MariaBM Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 Ja, snart 2 veckor. Trodde jag hade gått ner 3,3 kg men nejdå bara vatten då..... Kändes för bra helt enkelt. Försöker verkligen dricka vatten men det är svårt. Så fort jag dricker minsta klunk springer jag på toaletten och kissar i ett ( vi pratar om 3 gånger i timmen. Tur jag är långledig. Har oxå en helvetes huvudvärk som inte går över. Dock jävlogt trasigt hemma med en son som uppenbarligen tröttnat på sitt liv kan ju vara förklaringen till min snudd på migrän. Hur som helst, har bakat fröknäcke till mina frukostar och kanske mellanmål ibland. Laddning nummer 2 är i ugnen just nu. Köpte lite mortadella och parmaskinka igår. Skar upp lite parmesan och paprika och hade en fantastisk lunch med en efterföljande stor kopp kaffe med smör och en klick vispad grädde med kanel/vanilj. Proppmätt faktiskt! Nej jag har inte vispgrädde till alla kaffe utan bara en ibland bara svart. Problemet kommer till helgen. Ska ner till mina släktingar och mamma i Uddevalla, och dom har inte riktigt förstått att äter lchf. Vill inte vara oartig och ska försöka äta det jag kan. Men behöver bra matsäck förslag till bilresan som ändå tar 6-7 h. Hoppas jag har börjat komma in i vad jag kan äta och inte äta fel, vill ju liksom få resultat. Ha det fint 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 Kaffe, mörk choklad och sallad med rikligt med olivolja. Salladswrapburgare på MAX.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 24, 2018 Author Share Posted October 24, 2018 Just nu, Skärfläcka sade: Kaffe, mörk choklad och sallad med rikligt med olivolja. Salladswrapburgare på MAX.. Va? Finns något på Max oxå? Är det den där ” burgaren” som har ett salladsblad istället för bröd? Vore ju smidigt då jag reser med mina pojkar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 3 timmar sedan, MariaBM sade: Dock jävlogt trasigt hemma Precis rätt tid att förändra sin mat, med andra ord... Fast kroppen och knoppen orkar mer med rätt näring så ta det du mäktar med och var snäll mot dig om det inte alltid blir som du vill! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 3 timmar sedan, MariaBM sade: Ja, snart 2 veckor. Trodde jag hade gått ner 3,3 kg men nejdå bara vatten då..... Kändes för bra helt enkelt. Försöker verkligen dricka vatten men det är svårt. Så fort jag dricker minsta klunk springer jag på toaletten och kissar i ett ( vi pratar om 3 gånger i timmen. Tur jag är långledig. Har oxå en helvetes huvudvärk som inte går över. Dock jävlogt trasigt hemma med en son som uppenbarligen tröttnat på sitt liv kan ju vara förklaringen till min snudd på migrän. Hur som helst, har bakat fröknäcke till mina frukostar och kanske mellanmål ibland. Laddning nummer 2 är i ugnen just nu. Köpte lite mortadella och parmaskinka igår. Skar upp lite parmesan och paprika och hade en fantastisk lunch med en efterföljande stor kopp kaffe med smör och en klick vispad grädde med kanel/vanilj. Proppmätt faktiskt! Nej jag har inte vispgrädde till alla kaffe utan bara en ibland bara svart. Problemet kommer till helgen. Ska ner till mina släktingar och mamma i Uddevalla, och dom har inte riktigt förstått att äter lchf. Vill inte vara oartig och ska försöka äta det jag kan. Men behöver bra matsäck förslag till bilresan som ändå tar 6-7 h. Hoppas jag har börjat komma in i vad jag kan äta och inte äta fel, vill ju liksom få resultat. Ha det fint Prexis.. vatten/mindre skymmande mat i magen, för hur skulle du ha kunnat förbränna 1100 Kcal extra per dag!? Iallafall du behöver inte vara orolig för vattnet kommer tillbaka förr eller senare, när homeostasen vant sig, eventuellt får man hjälpa till med lite extra salt i början. Kanske inte allt vatten men tillräckligt för att bibehålla en normal blodvolym/ett normalt blodtryck. Dvs ett av de vanligaste omställningsbesvären förutom sjunkande vikt är lägre blodtryck.. iomed att man kissar ut en massa vatten.. öka på saltet, det går över. Iallafall om det nu har någon bäring på dig.. minskad blodvolym och stress ökar bägge på lite olika ofta benämnda stresshomoner, glukosbrist oxå, så man bör iallafall se till att man har normalt blodtryck. För det var egentligen glukosbristen du ville uppnå, för att uppreglera kroppens förmåga att leva mer på fett.. helst lagrat kroppsfett. Hur som helst i början, främst under omställningen/de 3-6 första månaderna så är det helt vanligt att man testar nästan alla bak/kak/godis som finns och benämns LCHF, och det finns plenty! Det är då kanske mest för det mentala men oxå för framtida behov typ att man faktiskt kan köpa/laga och äta delikata saker typ bröd/kakor/godis vid väl valda tillfällen.. man kan oxå bjuda andra på det! Egentligen inte större skillnad med sk nomalkost, dvs om man åt/drack sådant vid speciellella tillfällen så vore det rätt sällan någon ko på isen rent mentalt/ämnesomstättningsmässigt? Oså får du nu pröva på en del av ditt framtida liv, dvs många, allt för många äter "lite utav varje", dvs rätt mycket kolisar samt socker, oavsett om de behöver detta eller ej! Ioförsig är det sällan något problem när man väl är omställd, typ 3-6 månader, man smakar på vad som erbjuds, berömmer den som lagat maten, det hör till god ton, oså är det bara upp på hästen igen när vardagen timar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 24, 2018 Author Share Posted October 24, 2018 20 minuter sedan, MariaF sade: Precis rätt tid att förändra sin mat, med andra ord... Fast kroppen och knoppen orkar mer med rätt näring så ta det du mäktar med och var snäll mot dig om det inte alltid blir som du vill! Tack finaste 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 3 timmar sedan, MariaBM sade: Va? Finns något på Max oxå? Är det den där ” burgaren” som har ett salladsblad istället för bröd? Vore ju smidigt då jag reser med mina pojkar. Japp, det är den jag menar https://www.max.se/sv/Maten/Produktinformation/?product=14086 Ett bra alternativ om man reser i Sverige och inte är alltför strik i sin mathållning. Gäller bara att motstå annat men lite kaffe behöver man om man ska köra bil. Dr. Eric Westman brukar berätta att han har haft patienter som har gått ner en massa i vikt genom att äta hamburgare från McDonalds men slängt bort brödet (och inte köpt läsk eller pommes). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 24, 2018 Author Share Posted October 24, 2018 Finns det något tillbehör man kan ta till? Menar så klart inte pommes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 Kaffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 Jag klarar mig på burgaren men om jag var jättehungrig så skulle jag ta en bönsallad (=resistent stärkelse) https://www.max.se/sv/Maten/Meny/Tillbehor/Tillbehor/Bonsallad/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 24, 2018 Author Share Posted October 24, 2018 5 minuter sedan, Skärfläcka sade: Kaffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 4 timmar sedan, MariaBM sade: Va? Finns något på Max oxå? Är det den där ” burgaren” som har ett salladsblad istället för bröd? Vore ju smidigt då jag reser med mina pojkar. Prexis.. förr så hette den Low Carb burgare, men det fick den inte heta enligt Livsmedelsverket iomed att det var ett hälsopåstående, så nu heter den Sallad Wrap burgare! Den är lika god trots namnbytet! https://www.max.se/Maten/Meny/Maltider/salad-wrap-mal/ Iallafall så brukar jag äta den till en bönsallad, jag älskar ju bönor! Cirka 16 gram kolisar i bönsalladen och 10,6 i burgaren! Kalorier cirka 610 i burgaren och 195 i bönsalladen, dvs cirka 800 Kcal på en enskild måltid, det vore f*n om man inte skulle klara sig några timmar på en sådan måltid, jag gör det iallafall! Men det går så klart lika bra med selleri! Dvs detta är knappast något jag lever utav och man kan gör lite andra val även på MC eller BK om man är ute och i farten. iallafall, när jag ändå är på G, dvs med inspiration från MAX och det faktum att jag är bönäslskare, jag har börjat göra egen bönsallad, dvs jag köper då oftast en tetra blandade bönor, sköjer av dessa i en sil, tillför litta olivolja samt salt/peppar och vitlök.. det funkar tillomed på min mor som tillbehör till maten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 24, 2018 Author Share Posted October 24, 2018 Alltså min mamma äter ändats pasta! Med köttfärssås, med gorgonzola eller ostskinksås. Bara pasta, pasta, pasta. Förstpr inte hur jag kan äta all mat och njuta av det när jag är uppvuxen på ja typ bara pasta.... Älskar oxå bönor, men har inte vågat äta det, trodde det inte tillhörde den maten man får äta av. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 1 timme sedan, MariaBM sade: Alltså min mamma äter ändats pasta! Med köttfärssås, med gorgonzola eller ostskinksås. Bara pasta, pasta, pasta. Förstpr inte hur jag kan äta all mat och njuta av det när jag är uppvuxen på ja typ bara pasta.... Älskar oxå bönor, men har inte vågat äta det, trodde det inte tillhörde den maten man får äta av. Du får äta lite vad du vill.. och hur mycket bönor brukar det ingå/tycker du själv är gott/lämpligt i en sk riktig måltid, på Max brukar jag äta hela burken, som regel är jag då hungrig. Grejen är att bönor har en del kolhydrater/RS, men som regel.. som tillbehör.. hur mycket äter man egentligen av bönorna? Jag har lurat min mor, för jag serverar henne shiratakinudlar, hon tror hon får pasta! Dvs hon bryr sig inte iomed att det smakar nästan lika! De finns i nästan alla vanliga livsmedelsaffärer, dvs jag köper på mig några sådana när jag storhandlar för utifall mor vill ha typ köttfärssås med pasta! Själv föredrar jag köttfärssåsen med grovt skuren/riven vitkål, eller med andra grönsaker. Om min mor är här så strimlar hon som regel vitkkålen med osthyveln, oså gör jag vanlig pizzasalat med olivolja/äppellcidervinäger, salt o peppar.. i bästa fall med en pressad vitlöksklyfta! Hur som helst, jag besöker rätt sällan Max, kanske någon gång per år, främst på semestern, inte så mycket för att jag inbillar mig att de tillhandahåller de mest nyttigaste måltiderna utan mer för att jag är ute på vift, och samma gäller således även Mc och BK, där på de två ställena så väljer jag som regel minimorötter, utifall jag vill ha något till överhuvudtaget! Iallafall.. det är lixom inte hälsokost de serverar på varken Max, McD, eller BK, det är något man tar till i brist på annat/oftast brist på tid/andra i familjen/följet vill besöka någon av inrättningarna! Hur som helst så är det garanterat sällan sämre än vad man kan köpa i random affär. Iallafall.. en ny opptäckt för dig,, du får bestämt besöka en närliggande MAX för att utvärdera deras sallad wrap med bönsallad, sen så får du utvärdera huruvida du tyckte det var gott/du kan göra egen ännugodare själv till dig och din familj utifall du det föll dig i smaken? Iallafall så badar bönsalladen i av mig okänd olja, jag brukar inte dricka upp den som blir kvar för jag misstänker att det är någon billig omega-6 olja! Hur som helst.. eller iallafall, man blir som regel rätt mätt av de cirka 800 Kcal i en sådan måltid utan att man skall behöva slicka burken helt ren! Burgaren på 610 Kcal kan som regel räcka.. utifall man vill hålla ner på kalorierna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaBM Posted October 24, 2018 Author Share Posted October 24, 2018 Äter i princip alltid ”köpe” burgare eller pizza, får väldigt ont i magen av allt fett. Gör egna, tom mina barn föredrar hemlagad pizza.... Däremot bönor.... mmmm dom vill jag inte avstå på nåt vis. Nja mamma kan jag inte lura till att äta annat är sina rätter men kan köpa med mig dom nudlarna till mig istället. Tyckte dom var helt ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 39 minuter sedan, MariaBM sade: Äter i princip alltid ”köpe” burgare eller pizza, får väldigt ont i magen av allt fett. Gör egna, tom mina barn föredrar hemlagad pizza.... Däremot bönor.... mmmm dom vill jag inte avstå på nåt vis. Nja mamma kan jag inte lura till att äta annat är sina rätter men kan köpa med mig dom nudlarna till mig istället. Tyckte dom var helt ok. Mm.. finns som regel.. ofta i frysdisken köpeburgare med ända upp emot 98% köttråvara. Anledningen till att de skriver "köttråvara" eller bara "kött" är som regel att det är rätt mycket fett oxå, inget som en LCHFare är så bange för. Iallafall så är shiratakinudlar nästan värsta skämtet, dvs i princip noll digesterbara kolhydrater/kalorier! Fördelen är att de är lättlagade/får man tidsbrist så är de om även j*vligt dyra per kalori/portion lätta att laga till, man bara sköljer dem i en sil under varmt vatten så är de färdiga att serveras/lägga på tallriken. Iallafall, du är som jag bönälskare, så då vill jag föreslå som ytterligare ett recept, Chili Con Carne, det är som det låter, dvs Carne, dvs mest köttfärs en lisa för alla matlagare med tidsbrist! Till alla andra "normalkostare" i familjen kokar man som regel ris. Var inte för snål med fettet när du steker på köttfärsen.. likaså vad gäller Chillin! Ialllafall, som vanligt, jag slänger det mesta i en o samma kastrull rätt omgående, förutom ris vilket jag undviker. Bönorna tillsätter jag som regel sist, iomed att de som jag äter redan är kokta/finns i burk/tetra! Iallafall, i med smör, sen köttfärsen, rör om lite gran, hacka först chillin, sen löken, sen vitlöken, putta i det allt eftersom, rör om vid alla tillfällena! Grejen är nog att du är duktigare på detta än mig, men jag lider inte särskiildt av det hur som helst! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts