Jump to content

Att sluta eller minska köttätandet har väldigt liten betydelse för klimatet

kickilotta

Recommended Posts

Läs och lär - det totala klimatavtrycket från boskap är mindre än 4% av det totala i USA - liknande siffror i Europa.

Klimatavtrycket från Transporter och resor är 28%. Om man verkligen vill göra skillnad och minska sitt klimatavtryck så ska man istället minska sina resor istället för att helt felaktigt tro att om man ska minskar sitt köttätande.

Att äta kött är bra - näringstät mat som bygger upp kroppen och gör den frisk och stark. Tyvärr så sprids så mycket felaktig information om hur idisslande djur är skadligt för klimatet - det stämmer inte.

Sluta förbruka så mycket elenergi (28% klimatpåverkan). Sluta göra en massa ej nödvändiga resor (transport och resor 28%).

https://theconversation.com/amp/yes-eating-meat-affects-the-environment-but-cows-are-not-killing-the-climate-94968?utm_source=twitter&utm_medium=twitterbutton&__twitter_impression=true&fbclid=IwAR0iptiUkdjorTJxR79PmEj8McjBU1W8LZKOQKG4aDLidG0g6Lmzvg9QfLQ

• Like 6

Guest Tureborgaren

"”Vi håller oss på jorden” utmanar svenska folket att ta ett kollektivt ansvar för att minska vårt flygande genom kampanjen ”Flygfritt 2019”. Kampanjen går ut på att man går med på att helt avstå från att flyga under 2019 – förutsatt att vi är 100 000 personer som lovar att göra samma sak."

http://vihallerosspajorden.se/

58 minuter sedan, Tureborgaren sade:

"”Vi håller oss på jorden” utmanar svenska folket att ta ett kollektivt ansvar för att minska vårt flygande genom kampanjen ”Flygfritt 2019”. Kampanjen går ut på att man går med på att helt avstå från att flyga under 2019 – förutsatt att vi är 100 000 personer som lovar att göra samma sak."

http://vihallerosspajorden.se/

Tack för att du delar denna info! - Min man o jag har redan tidigare bestämt oss nu i år att sluta flyga.

Nu anmäler vi oss till Flygfritt 2019!

• Like 2

Siffror och medial fokus är spännande, och skrämmande, saker! 

För mig spelar min årliga flygresa ingen större roll i det stora hela. Jag sopsorterar, bokashikomposterar, köper ekologiskt för att minska pesticider och konstgödning, lagar mina trasiga kläder mm. Men var är kraven på bättre rening av flygutsläppen? Nya bränslen? För mig är det fel fokus att jaga den lilla människans semesterresa. För varor transporteras en väldig massa varv runt jorden i både flyg och båt (ofta med utsläpp från tankarna), som råvaror, som småprodukter och som sammansatta produkter. Jag har i bekantskapskretsen gjort mig lite halvt ovän med några som absolut ska sluta flyga men shoppar på Wish och Ali Express stup i kvarten för trots Postnords tullhantering är det ju sååååå billigt... 

Jordbruket, i synnerhet det animaliska, får ofta stå vid skampålen i klimatdebatten, just för att man presenterar de siffror man vill. Även där kan man vinkla siffror på de mest fantastiska sätt! Vi har nämnt Gunnar Rundgren förut här i forumet och hans genomgångar är fantastiskt bra! Han vrider och vänder på det och visar att det är inte bara att ta en siffra utan att dissikera den och oftast blir insikten att ämnet är för komplext för att presenteras i en enda siffra. Lite som kalorier in/kalorier ut som ju alltid stämmer i sak men är irrelevant om man inte bränner födan i en låga.

Mer än hälften av alla utsläpp av växthusgaser kommer från uppfödning av lantbruksdjur påstod en rapport från World Watch Institute 2009. Fel, bara 9% av växthusgasutsläppen kommer från djurhållningen enligt en artikel i Climatic Change 2014 av forskare från Stanford, Siena och Irvine. De motstridiga siffrorna sprids sedan av olika intressegrupper som vill bevisa att deras syn på djurhållning är den rätta.

http://tradgardenjorden.blogspot.com/2018/01/hur-var-det-nu-med-djurhallningens.html

• Like 5

"According to the U.S. Environmental Protection Agency, the largest sources of U.S. GHG emissions in 2016 were electricity production (28 percent of total emissions), transportation (28 percent) and industry (22 percent). All of agriculture accounted for a total of 9 percent. All of animal agriculture contributes less than half of this amount, representing 3.9 percent of total U.S. greenhouse gas emissions. That’s very different from claiming livestock represents as much or more than transportation."  Citatet från artikeln ovan som jag delat.

Ännu mindre växthusgaser kommer från djuruppfödning än du nämner MariaF. - Hela jordbruksnäringen står för 9% - varav mindre än hälften av denna mängd kommer från djuruppfödningen. Växthusgasutsläppen från djuruppfödningen utgör bara 3.9% av utsläppen i USA. 

Om vi alla kan bidraga till att minska utsläpp från transporter och resor så är mycket vunnet.

Hans o jag tänker avstå från att flyga - ingen större uppoffring. - Och nej, vi tänker inte slösa med energi på andra vis. Skickar inte heller efter efter onödiga grejor stup i kvarten - bara nödvändiga. ?

• Like 3

Det som är mycket mer förorenande i sådana mediala debatter är alla siffror som man okritiskt sväljer utan att den som har räknat visar hur han har kommit fram till dessa siffror. 
När man lärde sig räkna matte i skolan fick man vara väldigt noga med att visa sina uträkningar och läraren godkände inte bara en siffra som svar. Vart har denna tänk tagit vägen? För om man var tvungen att redovisa offentligt sina uträckningar skulle man vara mycket noga med hur man räknar.

Jag kom osökt att tänka på att förut fick man lära sig hur olika tekniska prylar man använde fungerade - radio, TV, bilen, förbränningsmotorn, datorn mm mm. Nu har jag förstått att man i skolan ser på olika verktyg som manicker man använder vid behov utan att bry sig om hur de är konstruerade och fungerar. Det är klart att vi inte har lärt oss att vara kritiska till de tekniska prylar vi använder - bilen, mobilen osv. Ytterligare en miss i konsumtionssamhället.  

• Like 7

Oj vad jag saknar en lite bredare diskussion kring koldioxidutsläppen både nationellt och internationellt.  Som sagt det är absolut inte bara flyget. Tycker att man fokuserar mkt på dess utsläpp. Sjöfarten är ännu värre men det pratas det  mer sällan om och tillverkningsindustrin vilken också ligger högt på listan. Kan ngn säga mig varför? Personligen  är jag mer orolig för nedskräpningen av haven.

• Like 5

1 minut sedan, nokenok sade:

Min känsla är att vi står inför ännu större utmaningar än CO2, planeten kommer att klara sig, men vi människor kan få det svårt även av andra anledningar.

Vad sägs t ex om den försvinnande matjorden?

Samma linje som jag är inne på. Matjorden är för mig vår största utmaning; monokulturer, brist på kretslopp, skogsskövling... 

• Like 7

Här kommer lite ljus i jordutarmningsmörkret. Kika gärna på föredrag av Gabe Brown http://brownsranch.us/ som odlar utan gifter och utan att plöja jorden. Han även använder boskap för att öka myllan. Han låter sin boskap att beta ute på vintern. Han uppmärksammar att det inte mängden regn som är viktigt det är hur väl jorden kommer att hålla vattnet. Eftersom han inte tillför konstgödsel kollar han mängder mineraler och konstaterar att de har ökat sedan han har börjat jobba i samklang med ekosystem på sina åkrar. Han mäter mängder maskar i sina jordar. Han ser till att åkrarna är alltid täckta med växtlighet för att minska erosionen. Det fantastiska med människan är att han faktiskt gör det som man så hett önskar att fler gjorde och upptäcker att det ger honom vinst! 

https://www.bing.com/videos/search?q=youtube+gabe+brown&view=detail&mid=B19AF8E8FA36346AD0F3B19AF8E8FA36346AD0F3&FORM=VIRE

• Like 3
  • Thanks 1

1 timme sedan, Katerina sade:

Här kommer lite ljus i jordutarmningsmörkret. Kika gärna på föredrag av Gabe Brown http://brownsranch.us/ som odlar utan gifter och utan att plöja jorden. Han även använder boskap för att öka myllan. Han låter sin boskap att beta ute på vintern. Han uppmärksammar att det inte mängden regn som är viktigt det är hur väl jorden kommer att hålla vattnet. Eftersom han inte tillför konstgödsel kollar han mängder mineraler och konstaterar att de har ökat sedan han har börjat jobba i samklang med ekosystem på sina åkrar. Han mäter mängder maskar i sina jordar. Han ser till att åkrarna är alltid täckta med växtlighet för att minska erosionen. Det fantastiska med människan är att han faktiskt gör det som man så hett önskar att fler gjorde och upptäcker att det ger honom vinst! 

https://www.bing.com/videos/search?q=youtube+gabe+brown&view=detail&mid=B19AF8E8FA36346AD0F3B19AF8E8FA36346AD0F3&FORM=VIRE

Många tack för länkarna.

23 timmar sedan, Katerina sade:

Det som är mycket mer förorenande i sådana mediala debatter är alla siffror som man okritiskt sväljer utan att den som har räknat visar hur han har kommit fram till dessa siffror. 
När man lärde sig räkna matte i skolan fick man vara väldigt noga med att visa sina uträkningar och läraren godkände inte bara en siffra som svar. Vart har denna tänk tagit vägen? För om man var tvungen att redovisa offentligt sina uträckningar skulle man vara mycket noga med hur man räknar.

Jag kom osökt att tänka på att förut fick man lära sig hur olika tekniska prylar man använde fungerade - radio, TV, bilen, förbränningsmotorn, datorn mm mm. Nu har jag förstått att man i skolan ser på olika verktyg som manicker man använder vid behov utan att bry sig om hur de är konstruerade och fungerar. Det är klart att vi inte har lärt oss att vara kritiska till de tekniska prylar vi använder - bilen, mobilen osv. Ytterligare en miss i konsumtionssamhället.  

Angående matematik så finns i dagens skola ett större fokus på hur man kommer fram till rätt resultat. Eleverna ska idag inte bara följa en mall hur man räknar ut något utan ska också kunna redogöra för hur de tänkt, dvs det räcker inte bara med rätt svar och en uträkning, de ska också kunna förklara varför det blir rätt. 

Programmering är ett ämne som införs i skolan, dvs en förståelse för hur programmering fungerar. Jag är inte säker på att undervisning om bensinmotorer är vad dagens skolelever behöver. 

• Like 2

On 2018-10-30 at 19:47, MariaF sade:

För mig är det fel fokus att jaga den lilla människans semesterresa.

Bättre att de jagar politikernas lyxresor som betalas med våra skattepengar.

1 timme sedan, jala sade:

Bättre att de jagar politikernas lyxresor som betalas med våra skattepengar.

Men de är ju bara några få, vi vanliga gör så många resor, förstår du. (Ok, liiite ironi)

5 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Angående matematik så finns i dagens skola ett större fokus på hur man kommer fram till rätt resultat. Eleverna ska idag inte bara följa en mall hur man räknar ut något utan ska också kunna redogöra för hur de tänkt, dvs det räcker inte bara med rätt svar och en uträkning, de ska också kunna förklara varför det blir rätt.

Men det hade ju vi också? Idag tycks det vara ett jättefokus på att inte kunna nåt själv men veta hur man tar reda på det, att sammanställa information. Dessutom såg jag att i just matten är termerna viktiga för betyget A, dvs man ska kunna benämningar t ex "additiv invers" och inte bara kunna räkna. Antar att det kan vara så i svenskan också. Snacka om kunskaper man behöver för livet... (Ok, ironi igen)
Dessutom har vi i läroplanen målet "att läsa mellan raderna" inskriven. Eller som en pojke med Aspbergers uttryckte det: -"Jätteenkelt ju! Där står ju ingenting!"

6 timmar sedan, Katerina sade:

Det fantastiska med människan är att han faktiskt gör det som man så hett önskar att fler gjorde och upptäcker att det ger honom vinst! 

Undrar hur man får fler bönder att våga? För 15år sen umgicks jag med en kille vars föräldrar/syskon var mjölk- och spannmålsbönder. De tyckte alla som köpte KRAV-märkt var så urbota lurade och det var fullständigt meningslöst med KRAV. Jag försökte flika in att KRAV-reglerna kanske inte är ultimata men i rätt riktning i alla fall varpå de bara ruskade på huvudet. Jag är inte säker men jag inbillar mig att det "i branschen" finns olika riktningar precis som i alla branscher och det är pengarna som styr, dvs vi konsumenter.

• Like 2

5 minuter sedan, MariaF sade:

Men de är ju bara några få,

I mitt tycke är dessa få alldeles för många och har oförskämt bra betalt bara för att leka i den politiska sandlådan.

6 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Var och en får följa sitt samvete.

Det är en bra utgångspunkt (även om inte alla tycks ha nåt). Om man drar sina strån till stacken för det mesta och gör ett fåtal avsteg så kan det bli väldigt bra. ?

• Like 1

12 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Jag ogillar egentligen att debattera. Var och en får följa sitt samvete.

Min matematik är enkel. Vi har bara en planet. Men enligt WWF: Om alla levde som vi i Sverige skulle det behövas cirka 4 planeter.

Det där är verkligen intressant, för att man i samhällsdebatten så ensidigt talar om kött som miljöbov. När jag nu testade mig i klimatkalkylatorn hamnade mitt hushåll på 4,3 och då skrev jag in ’äter mest kött”. Medelvärde i Sverige ligger på ungefär 10, målet är 7 tror jag det stod. Så livsstilen totalt är ju det som spelar roll.

• Like 2
  • Thanks 1

13 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Testa dig själv i WWFs och SEIs klimatkalkylator

Jag har gjort en del såna här tester. De är ofta lika trubbiga som hälsotester, och därmed ganska irrelevanta och ointressanta.

Det här testet var något bättre, men när det gällde t.ex. om man odlade själv var (vad jag förstod) det bästa värdet "Är självhushållande" och det näst bästa "Har en liten odling". Det tycker jag är ganska stor skillnad. Och när det gällde hur man bor saknades hur varmt man har det. Jag har över huvud taget ingen värme på under 5 månader per år, och under resten av året har jag kanske 18 grader hemma, förutom i sovrummet där det är ca 15 grader, eftersom jag sover bättre då. Samtidigt angavs att om man sänkte värmen i hemmet skulle man minska CO2-utsläppet med en viss siffra.

Något som heller aldrig nämns är att kolhydratätare andas ut mer CO2 än fett/proteinätare. Så LCHF:are andas helt enkelt ut ca 70% av det någon som äter huvudsakligen kolhydrater. Det blir i praktiken lite mer, eftersom även de äter lite fett och en del protein. Men ändå.

Ska man nu räkna ut det avtryck man som individ gör så behövs bättre och mer detaljerade modeller bakom de här testerna.

• Like 4

5,7 , Biffen och bilen.

Helt galet att inte skilja mer på kött och kött. (Inte för att det skulle ge mig så mycket bättre siffror.)

Gräsbetat är bra men ska det vara riktigt bra krävs ett betesbruk som bara tillämpas av ett fåtal bönder i Sverige, ena handens fingrar räcker säkert för att räkna dem. 

Spana in Joel Salatin, trevligt reportage på growingagreenerworld. 

• Like 2
  • Thanks 1

7 timmar sedan, Vittvrak sade:

5,7 , Biffen och bilen.

Helt galet att inte skilja mer på kött och kött. (Inte för att det skulle ge mig så mycket bättre siffror.)

Gräsbetat är bra men ska det vara riktigt bra krävs ett betesbruk som bara tillämpas av ett fåtal bönder i Sverige, ena handens fingrar räcker säkert för att räkna dem. 

Spana in Joel Salatin, trevligt reportage på growingagreenerworld. 

Mitt kött går på fäbodbete hela sommarhalvåret! Det du! ?

• Like 3
  • Thanks 1

24 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Mitt kött går på fäbodbete hela sommarhalvåret! Det du! ?

Det är/var en i Åre som håller/höll på med holistiskt betesbruk, hittar inga aktuella länkar. 

Det ska till lite extra för att bygga på humuslagret och därmed lagra in kol. Kan gå lika bra på ett närkiigärde faktiskt. Fast bäst om man inte behöver samla vinterfoder med maskiner.

Allan Savory förklarar på TED och Joel Salatin gör i Amerikat. 

• Like 2

2 timmar sedan, Vittvrak sade:

Det är/var en i Åre som håller/höll på med holistiskt betesbruk, hittar inga aktuella länkar. 

Det ska till lite extra för att bygga på humuslagret och därmed lagra in kol. Kan gå lika bra på ett närkiigärde faktiskt. Fast bäst om man inte behöver samla vinterfoder med maskiner.

Allan Savory förklarar på TED och Joel Salatin gör i Amerikat. 

Jo jag har sett Alan Savory Tedx, mycket intressant. Det är väl fjällbete i Åre som använder det också. Jörgen (Andersson?) 

• Like 4

On 2018-10-30 at 19:47, MariaF sade:

För mig är det fel fokus att jaga den lilla människans semesterresa

"Nästan 90 procent av svenskarnas flygande är utrikesresor. En resa till Thailand för en enda person ger lika mycket utsläpp som en genomsnittlig personbil ger under ett helt år (cirka två ton). Det är också lika mycket som en persons hela hållbara utsläppsutrymme för ett år."  Info finns hos Naturvårdsverket. 

En resa för en familj med 4 personer - lika mycket ut som som 4 personbilar/år - jag tycker inte att det är ett obetydligt utsläpp. Flyg på hög höjd är speciellt skadligt för atmosfären. Tur att de flesta människor i världen aldrig flyger.

Sen är det förstås bra om man sopsorterar... 

Ja det här inlägget blev litet obehagligt - man vill ju gärna ha "business as usual".

• Like 6

Det är inte så långt till Virgina, @Vittvrak, bara 600mil eller så. Tar 3 dagar med tåg + förseningar som tåget är känt för. Fast man skulle ju kunna flyga också... ;) Skämt åtsido, även i USA finns en del kloka människor.

"En sån där ruta"? Är det snabel-a + första bokstäverna och sen klicka på önskat förslag, du menar?

• Like 1
  • Thanks 1

3 timmar sedan, MariaF sade:

Det förvånar mig inte, svenska klimatet vill de flesta resa ifrån emellanåt. Men var är siffrorna för varor? Som exempel: Vi bryter malm i Sverige, malmen skickas till Kina för bearbetning till stål, som skickas till Östeuropa för att bli balkar, som skickas ut i världen för att bli byggen eller liknande. Ett annat exempel på "förädling" kan vara att fisk fiskas i Norska havet men rensas och filéas i Asien. Eller... Ja, listan kan göras lång. Men var finns siffrorna på alla dessa förbaskade varutransporter? Jag har faktiskt bara sett siffror på Svenssons semesterresa, aldrig på varutransporter. (Bortsett från nån uträkning på att det kommer 56 lastbilar med varor till NK i Sthm varje dag.) Hur många varv runt jorden transporteras de? På ett stort företag där jag jobbade tidigare slår de sig för bröstet och säger att man minskat sina utsläpp genom att undvika flyget men köper alla dessa varor/delprodukter där det är billigast, tar hem dem med flygfrakt, monterar dem i nån utrustning, för att sedan exportera dem igen - med flyg...
Förmånsbilar, är ett annat exempel; sådana beskattas väldigt hårt om man inte kör tillräckligt många mil i tjänsten. Gissa om de anställda åker bil eller tåg..? 

Vad jag menar är att vi alla självklart ska hjälpas åt men VAR finns siffrorna på helheten? Det är konstigt nog alltid helheten som saknas. "Bli vegan så löser sig allt." Inte ett ord om utarmningen av matjorden, pesticiderna, kretsloppet. Bli vegan bara, så visar vi fina siffror. "Åk kollektivt, så löser sig allt!" Inte ett ord om avfolkad landsbygd, vattenrening i storstäder, stressproblematik. Bo så du kan åka kollektivt (och jobba inte udda tider för sjutton för då går inte bussen), så ser det bra ut i statistiken.
Förlåt, jag kan ironisera över det svartvita samhället som inte ser nyanserna hur länge som helst. Jag misstror inte den enskilda siffran, jag saknar helt enkelt helheten och de kompletterande siffrorna.

Håller med dig Maria. Är så otroligt trött på att man för tillfället fokuserar på köttkonsumtion och flyg. Det är delvis som att sila mygg och svälja kameler. Helheten och de stora bovarna pratas det sällan om. Flyget är en del men diskutera de andra också tack!

• Like 4

8 timmar sedan, MariaF sade:

Vad jag menar är att vi alla självklart ska hjälpas åt men VAR finns siffrorna på helheten? Det är konstigt nog alltid helheten som saknas. "Bli vegan så löser sig allt." Inte ett ord om utarmningen av matjorden, pesticiderna, kretsloppet. Bli vegan bara, så visar vi fina siffror. "Åk kollektivt, så löser sig allt!" Inte ett ord om avfolkad landsbygd, vattenrening i storstäder, stressproblematik. Bo så du kan åka kollektivt (och jobba inte udda tider för sjutton för då går inte bussen), så ser det bra ut i statistiken.
Förlåt, jag kan ironisera över det svartvita samhället som inte ser nyanserna hur länge som helst. Jag misstror inte den enskilda siffran, jag saknar helt enkelt helheten och de kompletterande siffrorna.

Visst har du helt rätt MariaF - var är helheten? - För min egen del kan jag gripas av panik och apati om jag försöker greppa helheten. Det är ett oändligt stort system som förbrukar jordens resurser i väldigt snabb takt. Vi vet att vi ganska snart kommer att vara utan de fossila resurser som vi använder varje dag och som en gång förmodligen verkat så oändliga...

Värt att reflektera över om man tror att veganismen ska rädda jorden. - Det kommer inte att bli någon produktion av "plantbaserad mat" om det inte finns bränsle till alla maskiner och inte heller finns tillgång till fossil gödning.  - Något att också upplysa veganer om.

Jag lyfte just resor som en motvikt till det felaktiga och vilseledande tjatet om hur idisslande djur "förstör atmosfären". Vi vet att det är falsk propaganda från veganlobbyn. - När man själv möts av veganköret så kan man ta upp detta med resor...

Sen tror jag att man kan rannsaka sig själv och gräva där man står och göra alla dessa personliga saker i vardagen som man lärt sig är bra. Man behöver inte alltid köpa helt nya kläder. Det finns också en stor marknad med begagnade möbler och andra hushållssaker som är bra och användbara. T ex begagnade möbler kan vara väldigt fina och av hög kvalitet. Kanske kan vi också dela med oss av prylar vi inte behöver till vänner o grannar.

Jag gillar begagnat. Går på second hand och hittar t ex fina ylletröjor, så sköna att bära.Köpte en jättefin soffa på auktion till bra pris. - Annat att tänka på när man måste köpa nytt är att köpa kläder av riktigt bra kvalitet, som förstås är dyrare med som håller väldigt mycket längre och är riktigt snygga hela tiden - efter flera tvättar. - Vägra köpa billiga dåliga kläder - skulle jag vilja säga! Köp naturmaterial som bryts ner på ett naturligt sätt. Ull,t ex blir till kol och köttet ja, det blir till härlig mat. Jag försöker låta bli att köpa kläder och annat som kommer från petroliumprodukter. 

Man kan börja sköta om sina grejor bättre - det är en viktig insats för miljön. Då kanske någon tycker att man inte har tid till det, men man kan aktivt avsätta tid för omvårdnad av vad man har och då kanske man upptäcker att man har för mycket prylar...

• Like 4

1 timme sedan, HelgeK sade:

Kanske "BIG FOOD" ligger bakom köttfri måndag och dylika jippon?

Det tror jag, direkt eller indirekt. Ofta blir man anklagad eller förlöjligad för "konspirationsteorier" när man hävdar det men jag ser inget konstigt i att den om tjänar pengar på ett visst system/vissa produkter vill hålla fast i detta eller skapa nya marknader.

Bra artikel. Synd bara att det inte framgick i rubriken att det är HUR man driver jordbruk som är grejen...

• Like 1
  • Thanks 1

Helheten består av flera delar med olika värden. För att påverka helheten så är ett bra sätt att se vad som kan påverkas mest, vad ger störst totalt resultat? Att fokusera på den del som står för knappt 4 % eller någon av de delar som står för en tredjedel av problemet? Men det är klart om jag själv står för en av tredjedelarna som är störst så är kanske intresset inte ligger på att påverka den delen?

Som någon också nämnde, vi har svårt för att greppa helheten och göra något åt allt på en gång. Därför är det lättare att ta en del åt gången och där man kan göra mest åt totalen är det stora utsläppen, energi och transport.

Rolle på Österlen

• Like 3
  • Thanks 1

On 2018-11-04 at 10:15, Tureborgaren sade:

Om man vill lätta sin samvete i samband med t ex flygresor finns det möjlighet att kompensera för utsläppen. Det finns en rad företag som ägnar sig åt detta. T ex:

Den första länken verkar inte funka..? Jag hamnar högst upp på sid 2 i denna tråd..?

• Confused 1

19 minuter sedan, Nils Engström sade:

Vad man räknar med är sannolikt att, som med alla andra kemikalier, det är skadligt för kroppen med röd färg i köttet.?

Nä, så kan det inte vara, röd är en stark antioxidant som är bra för oss. Och eftersom antioxidanter finns i fruktogrönt så måste det betyda att kött är en frukt! ;)

• Like 2

On 2018-11-04 at 09:52, Rickard sade:

Hej, veganer – utan djuren kommer även ni att svälta..

https://www.expressen.se/debatt/hej-veganer-utan-djuren-kommer-aven-ni-att-svalta/

Nästa  gång ni passerar en idyllisk gård med köttdjur, titta efter tjurar eller stutar i slaktstorlek. Troligen ser ni inga, det man ser är amkor med kalvar och kvigor som ska bli amkor.

Vart tar alla tjurar vägen? 

På gården där jag har lite insyn står ca 10 st i ett anskrämligt skjul och göds till slakt (jättegott fulkött) resten säljs och går till storskalig uppfödning. Feedlots tror man kanske inte finns i Sverige, största skillnaden är nog att dom har väggar och tak här.

Det räcker inte med att köttet är svenskt.

• Like 2
  • Thanks 1

12 minuter sedan, Vittvrak sade:

Feedlots tror man kanske inte finns i Sverige,

Detta diskuterade jag och min kompis igår angående USA där hon bor. Hon är nästan helt vegetarisk numera just för att man inte kan lita på uppfödningen. Det är så mycket fult fusk och som hon sa, skulle hon kunna klappa djuret hon ska äta skulle hon ha svårt att äta det (känslomässigt). Fast hon vet att det är en vanesak, förstås.

• Like 2