Katerina

Naturligt smala personer som lever på kolhydrater

Recommended Posts

Vill minnas att Kostdoktorn haft ett inlägg om detta...? Jag hittar det inte nu... Vet du, @Annika Rane? Vi har också diskuterat det tidigare i trådar här i forumet.

Det diskuteras ju en del inom epigenitiken också. Vet att jag läst om hur det kommer sig att man inom vissa naturfolk men även i Asien kan äta stora mängder kolhydrater utan att gå upp i vikt (i Asien kombinerar de numera ofta traditionellt med västerländskt så i Kina ser man många feta personer). 

Jag har inte lagt detta på minnet (trots att jag får en del spydiga kommentarer i omgivningen) eftersom det uppenbart inte funkar med högkolhydrat för mig.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en fråga om kvoten mellan bacteroidetes och firmicutes. I andra hand om hård återkommande träning.

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Katerina sade:

Jag har alltid förundrat mig över dessa slanka individer som vräker i sig pasta, potatis, ris, bröd, hamburgare och pizzor och går aldrig upp i vikt. Hur fungerar insulin teorin för dessa personer?
Jag har fullt förståelse att vi har olika genetiska anlag för att arten ska kunna överleva trotts förändringarna i miljön. Den nuvarande förändringen handlar mest om en aldrig tidigare skådat tillgänglighet på mat och att det är accepterat i samhället att vi tuggar oavbrutet. Så nu finns det en chans att trotts detta frosseri kommer dessa slanka individer att överleva och föra arten vidare, kanske?

Dock läste jag Tim Spectors bok "Matmyten" och där nämner han något om att vi genetiskt olika bra utrustade för att tillgodogöra oss kolhydrater. Nu hittar jag dessvärre inte vad han skrev om det. Men jag vill minnas att jag uppfattade det så att vissa av oss kan inte spjälka kolhydrater lika bra som andra pga enzymsammansättningen i kroppen. Då föreställer jag mig att dessa kolhydrater går bara igenom kroppen och hamnar i avloppet istället för bli till glukos och hamna i fettdipåerna. Tänk om en person med dessa anlag väljer veganism? Jag tycker att det är ett intressant ämne och vill höra om någon av er hört eller läst något om det?    

Insulinhypotesen är en specefik hypotes, den har sina fördelar men oxå sina tillkortakommanden.

Dvs det handlar mest om hyperinsulinemi, en farsot som drar över främst den västerländska välden, men som oxå tangerar att drabba flera i sk U-länder som annammar en mer västerländsk tillvaro!

Dvs förr i tiden.. gäller även här i sverige så var det lite knapert med föda, men rätt så gott om fysiskt arbete, det ger per se en helt annan homeostas.

Oså till de där smala som vräker i sig kolisar i sverige, när de blir medelålders så sammanfattas det mesta.

Iallafall så finns det undersökningar som visar att jordbruksbefolkningen kunde behöva upp till 3500 Kcal per dag, testa detta vilken dag som helst och du lär gå upp i vikt om du har ett normalt desktop arbete!

Inte nog med detta, det visar sig att asiater, som vanligtvis  av tradition levt på ris och andra snabba kolhydater traditionellt är  extra känsliga för just kolhydrater!

"CONCLUSION:

Higher consumption of white rice is associated with a significantly increased risk of type 2 diabetes, especially in Asian (Chinese and Japanese) populations."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22422870

Bullshit rent ut sagt, det är en felaktigt dragen slutsats, utan det handlar mer om att de av tradition brukar äta en j*vla massa ris.. vilket de inte kan göra när de väl utbildat sig och fått ett desktop arbete!

Såå, de som synbarligen är smala och vräker i sig pizza/pasta, behöver inte nödvädigtvis göra detta annat än vid speciella tillfällen?

Oså finns det olika andra tillkortakommanden.

"Slow Glucose Removal Rate and Hyperinsulinemia Precede the Development of Type II Diabetes in the Offspring of Diabetic Parents"

http://annals.org/aim/article-abstract/704330/slow-glucose-removal-rate-hyperinsulinemia-precede-development-type-ii-diabetes

Iallafall, lite olika från person till person, hyperinsulinemi är ett allvarligt tecken på litta olika saker.

"In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the β-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes."

http://diabetes.diabetesjournals.org/content/61/1/4.long

Sen så har vi alla i princip varit unga friska person som levt på stora delar kolhydrater, ända till vi blev medelålders!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Katerina sade:

Jag har alltid förundrat mig över dessa slanka individer som vräker i sig pasta, potatis, ris, bröd, hamburgare och pizzor och går aldrig upp i vikt. Hur fungerar insulin teorin för dessa personer?
Jag har fullt förståelse att vi har olika genetiska anlag för att arten ska kunna överleva trotts förändringarna i miljön. Den nuvarande förändringen handlar mest om en aldrig tidigare skådat tillgänglighet på mat och att det är accepterat i samhället att vi tuggar oavbrutet. Så nu finns det en chans att trotts detta frosseri kommer dessa slanka individer att överleva och föra arten vidare, kanske?

Dock läste jag Tim Spectors bok "Matmyten" och där nämner han något om att vi genetiskt olika bra utrustade för att tillgodogöra oss kolhydrater. Nu hittar jag dessvärre inte vad han skrev om det. Men jag vill minnas att jag uppfattade det så att vissa av oss kan inte spjälka kolhydrater lika bra som andra pga enzymsammansättningen i kroppen. Då föreställer jag mig att dessa kolhydrater går bara igenom kroppen och hamnar i avloppet istället för bli till glukos och hamna i fettdipåerna. Tänk om en person med dessa anlag väljer veganism? Jag tycker att det är ett intressant ämne och vill höra om någon av er hört eller läst något om det?    

Det är lätt att tanka smal = frisk men det är inte alltid sant. Smala personer som vräker i sig mat: då tänker jag celiaki... 

Jag har också jobbat med ett antal yngre  och medelålders ensamboende män. De äter mycket på jobbet men en kille avslöjade att han på över ett år i den nya lägenheten ännu inte hade satt på spisen... 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att man kan ha metabolt syndrom, typ 2 diabetes, celiaki, fettlever, artrit mm mm trotts att man är smal. Att smal ska inte likställas med frisk kan vara kanske svårt att tro för vissa av oss men egentligen inte är så konstigt. Sedan finns det personer som är smala medan de är unga, till och med fram till 30 - 40 och sedan kommer insulinresistensenen ikapp dem också och de börjar lägga på hullet.

Mycket gamla människor kan bli mycket magra mot slutet av sitt liv efter att ha varit runda större delen av livet. Detta utan att ha ändrat sin kost. Friskhetstecken är det inte utan snarare tecken på att kroppen börjar stänga av funktionerna, näringsupptaget rubbas och personen dör till slut av svält.

Men jag tänkte mest på dessa "benrangel" av båda könen som lägger inte på hullet även i medelåldern trotts att de äter den kolhydratstinna dieten av idag. Kan det bero på att deras kroppar spjälkar inte större delen av kolhydraterna till glukos vilket leder till att kroppen behandlar dessa som fibrer utan att höja insulinet? Det är klart att i tjocktarmen finns det en del bakterier som gillar fibrer. Men hur mycket näring kan vi människor få utav det? Gillar dessa bakterier även dessa så kallade digererbara kolhydrater som kroppen inte kunnat spjälka? Kan resultatet vara att det är bara mängden avföring som ökar - så mycket utdelning för all denna ätande och tuggande? Jag menar att i så fall bekräftar undantaget regeln att sådana mängder kolhydrater inte är nyttiga för någon och  ska plockas bort från kosten för att minska miljöpåverkan. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Katerina sade:

Men jag tänkte mest på dessa "benrangel" av båda könen som lägger inte på hullet även i medelåldern trotts att de äter den kolhydratstinna dieten av idag.

Ja, jag tanker på min sambo. Han har alltid varit mager. Och vägrar ge upp pasta, vitt ris, bröd och potatis. Han har iofs slutat med socker I kaffe och te sedan vi träffades...men äter gärna gröt med sylt, nyponsoppa etc etc. Och dietisten han träffade tyckte han gott kunde lägga till lite mer socker. Jag hade ju föredragit att hon föreslagit något med näring, för det tror jag inte det blir något överflöd av.

Hur mycket mat han får I sig vågar jag inte bedöma. Han äter lite, men ofta (ja, det är tufft att få ihop våra måltider). Och han tittar förundrat på mig som inte behöver äta varannan/var tredje time. Jag tillhör nog en annan art...

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast är det inte ofta så att de äter rätt lite i förhållande till aktivitetsnivån? Det är min erfarenhet vad gäller folk som är medelålders(eller äldre) och magra trots att de äter kolhydratrik kost. De brukar vara hyfsat ointresserade av att äta. De vet inte vad det innebär att överäta. Rätt ofta(men inte alltid) upplever jag dem också som diffust sjukliga och klena. Kanske kopplat till den näringsfattiga kosten?

Sen finns det hurtbullar som tränar 4-5 dagar i veckan. Då kan man äta nästan vad som helst. Men dessa individer brukar iofs undvika socker och snabba kolhydrater mer än gemene man. De frossar snarare i fiberharvegryn, banan och kruskakli. Ändå viss skillnad på olika kolhydrater. Vissa är dåliga medan andra är lite mindre dåliga. 

Tolerans vad gäller socker och kolhydrater varierar ju också. Mycket är nog genetiskt betingat och bara att acceptera, men såklart också sjukdomsaspekter, tarmflora och annat samspelar. 

Jag kunde hålla mig slank på kolhydratrik kost ända fram tills 40-års åldern. Sen hände något med metabolismen och kilona började smyga sig på. Jag åt varken snabbmat, fikabröd, godis eller dylikt och efter livsmedelsverkets värdelösa rekommendationer. Ändå gick jag upp cirka 15 kilo på bara några år p.g.a pasta och bröd. Men känns som ett klassiskt händelseförlopp det där, viktökning kopplat till åldrande + kolhydrater.

Blir förövrigt provocerad när smala alltid ska sitta och tokfrossa i vetemjölsmat och socker på TV. Man vet att de inte äter så privat hemma, då skulle de inte vara smala. Känns så himla förljuget. Vi ska på något ologisk vis lyckas med konststycket att vara sköna livsnjutare som äter&dricker i princip all skit som finns och ändå förblir slanka. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, MariaF sade:

Vill minnas att Kostdoktorn haft ett inlägg om detta...? Jag hittar det inte nu... Vet du, @Annika Rane? Vi har också diskuterat det tidigare i trådar här i forumet.

Hmm.. kan inte minnas det på rak arm, men jag ska titta runt lite. Återkommer!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Tureborgaren sade:
Full: 0-14 sekunder - Du är genetiskt anpassad för att bryta ner kolhydrater. Du kan äta upp till 50 procent av dina kalorier från kolhydrater, medan 20 procent ska komma från protein och 30 procent från fett.

Måttlig: 15-20 sekunder - Högst 35 procent av kalorier bör komma från kolhydrater, 35procent från fett och 30 procent från protein.

Begränsad: 30 sekunder eller mer - Högst 25 procent av kalorierna bör komma från kolhydrater, eftersom din kropp har svårt att bryta ner dem. Välja hellre en diet med högre andel fett, cirka 40 procent av ditt kaloriintag, och 35 procent komma från protein.

Tack så mycket Tureborgaren! Det var något sådant jag var ute efter och amylas klingar bekant. Dock tycker jag att de här rekommendationerna är uppåt väggarna. Man tänker inte på nästa steg. Vad händer med all denna glukos som produceras i kroppen? Blir den till fett? Får man en belöningskick från hjärnan? Om jag är genetiskt anpassad för att bryta ner alla kolhydrater jag äter till glukos så kommer jag att få högre blodsockervärden och högre insulinpåslag speciellt om 50 procent av min matintag ska komma från kolhydrater. Är inte just dessa personer riskerar att drabbas av insulinresistens snabbare om deras kroppar är så väl anpassade att utvinna maximalt med glukos av kolhydraterna de äter? Antagligen har man skrivit dessa rekommendationer utifrån antagandet att glukos är en mycket viktig nutrient eller nåt? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Jag har också jobbat med ett antal yngre  och medelålders ensamboende män. De äter mycket på jobbet men en kille avslöjade att han på över ett år i den nya lägenheten ännu inte hade satt på spisen... 

Jag har en annan spaning, jag äter på en lunchresturant nära jobbet/det är buffe.. en DHL-central ligger som granne, en hel del lasbilschauförer från hela EU, ser jag på bilarnas nummerplåtar, dessa är jobbigast att få framför sig i kön, för de försöker få till en kon av allt på en enda tallrik, grejen är att de får lov att ta om/ta mera om de vill.

Iallafall så förstår jag inte hur de orkar äta upp allt?

Hur som helst de från sverige är ofta rätt kraftiga/läs överviktiga, medans de från de östra delarna av EU äter som hästar, men är i princip normalviktiga???

• Gilla 2
  • Haha 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, Zepp sade:

Jag har en annan spaning, jag äter på en lunchresturant nära jobbet/det är buffe.. en DHL-central ligger som granne, en hel del lasbilschauförer från hela EU, ser jag på bilarnas nummerplåtar, dessa är jobbigast att få framför sig i kön, för de försöker få till en kon av allt på en enda tallrik, grejen är att de får lov att ta om/ta mera om de vill.

Iallafall så förstår jag inte hur de orkar äta upp allt?

Hur som helst de från sverige är ofta rätt kraftiga/läs överviktiga, medans de från de östra delarna av EU äter som hästar, men är i princip normalviktiga???

Time Restricted Feeding? Periodisk fasta? 

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Kan det vara så att svenskar äter mest hela tiden? Tre huvudmål och så en massa mellanmål samt läsk och godis!

Medans man ifrån de andra länderna kanske äter en enkel frukost med kaffe o en brödbit och så ett stort lagat mål?

Är det förresten inte litet skumt att vuxna i Sverige äter så mycket godis jämfört med hur man gör i andra länder? Där är godis för barn.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Haha, precis vad jag tänkte på. Om dessa utländska förare äter sig övermätta bara någon gång ibland då blir de ju inte heller så feta. Där kan det ha att göra med lönenivåer och tillgången på mat och inte på mängden amylas i saliven.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns att jag någon gång förundrade mig över belgare, någon gång för länge sedan när jag fick åka till Gent med jobbet. Öl och bröd och pommes frites, och de allra flesta kunde gömma sig bakom en lyktstolpe; fanns någon enstaka tjockare person, men inga jättetjocka. Jag lyckades aldrig förstå varför.

• Gilla 2
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske finns en förklaring  ? 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Belgiska_köket?wprov=sfti1

”Det belgiska köket liknar ofta det franska köket i sina nordliga varianter och anses vara en blandning av det franska och det nederländska köket.”

Smör och grädde är mycket vanliga ingredienser och kött, i huvudsak fläskkött, och fisk är de mest använda varorna i basmaten.” 

”Typiska belgiska rätter är waterzooi (kyckling eller fisk med strimlade grönsaker i en buljongbaserad sås) och carbonade flamande/stoofvlees (en köttgryta på nötkött marinerat i mörkt öl) som även anses vara landets nationalrätter.”  

”Pommes frites är ett fullt accepterat tillbehör i den högre gastronomin men äts för det mesta som snabbmat, oftast serverat i en pappstrut tillsammans med majonnäs, och säljs i denna form från friterier som går under namnet frietkot eller friterie och som kan vara både fasta och mobila.”

”En mycket flitigt använd grönsak är endiver som används till det mesta.” 

Brysselkålen anses ha förädlats fram i Belgien...” 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Eventuellt.. kan även handla om socioekonomisk kontext, eller att de äter en mycket hälsosammare kost i sina hemländer?

Vilket som faktiskt.. eller så har de inte råd att köpa en massa godis/läsk på varje bensinstation?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, Zepp sade:

Vilket som faktiskt.. eller så har de inte råd att köpa en massa godis/läsk på varje bensinstation?

Som jag skrev ovan - vuxna i andra länder äter inte så mycket (barn-)godis som vuxna svenskar gör. Många vuxna kanske också tycker att läsk är en barndryck? - Dessutom kan man knappt hitta dessa jättepåsar med olika sorters chips som vi köper i butikerna. 

När vi varit utomlands så har vi bara hittat chipspåsar av minityp med några få gram i. Att äta chips i stora mängder som vanligtvis är friterade i solrosolja är inget att rekommendera. Man får i sig en hel del högprocessade oljor och kolhydrater en dålig kombo som driver på inflammationen i kroppen och bidrar till att skapa det metabola syndromet. - Det äts förmodligen väldigt mycket chips o godis per person och år. 🤥

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, kickilotta sade:

Kan det vara så att svenskar äter mest hela tiden? Tre huvudmål och så en massa mellanmål samt läsk och godis!

Medans man ifrån de andra länderna kanske äter en enkel frukost med kaffe o en brödbit och så ett stort lagat mål?

Är det förresten inte litet skumt att vuxna i Sverige äter så mycket godis jämfört med hur man gör i andra länder? Där är godis för barn.

Iallafall så finns det likheter och skillnader när det gäller lastbilschaufförer från olika länder, arbetsituationen är liknande, dvs man bör köra tills man är framme, det är svårt att få till lämpliga pauser där man kan gå på toa och/eller äta.

En annan skillnad skulle kunna vara att man har mindre pengar att röra sig med och när man får betala "svenska priser" för en lunch så kan det eventuellt hända att det är den enda måltiden man intar och då maximerar man denna om man kan.. svårt hur som helst att få i sig alla kalorierna man som regel behöver på en måltid om dagen, andra kallar sådant för intermitent fasta!

Oså till det där att svenskar är världsbäst på att äta godis.. det finns i princip över allt/vi har råd/det är inte ens dyrt/vi äter allt mindre mat och äter i stället mer mellananmålsprodukter!

Nu så hoppar jag i princip till forntid, dvs min egen uppväxt på bondgård.. det var lixom alldrig brist på mat, man fick äta hur mycket man ville, som regel var det sk riktig mat/väldigt ofta från den egna gården/samt återköp från mejeriföreningen/slakteriföreningen!

Iallafall så åt de typ fem gånger per dag.. mer tid fanns lixom inte för måltider, de jobbade ute så mycket som krävdes.

Såå, åt man inte så fick man vänta på nästa måltid.. glöm alla mellanmål!

Glömde.. som regel när det gäller lastbilschaufförer, man stannar främst för att tanka diesel, om det då visar sig att lunchen på samma ställe kostar en rätt stor summa till skillnad för vad man är van att betala så kan det lätt hända  att man hoppar godisbutiken samt äter där man vet att man får äta sig proppmätt, helst för hela dygnet?

Redigerad av Zepp
  • Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant med cracker/rå potatis testet. Vi var två som gjorde det, en ketocarnivore och en som äter lchf+ potatis och bönor. Vi gjorde testet tre gånger, tuggade och tuggade men ingen sötma kom inom 30 sekunder.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu