Cleppa Posted November 4, 2018 Share Posted November 4, 2018 Hej började med kefir häromdagen och skulle testa idag för första gången... så tog kokosflingor, ryskyoughurt nötter, vispgrädde och ca 1.5 dl från min kefirskål.... blandade runt. Men varje gång man fick kefir i munnen kändes det som att tugga på maneter. ( vet iofs inte hur det är att tugga på maneter...) De var som stora slemklumpar och kändes inte alls särkilt aptitligt. Gör jag fel? Kefir man köper har ju nästan samma koncistens som filmjölk... 3 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 4, 2018 Share Posted November 4, 2018 låter sisådär. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted November 4, 2018 Author Share Posted November 4, 2018 Just nu, Peter B sade: låter sisådär. jag hoppas på något sätt att jag gör fel... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kerkers Posted November 4, 2018 Popular Post Share Posted November 4, 2018 Jag tror du måste göra nåt fel, är det kefirgrynen som du äter upp? När kefiren stått tillräckligt länge silar man ju i från grynen och häller på ny mjölk på dom. Jag tycker du ska gå med i en facebook grupp som heter " Skönaböna " där kan du få mycket tips och råd och ställa frågor. Lycka till. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted November 4, 2018 Share Posted November 4, 2018 3 timmar sedan, jesper sade: jag hoppas på något sätt att jag gör fel... Obs du måste sila kefiren innan du äter den. Klumparna ska du sila av och spara till att göra ny kefir utav. Klumparna är "the good guys" dvs är kefirsvamparna som växer till och syrar mjölken/grädden. Var rädd om dem de är levande, fina organismer. Så småningom blir de allt fler som man kan dela med sig till andra som oxå vill göra kefir. Som kerkers skrev, gå med i en kefir-grupp. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cleppa Posted November 4, 2018 Author Popular Post Share Posted November 4, 2018 Aha... Jag gjorde fel då och åt själva grynen... Tack för svar 6 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 4, 2018 Share Posted November 4, 2018 Jag har själv aldrig gjort Kefir men "tänkt" göra det så har läst på lite grann. Förutom då att sila grynen så verkar de även vara känsliga mot metall så de flesta rekommenderar att man använder plastsil och andra redskap i plast, och glasburk naturligtvis vid hanteringen. De är även känsliga mot värme, så använd bara kallt vatten vid sköljning av grynen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted November 4, 2018 Share Posted November 4, 2018 Jag har gjort kefir från gryn - det blev gott att t ex göra på vispgrädde. Tyvärr blev det så att jag fick histaminreaktioner så jag blev tvungen att sluta, det är nog litet ovanligt. Att få en reaktion är inte farligt men irriterande och otrevligt. Man ska sila av grynen och de behöver inte tvättas, eftersom de är levande organismer så vill de inte bli störda - om man gör det så ta bara snabbt litet kallt vatten. När de är avsilade lägger man grynen - kletiga som de är i en glasburk 0,75 - 1 liter och slår på ny mjölk eller grädde. Går bra med en begagnad med skruvlock. Viktigt att saker o ting är rentvättade. Grynen kan sparas väldigt länge men eftersom de livnär sig på mjölken så måste man tillsätta ny mjölk nu och då. Liknande som med en surdegskultur. Jag var med i en grupp som heter Tibetansk kefirgryn utdelning, där finns massor med info och där kan man dela gryn med medlemmar. Jag köpte en plastsil av en person i gruppen. https://www.facebook.com/groups/1494174770896641/?ref=br_rs 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerkers Posted November 4, 2018 Share Posted November 4, 2018 Sen är det ju också så att kefirgrynen efter hand ökar av sig, då kan du frysa in dom ( i lite mjölk ) att ha som reserv, ge bort eller äta upp dom, då spar man dom små och äter upp dom stora, jag brukar äta upp dom.Jag fick rådet när jag började att hellre lägga dom i en vid glasskål hellre än glasburk. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted November 4, 2018 Popular Post Share Posted November 4, 2018 Till skillnad vad som sägs ovan, så använder jag rostfri sil och en träslev. Sen rengör jag inte heller kärlen särskilt noga, bara sköljer ur det värsta. Jag låter den fermentera i 36-48 tim, sen smakar kefiren härligt friskt. Mina gryn växer så det knakar. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 5, 2018 Share Posted November 5, 2018 Spännande! Nu blir jag sugen på att göra egen kefir. Jag har nördat in mej på tarmfloran extra mycket just nu, syrar grönsaker i stor upplaga och har nyss läst boken "Happy food". Det vore kul med något nytt experiment. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cleppa Posted November 5, 2018 Author Popular Post Share Posted November 5, 2018 Det blev mycket trevligare och godare när man silade och tog bort grynen... 4 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 5, 2018 Share Posted November 5, 2018 Det är spännande att testa olika sorters mjölk också, och se skillnaden. Ko, get, får... Medföljde det ingen instruction till grynen? Det behöver man ju. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 5, 2018 Share Posted November 5, 2018 2 timmar sedan, DRAKULLA sade: Jag har nördat in mej på tarmfloran extra mycket just nu, syrar grönsaker i stor upplaga och har nyss läst boken "Happy food". Det här med tarmfloran är extremt spännande, jag håller också på att läsa boken Happy Food just nu, kanske inte alltid LCHF-mässig så att säga, men den ger en stor förståelse för våra små vänner bakterierna i magen och hur de påverkar hälsan på olika sätt, både i knoppen och kroppen 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted November 5, 2018 Share Posted November 5, 2018 Jag använder rostfri stålsil och en slickepott i gummi, fungerar fint. Fermentar i en stor glasburk med handuk över. Jag sköljer aldrig av grynen, ej heller burken jag fermenterat i (jo efter någon månad kanske...). Då får man med lite extra bakterier, vilket är bra. Min optomala blandning är 2 dl vispgrädde + 5 dl lantmjölk och fermenterar i 48h. Grynen växer så det knakar! Just nu har jag snöat in på att göra blåbärssmoothie av kefiren. Supergott! Men att bara dricka den som den är är också gott. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted November 5, 2018 Share Posted November 5, 2018 13 timmar sedan, iAnna sade: Till skillnad vad som sägs ovan, så använder jag rostfri sil och en träslev. Sen rengör jag inte heller kärlen särskilt noga, bara sköljer ur det värsta. Jag låter den fermentera i 36-48 tim, sen smakar kefiren härligt friskt. Mina gryn växer så det knakar. Jag använder också en rostfrifil och glasburkarna diskar jag ur ”vid behov”, dvs ganska sällan. Däremot låter jag inte fermenteringen stå alls lika länge, efter 12-18 timmar brukar jag sila kefiren. Om den står längre så delar den sig för mycket. Jag använder för det mesta standardmjölk, har aldrig gjort med grädde, måste provas. Eftersom den fermenterar så snabbt så hinner jag inte med att äta så mina gryn får vila i mjölk i kylen mellan omgångarna. Den klara vätskan ska vara bra för att använda för att fermentera grönsaker då den innehåller en massa lactobaciller. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 5, 2018 Share Posted November 5, 2018 Jösses, vilket tarmparty man kan ordna! Gör ni även färskost av kefiren? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted November 5, 2018 Share Posted November 5, 2018 7 minuter sedan, DRAKULLA sade: Jösses, vilket tarmparty man kan ordna! Gör ni även färskost av kefiren? Går utmärkt att göra färskost av kefiren. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted November 5, 2018 Share Posted November 5, 2018 2 timmar sedan, Skärfläcka sade: Jag använder också en rostfrifil och glasburkarna diskar jag ur ”vid behov”, dvs ganska sällan. Däremot låter jag inte fermenteringen stå alls lika länge, efter 12-18 timmar brukar jag sila kefiren. Om den står längre så delar den sig för mycket. Jag använder för det mesta standardmjölk, har aldrig gjort med grädde, måste provas. Eftersom den fermenterar så snabbt så hinner jag inte med att äta så mina gryn får vila i mjölk i kylen mellan omgångarna. Den klara vätskan ska vara bra för att använda för att fermentera grönsaker då den innehåller en massa lactobaciller. Jag silar allt, både den tjockare kefiren och vasslen och blandar sedan ihop den ordentligt. Har förstått det som att det är vasslen som innehåller det mesta av baktterierna (?). Iallafall blir kefiren väldigt god på detta sätt! En annan sak man kan göra är att sätta till typ 2 msk färdig kefir(alltså inga gryn) till ren vispgrädde och låta stå något dygn i rumstemp. Då får man en väldigt tjock och god "kefir" som kan användas som man använder yoghurt, tex. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 5, 2018 Share Posted November 5, 2018 Hur smakar kefiren? Jag gillar smaken av filmjölk (helst fjällfil ) men är inte lika förtjust i naturell yoghurt. Halvplågat i mig turkisk yoghurt i flera år i början av min "LCHF-karriär", nu köper jag fjällfil nån gång om året för att det är gott (lite för gott, för att vara ärlig). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 5, 2018 Share Posted November 5, 2018 8 timmar sedan, DRAKULLA sade: Jag har nördat in mej på tarmfloran extra mycket just nu, syrar grönsaker i stor upplaga och har nyss läst boken "Happy food". Nu har du inspirerat mig DRAKULLA, har nu satt igång en laddning med syrade grönsaker, det var länge sedan sist Tack Men nu vill jag sätta igång med Kefir också, men vet inte riktigt vart jag ska få tag på gryn. Kombucha har jag gett upp, då, som jag skrivit i någon annan tråd, att den lyckades, eller jag, med den förstöra en del av vårt kök, plus att jag blir väldigt sur i magen av Kombucha 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted November 5, 2018 Share Posted November 5, 2018 27 minuter sedan, MariaF sade: Hur smakar kefiren? Jag gillar smaken av filmjölk (helst fjällfil ) men är inte lika förtjust i naturell yoghurt. Halvplågat i mig turkisk yoghurt i flera år i början av min "LCHF-karriär", nu köper jag fjällfil nån gång om året för att det är gott (lite för gott, för att vara ärlig). Smakar inte alls som yoghurt, tycker jag iallafall. Syrlig, lite jäst smak. Jag har köpt smaktillsatser från Borgeby Kryddgård (utan socker). Mina favoriter att blanda i är vanilj, päron och melonsmak. Men även naturellt är det jättegott! Jag dricker min, äter den inte som yoghurt. Ca 2.5 dl per dag brukar det bli. Borgeby Kryddgård har även mycket roliga kryddor att köpa! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted November 5, 2018 Share Posted November 5, 2018 25 minuter sedan, Syster sade: Nu har du inspirerat mig DRAKULLA, har nu satt igång en laddning med syrade grönsaker, det var länge sedan sist Tack Men nu vill jag sätta igång med Kefir också, men vet inte riktigt vart jag ska få tag på gryn. Kombucha har jag gett upp, då, som jag skrivit i någon annan tråd, att den lyckades, eller jag, med den förstöra en del av vårt kök, plus att jag blir väldigt sur i magen av Kombucha Det finns en FB-grupp som heter "Tibetansk kefirgryn utdelning", där kanske du hittar någon som bor i närheten? Om du bor i närheten av Bollebygd kan du få av mig! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 5, 2018 Share Posted November 5, 2018 1 timme sedan, MariaF sade: Hur smakar kefiren? Jag skulle säga att det beror lite på. Jag har testat med olika mjölksorter, och väl också med att låta det stå olika länge; blir syrligare om det står lite längre. Fårmjölk är min favorit. Mild, len, krämig ("sträv", tyckte sambon). Getmjölk något syrligare. Komjölk också, fast kanske lite annorlunda (det är ett tag sedan jag hade kefir på gång, så jag har glömt). Jag älskar ju filmjölk, och gillar inte yoghurt, och jag älskar kefiren; alla sorterna egentligen. Men jag är periodare, så nu ligger grynen och väntar i frysen på bättre tider...eller att det dyker upp någon som vill ha dem (de förökar sig ju...) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 5, 2018 Share Posted November 5, 2018 10 timmar sedan, jesper sade: Det blev mycket trevligare och godare när man silade och tog bort grynen... Jag trodde det vara själva slemklumparna/de sk grynen som var det nyttiga? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 On 2018-11-05 at 17:32, Zepp sade: Jag trodde det vara själva slemklumparna/de sk grynen som var det nyttiga? Jo men, jag tänker att det slinker igenom några minigryn när man silar. Det nyttiga sitter nog både i grynen och i vätskan däremellan. Bakterier och jästsvampar är ju så himla små. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 26 minuter sedan, iAnna sade: Jo men, jag tänker att det slinker igenom några minigryn när man silar. Det nyttiga sitter nog både i grynen och i vätskan däremellan. Bakterier och jästsvampar är ju så himla små. Mm prexis fast egentligen så antar jag att det handlar om vad de där grynen/svamparna eller vad de är har omvandlat mjölkprodukterna till antingen laktosfria eller tillfört något som gör att vi har lättare att tillgodogöra oss näringen? Dvs mjölk innehåller en massa näring för att kalvar skall växa, men vuxna människor har som regel svårt med laktos? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted November 8, 2018 Share Posted November 8, 2018 Vill man undvika mejerier, finns det kefirgryn som uppfostrats till att leva på sockervatten, fruktjuice eller kokosvatten. Ingenting som LCHF-are har i skafferiet precis, men man kan ju betrakta det som djurfoder... Jag tycker inte kefir på mjölk/grädde smakar gott, så jag har funderat på att pröva vattenkefir, men det har aldrig blivit av. https://www.grontlevande.se/shop/product/vattenkefirgryn-2 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted November 8, 2018 Share Posted November 8, 2018 10 timmar sedan, Inez sade: Vill man undvika mejerier, finns det kefirgryn som uppfostrats till att leva på sockervatten, fruktjuice eller kokosvatten. Ingenting som LCHF-are har i skafferiet precis, men man kan ju betrakta det som djurfoder... Jag tycker inte kefir på mjölk/grädde smakar gott, så jag har funderat på att pröva vattenkefir, men det har aldrig blivit av. https://www.grontlevande.se/shop/product/vattenkefirgryn-2 Har gjort även vattenkefir i våras, men det blev för mycket att hålla på med, så nu bara mjölkkefir. Men tyckte att det var jättegott! Två varianter som jag tyckte var goda: ingefära/hallon ellr ingefära/citron. Det tog en himla tid bara. Först en första fermentering med grynen, sedan en andra fermentering med smaksättningen och till sist 3-4 dagar i flaskan. Men gott var det. En lite jäst smak med mycket kolsyra. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted November 8, 2018 Share Posted November 8, 2018 Jag har vattenkefir i skafferiet. Enkelt och lätt att få en mycket kolsyrad dryck men om det ska smaka riktigt bra så krävs nog mer socker, juice, frukt eller bär än jag vill använda. Fördelen är att man snabbt får en probiotisk dryck, nackdelen är den ointressanta smaken. Mindre jobb än mjölkkefir. Jag föredrar kombucha, tar längre tid att göra men ger en dryck med mycket mer karaktär men tycker man inte om vatten med en matsked äppelcidervinäger i så ska man inte ge sig på kombucha. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 8, 2018 Share Posted November 8, 2018 Nu har jag skickat efter kefirgryn. Beställde lite annat från Amazon och hittade även kefirgryn. Vad spännande det ska bli! Öppnade idag en ny burk med syrade grönsaker och det smattrade av aktivitet mer än det brukar. Denna gång hade jag även lite torkade aprikoser och äpple i grönsaksblandningen. Kanske gav extra fart på de små. Tog med en burk till jobbet och bjöd på. Förvånansvärt många vågade provsmaka och flera tog mer. Jättekul med tanke på att flertalet av dem har autism och brukar vara försiktiga med det okända. De gillar också mina Stenåldersbröd och frökex innehållande både bönor, kikärtor och oliver +frön. Nästa bjudning blir kefir och kanske färskost av kefiren då. Roligt! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts