Jump to content

Så vann Steve sin livslånga kamp med vikten

Recommended Posts

Steve featured image.jpg Steve SS.jpg

Steve hade kämpat med viktproblem under hela sitt liv utan att hitta en hållbar lösning. När han fick diagnosen typ 2-diabetes och fick metformin och statiner utskrivet hade han fått nog.

Hans svägerska rekommenderade keto (strikt LCHF) och det dröjde inte länge förrän Steve hittade till Diet Doctor. Här är hans berättelse:

Dr Eenfeldt,

Jag har alltid kämpat med min vikt. Efter high school (1975) tog jag värvning och jag låg alltid nära maxgränsen när det gällde vikten. Naturligtvis serverade militären kost enligt rådande kostråd. I perioder åt jag bara en gång per dag för att hålla vikten, men kilona återvände alltid. Detta fortsatte om och om igen.

…åren gick och jag la på mig mer och mer.
Efter att jag avslutat mitt uppdrag fanns det inte längre något krav på att jag skule hålla vikten, åren gick och jag la på mig mer och mer. Jag bantade då och då och en gång lyckades jag gå ner till 86 kilo, från 100, genom att räkna kalorier, men jag var ständigt hungrig så jag gick upp i vikt igen.

På 90-talet testade jag Atkins en kortare period, men jag blev frustrerad av att aldrig förstå vad jag skulle äta och bristen på information som rådde vid den tiden. Att jag inte höll på längre berodde på att jag inte förstod kosten och då fanns det inget internet för att söka efter mer fakta.

2014 fick jag mantelcellslymfom och i januari 2015 påbörjades en behandling med cellgifter (Nordic protocol) som varade i omkring åtta månader. På grund av cellgifterna gick jag från 113 kilo till 90 (inte en rekommenderad metod). Efter behandling och stamcellstransplantation gick jag upp allt och lite till.

Cancern var i remission, men jag fick diagnosen prediabetes i februari 2017 med indikationer på fettlever och ett HbA1c på 55. Jag hade ingen aning om vad det betydde och läkaren verkade inte så bekymrad och sa att man såg det hos många och att vi skulle hålla koll på det.

Ett år senare låg HbA1c på 83 och läkaren gav mig diagnosen typ 2-diabetes och gav mig metformin och statiner. Min svägerska hade fått diagnosen en kort tid innan och hon hade hittat dr Sarah Hallbergs YouTube-discussion om LCHF. Jag började leta fakta om LCHF och hittade Diet Doctor och det skakade om hela min värld.

Jag började med ketogen kost (<20 g kolhydrater per dag) 10 februari 2018

• Jag vägde 112 kilo den dagen, med ett BMI på 32,5.
  • HbA1c – 83
  • Triglycerider – 4,16
  • LDL – 0,96
  • Total kolesterol – 3,5
  • HDL – 0,6

Jag visste fortfarande inte hur illa det var och läkaren hade inte den förväntade “håret-på-ända”-reaktionen som skulle ha varit passande. Efter mina efterforskningar förstod jag varför. Det har blivit en sån vanlig och förväntad åkomma. Behandling med läkemedel inom sjukvården har en mycket låg positiv utkomst. Men, det skickade ut mig på en fantastisk resa av lärande och efterforskningar.

Jag har tittat på nästa alla videor på Diet Doctor och många från andra webbsidor. Jag har själv läst många vetenskapliga rapporter gällande läkemedel, det har gett mig insikter. Ivor Cummins är en källa till kunskap, som ingenjör har hans metoder och synsätt hjälpt mig, som har en liknande bakgrund. Han kommunicerar på ett sätt jag lättare kan förstå, än en medicinsk expert.

Jag skulle kunna fortsätta i evighet om kvaliteten på experterna på Diet Doctor. Mitt senaste fynd är dr Ken Berry och hans jordnära förklaringar av olika problem. Det är fantastiskt att kunna ta den viktiga imformationen och kunna presentera den på ett sätt som är begripligt och går att agera på.

Efter allt detta, hur ser mina resultat ut efter åtta månader?

• 74 kilo med ett BMI på 21,8 (mitt på BMI-skalan) — en minskning med 33 %
  • HbA1c – 29 – värdet halverat (bra)
  • Triglycerider – 0,77 – 82 % minskning (bra)
  • LDL – 4,4 – 78 % ökning, men väntat och ingen att oroa sig för enligt min läkare
  • Totalkolesterol – 6,2- 44 % ökning, men återigen, förväntat och ingen anledning till oro
  • HDL – 1,5 – 60 % ökning (bra)
Jag har just varit på återbesök hos läkaren och hon var både imponerad och stöttande.
Jag har just varit på återbesök hos läkaren och hon var både imponerad och stöttande. Hon sa att med dessa resultat behövdes inte längre några läkemedel. Jag hade redan slutat med statiner för länge sedan, efter att ha lärt mig mycket av mina efterforskningar. Jag hade också slutat med Metformin omkring två månader innan blodprovet för att se om det hade någon påverkan på testresultatet. Jag kunde inte se någon negativ effekt.

Hon sa också att vi kunde ta bort diabetesdiagnosen, men jag valde att inte göra så. Två anledningar. För det första gör det att jag kan fortsätta hålla koll på mitt blodsocker och se till att saker och ting är som det ska. För det andra, det är alltid bra att påminnas om sin sårbarhet då och då.

Läxor jag lärt mig

• Jag trodde inte att det fanns någon kost där jag skulle slippa hunger. Jag hade fel.
  • Jag känner mig tom ibland när jag fastar, men inte egentligen hungrig.
  • Läkarna besitter stor kunskap, men den är begränsad till deras utbildning – och ibland har de lärt sig fel.
  • Med hjälp av sidor som Diet Doctor har jag verkligen kunnat utbilda mig själv och även hjälpa andra.
  • Myndigheterna, livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin ser inte alltid (ganska sällan) till ditt bästa och alla råd bör bemötas med stor, stor skepticism. Ta själv en titt på vetenskapen och låt dig inte luras av statistik. Lite högstadiematematik räcker långt.
  • Våra matkostnader förändrades inte till det sämre, tvärtom, (vi hade en inlärningskurva och att växla från billiga kolhydrater hade i början en negativ effekt men sedan gick kostnaden ner till under våra tidigare utgiftsnivåer, ganska ordentligt). Dessutom, eftersom jag inte längre är hungrig på samma vis äter jag inte på stan 10 procent av vad jag tidigare gjorde. Flygresor är mycket lättare. Jag flög nyligen tidigt på morgonen och kom hem vid 23-tiden. Jag åt ingenting på hela dagen och gick till och med och la mig utan att äta. Jag var fortfarande inte hungrig när jag vaknade nästa dag. Dessutom känns det som om jag reser första klass eftersom jag har så mycket mer plats i sätet.
  • Jag rekommenderar att man börjar med att ta lite prover, om möjligt, för att ha ett utgångsläge. Det var till stor hjälp för mig att se svart på vitt vad som fungerar. Det ger också din läkare information och trygghet i att saker och ting går bra. Till och med nu när min viktkurva planat ut fortsätter mina värden att förbättras, det är mycket motiverande.

Problem med kosten. “Det är inte bara rosor

Med undantag av skor, strumpor och huvudbonader har jag varit tvungen att ersätta hela min garderob. Jag har även behövt justera mina hatter något. Jag lyckades få tag på ett av mina barns skärp från high school, som var kvarlämnat hemma, men jag är på sista hålet nu. Många av mina vänner har funderingar kring min vikt eller, rättare sagt, bristen på vikt och jag har skurit mig på papper medan jag har kopierat upp information att dela uy. Vid ett tillfälle trodde jag att jag hade fått en tumör på bröstet för jag kunde känna någonting under tröjan som var som en klump. Senare insåg jag att det var mina revben. Jag kan fortfarande tycka att det känna konstigt. Jag slarvar ofta bort fjärrkontrollen till min TV eftersom hyllan (min mage) jag brukade använda är borta.

Så, tack till dig, ditt team och medarbetare för allt ni gör. Det har förändrat mitt liv till det bättre. Du inspirerar många människor och de i sin tur inspirerar många andra. Jag har tappat räkningen på det antal personer jag har hänvisat till din sida. Jag har din folder till hands för att dela ut och tipsa om Diet Doctor.

Återigen, tack,
Steve

Kommentar

Tack, Steve, för att du delar med dig av din inspirerande berättelse. Du beskriver en anmärkningsvärd och i princip fullständig reversering av typ 2-diabetes, precis som din läkare menade genom att erbjuda sig att ta bort diagnosen. Ditt blodsocker ser ut att ligga helt normalr, utan medicinering.

Som du förmodligen är medveten om skulle en återgång till din tidigare livsstil få sjukdomen att komma tillbaka, men om kan upprätthålla din nya livsstil kan den mycket väl hålla sig borta, möjligen för alltid.

Grattis till dina stora framgångar!

/ Dr Andreas Eenfeldt

Kom igång

Vill du också gå ner i vikt och förbättra din hälsa? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt populära verktyg Diet Doctors veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Video om LCHF

• Hur du äter LCHF
    Hur du äter LCHF11:59En kort grundkurs i hur man sätter igång att äta LCHF.
  • Leva LCHF med Caroline Smale
    Leva LCHF med Caroline Smale07:30Hur kan livet se ut om du har LCHF som livsstil? Caroline Smale delar med sig av sin berättelse och om hur hon lever med LCHF i vardagen.
  • Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 1
    Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 108:02Vilka fördelar innebär ketos? Vad äter du på ketogen kost? Här är en informativ kurs med dr Andreas Eenfeldt.
  • Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor07:09Är LCHF-kost skadlig för miljön?
  • Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor02:45Kan man träna på LCHF-kost?
  • VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)
    VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59
  • Biverkningar av ketogen kost
    Biverkningar av ketogen kost06:58Några vanliga biverkningar av ketogen kost – och hur du undviker dem.
  • De 5 vanligaste misstagen på LCHF
    De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag.
  • Fat Head Directors Cut
    Fat Head Directors Cut1:46:20
  • Lite av allt? Svar på vanliga frågor
    Lite av allt? Svar på vanliga frågor05:44Är det inte bäst att helt enkelt äta balanserat och "lite av allt"?
  • Undvik de konventionella kostråden
    Undvik de konventionella kostråden45:06
  • Hur LCHF fungerar – Mary Vernon
    Hur LCHF fungerar – Mary Vernon32:11Intervju med läkaren Mary Vernon, en av världens mest erfarna på att behandla patienter med strikt LCHF-kost.
  • LCHF på rätt sätt – Eric Westman 3
    LCHF på rätt sätt – Eric Westman 314:09Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF-kost. Om grunderna för att äta LCHF och vad som är viktigt att tänka på när man sätter igång för att det ska gå så bra som möjligt.
  • Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor
    Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor02:52Vad är den främsta fördelen med att äta färre kolhydrater?
  • Fettfrälst!
    18:36Hur Martina Johansson blev "snygg, stark och frisk på högfettkost". Martina Johanssons blogg: http://www.highfatfitness.net Mer information om Ketonmätare: http://www.kostdoktorn.se/keton-och-blodsockermatare#1
  • En hälsosam LCHF-livsstil
    En hälsosam LCHF-livsstil46:42Hur ska du lägga upp LCHF eller ketogen kost för att maximera dina framgångar? Hur mycket fett, protein och kolhydrater ska man äta?
  • Så uppnår du en hälsosam livsstil med LCHF
    Så uppnår du en hälsosam livsstil med LCHF41:41
  • Att leva på lågkolhydratkost – Phinney
    27:34Intervju med professor Stephen Phinney, forskare, författare och brinnande LCHF-pionjär. Filmad oktober 2011.
  • Does the Brain Need Carbohydrates? - Answers to Common Questions
    05:56
  • Är mättat fett farligt? Svar på vanliga frågor
    Är mättat fett farligt? Svar på vanliga frågor07:29Behöver man akta sig för mättat fett?
  • Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 2
    Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 211:31Eric Westman reder ut begreppen fettförbränningsläge och kolhydratförbränningsläge. Hur får man mer energi genom en hög fettförbränning och hur mäter man den?
  • En global matrevolution - Andreas Eenfeldt (Vail 2016)
    39:01
  • Därför blir vi tjocka
    Därför blir vi tjocka1:12:26
  • Keto-kurs, del 2
    Keto-kurs, del 208:37Hur fungerar ketogen kost? Vad äter du på ketogen kost?

