Jump to content

Recept LCHF anpassa PALEO

Adipatus
 Share

Recommended Posts

Bra fråga iomed att ost är så himla  gott att ha i maten?

Iallafall i en tvåsamhet så är det väl sällan något problem, börja med att låta henne köra full paleo utan mejerier, det blir knepigt utan mejerier.

Oså kan ni sen göra en kompromiss där en del mejerier typ ost/smör kan få lov att ingå?

Dvs man får lov att bli  fanatisk i början.. sen så bör man helst inte som vuxen leva av smör/ost/andra mejerier, men i slutändan.. utifall man väljer rätt bra livsmedel.. skulle inte Groc äta detta om det fanns på regelbunden basis?

Såå.. på Paleo/strikt sådan, så bör man inte äta något alls som man inte själv hämtat hem från skogen, glöm att mjölka älgar!

Så då hamnar vi rätt snart på Taigan som vi lever, dvs det gäller att döda och äta allt man kommer över, dvs främst älg.. iallafall under paleolitikum!

Soo WTF, eller skall vi leva på och av sådant som andra var tvugna att leva på i andra delar av världen?

I Södra Afrika på skaldjur, i söderhavet på cocos och fisk i amerika på bison/säl/valar i vissa delar av världen på betydligt mer spannmål och rotfrukter, bär/nötter!

Det är jättegott att ha ost ost i maten, men ost och andra mejeriprodukter ska hon inte äta på ett tag. Det är därför jag försöker komma något man kan använda ist för ost så man kan anpassa maten till henne under den tiden som hon ska vara utan, men kan inte riktigt komma på vad man använda.. 

Mejeri ska bort helt ett tag för henne för att göra något utrensning pga av att mejeri produkter kan tydligen hålla kvar inflammationer i kroppen (inte helt insatt i den biten).   

• Like 1

1 timme sedan, Adipatus sade:

Det är jättegott att ha ost ost i maten, men ost och andra mejeriprodukter ska hon inte äta på ett tag. Det är därför jag försöker komma något man kan använda ist för ost så man kan anpassa maten till henne under den tiden som hon ska vara utan, men kan inte riktigt komma på vad man använda.. 

Mejeri ska bort helt ett tag för henne för att göra något utrensning pga av att mejeri produkter kan tydligen hålla kvar inflammationer i kroppen (inte helt insatt i den biten).   

Jag är rädd att det blir svårt att finna ett alternativ till ost. Det finns ju typer av veganost, men jag vet inte om det är något bra alternativ och inte är de goda heller, har jag hört. Ett annat substitut som veganerna använder till ost är näringsjäst, som har en liten ostsmak och umamismak, men det använder man mer som smaksättning, som krydda, inte i några stora mängder som man kan göra med ost.

• Like 3

Ost består mestadels av mjölkprotein, så om hon är inne på inflammationsspåret, förstår jag varför hon vill testa att köra utan ett tag.

Receptet ser i och för sig gott ut oavsett osten. Är väl bara att köra hälften ost och hälften utan? Så har man alltid gjort om man lagar för fler och någon är allergisk eller har särskilda kostbehov. Är ju bara de senaste 5-10 åren som folk blivit så om sig och kring sig och allt ska ersättas på millimetern, så ingen blir "ledsen". 

Finns växtbaserade ostar, men består mest av tillsatser, växtfett, förtjockningsmedel eller soja. Är definitivt inte kompatibelt med strikt Paleo, om det är så hon äter. Är också vara smakmässigt menlösa.

Går verkligen inte att ersätta en god ost tyvärr. Jag äter själv rätt Paleo inspirerat, så kan skriva under på det. Slinker fortfarande en hel del ostskivor, även om jag dragit ner avsevärt på andra mejerier.

Du får köra på något helt annat, till exempel en "crunchy" topping, som kokosflingor eller hackade nötter/frön som garanterat blir goda i ugnen. Kan också använda en rejäl klick ghee eller klarifierat smör som i princip bara är rent fett(laktos och mjölkproteiner försvinner vid tillagning). Det brukar man kunna äta oavsett om man är känslig mot mjölkämnen eller kör Paleo.

• Like 3

19 minuter sedan, Elinor sade:

Ost består mestadels av mjölkprotein, så om hon är inne på inflammationsspåret, förstår jag varför hon vill testa att köra utan ett tag.

Receptet ser i och för sig gott ut oavsett osten. Är väl bara att köra hälften ost och hälften utan? Så har man alltid gjort om man lagar för fler och någon är allergisk eller har särskilda kostbehov. Är ju bara de senaste 5-10 åren som folk blivit så om sig och kring sig och allt ska ersättas på millimetern, så ingen blir "ledsen". 

Finns växtbaserade ostar, men består mest av tillsatser, växtfett, förtjockningsmedel eller soja. Är definitivt inte kompatibelt med strikt Paleo, om det är så hon äter. Är också vara smakmässigt menlösa.

Går verkligen inte att ersätta en god ost tyvärr. Jag äter själv rätt Paleo inspirerat, så kan skriva under på det. Slinker fortfarande en hel del ostskivor, även om jag dragit ner avsevärt på andra mejerier.

Du får köra på något helt annat, till exempel en "crunchy" topping, som kokosflingor eller hackade nötter/frön som garanterat blir goda i ugnen. Kan också använda en rejäl klick ghee eller klarifierat smör som i princip bara är rent fett(laktos och mjölkproteiner försvinner vid tillagning). Det brukar man kunna äta oavsett om man är känslig mot mjölkämnen eller kör Paleo.

Då får jag köra med extra smör ist som du skriver om. Det är ju också gått. lite extra krydda på så kanske det blir bra.

• Like 3