Jump to content

Salt??

Melliz

Recommended Posts

Hej! Undrar en sak.. alla säger olika.. men min vännina som också går på lchf säger att man kan äta hur mkt salt som helst... (Himalaya och ah det utan klumpförebyggande medel) eko) för får man för lite salt i sig så är det väldigt farligt och får man för mkt så åker de endå bara med ut i urinen? men hur är det egentligen? Därför har jag börjat salta lite extra... samt för att jag inte ska få salt brist. men kan det inte bli farligt för levern?? och säg inte lagom för det är svårt att göra  vad lagom är. hehe..

http://chriskresser.com/specialreports/salt

Från sista artikeln, som svar på din fråga:

While salt recommendations vary between individuals based on age, gender, physical activity, and health conditions, I feel that the data supports an intake between 3000 and 7000 milligrams of sodium, or 1.5 to 3.5 teaspoons of salt, per day. People who are quite active or sweat a lot should consume salt on the higher end, and those who are less active may want to consume on the lower end.

Hej! Undrar en sak.. alla säger olika.. men min vännina som också går på lchf säger att man kan äta hur mkt salt som helst... (Himalaya och ah det utan klumpförebyggande medel) eko) för får man för lite salt i sig så är det väldigt farligt och får man för mkt så åker de endå bara med ut i urinen? men hur är det egentligen? Därför har jag börjat salta lite extra... samt för att jag inte ska få salt brist. men kan det inte bli farligt för levern?? och säg inte lagom för det är svårt att göra  vad lagom är. hehe..

Jag upplever att jag lätt kan få vätskebrist vid träning kombinerat med LCHF om jag inte saltar ordentligt. Saltar man för mycket så blir det helt enkelt inte gott så det brukar lösa sig per automatik. Det positiva med det är att nästan allt är godare med lite extra salt, speciellt fisk ;).

• Like 1

Det handlar om att vara konsekvent. Att ena dagen lassa i sig salt och den andra dagen bara få i sig spårmängder kommer att stressa kroppen rejält. Att reglera vätske-/saltbalansen tar tid för kroppen. 

Dock bör man komma ihåg att man måste ha ett adekvat vätskeintag för att kroppen skall ha förmåga att "rensa ut" det salt som inte behövs.

• Like 1

Men Melliz, var det inte du som svimmade för inte så länge sedan? Det var ju sannolikt kopplat till det här problemet (salt/vätskeintag) vilket väl även togs upp i den tråden om jag inte minns fel.'

Ur ett LCHF-perspektiv är det som din väninna antyder men inte säger (lite som Taubes i relation till energibalansteorin). dvs du kan inte "äta hur mycket som helst" av salt. Däremot så är det vanligtvis nödvändigt att medvetet öka sitt salt/vätskeintag. Bäst är att se till att man gör det på ett "naturligt" sätt så att man slipper specialanpassa för mycket. Med detta sagt, det är fler än jag som åtminstone i början tvingades dricka buljong. Tänk även på att behov av salt/vätska varierar i relation till värme och aktivitet, dvs om man som jag hade ett tungt benpass en varm sommardag utan att kompensera vätske- och saltintaget....så får man räkna med att få svimningsanfall på natten.