Typ 2-diabetes

• "Vi är inte gjorda för att vara kroniskt sjuka"
    "Vi är inte gjorda för att vara kroniskt sjuka"25:54Vilken form av träning är den bästa för din hälsa? Varför kan man ha problem att gå ner i vikt på LCHF? Och kan man verkligen bota insulinresistens?
  • Hur insulin styr din vikt
    14:39
  • Problemet med socker
    Problemet med socker50:01Är det fett eller socker som är orsaken till de aldrig tidigare skådade epidemierna av fetma, typ 2-diabetes och metabol sjukdom?
  • Att motivera till livsstilsförändringar
    Att motivera till livsstilsförändringar51:45Hur kan du hjälpa och motivera personer att börja med och hålla fast vid LCHF?
  • Ett nytt paradigm för typ 2-diabetes
    Ett nytt paradigm för typ 2-diabetes29:59Vi behöver ett nytt sätt att se på och behandla typ 2-diabetes. Ett paradigm baserat på vetenskap som adresserar det verkliga problemet.
  • Intervju med Jason Fung
    Intervju med Jason Fung45:20
  • Det essentiella problemet med typ 2-diabetes
    Det essentiella problemet med typ 2-diabetes05:13
  • LCHF och diabetes: forskning och klinisk erfarenhet
    LCHF och diabetes: forskning och klinisk erfarenhet45:59
  • Dr. Jason Fung - Therapeutic Fasting (SD 2016)
    46:13
  • En global matrevolution
    En global matrevolution48:15
  • Fasta som behandling
    Fasta som behandling34:55
  • Hur påverkas du av ett sötare blod? – Ann Fernholm
    18:22Intervju med Ann Fernholm om vilken påverkan socker har på vår hälsa. Läs mer om metabolt syndrom: http://www.kostdoktorn.se/metabolt-syndrom Länk till Ann Fernholms blogg: http://www.ettsotareblod.se
  • VIDEO: Treating the Symptoms or the Cause? - Part 4 of the diabetes course with Jason Fung
    VIDEO: Treating the Symptoms or the Cause? - Part 4 of the diabetes course with Jason Fung04:15
  • Diabetes Video Course Part 3
    Diabetes Video Course Part 309:32
  • 36 kilo lättare och inga mediciner
    36 kilo lättare och inga mediciner09:12
  • "Jag visste ingenting"
    "Jag visste ingenting"28:53Hur den legendariska Tim Noakes, professor i tränings- och idrottsvetenskap, ändrade uppfattning om kolhydrater för hälsa och idrottsprestationer.
  • Hur du blir friskare från diabetes
    14:39
  • Så reverserar man typ 2-diabetes – Jay Wortman
    Så reverserar man typ 2-diabetes – Jay Wortman24:55
  • My Big Fat Diet
    My Big Fat Diet42:31Vad skulle hända om en hel by av Kanadas ursprungsbefolkning gick tillbaka till att äta som de brukade? En högfetts och lågkolhydratkost baserad på riktig mat?
  • Reversera diabetes genom att ignorera kostråden
    Reversera diabetes genom att ignorera kostråden12:10
  • "Hur gör du det här?"
    "Hur gör du det här?"21:19
  • Helping People with Type 2 Diabetes
    Helping People with Type 2 Diabetes32:31
  • De två stora lögnerna om typ 2-diabetes
    De två stora lögnerna om typ 2-diabetes42:54
  • En global matrevolution - Andreas Eenfeldt (Vail 2016)
    39:01

Stöd Diet Doctor

Vill du ge ditt stöd till Diet Doctor och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap.

Gratis provmånad

Fler framgångshistorier

Ta del av över 700 framgångshistorier.

• Stephanie gick ner fantastiska 68 kilo
    Stephanie gick ner fantastiska 68 kilo 
  • Bethany reverserade sin PCOS
    Bethany reverserade sin PCOS 
  • Om svårigheter att gå ner i vikt på LCHF
    Om svårigheter att gå ner i vikt på LCHF 

Vill du också inspirera?

Har du en framgångshistoria att dela med dig av? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv.

Mejla din historia till annika@dietdoctor.com. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är OK att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa.

Inlägget Så vann Steve sin livslånga kamp med vikten dök först upp på Diet Doctor.

Visa hela artikeln