Ekner

Detektera sockersjuka

Recommended Posts

Går det att avslöja prediabetes på kroppslukter?
Jag har hört att i äldre tider, när det kallades sockersjuka, kunde läkarna lukta på patienten och därefter ge kostråd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tanke! Jag misstänker att förr i världen var det normalt att man tvättade sig en gång i veckan eller två gånger i månaden eller ännu mer sällan om man inte jobbade i en gruva förstås. Då hade läkaren också erfarenhet av olika kroppsodörer inbillar jag mig. Då kanske man kunde urskilja den något kvava lukten av en glukosindränkt kropp. Nu blir vissa så chockerade när någon har någon form av kroppsdoft som inte är parfym, deo eller tvål/schampo.  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går väl att träna hundar att reagera för olika sjukdomar, på lukten. Inget jag har lagt på minnet, men diabetes (om det nu var högt blodsocker?) var väl en möjlighet.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man socker i urinen - som man har vid diabetes som inte reglerats med kost och medicin - så luktar urinen annorlunda. Starkare och sötare. - Detta har jag varit med om när jag vårdat patienter.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Diabetes

Namnet Diabetes myntades av Aretaeus från Kappadokien. Det kommer från det grekiska ordet διαβαίνειν, diabaínein som betyder "genompasserande" och som refererar till den stora mängden urin som passerar genom systemet. Thomas Willis lade år 1675 till ordet mellitus från det latinska ordet för "honung", en referens till den söta smaken på urinen. År 1776 bekräftade Matthew Dobson att den söta smaken berodde på att det fanns ett överskott på socker i urinen och blodet på diabetessjuka.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Tureborgaren sade:

Thomas Willis lade år 1675 till ordet mellitus från det latinska ordet för "honung", en referens till den söta smaken på urinen

Där ser man, vilken klockren kommentar. Nu finns ju ingenting av detta kvar hos allmänläkarna.

• Gilla 3
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-11-01 at 17:11, Tureborgaren sade:

diabaínein som betyder "genompasserande"

som i sin tur är liktydigt med "sifon" med tillägget mellitus för den söta smakens skull. När senare det kännetecknande ordet för sötma tagits bort och diabetes (i betydelsen sifon) blivit kvar, blir ordet egentligen meningslöst. Tidigare svenska beteckning "sockersjuka", som säger vad det är fråga om, har alltså försvunnit. Hade den funnits kvar i läkarnas och patienters sinne, kanske det varit lättare för båda parter att inse sockret i sig vara problemet och något att akta sig för.

• Gilla 3
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg