jesper

Kefir/slemklumpar....

Recommended Posts

On 2018-11-05 at 17:32, Zepp sade:

Jag trodde det vara själva slemklumparna/de sk grynen som var det nyttiga?😮

Jo men, jag tänker att det slinker igenom några minigryn när man silar. Det nyttiga sitter nog både i grynen och i vätskan däremellan. Bakterier och jästsvampar är ju så himla små. 😉

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, iAnna sade:

Jo men, jag tänker att det slinker igenom några minigryn när man silar. Det nyttiga sitter nog både i grynen och i vätskan däremellan. Bakterier och jästsvampar är ju så himla små. 😉

Mm prexis fast egentligen så antar jag att det handlar om vad de där grynen/svamparna eller vad de är har omvandlat mjölkprodukterna till antingen laktosfria eller tillfört något som gör att vi har lättare att tillgodogöra oss näringen?

Dvs mjölk innehåller en massa näring för att kalvar skall växa, men vuxna människor har som regel svårt med laktos?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man undvika mejerier, finns det kefirgryn som uppfostrats till att leva på sockervatten, fruktjuice eller kokosvatten. Ingenting som LCHF-are har i skafferiet precis, men man kan ju betrakta det som djurfoder...

Jag tycker inte kefir på mjölk/grädde smakar gott, så jag har funderat på att pröva vattenkefir, men det har aldrig blivit av. 

https://www.grontlevande.se/shop/product/vattenkefirgryn-2

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Inez sade:

Vill man undvika mejerier, finns det kefirgryn som uppfostrats till att leva på sockervatten, fruktjuice eller kokosvatten. Ingenting som LCHF-are har i skafferiet precis, men man kan ju betrakta det som djurfoder...

Jag tycker inte kefir på mjölk/grädde smakar gott, så jag har funderat på att pröva vattenkefir, men det har aldrig blivit av. 

https://www.grontlevande.se/shop/product/vattenkefirgryn-2

Har gjort även vattenkefir i våras, men det blev för mycket att hålla på med, så nu bara mjölkkefir.

Men tyckte att det var jättegott! Två varianter som jag tyckte var goda: ingefära/hallon ellr ingefära/citron. Det tog en himla tid bara. Först en första fermentering med grynen, sedan en andra fermentering med smaksättningen och till sist 3-4 dagar i flaskan. Men gott var det. En lite jäst smak med mycket kolsyra.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har vattenkefir i skafferiet. Enkelt och lätt att få en mycket kolsyrad dryck men om det ska smaka riktigt bra så krävs nog mer socker, juice, frukt eller bär än jag vill använda. Fördelen är att man snabbt får en probiotisk dryck, nackdelen är den ointressanta smaken. Mindre jobb än mjölkkefir. 

Jag föredrar kombucha, tar längre tid att göra men ger en dryck med mycket mer karaktär men tycker man inte om vatten med en matsked äppelcidervinäger i så ska man inte ge sig på kombucha. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag skickat efter kefirgryn. Beställde lite annat från Amazon och hittade även kefirgryn.

Vad spännande det ska bli!

Öppnade idag en ny burk med syrade grönsaker och det smattrade av aktivitet mer än det brukar.

Denna gång hade jag även lite torkade aprikoser och äpple i grönsaksblandningen. Kanske gav extra fart på de små.

Tog med en burk till jobbet och bjöd på. Förvånansvärt många vågade provsmaka och flera tog mer.

Jättekul med tanke på att flertalet av dem har autism och brukar vara försiktiga med det okända.

De gillar också mina Stenåldersbröd och frökex innehållande både bönor, kikärtor och oliver +frön.

Nästa bjudning blir kefir och kanske färskost av kefiren då.

Roligt!☺️

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu