lea johansson

LCHF / VLCD och kalorier

Recommended Posts

Hej!

Som ny så finns ju många funderingar...detta kanske är självklart men jag kastar ur mig frågan iaf :)

På LCHF så är ketos något vi kan komma i med vårt grundläggande kaloribehov (mycket fett osv men fortfarande kalorier) och med VLCD så krävs? om jag förstått det rätt, att man äter under 500kcal per dag.. är det skillnaden i vart kalorierna kommer ifrån som avgör att vlcd måste ligga på 500 kcal? För att de äter mer kolhydrater? Ketos är den gemensamma nämnare här...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lea.

Kan du utveckla din fråga lite mer? Jag har aldrig haft koll på det där med ketos. Har du nån källa på ketos och vlcd?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Trollmormor sade:

Hej Lea.

Kan du utveckla din fråga lite mer? Jag har aldrig haft koll på det där med ketos. Har du nån källa på ketos och vlcd?

Hej, inte på rak arm men kan kolla lite :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaloriinnehållet i livsmedel används som en väldigt förenklad modell för att uppskatta mängden mat en människa behöver. Den kan jämföras med att man likställer kroppen med en brännugn som man skyfflar kol i. Ugnen kommer att producera värme och den kan man beräkna utifrån kolmängden. För människokroppen vill vi egentligen inte veta värmeinnehållet i maten för den säger inget om kroppens behov. Kroppen förbränner inte maten till aska. Kroppen använder maten i en mängd olika biologiska processer och maten behöver innehålla näring för att dessa processer ska skapa balans och harmoni i kroppen - nya celler ska bildas, gamla ska förstöras, signalsubstanser - hormoner - ska produceras i rätta mängder mm mm.

Om de 500 kcal mat du äter på VLCD kommer att trigga dina hungerkänslor finns det stor risk att du inte håller ut på VLCD mer än bara några dagar och då kommer du inte heller nå målet - viktnedgången. Det räcker inte att veta hur många kcal maten du väljer innehåller. Du också måste veta hur den maten påverkar biokemin i din kropp. Visst om du kan utan hungerkänslor leva på te (utan socker) i några månader så kommer du in i svältketos och går ner i vikt. Om du därefter går tillbaka till mackor och pasta så går du upp i vikt igen, hamnar på ruta ett och för att bli nöjd med din kropp igen måste genomleva dessa hungerdagar igen och igen - en jojo-bantning är igång. De flesta tycker inte om att göra om den processen igen och igen.

Du får bättre resultat om du lär dig hur din kropp reagerar på olika livsmedel. Inom LCHF pratar man istället om hur man kan minimera hungerkänslor/sug samt hur kroppen får tillgång till fettdepåer och hamnar i ketos. Dvs man får kroppen att istället för glukos (produkter som bildas vid sönderfall av kolhydrater) att använda ketoner (produkter vid sönderfall av fett). Om du får din kropp över i ketos genom att minska hormonet insulin i din kropp genom kloka matval då kommer kroppen att få tillgång till dina fettdepåer utan att du behöver gå hungrig. Sedan om du vill få din kropp att använda mer av underhudsfettet istället för matfettet kan du välja att börja fasta. Det brukar vara lättare om kroppen redan är i ketos. 

Man kan tycka att hungerkänslor är egentligen rätt bisarra saker hos en person som redan har hur mycket underhudsfett som helst. De beror på att kroppen dels har vant sig vid stor tillförsel av glukos via socker, bröd, bullar, potatis, ris och andra stärkelserika livsmedel och vid den kicken hjärnan får av just glukos. Under tiden fortsätter kroppen att stuva undan glukosen i fettdepåerna eftersom man har tränat kroppen i det. Kroppen vet ju inget om kalorier. Det finns ingen kalorimätare i en kropp. Kroppen har en hormonell respons på den maten man stoppar in och den hormonella responsen är olika när man äter kött, fett eller olika sorts vegetabilier. Sedan har vi alla E-ämnen men det är en kapitel för sig.

  • Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, lea johansson sade:

Hej!

Som ny så finns ju många funderingar...detta kanske är självklart men jag kastar ur mig frågan iaf :)

På LCHF så är ketos något vi kan komma i med vårt grundläggande kaloribehov (mycket fett osv men fortfarande kalorier) och med VLCD så krävs? om jag förstått det rätt, att man äter under 500kcal per dag.. är det skillnaden i vart kalorierna kommer ifrån som avgör att vlcd måste ligga på 500 kcal? För att de äter mer kolhydrater? Ketos är den gemensamma nämnare här...

Jag är oxå lite ställd till själva frågan?

Det mesta är självklart.. en del grejer så självklara att de blir Tautologier!

För det första.. ketos är främst brist på kolisar via munnen och det gäller oavsett om du bantar/fastar/svälter/tränar som en galning.. eller äter upp mot 80E% fett!

Syftet.. nu så har jag inte frågat vår skapare, men jag drar slutsatsen att ketos är ett sätt att dels överleva svält, dels ersätta en rätt stor andel glukos för vissa rätt viktiga funktioner i kroppen som evolutionen, dvs vår tidiga evolution skapat oss för, typ när vi var ödlor, mins du den tiden, jag har förträngt den.

Dvs vi har vissa funktioner som tarvar glukos, den främsta är våra röda blodkroppar en rätt lite del av vår hjärna, (den vi har gemensamt med ödlorna), det mesta andra har utvecklats för att klara olika tillgång till föda.

Oså.. kaloribehovet är oxå en rätt stor konstant, litta oberoende på vad de kommer ifrån, typ barn har ett himla kaloribehov i förhållande till sin vikt iomed att de växer!

Dvs de äter förhållandevis en massa kalorier för att de ökar i vikt/de växer!

Iallafall senast när man är typ 18-20 så växer man som regel inte längre på höjden, nu kommer vi till skillnad mellan könen, dvs unga män kan fortfarande lägga på sig en del muskelmassa/kvinnor lägga på sig en del extra fett, främst på höfterna/bysten, det betyder i princip bara att vi är könsmogna och våra gener förbereder oss  mot att bilda familj/skaffa barn/föra släktet vidare!

Dvs kalorierna finns där hur som helst, den viktiga take home läxan är, iallafall om man minst börjat närma sig medelåldern att olika sorters kalorier påverkar kroppen på olika sätt!

'Så då, helst före det så kan det vara god ide att sluta leva på godis/socker/kakor/bullar, oså om man då rent utav har egna barn, så bör man iallafall inte låta dem leva på en sådan hemsk diet, dvs det är dags att börja laga mat från grunden.

Iallafall, dvs om jag förstår dig, typ ingen kan leva på cirka 500 Kcal per dag, men jag tar det för vad jag misstänker att du syftade på, dvs om ens kaloriintag sjunker med cirka 500 Kcal per dag så går man ner cirka ett halvt kilo per vecka, se bara till att hålla ditt proteinintag konstant.

Och vad har då detta med LCHF att göra, mnjae, det är i förstone ett annat synsätt, mer inriktat på macronutrientfördelning som då i sin tur.. iallafall om man har tur och det funkar för en själv osv, kan leda till att man faktiskt äter färre kalorier per dag i snitt.. dvs det vanligaste är lixom att man äter max 1-2 gånger per dag!

Dvs HF handlar om att fett skall ersätta stora delar av kolisarna, tanken är då att fett ersätter glukos som bränsle, man blir betydligt mättare/inte lika hungrig/sugen, man kan om man har fettlager att ta utav leva på dessa mellan måltiderna, dvs vi pratar om planering.

Hur som helst, oavsett vad du äter macronutrientmässigt, så lagras merparten av din måltid, egenligen så skall du inte bli hungrig innan denna är förbrukad.

Men det gäller då under speciella förutsättningar, dels skall du hålla proteinet konstant i förhållande till din vikt, de är om även macronutrienter som kan omvandlas  till energi men i första hand  byggstenar för muskler, benstomme, en del ensymer/hormoner och litta annat!

Dvs det är kolisar och fett som är utbytbara!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.