Recommended Posts

Jag har förstått att det finns väldigt skilda åsikter om aspartam och jag har även hört personer inom keto-sfären rekommendera aspartam eftersom det bryts ner i två vanliga aminosyror. 

Min slutsats är att vid de tillfälle jag vill ha lite sötning så använder jag en mycket liten mängd vanligt socker och sedan avstår jag istället ris/potatis/havregrynsgröt/apelsinjuice etc. 

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Skärfläcka sade:

Jag har förstått att det finns väldigt skilda åsikter om aspartam och jag har även hört personer inom keto-sfären rekommendera aspartam eftersom det bryts ner i två vanliga aminosyror. 

Min slutsats är att vid de tillfälle jag vill ha lite sötning så använder jag en mycket liten mängd vanligt socker och sedan avstår jag istället ris/potatis/havregrynsgröt/apelsinjuice etc. 

Jag gör som du! - 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, du kan hitta studier som stödjer i princip all påståenden kring aspartam dessvärre. Både att det är skadligt(kopplat till cancer, irriterar tarmfloran osv) eller helt ofarligt så länge man håller sig till ADI-värdet. Det enda du kan göra som konsument är att läsa alla studier noggrant, se hur de utförts och sedan dra dina egen slutsatser. 

Det händer någon gång i månaden att jag tar en light läsk på fest eller restaurang, mest för att de andra alternativen är ännu sämre för mig personligen. Mängden socker i vanlig läsk är så absurt hög att jag omöjligt får mig i blasket. Är även känslig för alkohol och får huvudvärk, trötthet och blir rödflammig om dricker mer än 1 glas vin. Så vill jag ha något roligare än vatten kvällen igenom efter mitt lilla vinglas, så kör jag på en Cola Light&Zero.

Utifrån alla studier jag läst, så känner jag mig trygg i att en 33 cl läskburk någon gång i månaden inte kommer påverka mig nämnvärt. Skulle däremot aldrig konsumera aspartam regelbundet. Även om mer negativa studier enbart gjorts på enskilda bakterier eller gnagare, så upplever jag ändå resultaten som illavarslande. Känns bättre att hålla aspartamkonsumtionen på minimum för säkerhets skull. 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på att man kan utrota hela myrkolonier med några deciliter valfri lightprodukt, innehållande aspartam, borde sunda förnuftet göra att man tänker till en extra gång innan konsumtion.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anna Hallén skrev redan 2011 ett intressant inlägg om aspartam: https://www.annahallen.se/vad-ar-aspartam/

Många hävdar att aspartam är en kemisk konstgjord produkt. Ja, visst är den konstgjord och visst är det kemi. Men innehållet är två helt vanliga aminosyror, fenylalanin och asparaginsyra. Två vanliga aminosyror som kroppen bygger proteiner av. När vi sätter ihop dem så blir det denna extremt söta smak fast utan kolhydrater.

Därmot finns de inte sammansatta naturligt i naturen. Precis på samma sätt som vitt socker (sackaros) inte finns fritt naturligt i naturen.

Vad bildas när kroppen sen bryter ner aspartamet? Jo, träsprit (metanol) och fenylalanin.

• Gilla 5
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Många hävdar att aspartam är en kemisk konstgjord produkt. Ja, visst är den konstgjord och visst är det kemi. Men innehållet är två helt vanliga aminosyror, fenylalanin och asparaginsyra. Två vanliga aminosyror som kroppen bygger proteiner av. När vi sätter ihop dem så blir det denna extremt söta smak fast utan kolhydrater.

Kommer immunsystemet att känna igen aspartam som en kroppsvänlig och ursprunglig produkt? Eller blir det så att det går i red alert och börjar ett krig, på samma sätt som när man inmundigar en vetebulle?

• Gilla 1
  • Förvirrad 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Ekner sade:

Kommer immunsystemet att känna igen aspartam som en kroppsvänlig och ursprunglig produkt? Eller blir det så att det går i red alert och börjar ett krig, på samma sätt som när man inmundigar en vetebulle?

Såvitt jag förstår kommer kroppen göra det EFTER nedbrytning men kanske inte innan eftersom kombinationen inte finns naturligt. Fast jag kan tänka mig att vi kan vara olika bra på nedbrytningen som individer. Då Anna Halén skrev sin text som jag länkar till ovan, 2011, så sa hon sig välja aspartam över sackaros. Vill minnas att Martina Johansson ganska nyligen skrev att hon hellre skulle dricka sockersötad läsk framför läsk med sötningsmedel (typ av sötning minns jag inte) för "det har kroppen ett system för att ta hand om". Svårt att veta vilket som gör minst skada.

• Gilla 3
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Summa summarurm, aspartan är lixom aldrig och kommer aldrig att vara/bli en del av sk "riktig kost", naturliga livsmedel, inte ens Paleo eller vegetariskt/veganskt, hur man än vrider och vänder på det hela.

Det kan säkert sägas om flera saker som ingår i vår mat, speciellt hel och halvfabrikat.

Men iallafall, vår kropp är som regel utrustad för att kunna hanterar en hel del olika grejer, som inte alltid är hälsokost

Dvs Aspartams eventuella vara eller inte vara beror nog till stora delar på dos och hur frisk man är, dvs om man lever på stora delar Aspartam så är det nog som för myrorna, dvs de tror de får socker, men de får lixom inte en endaste kalori, till slut så dör de.. typ för de är lixom inte lika smarta som oss högre stående djur som har utvecklat en förmåga att dra rätt långtgående slutsatser.

Grejen är väl varför man måste dricka/äta Aspartam/sött, jag har iallafall inga som helst behov detta.

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎11‎-‎02 at 21:00, Ekner sade:

Med tanke på att man kan utrota hela myrkolonier med några deciliter valfri lightprodukt, innehållande aspartam, borde sunda förnuftet göra att man tänker till en extra gång innan konsumtion.

Precis min tanke Ekner. Om myror dör av aspartam vad händer då med mina värdefulla tarmbakterier? Om jag ger mina vänner i tarmen bra mat kommer de att utvinna näring ur det och även producera lite nyttigheter. Varför skulle jag vilja att de ska dö? En Coca cola med socker är en kemisk skitstorm men en Coca cola med aspartam eller annan kemikalie som råkar smaka sött är ännu värre kemisk skitstorm i mina ögon även om den ser gullig och oskyldig ut.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dr Mercola skriver att konstgjorda sötningsmedel är dåliga (toxic=giftiga) för tarmfloran.

https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2018/10/16/artificial-sweeteners-toxic-to-gut-bacteria.aspx

"

While, overall, all six artificial sweeteners were found to have toxic effects on gut bacteria, there were individual differences in the type and amount of damage they produced. For example:

• Saccharin caused the greatest, most widespread damage, exhibiting both cytotoxic and genotoxic effects, meaning it is toxic to cells and damages genetic information in the cell (which can cause mutations).
  • Neotame was found to cause metabolic disruption in mice, and raised concentrations of several fatty acids, lipids and cholesterol. Several gut genes were also decreased by this sweetener.
  • Aspartame and acesulfame potassium-k — the latter of which is commonly found in sports supplements — were both found to cause DNA damage"
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, kickilotta sade:

konstgjorda sötningsmedel är dåliga (toxic=giftiga) för tarmfloran.

Det enda undantaget är Stevia, som jag hört ett antal av våra LCHF-forskare acceptera med förklaringen att den senare inte är artificiell. Dock reagerar kroppen på någorlunda likartat sätt som vid sockerintag, vilket höjer insulinnivån något - dock inte lika mycket som för vanligt socker.

Vid min kontroll av ketos- och sockernivån (bara av nyfikenhet ett par gånger i veckan) via utandningsluft och blod - har alla bloddata varit konstant perfekta efter LCHF-starten drygt ett år tillbaka. Den vägen kan jag egentligen inte se några problem t.ex. efter att ha ätit glass sötad med Stevia. Den användningen (Stevia) förefaller inte helller stöta på patrull inom LCHF-expertisen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan, Nils Engström sade:

Det enda undantaget är Stevia, som jag hört ett antal av våra LCHF-forskare acceptera med förklaringen att den senare inte är artificiell. Dock reagerar kroppen på någorlunda likartat sätt som vid sockerintag, vilket höjer insulinnivån något - dock inte lika mycket som för vanligt socker.

Vid min kontroll av ketos- och sockernivån (bara av nyfikenhet ett par gånger i veckan) via utandningsluft och blod - har alla bloddata varit konstant perfekta efter LCHF-starten drygt ett år tillbaka. Den vägen kan jag egentligen inte se några problem t.ex. efter att ha ätit glass sötad med Stevia. Den användningen (Stevia) förefaller inte helller stöta på patrull inom LCHF-expertisen.

stevisprodukter kommer från steviaväxten men  kan bearbetas kemiskt. Stevia har marknadsförts som naturligt sötningsmedel därför att den utvinns från växtriket, men sötningsmedlet kan även innehålla syntetiska tillsatser och framställas genom kemisk raffinering.[10][11] Den får inte marknadsföras som "från naturliga källor" enligt en dom i Förvaltningsrätten i Stockholm.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan använda söndersmulade steviablad men bismaken, som är metallisk och lite åt lakrits (som jag normal älskar), tycker jag förstör hela bakverket eller vad man nu använt det till.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sötningsmedel kan ju vara det som håller kvar en individ tillräckligt länge för att få hälsoeffekter/viktnedgång och sätta igång den positiva spiralen. Ett mindre dåligt val, typ. Sedan med tiden kommer kanske andra val före.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla dessa pengar och resurser som läggs ner på att skaka fram något som är sött men skuldfritt och skadefritt och så misslyckas man gång på gång! Är inte detta fenomen ganska intressant i sig självt? Är vi så j-la fast i det söta träsket? För det söta smaken skull är vi beredda att låta oss luras att dricka halvskumma och halvutforskade kemikalier. Kommer ni ihåg Pavlovs hundar som till slut började dregla när en klocka ringde utan att maten serverades samtidigt? Klassisk betingning kan användas även för att lösa detta problem! Varför inte övertyga sig själv att allt sött är giftigt? Nästa gång man får något sött i munnen tänk på arsenik eller cyankalium. :)

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Katerina sade:

Är vi så j-la fast i det söta träsket?

Som population - Ja. :(

• Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, MariaF sade:

Sötningsmedel kan ju vara det som håller kvar en individ tillräckligt länge för att få hälsoeffekter/viktnedgång och sätta igång den positiva spiralen. Ett mindre dåligt val, typ. Sedan med tiden kommer kanske andra val före.

Det har du visserligen rätt i men om det rör sig om sällsynta undantag och att man är medveten om problemet, så spelar det ingen roll.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte "a clean break"?A complete removal from a (usually negative) situation, relationship, or attachment, with no intention of returning 

Varför är det viktigt för många att hänga kvar vid den söta smaken - det är väl det som kallas beroende (addiction)? 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan, Katerina sade:

Alla dessa pengar och resurser som läggs ner på att skaka fram något som är sött men skuldfritt och skadefritt och så misslyckas man gång på gång! Är inte detta fenomen ganska intressant i sig självt? Är vi så j-la fast i det söta träsket? För det söta smaken skull är vi beredda att låta oss luras att dricka halvskumma och halvutforskade kemikalier. Kommer ni ihåg Pavlovs hundar som till slut började dregla när en klocka ringde utan att maten serverades samtidigt? Klassisk betingning kan användas även för att lösa detta problem! Varför inte övertyga sig själv att allt sött är giftigt? Nästa gång man får något sött i munnen tänk på arsenik eller cyankalium.

Tänker som du skriver här Katerina. Spelar ingen roll om det är "godkänt av Kostdoktorn" med fl.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

förstör hela bakverket eller vad man nu använt det till.

När det gäller glass har jag dock märkt att den söta smaken tillsammans med andra smaker - vanilj, rom etc. inte avviker från vanlig sötma. Dessutom, när ketos tillämpas, kan man sänka andelen stevia väsentligt utan att förlora i sötma. Smaklökarna har genom vilan från socker blivit avsevärt känsligare för socker.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, Nils Engström sade:

När det gäller glass har jag dock märkt att den söta smaken tillsammans med andra smaker - vanilj, rom etc. inte avviker från vanlig sötma. Dessutom, när ketos tillämpas, kan man sänka andelen stevia väsentligt utan att förlora i sötma. Smaklökarna har genom vilan från socker blivit avsevärt känsligare för socker.

Ja, både vanilj, och grädde smakar ju sött i sig...så att ha i sötning är ju faktiskt för mycket. Fast jag brukar vara ganska ensam i min omgivning att tycka att det är sött... 😞 

• Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Katerina sade:

Alla dessa pengar och resurser som läggs ner på att skaka fram något som är sött men skuldfritt och skadefritt och så misslyckas man gång på gång! Är inte detta fenomen ganska intressant i sig självt? Är vi så j-la fast i det söta träsket? För det söta smaken skull är vi beredda att låta oss luras att dricka halvskumma och halvutforskade kemikalier. Kommer ni ihåg Pavlovs hundar som till slut började dregla när en klocka ringde utan att maten serverades samtidigt? Klassisk betingning kan användas även för att lösa detta problem! Varför inte övertyga sig själv att allt sött är giftigt? Nästa gång man får något sött i munnen tänk på arsenik eller cyankalium. :)

Prexis.. betingade reflexer samt beteendevetenskap!

Dvs vi har receptorer för sött, ofta så innebär det att livsmedlet är energirikt.. vi har lixom inga receptorer för surströmming, utan det åt man förr i brist på annat, dvs j*vligt billig fisk!

Iallafall så är min mor från Norrland, hon gillar surströmming, det är garanterat en betingad reflex/vana från sin barndom/hon är van vid lukten, osv!

Min Far är från Skåne, han gillar Ärtsoppa med punch, samt spettekaka.. ärtorna med punchen har jag helt klart fått för mig är från den tid då han som ung tog värvning i vår stolta försvarsmakt!

Iallafall, det var år sedan min mor åt surströmming, min far äter inte detta alls/orsak till skillsmässa?, nej knappast, min mor dricker inte punch alls, men äter gärna ärtsoppa, med mycket fett fläsk. det var garanterat  30 år sedan min far åt spettekaka, det är fucking inte ens gott.

Iallafall så äter jag både surströmming och spettekaka, fast rätt sällsynt, helst inte tillsammans iallafall.. jävligt sällsynt faktiskt.. får nog lägga manken till där om det skall bli något!

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Effie sade:

att ha i sötning är ju faktiskt för mycket

Du har egentligen rätt men jag anpassar mig än så länge lite till barnbarnsbarnen - roligt med glassmasinen-

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu