Jump to content

Daniel besegrade sin typ 2-diabetes och gick ner nästan 20 kilo

Recommended Posts

Find your own paradise

[Det är inte Daniel på bilden]

När Daniel fick diagnosen typ 2-diabetes ville han inte medicinera. Han vägrade tro att läkemedel var det enda alternativet, så han frågade sin läkare efter en annan lösning. Det här är vad som hände:

Mejlet, översatt från engelska

Hej,

Jag heter Daniel Johnson, jag bor i sydvästra Idaho, USA. Jag är 60 år. I april 2018 fick jag diagnosen typ 2-diabetes. Min läkare föreslog medicinering för att hantera sjukdomen. Jag har haft turen att vid min ålder inte behöva läkemedel av något slag.

Jag bad min läkare om en ”plan B” istället för läkemedel. Hans första svar var att jag har en allvarlig sjukdom och behöver äta tabletter, men återigen sa jag att det måste finnas ett bättre alternativ. Han svarade att han inte skriver ut dieter. Jag bad om att få träffa en dietist. Till min förävåning tyckte han att det var en bra idé, men han hade invändningar. Jag frågade vad han var orolig för. Hans svar var att 90 procent av hans patienter som började med en kostomläggning kom tillbaka efter att ha misslyckats och behövde läkemedel och många av dem kom tillbaka i sämre skick än när det kom till mottagningen första gången. En del behövde till och med amputera armar eller ben. Jag sa att jag var villig att sätta en slant på min självdisciplin. Han sken upp som en julgran och sa: vänta här. När han kom tillbaka hade han med sig ett papper som förklarade ketogen kost, tillsammans med adressen till Diet Doctor. Han gav mig några förslag kring hur man kan börja, till exempel inga mejeriprodukter och ingen frukt under de första tolv veckorna.

Jag äter inte längre keto, men var inte orolig, jag håller på med LIVSSTILEN KETO!
Vi snabbspolar fram till juli, mitt HbA1c gick från 83 till 38. Mitt blodsocker från 7 till 6,5. Han var förtjust över mina resultat och föreslog att jag skulle börja med långsamma kolhydrater som morötter, betor och andra rotfrukter. Han frågade också hur jag hade det med biverkningarna av ketogen kost. Jag blev lite förvirrad av hans fråga och bad honom vara mer specifik, han skrattade och sa att jag hade gått ner 13 kilo. LOL! Jag sa att jag kunde leva med den biverkningen och han höll med mig.

Jag äter inte längre keto, men var inte orolig, jag håller på med LIVSSTILEN KETO! Jag har upptäckt att det är väldigt lätt att hålla fast vid den mat jag planerat och jag har upptäckt massor av ny mat, nya recept och metoder för matlagning.

Jag har nu gått ner över 18 kilo på ett mycket hälsosamt sätt. Jag är mycket nöjd med min läkare, de flesta av oss vet att läkare inte är nutritionister, men min läkare är mycket inne på holistisk vård och nutrition. Under mitt senaste besök berättade han att hela hans familj lever på det här sättet. Jag tycker mycket om LCHF-utmaningen och tipsen på mat för att leva hälsosamt.

Tack, Diet Doctor!

Hälsningar,

Dan J

Kommentar

Grattis Dan, dina resultat är imponerande. Som du förrmodligen är medveten om är det inte många med typ 2-diabetes som lyckas få sitt HbA1c från 83 till friska nivåer ens med läkemedel, att göra det utan är en fantastisk prestation. Om du lyckas hålla dig på dessa nivåer kommer du att drastiskt minska, eller helt eliminera, din risk för komplikationer av diabetes.

Det är roligt att höra att det finns läkare som din (och jag tror att de blir alltfler).

Tack för att du delar med dig av dina framgångar!

Dr Andreas Eenfeldt

Kom igång

Vill du också gå ner i vikt och förbättra din hälsa? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt populära verktyg Diet Doctors veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Video om LCHF

• Hur du äter LCHF
    Hur du äter LCHF11:59En kort grundkurs i hur man sätter igång att äta LCHF.
  • Leva LCHF med Caroline Smale
    Leva LCHF med Caroline Smale07:30Hur kan livet se ut om du har LCHF som livsstil? Caroline Smale delar med sig av sin berättelse och om hur hon lever med LCHF i vardagen.
  • Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor07:09Är LCHF-kost skadlig för miljön?
  • Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 1
    Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 108:02Vilka fördelar innebär ketos? Vad äter du på ketogen kost? Här är en informativ kurs med dr Andreas Eenfeldt.
  • Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor02:45Kan man träna på LCHF-kost?
  • VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)
    VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59
  • Biverkningar av ketogen kost
    Biverkningar av ketogen kost06:58Några vanliga biverkningar av ketogen kost – och hur du undviker dem.
  • De 5 vanligaste misstagen på LCHF
    De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag.
  • Fat Head Directors Cut
    Fat Head Directors Cut1:46:20
  • Lite av allt? Svar på vanliga frågor
    Lite av allt? Svar på vanliga frågor05:44Är det inte bäst att helt enkelt äta balanserat och "lite av allt"?
  • Undvik de konventionella kostråden
    Undvik de konventionella kostråden45:06
  • Hur LCHF fungerar – Mary Vernon
    Hur LCHF fungerar – Mary Vernon32:11Intervju med läkaren Mary Vernon, en av världens mest erfarna på att behandla patienter med strikt LCHF-kost.
  • LCHF på rätt sätt – Eric Westman 3
    LCHF på rätt sätt – Eric Westman 314:09Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF-kost. Om grunderna för att äta LCHF och vad som är viktigt att tänka på när man sätter igång för att det ska gå så bra som möjligt.
  • Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor
    Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor02:52Vad är den främsta fördelen med att äta färre kolhydrater?
  • Fettfrälst!
    18:36Hur Martina Johansson blev "snygg, stark och frisk på högfettkost". Martina Johanssons blogg: http://www.highfatfitness.net Mer information om Ketonmätare: http://www.kostdoktorn.se/keton-och-blodsockermatare#1
  • En hälsosam LCHF-livsstil
    En hälsosam LCHF-livsstil46:42Hur ska du lägga upp LCHF eller ketogen kost för att maximera dina framgångar? Hur mycket fett, protein och kolhydrater ska man äta?
  • Så uppnår du en hälsosam livsstil med LCHF
    Så uppnår du en hälsosam livsstil med LCHF41:41
  • Att leva på lågkolhydratkost – Phinney
    27:34Intervju med professor Stephen Phinney, forskare, författare och brinnande LCHF-pionjär. Filmad oktober 2011.
  • Does the Brain Need Carbohydrates? - Answers to Common Questions
    05:56
  • Är mättat fett farligt? Svar på vanliga frågor
    Är mättat fett farligt? Svar på vanliga frågor07:29Behöver man akta sig för mättat fett?
  • Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 2
    Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 211:31Eric Westman reder ut begreppen fettförbränningsläge och kolhydratförbränningsläge. Hur får man mer energi genom en hög fettförbränning och hur mäter man den?
  • En global matrevolution - Andreas Eenfeldt (Vail 2016)
    39:01
  • Keto-kurs, del 2
    Keto-kurs, del 208:37Hur fungerar ketogen kost? Vad äter du på ketogen kost?
  • Därför blir vi tjocka
    Därför blir vi tjocka1:12:26

