Borje

Vegankost kombinerad med LCHF

Recommended Posts

I kommentar nummer 29 på Kostdoktorns bloggpost om Bästa dieten skriver Thomas att det går utmärkt att  kombinera veganmatvanor med LCHF. Jag tycker att detta är en intressant tanke. Finns det någon på detta forum som har positiva erfarenheter  av att kombinera veganismens principer med LCHF? Jag vet att det är många som har negativ erfarenhet av att äta veganskt, men det behöver vi inte ta upp på denna tråd.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa..bra fråga. Jag tror man får börja med att definiera veganismens principer och lchf:s principer. 

Vegansk kost innehåller ingenting av animaliskt ursprung, ingenting öht som involverar djur. T ex inte honung. 

Lchf...ja, hur definierar vi det? För mig är det nyttig mat, med bra proteiner, bra fetter och fokus på näring och vitaminer .

Jag har svårt att se hur man äter lchf utan animaliska proteiner och fetter. Jag vet att det finns protein i vegetabilier; de är mindre biotillgängliga (man måste äta mer, man måste ta hänsyn till antinutrienter och man behöver variera maten för att få med alla aminosyror). Man ska få i sig mycket fett utan att överdosera omega6 (och det kanske går?) men helst en hel del mättat fett oxå. Och vad gäller vitaminer får man väl ta tillskott; det kan man behöva göra ändå. 

Man kan äta onyttigt både som vegan och som lchfare. Jag tror att det är svårare att få till en nästan bra kost som vegan. Fullvärdig är den inte.

Så vad jag tror (obs tror) är att lchf-inspiration kan göra vegankost nyttigare, men jag tvivlar på att man kan kalla det lchf. 

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan såklart äta en generell lågkolhydratkost som vegan. Lågkolhydratkost innebär ju bara att mindre än x % av din kost kommer från kolhydrater liksom. 

Men att äta strikt LCHF som vegan känns ju mer eller mindre omöjligt. Främst för att de flesta kött- och mejerisubstituten är gjorda av spannmål, baljväxter(som onyttig soja) eller väldigt processade med suspekt innehåll. Strikt LCHF tillåter heller inte några större intag av baljväxter, vilket är en viktig källa till protein för veganer. LCHF innebär ju också att man väljer naturliga rena animaliska fetter över raffinerade växtfetter. 

En ok lågkolhydratkost som vegan skulle i min mening innehålla mycket frön, nötter, kokosgrädde&fett, avokado, svamp, olivolja&oliver, grönsaker och kolhydratlåga rotfrukter, super foods som proteinrika alger, fermenterad soja, bönor&linser, havredryck och nötdryck(istället för sojamölk) och möjligen extra protein från hampa- eller ärtprodukter. Denna diet är ju absolut inte godkänd LCHF dock, men inte överdrivet processad, låg på kolhydrater och fullvärdig(om du tar B12). 

Jag får problem med magen om jag äter för mycket rött kött personligen, så lagar en del vegetariskt och ibland blir det helvegansk(mest p.g.a experimentlusta). Kan vara t.ex veggobiffar på linser&nötter med wokade grönsaker och en fet thaisås på kokogrädde. Tycker iofs det är svårt att hålla mig mätt om jag lagar 100% grönt. Även om jag verkligen öser på med kokosfett och har energirika nötter&frön i, så blir jag hungrig igen efter 2-3 timmar och måste komplettera med omelett eller makrill i tomatsås t.ex. Så framgångsrik är alltså min "LCHF veganism", den går att upprätthålla i max 2-3 timmar innan det börjar kurra i magen ?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Elinor sade:

En ok lågkolhydratkost som vegan skulle i min mening innehålla mycket frön, nötter, kokosgrädde&fett, avokado, svamp, olivolja&oliver, grönsaker och kolhydratlåga rotfrukter, super foods som proteinrika alger, fermenterad soja, bönor&linser, havredryck och nötdryck(istället för sojamölk) och möjligen extra protein från hampa- eller ärtprodukter. Denna diet är ju absolut inte godkänd LCHF dock

Varför är den inte godkänd LCHF om man håller nere kolhydratintaget till under 50g/dygn? Vem bestämmer det? 

Jag har ingen personlig erfarenhet, och tänker inte skaffa det. Oliv- och kokosfett borde man kunna komma bra långt med vad fett beträffar. Och protein kan man få av bönor och linser om man, som Effie är inne på, har lite kunskap. Järn mm finns i t ex nässlor. Med kunskap kommer man långt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Podden Keto Talk med Jimmy Moore har numera Dr Will Cole är är medicinsk expert. Will Cole har gett ut boken Ketotarian om hur man kan äta ketogent på en ”plant based”-kost. 

https://drwillcole.com/ketotarian/ 

9 timmar sedan, Elinor sade:

Jag får problem med magen om jag äter för mycket rött kött personligen, så lagar en del vegetariskt och ibland blir det helvegansk(mest p.g.a experimentlusta). 

Enligt Anna Sparre tyder magproblem med att äta kött på att man har för lite magsyra som bryter ner köttet. Det kan också leda till problem med sura uppstötningar vilket inte beror på att magen är för sur. Mer info och pod här: https://4health.se/188-magsyra-och-sanningen-om-sura-uppstotningar

• Gilla 4
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 hours ago, Skärfläcka said:

Will Cole har gett ut boken Ketotarian om hur man kan äta ketogent på en ”plant based”-kost

Jag kollade upp boken KETOTERIAN, THE (MOSTLY) PLANT-BASED PLAN TO BURN FAT, BOOST YOUR ENERGY, CRUSH YOUR CRAVINGS, AND CALM INFLAMMATION på Amazon. De brukar ha en preview där man kan läsa en del sidor utan att behöva betala något. Jag har väl läst kanske 50 sidor av närmare 300. Will Cole verkar kunnig om LCHF och ketogen kost. Han säger att han har recept för vegansk , laktovegetarisk, lakto-ovovegetarisk och vegetarisk kost med tillägg av fisk. Därav underrubrikens mostly plant-based. På sidan 34 rekommenderar han också att man lägger till ägg, ghee, fisk och kycklingbensbuljong för att att säkra intaget av viktiga näringsämnen. Men samtidigt hävdar han att det går att få till en ketogen kost med enbart mat från växtriket.

Intressant när man slår på "ketotarian" på Amazon är att det dyker upp ett dussin kokböcker som säger att de har ketogen mat med vegetariska eller veganska råvaror. "Ketotarian" tycks alltså vara stort redan i USA. När dyker de första ketotarianska bloggarna upp i Sverige?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I USA tycks "keto" betyda "low carb", inget annat, i de flesta sammanhang. Synd och förvirrande när ingen styr upp en definition. Det finns produkter i affären med den märkningen men inget jag skulle äta om jag ville äta en ketogen kost.

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, MariaF sade:

I USA tycks "keto" betyda "low carb", inget annat, i de flesta sammanhang. Synd och förvirrande när ingen styr upp en definition. Det finns produkter i affären med den märkningen men inget jag skulle äta om jag ville äta en ketogen kost.

Ganska typiskt för ett land som på olika födoämnesförpackningar i tryckt form kan poängtera "non cholesterol" för sådant som aldrig kommit i närheten av fett eller göra reklam för non fat-fat genom att juridiskt beteckna vissa fetter som icke-fetter.?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Podden Keto Talk med Jimmy Moore har numera Dr Will Cole är är medicinsk expert. Will Cole har gett ut boken Ketotarian om hur man kan äta ketogent på en ”plant based”-kost. 

https://drwillcole.com/ketotarian/ 

Enligt Anna Sparre tyder magproblem med att äta kött på att man har för lite magsyra som bryter ner köttet. Det kan också leda till problem med sura uppstötningar vilket inte beror på att magen är för sur. Mer info och pod här: https://4health.se/188-magsyra-och-sanningen-om-sura-uppstotningar

Intressant det där! Jag i och för sig aldrig sura uppstötningar. Snarare att jag får ont i magen, buller och svullnad om jag äter mycket rött kött till både lunch och middag. Har också svårt med klassiska foodmaps som lök, laktos och vitlök p.g.a IBS.

Har iofs alltid öst i mig äppelcidervinäger, surkål, mjölksyreinläggningar och citron till maten, för att jag älskar sura grejer(så mycket att jag blivit tillsagd av tandläkaren). Men har kanske obalans vad gäller för lite magsyra ändå?

Tycker dock att min rött kött känsligheten blivit mycket bättre, sen jag börjat resistent stärkelse boosta varje dag. Men det ena utesluter ju inte det andra och jag kan ju fortfarande inte äta så mycket rött kött som jag skulle vilja. Skadar inte att testa en behandling för att öka magsyran. Låter spännande om inte annat. Blir som sagt lite tröttsamt med fisk, veggo och majskyckling, när man är sugen på entrecote och högrevschili ?

Vad gäller LCHF veggo(som tråden delvis också handlar om) så fattar jag fortfarande inte hur folk kan hålla sig mätta på det. Tycker till och med det är svårt att hålla mig mätt på lakto-ovo vegetarisk LCHF kost, måste äta halva äggkartongen med smör på, för att stå mig mer än några timmar. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minutes ago, MariaF said:

Om keto-begreppet har blivit så uttunnat så får man naturligtvis ta en del av det kokböckerna utlovar med en nypa salt.

Will Cole verkar emellertid vara seriös, han talar om ketos vid blodketonnivåer på 0,5–5 mmol/l .

Men låt vara att de flesta veganer/vegetarianer inte uppnår ketos, det är ändå ett intressant fenomen om de börjar övergå till lågkolhydratkost.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ketos är bara en sak i kosthållningen. Hur går det med näringstillförsel via vegansk kost även om veganen börjar äta massor av kokosolja och olivolja? Jag tror att det var Zoe Harcombe som gjorde en analys av vad som saknades i den veganska kosten. Jag har ett svagt minne att jag skrev om det förut. LCHF används av många för att läka metabolt syndrom och få bukt med de obalanserna man har hunnit ådra sig. På den kosten får du äta mat med högre näringstätthet och biotillgänglighet. På vilket sätt kommer en kost som skapar näringsbrister (även om man tillför mer vegetabiliskt fett) att gynna självläkningsprocessen? 

Nu hittade jag vad jag skrev om det förut:

"Om vi nu tar bort kött, fisk och fågel och annan mat från djurriket återstår grönsaker, bönor, ris, rotfrukter. Tyvärr hittar jag helt enkelt inte bevisen för att en diet baserat bara på vegetabilier skulle leda till en bättre hälsa. Det leder snarare till en hel del bristtillstånd så som B12-brist, Omega 3-brist, hemjärn-brist, D3-vitamin finns inte i växtriket, brist av A-vitamin. DHA som vi behöver för hjärnans optimala funktion finns inte heller i växtriket osv. Vissa vitaminer, mineraler och fettsyror finns helt enkelt inte i växtriket utan vi behöver djur som kan ta upp det från växterna och omvandla det till en form som vi människor kan ta upp lättare - biotillgänglig form. I växtbaserat föda får man D2 och inte D3, man får järn men inte hemjärn, man får A-vitamin-ekvivalenter och sedan får man kanske kroppen att omvandla dessa till den formen kroppen behöver. Men det finns inga garantier att man får den rätta formen i tillräckliga mängder.

Så är det också med proteiner. Proteiner finns i växtriket men inte i en fullvärdig form, enkel för kroppen att ta upp. Dvs man måste få in dessa växtproteiner från rätt källor i rätt mix och mängd och förlita sig på att kroppen bygger den formen av protein den egentligen behöver. Men om kroppen är upptagen av annat såsom bekämpa en låggradig inflammation orsakad av förhöjd glukos och insulinresistens så kanske det inte hinns med syntesen av de nödvändiga vitaminerna och proteinerna. Allt detta får mig att tänka på att äta vegetariskt för hälsans skull är en heltidssysselsättning och kräver djupgående studier."

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, Katerina sade:

sedan får man kanske kroppen att omvandla dessa till den formen kroppen behöver. Men det finns inga garantier att man får den rätta formen i tillräckliga mängder.

Någonstans har jag last att vi människor klarar detta olika bra. Vissa kan omvandla vegetabiliska former av vitaminer och omega3 och annat till det som kroppen behöver. Andra är dåliga på det. Så vissa mår ganska ok på vegetarisk kost; andra uselt.

Och sedan måste man vara väldigt påläst för att veta att man får I sig det mesta av det man behöver, och se till att ta tillskott av resten.

Själv vill jag inte chansa. Även om jag gillar grönsaker och kan tänka mig att äta vegetariskt ibland.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, Effie sade:

Vissa kan omvandla vegetabiliska former av vitaminer och omega3 och annat till det som kroppen behöver.

Vad gäller omega 3 lär kroppen behöva vara gravid för att bli så bra som möjligt på att ta hand om ALA, vill minnas att det är upp till 15% som vi kan omvandla då. Men gravida är de flesta kanske inte så jätteofta... 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, MariaF sade:

Vad gäller omega 3 lär kroppen behöva vara gravid för att bli så bra som möjligt på att ta hand om ALA, vill minnas att det är upp till 15% som vi kan omvandla då. Men gravida är de flesta kanske inte så jätteofta... 

Veganer lär vara battre på det, också. Typ 10%, till skillnad från oss andra som kanske omvandlar 5%.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säger som Jonas Colting: äter gärna veganskt - med kött till! ?

• Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg