Torun Posted October 31, 2018 Share Posted October 31, 2018 Har ni förslag på hur/var jag kan genomföra tester av mina kolesterolvärden för att få besked om jag nu, efter 13 månader med LCHF ligger för högt eftersom jag vill undvika ökad risk för hjärt-kärl besvär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 31, 2018 Share Posted October 31, 2018 Du skulle kunna ta detta test... https://werlabs.se/blodprov/uppfoljningstester/hjarttest/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torun Posted October 31, 2018 Author Share Posted October 31, 2018 Tack för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted October 31, 2018 Popular Post Share Posted October 31, 2018 Hej Torun, och välkommet till forumet. Visst är det intressant vad som händer i kroppen när man lägger om livsstil och kosthållning. Men om du gör test på blodfetter är det också viktigt att verkligen vara inläst på kopplingen mellan blodfetter (brukar ofta tolkas som kolesterol) och hjärt-kärlsjukdom. Det finns en forskare som heter Uffe Ravnskov som skrivit både böcker och mängder av forskningsartiklar om myten om att högt kolesterol är farligt för hälsan. Sentida forskning indikerar att lågt kolesterol faktiskt associeras med högre dödlighet än högt kolesterol. Se Uffes hemsida för mer information. Det kan också vara viktigt att komma ihåg att kolesterol är en viktig byggsten i cellernas membran. Vi klarar oss inte så bra om kolesterolet sänks i onödan. Om det däremot sjunker pga en kostomläggning till nyttig mat lär det inte vara någon fara. 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 31, 2018 Share Posted October 31, 2018 8 timmar sedan, Torun sade: Har ni förslag på hur/var jag kan genomföra tester av mina kolesterolvärden för att få besked om jag nu, efter 13 månader med LCHF ligger för högt eftersom jag vill undvika ökad risk för hjärt-kärl besvär? Prexis, på via Werlabs eller Blodkollen! Om det är första gången välj då XL. https://werlabs.se/blodprov/halsokontroll-xl/ https://www.blodkollen.se/sv/analyspaket/halsokollen-kvinna Dvs jag utgår från att du är kvinna? Det kostar skjortan ioförsig, men då får man en hel del prov tagna och utvärderade sen så kan man eventuellt köpa specefika prover utifall det var något som stack ut. Dvs inte ens kolesterol säger allt, det kan vara annat som ställer till det i provsvaren. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 31, 2018 Share Posted October 31, 2018 5 timmar sedan, Zepp sade: Det kostar skjortan ioförsig, Jämfört med hormonprover är XL-testet skitbilligt!! Ett DUTCH-test ligger på runt 5000kr och uppåt... XL på 1400kr (har jag för mig). Men visst är XL ett bra test! Framför allt får det med väldigt många aspekter, inte bara kolesterol. Som jag ser det sitter allt i kroppen ihop och även andra markörer skulle kunna indikera problem även om det kanske inte normalt är provsvar man tänker på inom området. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 1, 2018 Share Posted November 1, 2018 17 timmar sedan, MariaF sade: Jämfört med hormonprover är XL-testet skitbilligt!! Ett DUTCH-test ligger på runt 5000kr och uppåt... XL på 1400kr (har jag för mig). Men visst är XL ett bra test! Framför allt får det med väldigt många aspekter, inte bara kolesterol. Som jag ser det sitter allt i kroppen ihop och även andra markörer skulle kunna indikera problem även om det kanske inte normalt är provsvar man tänker på inom området. Prexis.. fast jag vet inte vad ett DUTCH-test är, (jag litar på dig)! Iallafall har man tagit det stora testet.. allt är okej så kan man i princip, vänta fem år till nästa koll, såvida inte något värde stack ut som tydde på något då kan det sen räcka att kolla upp den delen nästa år. Och om en massa värden är på tok galna/iallafall flera, så skall man hur som helst genast boka första bästa tid på sin vårdcentral, medtagandes utskriften av alla provsvaren. Dvs läkare är utbildade för att tyda sådana samt lägga ihop det ena med det andra, det är lixom för detta som vi dels bedriver läkarutbildning, har allmän sjukförsäkring samt Landsting/betalar både sjukförsäkringsavgift samt betalar landstingsskatt! I bästa fall får man råd om att man kanske skulle se över sin diet, vara lite mer fysiskt aktiv samt att det handlar om man inte längre är en ungdom. I värsta fall så får man mediciner om så behövs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts