanske indikerar att de till slut kan bidra med hälso-/livstils-problem.. man vill ju iallafall få bli pensionär och njuta utav att andra betalar ens försörjning?

Är man lyckligt lottad så vill man helst bli både mormor och farmor.. samt njuta av tillvaron som frisk sådan med barnbarnen!

Egentligen.. har man behov av att reducera sina fettlager så är kruxet att ända sättet är att förbränna de i dessa ingående kalorierna, då bör man helst inte äta sådan mat som hindrar att det frigörs FFA från fettväven, dvs man bör äta mat som inte höjer insulin onödigtvis, man bör äta mat som gör att är mätt/ohungrig rätt länge så kroppen får tid att förbränna dessa.

• Like 3

• Annika Rane changed the title to Förbränning - fundering