Typ 2-diabetes

• "Vi är inte gjorda för att vara kroniskt sjuka"
    "Vi är inte gjorda för att vara kroniskt sjuka"25:54Vilken form av träning är den bästa för din hälsa? Varför kan man ha problem att gå ner i vikt på LCHF? Och kan man verkligen bota insulinresistens?
  • Hur insulin styr din vikt
    14:39
  • Problemet med socker
    Problemet med socker50:01Är det fett eller socker som är orsaken till de aldrig tidigare skådade epidemierna av fetma, typ 2-diabetes och metabol sjukdom?
  • Att motivera till livsstilsförändringar
    Att motivera till livsstilsförändringar51:45Hur kan du hjälpa och motivera personer att börja med och hålla fast vid LCHF?
  • Ett nytt paradigm för typ 2-diabetes
    Ett nytt paradigm för typ 2-diabetes29:59Vi behöver ett nytt sätt att se på och behandla typ 2-diabetes. Ett paradigm baserat på vetenskap som adresserar det verkliga problemet.
  • Intervju med Jason Fung
    Intervju med Jason Fung45:20
  • Det essentiella problemet med typ 2-diabetes
    Det essentiella problemet med typ 2-diabetes05:13
  • LCHF och diabetes: forskning och klinisk erfarenhet
    LCHF och diabetes: forskning och klinisk erfarenhet45:59
  • En global matrevolution
    En global matrevolution48:15
  • Dr. Jason Fung - Therapeutic Fasting (SD 2016)
    46:13
  • Fasta som behandling
    Fasta som behandling34:55
  • Hur påverkas du av ett sötare blod? – Ann Fernholm
    18:22Intervju med Ann Fernholm om vilken påverkan socker har på vår hälsa. Läs mer om metabolt syndrom: http://www.kostdoktorn.se/metabolt-syndrom Länk till Ann Fernholms blogg: http://www.ettsotareblod.se
  • VIDEO: Treating the Symptoms or the Cause? - Part 4 of the diabetes course with Jason Fung
    VIDEO: Treating the Symptoms or the Cause? - Part 4 of the diabetes course with Jason Fung04:15
  • Diabetes Video Course Part 3
    Diabetes Video Course Part 309:32
  • 36 kilo lättare och inga mediciner
    36 kilo lättare och inga mediciner09:12
  • "Jag visste ingenting"
    "Jag visste ingenting"28:53Hur den legendariska Tim Noakes, professor i tränings- och idrottsvetenskap, ändrade uppfattning om kolhydrater för hälsa och idrottsprestationer.
  • Så reverserar man typ 2-diabetes – Jay Wortman
    Så reverserar man typ 2-diabetes – Jay Wortman24:55
  • Hur du blir friskare från diabetes
    14:39
  • My Big Fat Diet
    My Big Fat Diet42:31Vad skulle hända om en hel by av Kanadas ursprungsbefolkning gick tillbaka till att äta som de brukade? En högfetts och lågkolhydratkost baserad på riktig mat?
  • Reversera diabetes genom att ignorera kostråden
    Reversera diabetes genom att ignorera kostråden12:10
  • "Hur gör du det här?"
    "Hur gör du det här?"21:19
  • Helping People with Type 2 Diabetes
    Helping People with Type 2 Diabetes32:31
  • De två stora lögnerna om typ 2-diabetes
    De två stora lögnerna om typ 2-diabetes42:54
  • En global matrevolution - Andreas Eenfeldt (Vail 2016)
    39:01

Stöd Diet Doctor

Vill du ge ditt stöd till Diet Doctor och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap.

Gratis provmånad

Fler framgångshistorier

Ta del av över 700 framgångshistorier.

• Stephanie gick ner fantastiska 68 kilo
    Stephanie gick ner fantastiska 68 kilo 
  • Om svårigheter att gå ner i vikt på LCHF
    Om svårigheter att gå ner i vikt på LCHF 
  • Bethany reverserade sin PCOS
    Bethany reverserade sin PCOS 

Vill du också inspirera?

Har du en framgångshistoria att dela med dig av? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv.

Mejla din historia till annika@dietdoctor.com. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är OK att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa.

Inlägget Daniel besegrade sin typ 2-diabetes och gick ner nästan 20 kilo dök först upp på Diet Doctor.

Visa hela artikeln